Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nyheter i TTJ från Förarens el

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nyheter i TTJ från Förarens el"— Presentationens avskrift:

1 Nyheter i TTJ från 2018-06-01 Förarens el
Nyheter i TTJ från Förarens el. tillsynings-mannens kontroller efter stopp-passage- medgivande med besked ”kontrollera växlarna”

2 Vad har ändrats? Bakgrund
Skärpning av reglerna för förarens/tillsyningsmannens kontroll av växlar i samband med medgivande att passera huvudsignal i ”stopp” med beskedet ”kontrollera växlarna”. Ändringen gäller tågfärd och spärrfärd. Som huvudregel ska kontroll av att växel sluter och ligger rätt utföras från plats på marken. Följande moduler berörs: 8H, 8E, 9H, 9E. Bakgrund När fordon förs genom motväxlar som inte sluter eller genom medväxlar som ligger fel leder det till långa driftavbrott och stora kostnader.

3 Kontroll av motväxel efter besked ”kontrollera växlarna”
(Hittills: Om siktförhållandena medger det, får föraren/tillsynings-mannen från förarhytten kontrollera att motväxel sluter. Fordonssättet ska då ha stannat före växeln.) Ny huvudregel: Fordonssättet ska stoppas och kontrollen av att motväxel sluter ska ske från plats på marken. Men, järnvägsföretaget kan för sin verksamhet bestämma: Om sikt-förhållandena medger det, kan kontrollen få ske enligt de hittillsvarande reglerna.

4 Kontroll av medväxel efter besked ”kontrollera växlarna”
Hittills: Om föraren/tsm tydligt kan se växelläget, får han/hon från förarhytten och under fordonssättets gång kontrollera att medväxel ligger rätt. Ny huvudregel: Fordonssättet ska stoppas och kontrollen av att medväxel ligger rätt ska ske från plats på marken. Men, järnvägsföretaget kan för sin verksamhet bestämma: Om sikt-förhållandena medger det, kan kontrollen få ske från förarhytten efter stopp före växeln, eller så kan kontrollen få ske enligt de hittillsvarande reglerna.


Ladda ner ppt "Nyheter i TTJ från Förarens el"

Liknande presentationer


Google-annonser