Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Lägesrapport landsbygdsprogrammet per den 31 augusti 2018

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Lägesrapport landsbygdsprogrammet per den 31 augusti 2018"— Presentationens avskrift:

1 Lägesrapport landsbygdsprogrammet per den 31 augusti 2018
ÖK-möte

2 Ärendebalans ansökan om stöd
Ryggsäcken minskat ca 600 ärenden, nu 4300 26 % beslutas inom 6 månader Handläggning ca ärenden i mars Balansen minskar stadigt. 600 på 5 månader Siffror från 15 okt

3 Handläggningsläget totalt för ansökan om stöd
Mina egna slutsatser och funderingar 26 % idag och stor ryggsäck. Känns omöjligt att kunna klara målet. Stort arbete gjort och handläggningstider nu kortare för PoF Kan vi parallellt med uppföljning av hela perioden se om vi klarar 90 % inom 6 mån fr.o.m när handläggningen startade? Ca ärenden ej beslutade. Andelen beviljat inom 6 månader kommer sjunka ytterligare pga ärendebalansen Vi kommer inte nå målet på 90 % beslut inom 6 mån för programperioden Kan parallellt följa upp fr.o.m. handläggningsstart 2016

4 Handläggningstider för ansökan om stöd, länsstyrelserna
Denna siffra dras ner mycket på grund av den ”ryggsäck” av ansökningar om stöd som byggdes upp i programstarten innan stödmyndigheterna kunde komma igång med att fatta beslut. (Att ett ärende drar ut på tiden kan bero på att prioriterat att göra bifallen) Lst ca ärenden väntar på beslut Ca ansökningar om stöd 74 % har beslutats 17 % av dessa inom målet

5 Handläggningstider för ansökan om stöd, Jordbruksverket
210 ärenden är inte beslutade Drygt ansökningar om stöd 84 % har beslutats 51 % av dessa inom målet

6 Handläggningstider för ansökan om stöd, Lokalt Ledd Utveckling
LLU (LBP) drygt 550 väntar på beslut Ca ansökningar om stöd 70 % har beslutats 29 % av dessa inom målet

7 Ärendebalans ansökan om utbetalning
Siffror från 15 oktober Vi ligger betydligt närmare 90 %-målet för ansökan om utbetalning Ryggsäcken minskat sedan mars Ökat något under hösten 910 ärenden ej beslutade 72 % beslut inom 4 månader

8 Handläggningsläget totalt för ansökningar om utbetalning
Mina egna slutsatser Kan göra parallell uppföljning även här 900 ärenden utan beslut Ser bättre ut än för ansökan om stöd Svårt att nå målet 90 % beslut inom 4 månader pga ärendebalans Kan parallellt följa upp fr.o.m. handläggningsstart 2016

9 Handläggningstider för ansökningar om utbetalningar
Förra lägesrapporten Länsstyrelserna kommit in drygt ansökningar om utbetalningar, 82 % beslutats 75 % inom målet 626 i augusti utan beslut Länsstyrelserna Ca ansökningar om utbetalning 89 % har beslutats 75 % inom målet

10 Handläggningstider för ansökningar om utbetalningar
Förra rapporten, Jordbruksverket 610 ansökningar om utbetalning varav 69 % har beslutats, i 54 % av dessa har beslut fattats inom 4 månader. 127 ärenden utan beslut Jordbruksverket Ca 770 ansökningar om utbetalning 84 % har beslutats 51 % inom målet

11 Handläggningstider för ansökningar om utbetalningar
Förra rapporten, LLU 1300 ansökningar om utbetalning varav 70 % har beslutats och 73 % av dessa beslut har fattats inom 4 månader. 280 ärenden utan beslut Lokalt ledd utveckling Ca ansökningar om utbetalning 83 % har beslutats 66 % inom målet

12 Utbetalning av areal- och djurbaserade ersättningar
Stöd och ersättningar sökta under 2018  delutbetalning börjar i oktober 2018  slututbetalning börjar 7 december 2018  huvudsakligen utbetalning 2019, tidigare år först Stöd och ersättningar sökta under 2015, 2016 och 2017  planeras att slututbetalas under 2018 och 2019 Deltutbetalning är 75 %. Vissa ersättningar får ingen delutbetalning djurvälfärdsersättning i LBP 14-20, fäbodar, rest betesmarker och slåtterängar, skötsel av våtmarker och dammar och hotade husdjursraser (slututbet direkt) Utbetalning i kronologisk ordning för att det ska bli rätt. Handläggning av tidigare års ärenden måste göras först.

13 Temperaturmätning – en bild av genomförandet
Tas fram regelbundet för alla tre EU-program En överskådlig och förståelig bild över genomförandet Två delar – budgetutnyttjande och delmål Två nivåer – unionsprioritering och insatsområde Delmål sänkta jämfört med förra lägesrapporten (mars 2018) i programändring 4 - programändring godkänd 15 november - Visar både före och efter i rapporten Jordbruksverket genomför regelbundet en s.k. temperaturmätning av alla EU-program som myndigheten ansvarar för. Detta innebär att vi försöker skapa en bild över genomförandet av respektive program med ambitionen att denna ska vara överskådlig och förståelig, även för den som inte dagligdags arbetar med programmen. Den senaste programändringen ändrar delmålen. Sänks rejält för UP5 och UP 6 framförallt.

14 Riktvärde för budgetutnyttjande – linjär utveckling
Antar att lika många ärenden t.ex. ansöks varje månad under hela programperioden – genomförandet utvecklas linjärt Riktvärde används med försiktighet Olika start- och slutdatum för olika delar ger olika riktvärden Vi börjar med att titta på budgetutnyttjandet. För att kunna bedöma hur genomförandet är vid en given tidpunkt måste vi sätta detta i relation till något, vi behöver ett riktvärde. Vi vet att verkligheten ser annorlunda ut, t.ex. beslutsomgångar och utlysningar inte fastställt i programmet att ha en jämn årlig takt. Går inte in på hur riktvärden räknas ut. Kan läsa själva i bilaga 1. Programgodkännande 29 maj 2015 till 31 december 2020 resp 31 december 2018: 28/67=42 % resp 28/40=70 %

15 Bedömning av uppnådd nivå för budgetutnyttjandet
Använt samma skala som används för Jordbruksverkets årsredovisning Uppnått mål i procent Bedömning Färg och symbol procent Fullt uppfyllt J 65-94 procent I huvudsak uppfyllt K 30-64 procent Delvis uppfyllt 0-29 procent Ej uppfyllt L Vi har bara tre nivåer och har därför slagit ihop ”i huvudsak uppfyllt” och ”delvis uppfyllt”. För att bedömningen idag ska vara grön glad gubbe, alltså fullt uppfyllt, sätter vi in riktvärdet i skalan. Fortsätter med exemplet från förra sidan. Ibland kan ”gubben” behöva kommenteras också. Exempelvis är det gula spannet väldigt stort från 30 till 94 %. 28/67*0,95=40 % resp 28/40 *0,95=67 %

16 Gröngräns ansökt och beviljat 2,5 o 6: 58 %, 3: 64 %, 4: 66%
Första anblick ser positivt ut. Mest grönt och gula rutor med en hög procent. Gröngräns ansökt och beviljat 2,5 o 6: 58 %, 3: 64 %, 4: 66% Utbetalt 2,5 o 6: 38 %, 3: 57 %, 4: 64% UP 5 ser emellertid problematiskt ut och UP 6 när det gäller utbetalt. Vad är det nu då som visas? Vertikala axeln visar unionsprioritering 2-6. Ska strax gå igenom vad de innehåller. Horisontella axeln visar: Budgetutnyttjandet: ansökt beviljat respektive utbetalt stödbelopp. När ett ärende beviljas ”flyttar” det från ansökt till beviljat (räknas bara på ett ställe). Om insatsområdet hanteras med utlysningar och upphandlingar finns det bara ansökta ärenden när dessa pågår annars stängt för ansökningar. Ansökningstrycket behöver alltså inte visa på den efterfrågan som finns. Tänkte nu presentera varje UP och i lägesrapporten kan ni sedan själva läsa om den mer detaljerade nivån på insatsområde. Jag tänkte också lyfta fram de budgetmässigt största insatsområdena inom resp UP eftersom de har störst påverkan på hur det går övergripande. Slutligen nämner jag också de insatsområden som släpar efter och visar på åtgärder eller förklaringar kring dessa.

17 Vad ingår i unionsprioriteringarna
UP 2: investeringsstöd för ökad konkurrenskraft 80 % av UP budgeten, vilket motsvarar 2,3 miljarder kronor UP 3: djurvälfärdsersättning 69 %, motsvarar 1 miljard kronor UP 4: miljöersättningar 37 %, motsvarar 8,3 miljarder kronor kompensationsstöd 36,5 %, motsvarar 8,2 miljarder kronor ekologisk produktion 19 %, motsvarar 4,3 miljarder kronor Totalbudget mnkr. UP 4 dominerar andel 60 % (22,5 miljarder) följt av UP 6 med 22 % (8,1 miljarder) UP 1, Kunskapsöverföring och innovation, är horisontell och ingår i de övriga unionsprioriteringarna. Budgetmässigt största insatsområdet i de olika UP är avgörande. UP 5: investeringsstöd till gödselbaserad biogas 37 %, motsvarar 218 mnkr investeringsstöd till förnybar energi 24 %, motsvarar 139 mnkr UP 6 Budgetmässigt största insatsområdena är: bredbandsstödet 53 %, motsvarar 4,25 miljarder kronor stöd till lokalt ledd utveckling 21 %, motsvarar 1,68 miljarder kronor

18 Ansökningstryck UP 2 och 6 högt över linjär utveckling
UP 3 och 4 något under men ansökningar om miljöersättningar görs årligen UP 5 ansökningstrycket under linjär utveckling trots att pengar har flyttats från detta område UP 5 söktrycket har ändå ökat sedan i mars Ansökningstryck högt över: UP 2 investeringsstöd för ökad konkurrenskraft (2,3 mnkr 80 %) 85 % har gått att söka sedan sep Även startstöd (136 mnkr 5 %) och EIP (199mnkr 7 %) högt söktryck på 96 resp. 87 %). Andra och tredje budgetmässigt störst. UP 6 bredbandsstöd 196 % söktryck. Har gått att söka sedan sep Även Genomförande LLU högt 73 %. UP 5 fortsatt under linjär utveckling trots ökat intresse.

19 Statistik ansökan 2018 – djurvälfärdsersättningar
69 % av UP 3 eller 1 miljard Den här statistiken bygger på ansökta uppgifter för 2018 När det gäller djurvälfärdsersättningarna är prognosen god för måluppfyllelse om antal djurenheter, 128 % (2017:130 %) 2018 precis som 2016 och 2017 söktes ersättning för betydligt fler får och mjölkkor än förväntat.

20 Utfall 2018 hektar (prognos)
*Då uppgift saknas för 2018 utgår vi från att måluppfyllnaden är densamma Statistik ansökan 2018 – miljöersättningar, ekologiskt jordbruk och kompensationsstöd Åtgärd Fokus-område Åtgärd/ Delåtgärd Mål år 2020 (antal hektar) Utfall 2018 hektar (prognos) Måluppfyllelse % 10 4bc Vallodling 75 4a Betesmarker och slåtterängar 86 Fäbodar (areal fäbodsbete) 16 200 Ingen uppgift 107* Restaurering av betesmarker och slåtterängar 10 000 4 252 43 4ab Skötsel av våtmarker och dammar 8 400 10 323 123 4b Minskat kväveläckage 94 148 68 Skyddszoner 13 000 11 577 89 11 4abc Ekologisk produktion 78 Omställning till ekologisk produktion 42 000 25 791 61 13 Kompensationsstöd Miljöers 37 %, komp 36,5 % och eko jordbruk 19 % av UP 4s budget (8,3 – 8,2 – 4,3 miljarder) Den här statistiken bygger på ansökta uppgifter för 2018. Vallodling? Naturlig ökning är att vänta för betesmarker och slåtterängar (till följd av restaurering) och för ekologisk produktion (mark som haft ersättning för omställning kan ansluta sig). Ersättning till restaurering av betesmarker och slåtterängar är utfallet lägre än förväntat. Målen för ersättning till restaurering av betesmarker och slåtterängar samt omställning till ekologisk produktion ska uppnås i slutet av programperioden (till skillnad från övriga där man tittar på årlig måluppfyllelse). Ersättning till restaurering av betesmarker och slåtterängar är utfallet lägre än förväntat. Den lägre anslutningen för minskat kväveläckage förefaller uppvägas av ansökningar om motsvarande åtgärd inom förgröningen i pelare 1. Vallodling och kompensationsstöd ligger utifrån uppgifterna i ansökningarna i linje med vad som är förväntat? Vallodling: Den låga måluppfyllelsen beror på att Numera ingår en stor del av vallen i kompensationsstödet istället. Kompensationsstöd: Har ingen förklaring, osäkra siffror. (Målet är all jordbruksmark i område som berättigar till kompensationsstöd (och alla mark kan man ju inte få stöd för tex minsta hektar)). Hotade husdjursraser: Inte med i diagrammet. Låg måluppfyllelse. Stödkonstruktionen har ändrat när det gäller vad man får betalt för (grundplåten får man inte längre). Vet antalet ansökningar men inte antal djurenheter.

21 Beviljandetakt Ser bra ut
Undantag UP 5 fortfarande långt under linjär utveckling Lågt ansökningstryck främsta förklaringen Juni 2011 beviljandetakten totalt 62 %, nu 56 %  Jordbruksverkets bedömning även om vi har höga ärendebalanser går genomförandet av programmet relativt bra med undantag för UP 5 Ser bra ut, UP 3 grönt från 55 % UP 2 investeringsstöd 50 %, startstöd 45 %, EIP 47 % grön gräns 48 % UP 6 bredband 73 %, Genomförande LLU (bara) 36 % Att beviljandetakten är långt under linjär utveckling beror främst på det låga ansökningstrycket. Även långa handläggningstider och att när det gäller investeringsstöd till gödselbaserad biogas som är den budgetmässigt dominerande delåtgärden inom UP 5, tar det även lång tid att få alla tillstånd och övriga beslut som krävs. Biogas 9 % beviljat

22 Utbetalningstakt Förhållandevis god för UP 3 och 4
För övriga UP låg eller mycket låg Beror främst på att utbetalning sker i efterskott och att endast ett begränsat antal ärenden har ansökt om utbetalning Juni 2011 utbetalningstakten totalt 50 %, nu 40 % Juni 2018 genomsnitt EU 36 %, SE 40 %  Jordbruksverkets bedömning utbetalningstakten i stor sett acceptabel med undantag för UP 5 och 6 Utbetalning av areal- och djurbaserade ersättningar planeras att komma i fas under 2019 Alla stöd och ersättningar sökta under 2015, 2016 och 2017 planeras att slututbetalas under 2018 och 2019. Övriga lågt. Detta är problematiskt eftersom det försvårar möjligheten att uppfylla delmålen som är kopplade till resultatreserven.

23 Mer detaljerad nivå Gråmarkerade rutor om utlysning eller upphandling inte pågår inom aktuella insatsområden  tydliggöra att efterfrågan och ansökningstryck inte är samma sak Vissa insatsområden går sämre än övergripande bild visar Små rent budgetmässigt (stöd till reglerbar dränering, anläggning av tvåstegsdiken, kulturmiljöer i renskötselområdet) Ansvarig stödmyndighet medvetet valt att prioritera andra satsningar (stöd till kompetensutveckling, rådgivning och samarbete inom vissa UP) Den mer detaljerade nivån kan ni själva läsa om i lägesrapporten. En ändring är att rutorna för ansökt stödbelopp har gråmarkerats när det handlar om insatsområden där hantering av stöd görs genom utlysning och upphandling och någon sådan inte pågår. Detta för att försöka tydliggöra att ansökningstryck och efterfråga inte är samma sak. (Ansökningar kan inte komma in om det inte finns en pågående utlysning eller upphandling. Små rent budgetmässigt miljöinvesteringar (anläggning och restaurering kult ren) Eller ansvarig… Kompetensutveckling, rådgivning och samarbete SJV och SKS har prioriterat handläggning av befintliga utlysningar/upphandlingar framför att göra nya, förbättring av beviljandetakten men fortfarande finns (budgetmässig små) insatsområden där inget har gjorts ännu Miljöinvesteringar: engångsröjning på betesmark, reglerbar dränering, anlägga tvåstegsdiken och återställa och restaurera kulturmiljöer i renskötselområdet 171009

24 Delmålen 31 december 2018 sista dag för att uppnå delmålen
Finansiella delmål – del- och slututbetalt stödbelopp Bygger på alla insatsområden inom resp. UP Fysiska delmål – antal företag/investeringar/insatser/hektar som har fått utbetalt Bygger bara på vissa insatsområden inom resp. UP Tex UP 3 alla stödutbetalningar för djurvälfärdsersättning, kompetensutveckling och rådgivning, förädlingsstöd, EIP och samarbetsstöd. Men fysiska indikatorn bara antal samarbetspartners inom stöd till samarbeten för korta livsmedelskedjor (16.4/3a) budget 101,5 mnkr eller 7 %

25 Utfall och prognos för delmålen
Inget antagande om var man bör ha uppnått, alltså inget riktvärde Utfallet visar vad man uppnått vid aktuell tidpunkt 4 månader kvar till avstämning Prognosen = utfall t.o.m 31 aug utfall de senaste 4 månaderna (2017)

26 Bedömning av uppnådd nivå för delmålen
Använt den skala, de procentsatser, som framgår av regelverket för bedömning om delmål uppnåtts eller inte Uppnått mål i procent Bedömning Färg och symbol % Uppfyllt J 65-84 % Inte uppfyllt K 0-64 % Allvarligt misslyckande L Lite förenklad bild (ibland ok med lägre procent och allvarligt misslyckande då krävs även att KOM har påpekat) Delmål har uppfyllts om: - alla indikatorer inom en UP har uppnått minst 85 % av delmålet, eller - antalet indikatorer är tre eller fler: en indikator minst 75 % och övriga 85 % av delmålet (aktuellt för UP 6) Allvarligt misslyckas att uppnå delmål om: - kommissionen har påpekat svagheter i genomförandet och medlemsstaten har misslyckats med att vidta åtgärder och - 1 av 2 eller 2 av 3 eller fler indikatorer har uppnått mindre än 65 % av delmålet

27 UP 3 fysisk uppfyllt i oktober
Utbetalt inom UP 3 och UP 6 har redan nått delmålet. Det har också (del)målet för ”Befolkning som omfattas av LAG-grupper” inom UP 6 (som inte finns med i bilden ovan då detta delmål uppfylldes tidigt under programperioden). UP 5 helt uppfyllt nu. UP 4 räknar vi utbetalt enbart slututbetalt men skulle kunna använda delutbet. Beror på att svårt att särskilja fysiska indikatorn annars. Siffror för UP 4 från okt UP 3 fysisk uppfyllt i oktober UP 2 utbetalt prognos precis över 85 % men utbetalningar håller högre takt än prognos i sep så det ska gå bra

28 Jordbruksverkets prioriteringar
Att öka takten och effektiviteten i handläggningen av ansökan om stöd och ansökan om utbetalning. Fokus under 2018 på att uppnå delmålen. Att slutföra den IT-utveckling som krävs för att på ett effektivt sätt göra utbetalningar av arealbaserade ersättningar och för att kunna följa upp dessa ersättningar på ett effektivt sätt och därigenom analysera måluppfyllelse och behov av ytterligare insatser i programgenomförandet. Under 2018 prioriterar Jordbruksverket särskilt uppföljning och utvärdering av nuvarande program. Vill möjliggöra mer diskussion om resultat och effekt av stöd. Särskilt relevant inför nästa programperiod. Publiceras på webben ( Visar vad pengarna använts till. Många på gång just nu. 171009


Ladda ner ppt "Lägesrapport landsbygdsprogrammet per den 31 augusti 2018"

Liknande presentationer


Google-annonser