Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

PBN Implementering i Sverige

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "PBN Implementering i Sverige"— Presentationens avskrift:

1 PBN Implementering i Sverige
Kista 3 oktober 2018

2 PBN IR (EU 2018/1048) Performance Based Navigation Implementation Regulation (utgiven av EU) Publicerad 18 juli 2018 Börjar tillämpas från 3 december 2020 Bindande för alla medlemsstater

3 PBN IR – Syfte och några grundkrav
Tillhandahållandet av flygledningstjänst/flygtrafiktjänst (ATM/ANS) med hjälp av prestandabaserad navigation (PBN) kan ge säkerhets-, kapacitets- och effektivitetsvinster genom optimering av ATS-flygvägar och instrumentinflygningsprocedurer. Genomförandet av PBN i TMA med hög trafiktäthet, som föreskrivs i kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 716/2014, väntas förbättra precisionen i inflygningsbanor och underlätta sekvenseringen av trafiken i ett tidigare skede, så att bränsleförbrukning och miljöpåverkan vid plané och landning kan minskas. För att underlätta genomförandet bör kraven i denna förordning vara förenliga med kraven i genomförandeförordning (EU) nr 716/2014. Användningen av satellitbaserade stödfunktioner (SBAS), i synnerhet i form av Egnos (European Geostationary Navigation Overlay Service), bör främjas. Verksamhet med annan PBN-kapacitet bör emellertid underlättas genom att andra minima medges utöver LPV. Vidare bör ATM/ANS-leverantörer, i syfte att sörja för en säker och smidig övergång, tillåtas att under en rimlig tidsperiod tillhandahålla sina tjänster också på andra sätt än med hjälp av PBN i enlighet med kraven i denna förordning. Från och med den 1 juni 2030 bör de dock inte längre tillåtas att göra så, annat än genom beredskapsåtgärder, mot bakgrund av behovet av att rationalisera tillhandahållandet av ATM/ANS och undvika onödiga kostnader, i synnerhet för luftrumsanvändare, till följd av förekomsten av flera lager av navigationsinfrastruktur.

4 Inflygningar / sensor / minima
Icke precision: RNP APCH (GNSS utan stöd av EGNOS) – LNAV minima APV: RNP APCH SBAS (GNSS m stöd av EGNOS) – LPV minima RNP APCH Baro-VNAV (GNSS + Baro) – LNAV/VNAV minima RNP AR APCH (GNSS) – RNP ( ) minima Precision: ILS - CAT I/II/III minima GBAS, PAR, SBAS CAT I etc

5 Övergångsplan 3 december 2020
ATM/ANS-leverantörer (läs flygplatser och ANSP) ska upprätta utkast till övergångsplan. Övergångsplanen ska sedan samrådas med Network Manager, flygplatsoperatörer och luftrumsanvändare. Transportstyrelsen ska slutligen godkänna övergångsplanen och informera ATM/ANS-leverantörer om resultatet. Övergångsplanen ska hållas uppdaterad.

6 PBN IR 3 december 2020 ATM/ANS-leverantörer ska upprätta avbrottsplan (i händelse av GNSS- bortfall). LNAV, LNAV/VNAV och LPV till alla icke-precisions-banändar (RF legs, RNP AR om så krävs). Krav på LPV-minima faller om SBAS-täckning saknas. RNAV 5 för alla ATS-flygvägar på eller över FL150

7 PBN IR 25 januari 2024 LNAV, LNAV/VNAV och LPV till alla banändar (RF legs, RNP AR om så krävs). RNAV 5 för ATS-flygvägar under FL150 (RNP 0.3, RNP1 eller RNAV1 för rotor) För flygplatser med inrättade SID/STAR ska minst en SID/STAR per banände ska vara RNAV1 eller RNP1 (RNP0.3 rotor). Flygplatser får ha både PBN och konventionella. PCP (24 flygpl i EU, Arlanda enda flygplats i Sverige) med bl a krav på RNP1-SID/STAR, RF-legs och utökad ATM-funktionalitet etc.

8 PBN IR 6 juni 2030 För flygplatser med inrättade SID/STAR ska samtliga vara enligt RNAV 1 eller RNP 1 (RNP0.3 rotor). Bara RNP tillåten för inflygning undantaget ILS CAT II, IIIA, IIIB. Dock ska backup för GNSS finnas. ILS CAT I kan fortsätta användas även efter 2030 som backup i avbrottsplanen.

9 PBN IR (EU 2018/1048) Länk till genomförandeförordning:


Ladda ner ppt "PBN Implementering i Sverige"

Liknande presentationer


Google-annonser