Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
MIS 2.0 Standardiseringsutskott
2
Agenda Projektstatus Kommunikationsplan Förvaltning MIS 2.0 inom S4I
3
Hänt sedan sist Utökad pilot Länsförsäkringar
Pågår – testfall för gruppförsäkring genomfört Utökad pilot Skandia Pågår – testfall för tjänstepension genomfört Valcentralerna Möte med Fora och Collectum genomfört. De är positiva till deltagande och planering för detta pågår. Gruppförsäkring, osäkert om LF och Skandia kommer testa detta
4
Händer kommande period
Avstämning Länsförsäkringar Avstämningsmöte med Länsförsäkringar i slutet på april Avstämning Skandia Avstämningsmöte med Skandia i slutet på april Avstämning pilot – gamla och nya pilotbolag Gemensamt avstämningsmöte med samtliga inplaneras under maj Referensgruppsmöte Avstämning med övriga bolag den 7/5 Valcentralerna Möte med Fora i början på juni. Collectum ska gå igenom dokumentation och underlag för MIS 2.0. Trolig pilotfas – efter sommaren Händer kommande period Vilka valcentraler vill vi ha med oss?
5
Planering implementationsprojektet
Implementationsprojekt hösten 2018 Förankring med bolagen om plan för införande av MIS 2.0. I första hand representerade bolag i Standardiseringsutskottet.
6
Kommunikationsplan till branschen avseende MIS 2.0 – projektet
7
Kommunikationsplan FÖRSLAG
Förslag – Intervju med Karin L och Mats G i Risk & Försäkring Berätta om S4I Varför MIS 2.0-projekt Standarden tillgängligt från xxxx datum Ambition om snar implementation hos bolagen (vilka är först ut)
8
Förvaltning inom S4I Angelica Nevenstam
9
Syfte med förvaltningsprocessen
Styrning – Tydliggöra ansvar, roller, mandat, forum och arbetssätt relaterade till förvaltning och mindre vidareutveckling av standarden Ekonomi – Budgetering och uppföljning Intressenter och kommunikation – Tydliggöra för vem gör vi ändringen och vilka påverkas av ändringen och hur det ska kommuniceras Processer – Beskriva hantering av ändringar såsom dokumentation, kommunikation och versioner Ärendehantering – Optimerat ärendeflöde och form för samverkan vid förändringar Enhetlighet – uppfylla förväntningar om att processen är densamma för nya typer att standarder (XML4SAK mm)
10
Definitioner Förvaltning – mindre förändringar som tydligt ligger inom beskriven omfattning och tidigare fastställda användningsområden. Allt annat är definierat som projekt och beskrivs inte i detta bildspel (ska beredas i Beredningsutskott, finansieras med beslut från styrelsen och uppsättning av ett Standardiseringsutskott som ansvarar för genomförandet av projektet) Opt-out förfarande – Föreslagen förändring presenteras med tidsfrist för feedback. Inget svar betraktas som godkännande. Svar om ej godtagen förändring måste kompletteras med bakomliggande argument och beskrivning av krav på lösningsalternativ alternativt lösningsalternativ. Karin
11
Definition av ärende Förvaltningsärende som hanteras inom förvaltningsorganisationen: Förändring föreslås med opt-out förfarande, beslutas i referensgrupp Inom omfattning och beslutade användningsområden Ryms inom förvaltning Skulle kunna ha rimliga alternativa lösningar Förändring genomförs med information till referensgrupp Liten ändring Påverkar ej bakåtkompabilitet Övrigt ärende – hanteras utanför förvaltningsorganisationen: Beslut i standardiseringsutskott efter beredning Utanför omfattning eller nytt användningsområde Större åtagande (skulle t.ex. kunna vara nytt externt regelverk) Diskussionspunkt: Hur ofta får man bryta bakåtkompabiliteten?
12
Styrning – förvaltning inom S4I
Standardiseringsutskott – Representanter för användarna och är ansvarig för förvaltningsområdet (exv MISLife). Budgeterar förvaltningsområdet (budget fastställs troligtvis av styrelsen). Förvaltningsteam eller ”Tekniskt kansli”: Förvaltningsansvarig – ansvarig för samtliga ärenden, önskemål mm som finns för förvaltningsområdet. Mottagare av ärenden, registrerar ärendet, återkopplar till den som skickat in ärendet och följer upp ärendet till dess att ärendet stängs. Profil: Bör vara väl insatt i området, svara på frågor, sortera ärenden och avgöra nästa steg Förvaltare – kan vara en eller flera beroende på områdets komplexitet. Den som faktiskt genomför ändringen och tillhörande dokumentation. Profil: Mycket kunnig i detaljerna och tekniken inom området. Rollbeskrivning: Ansvarig med struktur och ordning Branschkunnig med bra kontakter (hantera politik) Försäkringskunnig på detaljnivå (insikt i standarden och dess syfte) Teknisk (versionshantering, releaser mm) Karin
13
Processbeskrivning Övergripande förvaltningsprocess
Beredningsutskott BU Standardiseringsutskott /styrelsen Beslut om att starta projekt Större ändringar är projekt och skickas vidare för hantering. Beskrivning av ändringsönskemål: Referensgruppen Vad ska ändras? Varför/effekt? Vilket/vilka manus? Förvaltaren publicerar ändringar GIT Avstämning med Referensgruppen Uppdaterar och skapar en ny version av standarden. Ändrings-önskemål FA = Förvaltnings-ansvarig Förvaltningsteam Test och godkännande av ändringar FA dokumenterar alla ändringsförslag och följer upp ärendet till dess det är stängt/avslutat. Utreder ärendet, typar och ger rekommendation om nästa steg. Ändring (endast info): Genomförs och dokumenteras, verifieras med ändringsintressent Ändring (opt out): Förslag till lösning tas fram tillsammans med behovs- och ändringsintressent för verifiering Ändringar publiceras, möjlighet till synpunkter under begränsad period. Ändring testas vid behov av behovs- och ändringsintressenter. Dokumentation uppdateras och kommunikation sker enligt fastställd process
14
Principer Passiva intressenter till S4I Nya intressenter
Betala för förvaltningstjänster (implementationshjälp, genomgångar mm)? Komma med ändringsförslag? Föreslå nya projekt? Mängd information? Nya intressenter Regler för anslutning?
15
Förslag till beslut Fortsätt planerat införandeprojekt
Utvärdera hösten (typ av ärenden, omfattning arbetsinsats, kompetensområde osv) Därefter utveckla förslag för förvaltningsorganisation inom S4I – senast kvartal 2, 2019
16
Tack!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.