Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Digitalt först med användaren i fokus
Nationell kompetens- och verksamhetsutveckling för Sveriges folkbibliotek Eleonor Grenholm, samordnare av de regionala biblioteksverksamheterna inom Digitalt först med användaren i fokus Bilden av laogooll som delas enligt CC BY-SA 2.0.
2
Bakgrunden till uppdraget
Nationell biblioteksstrategi formulerade ett förslag om ett kunskapslyft för Sveriges bibliotekspersonal Regeringen har antagit en digitaliseringsstrategi som menar att allmänheten behöver digital kompetens för att Sverige ska digitaliseras hållbart - målmedvetet - bäst i världen Regeringsuppdraget till Kungliga biblioteket: ”Syftet med uppdraget är att främja en ökad digital kompetens hos allmänheten genom att de regionala biblioteksverksamheterna samordnar en utbildning av landets [folkbibliotekspersonal].”
3
Digital kompetens enligt digitaliseringsstrategin:
Förtrogen med digitala verktyg och tjänster Förmåga att följa med och delta i den digitala utvecklingen Tekniska färdigheter och att använda digitala verktyg och tjänster Medie- och informationskunnighet = kunskaper och förmågor som krävs för att finna, analysera, kritiskt värdera och skapa information i olika medier och sammanhang Följa den digitala utvecklingen – anställningsbarhet, innovation och konkurrenskraft
4
Bibliotekets uppdrag i lagen
2§ ”Bidra till det demokratiska samhällets utveckling” ”Alla ska vara en del av och känna en grundtrygghet i den digitala samhällsutvecklingen. Delaktighet i demokratin förutsätter idag förmågan att inhämta och värdera kunskap via digitala medier. Medie- och informationskunnighet har därför blivit en allt viktigare kompetens för alla samhällsmedborgare oavsett ålder.” 7§ ”Öka kunskapen om informationsteknik för kunskapsinhämntning, lärande och delaktighet” ”Regeringen har som mål att Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Utifrån detta mål ser regeringen behovet av satsningar på olika områden för att åstadkomma en bred digital kompetenshöjning för hela befolkningen. Digital kompetens innebär bl.a. att individer är förtrogna med digitala verktyg och tjänster.”
5
Att bygga Digitalt först med användaren i fokus
Kompetens- och verksamhetsutveckling kring ett snabbt föränderligt och genomgripande område: digitalisering Aktörer: 290 kommuner 20 regionala biblioteksverksamheter 1 myndighet (Kungliga biblioteket) Kompetensutveckling av 4806 personer Verksamhetsutveckling av 1120 verksamheter 25 milj. à
6
Kompetensutveckling – och utveckling av verksamhet som redan pågår
Vem som helst kan vid något tillfälle behöva hjälp för att kunna vara delaktig i samhället 80% av Sveriges folkbibliotek arbetar idag med digital delaktighet/kompetens 90% av de biblioteksplaner som antogs 2017 innehöll mål om att öka medborgarnas digitala kompetens 9,6 milj. för att etablera 5-10 Digidelcenter Utlysning via Internetstiftelsen. 50 ansökningar!
7
Bibliotekspersonalens digitala kompetenser
Analysera och bearbeta data och information Kommunikation och samarbete Skapa digitalt innehåll Säkerhet Problemlösning Självskattningstest kring digitala kompetenser för bibliotekspersonal: 24 påståenden – sjugradig skala – 10 minuter Fler än 3600 personer har gjort testet = 75% av bibliotekspersonalen (Västra Götaland 58%)
8
Digital kompetensutveckling med användaren i fokus
En nationell lärplattform utvecklas av Malmö stadsbibliotek De regionala biblioteken arbetar med kompetensutveckling utifrån lokala och regionala behov Lärtillfällen IRL och e-lärande – grupp/individ Folkbiblioteken lär och verksamhetsutvecklar med användarens behov i fokus
9
Projektstatus just nu - axplock
LÄR-PLATT-FORM Det juridiska läget Innovationsspår Den handledande rollen Forskning Folkbibliotekens roll i ett digitaliserat samhälle Ledarskap
10
Länkar Digitalt först-webb
Regeringsuppdrag till Kungl. biblioteket om digitalt kompetenslyft Självskattningstest kring digitala kompetenser för bibliotekspersonal Rapport: Digitalt först med användaren i fokus. Rapport från mobiliseringsfasen januari-augusti 2018 Rapport: Vad kan vi egentligen? Analys av data Q ur Självskattningstest kring digitala kompetenser för bibliotekspersonal Kerstin Olsson, projektledare Eleonor Grenholm, samordnare av de regionala biblioteksverksamheterna
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.