Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avUlla-Britt Sandström
1
Göteborgs universitet förnyas Implementeringsarbete – ny administrativ organisation och nytt arbetssätt Informationsmöten Göteborgs universitet förnyas - implementering
2
Normerande beslut Rektors beslut om den principiella organisationsstrukturen som vi just presenterat Det har initierats en översyn av samtliga styrdokument Vilka kan tas bort Vilka behöver justeras Vilka behöver skapas Göteborgs universitet förnyas - implementering
3
Göteborgs universitet förnyas – tillvägagångssätt
Maj-sep 2011 A-D 1/7 2012 Input Okt-dec 2011 Utforma Arbetsordning Resultat Arbetsordning Delegations-ordning Resultat Nya dekaner Nya prefekter Resultat Beskrivning av framtida gemensamma arbetssätt Definition av kompetenskrav Input Okt 2011- apr 2012 Utforma framtida gemensamma arbetssätt och definiera kompetenskrav 1/1 2013 Input Vår-sommar 2012 Resultat Insikt om respektive förändringsresa Acceptans Detaljerad plan för hösten Höst 2012 Mar-apr 2012 Utforma struktur för den administrativa organisationen Resultat Beskrivning av framtida administrativ funktionell organisation och forum Etapp 2,5 Implementering Resultat Nytt arbets-sätt Ta emot resultaten Bedöma resursbehov i processerna Genomföra riskanalys Specificera respektive nuläge Definiera eventuellt kompetensgap Utforma modell för bemanning Realisera Apr-maj 2012 Specificera befintlig kompetens Resultat Beskrivning av befintlig kompetens Göteborgs universitet förnyas - implementering
4
Tidplan Implementering 2012 2013 Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec
Q1 Q2 26/4 Information i styrelsen Ny administrativ organisation Budgetarbetet startar Rektors beslut om ny administrativ organisation Förutsättningar inför implementering Implementering av organisation och arbetssätt Nya chefer valda/utsedda Detaljering av organisationsförslag Samordna administrativ organisation och stödprocesser Genomföra kompetenskartläggning Definiera konsekvenser och skapa förutsättningar Utforma utbildningspaket Beslutsunderlag om processverktyg Utforma tillvägagångssätt för bemanning av administrativ organisation Genomföra riskanalys Formera organisation för realisering, samordning och införandegrupper Information till berörda nyckelpersoner Bedöma resursbehov i processer och organisation Definiera eventuellt kompetensgap Bemanna organisationen Etablera administrativ organisation Etablera roller och arbetssätt för processutveckling, inkl. processansvar Genomföra utbildning Fortsatt utveckling av stödprocesser Göteborgs universitet förnyas - implementering
5
Syfte och kännetecken Tydligt ansvar och uppdrag för alla organisationsdelar Ändamålsenliga samordningsfunktioner Effektiva ledningsfunktioner Stöd till processorienterat arbetssätt Ökad tillgänglighet för medarbetare, studenter och allmänhet Den sammanlagda kostnaden för det administrativa stödet ska, när införandet och övergångskostnader är tagna, utgöra en minskad andel av universitetets totala resurser Göteborgs universitet förnyas - implementering
6
Implementerings-organisation
Universitetsledning Implementerings-organisation Ledningsrådet Samordningsledare Samordningsgrupp Samordningsforum Förvaltningschef/ samordningsledare Kanslichefer/samordnade chefer Fakultet Kanslichef Administrativ organisation Införandegrupper Fakultet Kanslichef Gemensamma förvaltningen Fakultet Kanslichef Modell för bemanning FUS PEM INFRA STAB Institution Administrativ chef Institution Administrativ chef Institution Administrativ chef Information och utbildning Göteborgs universitet förnyas - implementering
7
Samordningsgrupp Lars Nilsson Anna Lindholm Håkan Berg
Marina Ghersetti Peter Kim Hannah Saldert (student) Karoline Axelson Ytterligare stödresurser Göteborgs universitet förnyas - implementering
8
Rektors beslut Beslut om principer för ny administrativ organisering av stödprocesser inom Göteborgs universitet Dekaner, prefekter och förvaltningschefen ges i uppdrag att organisera stödverksamheten för respektive nivå Samordningsgruppen ansvarar för att en mer detaljerad beskrivning tas fram i samverkan med institutioner, fakulteter och den gemensamma förvaltningen Att införandet av den nya administrativa organisationen ska påbörjas snarast och vara genomförd senast i januari 2013 Göteborgs universitet förnyas - implementering
9
Ämnen/verksamhetsindelning
Institution Prefekt Proprefekt Viceprefekt Administrativ chef Ekonomi PA/HR Utbildning/forskning/samverkan Kommunikation Infrastruktur Allmän administration Ledningsgrupp Institutionsråd Teknisk chef Ämnen/verksamhetsindelning Göteborgs universitet förnyas - implementering
10
Fakultet Dekanus Prodekanus Vicedekanus Kanslichef
Strategisk verksamhetsplanering och budget Utbildning Forskning/samverkan Kvalificerat stöd till lärarförslagsnämnden Kommunikation Övrig fakultetsrelaterad administration Prefektråd Ledningsgrupp Fakultetsstyrelse Institution Institution Institution Göteborgs universitet förnyas - implementering
11
Gemensamma förvaltningen
Övergripande uppgifter Samordning Normering Effektivisering Expertis Planering Förvaltningschef Forskning/Utbildning/ Samverkan Forskning- och innovation Rekrytering av studenter Antagning Examina Studie- och karriärvägledning Kommunikation Internationalisering Analys och utvärdering Samordnande chef Personal/Ekonomi/ Myndighet Personal Ekonomi Kommunikation IT-stab Projektkontor Miljöenhet Myndighetsstöd Samordnande chef Infrastruktur IT-avdelning Servicecenter Lokaler Investeringar Vaktmästeri Facility Management Säkerhet Lokalvård Kommunikation Samordnande chef Universitetsledningens stab Samordning Kommunikation Verksamhetsplanering Intern styrning och kontroll Ägarstyrning Stöd till universitetsledningen Chef Göteborgs universitet förnyas - implementering
12
Gemensamma förvaltningen – arbetssätt – principskiss
Forskningsservice/Utbildning/ Samverkan Personal/Ekonomi/Myndighet Infrastruktur 3. Vid behov tar teamet frågan vidare. F U S P E M I IT L Team Team Team 2. Teamet svarar direkt eller tar hand om frågan. Team 1 Personal Ekonomi Team 3 Personal Ekonomi Team Campus Team 2 Personal Ekonomi Service- center 1. Institutioner och fakultetskanslier vänder sig till sitt team. FK Inst Inst FK Inst Inst Inst Göteborgs universitet förnyas - implementering
13
Stödprocessområde Identifierade styrdokument
Utformade rollbeskrivningar Utformade prioriterade processer Identifierade stöd Lag och förordning Policy Roll- beskriv-ningar Kompe-tenskrav i process-en t ex: IT Mallar Checklistor Göteborgs universitet förnyas - implementering
14
Tid- och aktivitetsplan för implementeringen
Avstämning i ledningsrådet 2/5 AC/KC-möte 4/5 Information om kompetenskartläggningen till alla chefer 9/5 Kompetenskartläggningen genomförs 14/5-27/5 Alla införandegrupper bemannande och startade senast 15/5 Nulägesanalys av resurser och kostnader 22/5 Informationsmöten till chefer och medarbetare 16/5, 21/5 och 28/5 Samordningsforum har sitt första möte 29/5 Resultat av kompetenskartläggningen MBL-samverkan om bemanning m.m. Rektors chefs- och prefektmöte 11/6 Informationsmöte till tillträdande prefekter m.fl. 13/6, 14/6, 18/6, 19/6, 20/6, 21/6 Göteborgs universitet förnyas - implementering
15
Tid- och aktivitetsplan för implementeringen forts.
Ledarutbildning i förändringsarbete Detaljera organisationsförslaget senast 20/6 Resursbehov enligt organisationsförslaget senast 20/6 Samordna stödprocesser och administrativ organisation senast 20/6 Underlag för normerande beslut senast 20/6 Beslut om processverktyg och processansvariga i september 2012 för fortsatt utveckling av stödprocesser Lokala arbetsmiljökommittéer klara med riskanalyser 24/9 Chefsseminarium 10-11/9 Utbildningspaket framtagna i september 2012 Bemanningsarbetet fortsätter augusti-oktober 2012 Budgetarbetet för 2013 påbörjas september/oktober 2012 Instrument för kostnadskontroll tas fram senast i december 2012 Göteborgs universitet förnyas - implementering
16
Information och kommunikation
Fortsatt information och nyheter via Fortsatt information via rektors nyhetsbrev E-postadress direkt till samordningsgruppen Informationsbrev till alla chefer och införandegrupperna en gång per vecka Informationsmöten för chefer och administrativ personal under maj – fem tillfällen 16/5, 21/5, 28/5 Tillgänglighet för prefekter och dekaner m.fl. efter 11/6 Ytterligare informationsmöten hösten 2012 Göteborgs universitet förnyas - implementering
17
Andra frågeställningar
Enstaka fakultetsspecifika förutsättningar Fortsatt dialog mellan rektor och dekan Organisatoriska lösningar utanför linjeorganisationen Lokalfrågorna (Campus, Servicecenter) Arbetsmiljökommittéverksamheten Medbestämmandeförhandlingar Vi har ett ”nyrekryteringsstopp” Vi kan hamna i en situation där vi både har rekryteringsbehov och en slags övertalighet Göteborgs universitet förnyas - implementering
18
Kontroll över utvecklingen
Vi håller på att ta fram tre nyckeltal som ger oss en bild över personalsituationen före och där vi kan mäta efter SUHF:s ekonomiredovisning nedbrutet på institution/avdelning andelen administrativ personal i relation till samtliga anställda per institution/motsvarande BESTA-kodningen på ett antal familjer vilket ger en bild av kompetensflöden Göteborgs universitet förnyas - implementering
19
Frågor Innehåll Inledning
Stödprocess; exempel Utbildningsadministration Processöversikt Nivå 1-beskrivning Nivå 2-beskrivning Administrativ organisation; förslag Institution Fakultet Gemensamma förvaltningen, struktur Gemensamma förvaltningen, arbetssätt Allmänt om implementeringen Göteborgs universitet förnyas - implementering
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.