Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
på personer i behov av hjälp
Balanced scorecard Visioner erbjuda bästa omsorg Strategier fokusera på personer i behov av hjälp Perspektiv
2
Perspektiv Kritiska lönsamhet leverans- rätt nya kompetens
Process Utveckling Medarbetare Finansiellt Person med behov Kritiska lönsamhet leverans rätt nya kompetens framgångs- kostnads precision metod metoder trivsel faktorer effektivitet nöjd person process initiativs- orientering rikedom Mått lönsamhet precision kvalitets- antal nya andel servicegrad bristkost- idéer högskole nader utbildade ledtid attityder Handlings- Ansvariga och tidsplaner för att nå uppsatta mål planer
3
Vision; övergripande mål för verksamheten – vad vill vi uppnå
Strategi; beskriver hur vi kommer dit och hur vi utnyttjar resurserna Perspektiv; på vilka områden ska vi fokusera på Kritiska framgångsfaktorer; vad som är avgörande att vi gör bra saker Mått; vad bör vi mäta för att säkerställa de kritiska framgångsfaktorerna Handlingsplaner; vilka åtgärder behövs för att kunna uppnå våra mål
4
Vision Vem är organisationen till för?
Inom vilket område ska organisationen verka? I vilken riktning ska organisationen utvecklas? Andra viktiga principer?
5
Strategier Konsten att utnyttja tillgängliga resurser för att uppnå visionen Vem har glädje av det vi gör? Vem konkurrerar vi med? Nya lösningar? Hur kommer vi dit? Vägvalen; behålla, utveckla, avveckla?
6
SWOT(Strength, Weaknesses, Opportunities, Threats)
Vad bör vi? (hot och möjligheter) Vad kan vi? (styrkor och svagheter) Vad vill vi?( vilka ekonomiska mål, vilka kvalitets mål?)
7
Kritiska framgångsfaktorer och perspektiv
Vad är viktigt för oss att göra bra? servicegrad tillgänglighet kontinuitet bemötande pålitlighet och trygghet kompetens Bra med 6-8 kritiska faktorer
8
Mått Hur mäter vi att det går bra? Utifrån målen?
Synliga, mätbara, accepterade, realistiska och tidsatta
9
Utvärdering Sambandsanalys Värdering av sambanden
Tex. budget i balans – nöjd personal och nöjda pensionärer
10
Handlingsplan Exempelvis - kartlägg ärendets gång - skapa förståelse
- riv reviren - tänk på alternativa processer - minimera antalet inblandade - skapa flexibilitet - rätt kompetens på rätt plats
11
Uppföljning
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.