Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ATT MOTIVERA ANDRA TILL FÖRÄNDRING

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ATT MOTIVERA ANDRA TILL FÖRÄNDRING"— Presentationens avskrift:

1 ATT MOTIVERA ANDRA TILL FÖRÄNDRING
med hjälp av metoden Motiverande Samtal Inspirationsdag Miljösamverkan Stockholms län 16 november 2018 Hans Wickström (psykolog / jägmästare) MeetMe AB Kronhusgatan 11, Göteborg

2 Agenda Bemötande och motivation i tillsyn
Om metoden Motiverande Samtal Forskning och erfarenheter Utbildning – kvalitetssäkring Vidmakthållande av färdigheter Frågor

3 Kan man lära sig att bemöta och motivera andra?
Erfarenheter från forskning kring metoden Motiverande Samtal, tidigt 80-tal Samtalsmetod för gott bemötande, och effektiv rådgivning, motivera till beteendet X Evidensbaserad metod för beteendeförändring inom inom sjuk-, frisk- och hälsovård Prövats inom tillsynsområdet med lovande resultat Komplement till det inspektörer redan gör och kan Psykolog Hans Wickström, MeetMe AB

4 Forskning från tillsynsområdet
4 studier tillsyn 2009-idag (SNV: MeetMe AB, MICLab, SU, KI) 50 inspektörer har gått MI-utbildning 5-6 dagar, dag 50 % teori/träning, 50% feedback) Miljö-, hälsoskydd-, livsmedels-, djurinspektörer Vad tyckte inspektörer? Lärde de sig metoden? Vad tyckte företagarna? Skillnad i utfall? Finns system för konkret feedback – intressant I forskning och utbildning – SPELA IN > KODA

5 Tänk dig att du har ett viktigt dilemma i ditt liv
Du har debatterat med dig själv länge, ingen vet något om dina funderingar. Du kanske får ångest när du tänker på det, eller skäms, känner skuld? Du kanske tänker att ingen kan hjälpa dig eller förstå dig. Du är osäker. Dilemmat dominerar dina tankar. Eftersom du inte kommer fram till något själv har du bestämt dig för att ta hjälp av någon för att kunna lösa ditt dilemma: En kamrat, en kollega eller ett proffs. Vilka är de viktigaste egenskaperna denna person ska ha? Vad skulle vara hjälpsamt? Vad vill du att hen gör? Vad får personen absolut inte göra, vad är oönskade egenskaper? Hans

6 Motiverande Samtal En definition:
Samtal om förändring med det primära målet att stärka individers egen motivation till förändring (Miller och Rollnick, 2013) Några viktiga MI-färdigheter MI-1 till MI-6

7 MI-1 Viktigt att förmedla anda av SAMARBETE
Bjuda in till dialog, nyfikenhet Förmedla jämlikhet att båda har kunskap om frågan Aktivt samarbete mellan två experter på, t.ex. lagar / sin verksamhet Utforskande mer än förmaning ALLTID VIKTIGT ATT LYSSNA PÅ DEN ANDRE FÖRST (=VAD DU TÄNKER/TYCKER ÄR VIKTIGT)

8 MI-2 Viktigt att lyssna EMPATISKT
Aktivt försöka förstå företagaren Visa att man försöker förstå Förvissa sig om att man har förstått korrekt Empatiskt lyssnande är INTE att hålla med eller tycka om Stöd för att empati har samband med utfall i behandling. (Moyers & Miller (2012). Is Low Therapist Empathy Toxic?)

9 Kan man lära sig empatiskt lyssnande eller är det något man har eller inte har?
JA, alla kan lära sig B) NEJ, inget man kan lära sig C) Inte alla men de flesta kan lära sig Psykolog Hans Wickström, MeetMe AB

10 Empatiskt lyssnande före och efter MI-utbildning (10 livsmedels- och hälsoskyddsinspektörer)
Ref:. Naturvårdsverket (2017), Rapport: Styrmedel för förbättrat miljöbeteende

11 Måste en företagare följa lagen?
JA, företagaren måste följa lagen B) NEJ, företagaren kan välja att inte följa lagen

12 Du måste! Kontra Ditt val?
“Du har inget val, du måste göra som jag säger!” kontra “Som du vet är jag inte neutral i den här frågan, det är tydligt att vi inte är överens om vad som behöver göras. Men självklart är det bara du som kan ta beslutet om hur du kommer att göra till slut. Är det ok att vi pratar lite om olika alternativ och konsekvenser?” Psykolog Hans Wickström, MeetMe AB

13 MI-3 Viktigt att BETONA individens AUTONOMI
Förmedla respekt för att människor vill bestämma över sådant som rör deras eget liv Betona känslan hos den andre av kontroll över och skyldighet att fatta beslut Psykolog Hans Wickström, MeetMe AB

14 Att ändra beteende, men hur svårt kan det va?!!
X procent av patienterna följer läkarens ordination för medicineringen Y procent följer läkares ordination vad gäller ändrade livsstilsvanor 10% 25% 50% 75% 100% Vad tänker vi om detta? Aj aj aj, min fot… Psykolog Hans Wickström, MeetMe AB

15 Min onda fot… Varför tränade inte Hans?
Vad kunde sjukgymnasten mer ha gjort för att påverka Hans träningsinsatser?

16 MI-4 Viktigt att de egna skälen till förändring kommer fram, det stärker motivationen
De egna geunina skälen… Mer övertygad och förpliktigad till vad man hör sig själv säga Starkare om det uttalas Tala sig in I förändring… FÖRÄNDRINGSPRAT FÖRÄNDRING SAMBAND

17 Förändringstal=klappa
Bibehållandetal=trumma Neutral=tyst Yttrande 1. Jag tycker vi borde göra en energikartläggning! 2. Det finns inga skäl att lägga ut pengar på en kartläggning 3. Min granne har gjort en energikartläggning 4. Vi kan inte göra mer än vi gjort 5. De stora företagen har säkert mycket att tjäna, men tveksamt för oss 6. Vi skulle behöva få ner våra elkostnader 7. Jag tycker vi alla ska bidra till ett hållbart samhälle 8. Det är för mycket pappersarbete men om det kan ge resultat så borde vi kanske prova Att känna igen förändrings- och bibehållandetal Om du hör förändringsprat, främja mer och starkare

18 MI-5 viktigt att undvika MI-oförenliga yttranden
Ge råd ”utan tillåtelse”, komma med förslag, erbjuda lösningar, åtgärder Övertala, argumentera Konfrontera, invända, ifrågasätta Styra uppmana, befalla Döma, etikettera, moralisera MI-5 viktigt att undvika MI-oförenliga yttranden

19 MI-oförenligt resp MI-förenligt
Konfrontera ”Ni måste agera, ni ligger klart över gränsvärdet, nu är det inget att fundera över” Övertala ”Era värden ligger över gränsvärdet, jag tycker ni ska tänka på åtgärder… Övertala med tillstånd ”Era värden ligger över gränsvärdet, jag tycker ni ska tänka på åtgärder. Hur ser ni på situationen själva? Hur tänker ni göra?”

20 MI-oförenliga yttranden per 20 min före och efter MI-utbildning (10 livsmedels- och hälsoskyddsinspektörer) Ref: Naturvårdsverket (2017), Rapport: Styrmedel för förbättrat miljöbeteende

21 MI-6 Viktigt att utbyta information i dialog
Hur information tas emot viktigare än att den levereras Ofta talar rådgivaren om vad den andre behöver göra och varför Hans

22 Att ändra beteende, men hur svårt kan det va?!!
X procent av restauranger I Östra Skaraborg har ett godkänt sorteringssystem för återvinning? Före resp efter MI-utbildning Psykolog Hans Wickström, MeetMe AB

23 Godkänd avfallssortering (%) innan försök att påverka JA (gul) – NEJ (blå)
Ref:. Naturvårdsverket (2017), Rapport: Styrmedel för förbättrat miljöbeteende

24 Godkänd avfallssortering (%) efter motiverande utan MI-utbildning JA (gul) – NEJ (blå)
Ref:. Naturvårdsverket (2017), Rapport: Styrmedel för förbättrat miljöbeteende

25 Godkänd avfallssortering (%) efter motiverande med MI-utbildning JA (gul) – NEJ (blå)
Vad tyckte restaurangägarna om bemötandet? Ref:. Naturvårdsverket (2017), Rapport: Styrmedel för förbättrat miljöbeteende

26 MI, ett effektivt arbetssätt, inte bara en fråga om trevligt bemötande
Inspektörer lärde sig metoden Restaurangerna sorterade mer efter att ha mött en MI-utbildad Ingen skillnad i upplevt bemötande, lika positiva före som efter utbildning

27 ”Det vi lärt oss är tillämpbart i arbetet?” 1=inte alls , 6=det mesta
Ref: 1) Herzing, Wickström, Forsberg, Jacobsson, Källmén (2017). (I Naturvårdsverket: Styrmedel för förbättrat miljöbeteende)

28 Andra erfarenheter från tillsynsområdet
Implementering MI Miljösamverkan Östra Skaraborg Länsstyrelserna VG och Skåne (djurskydd) Coacher utbildas 5-6 dagar Hela personalen 2 dagar tränare + coacher Handledning kontinuerligt Incitament för energieffektivisering (Energimynd.) 2 dagar, 200 deltagare Ca 20 kommuner, länsstyrelser (0,5-2 dagar)

29 Tillämpbarhet och nytta Djurenheter Lst och Incitamentsprojektet 1=inte alls 6=det mesta

30 MI är enkelt att förstå svårare att bli skicklig i
Inte underskatta tiden att lära sig 5 tillfällen över ett halvår jämfört med 1-2 dagar Fortsatt träning Feedback på egna prestationer (baserad på återkoppling av objektiv skattning)


Ladda ner ppt "ATT MOTIVERA ANDRA TILL FÖRÄNDRING"

Liknande presentationer


Google-annonser