Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Utbildning och vägledning i arbetsmarknadspolitiken
Elsa Engström - Arbetsmarknadsutredningen Arbetsmarknadsutredningen
2
Upplägg Utredningens delbetänkande om stärkt vägledning
Utredningens fortsatta uppdrag om vuxenutbildning i arbetsmarknadspolitiken Arbetsmarknadsutredningen
3
Arbetsmarknadsutredningen
juni 2016 – januari 2019 Utredare Cecilia Fahlberg + sex sekreterare Uppdrag att göra det statliga åtagandet för en väl fungerande arbetsmarknad mer effektivt och tydligt – bl a frågor om vägledning och utbildning Arbetsmarknadsutredningen
4
Varför utbildning och vägledning i arbetsmarknadspolitiken?
Slutsatser kring framtidens arbetsmarknad: Arbetsmarknaden är tudelad Vägen till anställning går allt oftare via utbildning Utbildning behövs för rörlighet som ger jobbkedjor
5
Vägledning för framtidens arbetsmarknad (SOU 2017:82)
Delbetänkande i oktober 2017 Arbetsmarknadsutredningen
6
Uppdraget till delbetänkandet
Del 1: Analysera och lämna förslag om hur Arbetsförmedlingens vägledning kan stärkas och samspela med annan vägledning Del 2: Analysera hur väl samspelet och ansvarsfördelningen fungerar mellan aktörer som påverkar arbetsmarknadens funktionssätt, med särskilt fokus på statliga myndigheters och kommunernas roll
7
Slutsatser kring vägledning
Vägledning kan öka övergången från arbetslöshet till utbildning samt bidra till en större generell rörlighet på arbetsmarknaden. Individer har olika vägledningsbehov. Behoven behöver adresseras brett genom olika kanaler. Den vägledning som i dag bedrivs på Arbetsförmedlingen motsvarar inte de syften som framgår av bestämmelser, myndighetens interna instruktioner och handläggarstöd.
8
Förslag för stärkt vägledning
En digital plattform för livslång vägledning ska inrättas och drivas av flera myndigheter i samverkan. Utifrån arbetsmarknadens behov nationellt och regionalt ska plattformen möta individers behov av information och orienterande vägledning inför val av studier och arbete, samt ge information om studiefinansiering och validering. - Under arbete! Redovisas 31 augusti 2018
9
Förslag för stärkt vägledning
Arbetsförmedlingen ges i uppdrag att ta fram en genomförandeplan för hur myndighetens vägledning ska stärkas. Planen bör innehålla information om hur myndigheten avser att organisera, kvalitetssäkra och följa upp den vägledning som ges av eller på uppdrag av Arbetsförmedlingen. - Under arbete! Redovisas senast den 30 april 2018 Arbetsförmedlingen ska redovisa vilka åtgärder myndigheten vidtar och hur myndigheten stärker förutsättningarna för att fler arbetslösa, såväl kvinnor som män, ska ta del av utbildning genom den vägledning som ges av eller på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Av redovisningen ska framgå hur vägledningen förhåller sig till den studie- och yrkesvägledning som tillhandahålls av kommunerna och andra huvudmän. Uppdraget ska i denna del redovisas senast den 30 april 2018. Arbetsförmedlingen ska dessutom med utgångspunkt i Arbetsmarknadsutredningens delbetänkande Vägledning för framtidens arbetsmarknad (SOU 2017:82) genomföra en förstudie som innehåller en behovsanalys i syfte att undersöka hur en digital plattform för vägledning kan etableras. Arbetsförmedlingen ska i arbetet involvera och samarbeta med lämpliga berörda aktörer. I förstudien bör bl.a. frågor hanteras om vilka målgrupper som bör omfattas och utifrån detta vilka övriga aktörer förutom Arbetsförmedlingen som kan beröras. Uppdraget i denna del ska redovisas senast den 31 augusti En bedömning av eventuella utvecklingskostnader ska redovisas senast den 30 april 2018.
10
Förslag för stärkt vägledning
Arbetsförmedlingen ges i uppdrag att i samverkan med IFAU utveckla metoder eller arbetssätt för att vägledningsinsatser ska kunna utvärderas.
11
Uppdrag inför slutbetänkandet
Slutbetänkande januari 2019 Arbetsmarknadsutredningen
12
Uppdrag - arbetsmarknadsutbildning
lämna förslag om hur det kan säkerställas att arbetsmarknadsutbildningen är en flexibel insats som snabbt kan förbättra matchningen, och analysera och lämna förslag om i vilken form och av vilka aktörer som arbetsmarknadsutbildningar är bäst lämpade att tillhandahållas fortsättningsvis Arbetsmarknadsutredningen
13
Uppdrag – samspel och förhållande
analysera samspelet mellan utbildningar och andra insatser inom arbetsmarknadspolitiken, skolväsendet, universitet och högskolor samt folkbildningen lämna förslag om hur utbildning och andra insatser inom arbetsmarknadspolitiken bör förhålla sig till skolväsendet, universitet och högskolor samt folkbildningen Arbetsmarknadsutredningen
14
Olika utbildningsbehov i arbetsmarknadspolitiken
Förberedande, studiemotiv-erande utbildning B. Längre, grundläggande utbildning C. Kortare, kompletterande utbildning Långt från arbetsmarknaden Nära arbetsmarknaden Kan vara FUB eller studiemotiverande kurs på folkhögskola Kan vara komvux eller allmän kurs på folkhögskola Kan vara AUB, YH eller högskole-utbildning
15
Arbetsmarknadsutbildning vs reguljär utbildning
Arbetsmarknadspolitikens utbildningsinsatser ska vara kompletterande. De ska främst täcka ”behov A” och ”behov C” I övrigt ska arbetsmarknadspolitiken använda sig av befintlig utbildning (det reguljära utbildningsväsendet) Arbetsmarknadspolitiken och utbildningspolitiken har närmat sig varandra Arbetsmarknadsutredningen
16
Gränserna har blivit diffusa
Arbetsmarknadsutbildningar liknar komvux Individer har omfattande utbildningsbehov Arbetsmarknaden ställer höga kompetenskrav Utbildningsutbudet inom reguljär utbildning motsvarar inte alltid arbetsmarknadsefterfrågan Arbetsmarknadsutredningen
17
Gränserna har blivit diffusa
Komvux liknar arbetsmarknadsutbildningar Statsbidrag för regionalt yrkesvux Nationella yrkespaket för anställningsbarhet Möjligheter att studera med aktivitetsstöd + ofta samma leverantör! Arbetsmarknadsutredningen
18
Utbildningsbehov behöver mötas av rätt insats
Arbetsförmedlingen har i uppdrag att vägleda mot utbildning Förbättrade möjligheter finns med utbyggt yrkesvux, bättre möjligheter till studiefinansiering, etc. = möjligheter finns! Arbetsmarknadsutredningen
19
Övergången från arbetslöshet till utbildning är för låg
Arbetsförmedlingens vägledning och motivering till studier brister Målgruppens förutsättningar är inte tillräckliga, exempelvis språkkunskaper, studievana och studiefinansiering Utbildningsanordnarnas förutsättningar är inte tillräckliga, exempelvis resurser för språkstöd och mindre undervisningsgrupper Arbetsmarknadsutredningen
20
Arbetsmarknadsutbildningen har dåliga resultat
Trögrörlig upphandling med många överklaganden Svår att anpassa till lokala behov Målgruppen kan inte tillgodogöra sig utbildningen. Omkring 30 % har arbete 90 dagar efter avslutad insats. Arbetsmarknadsutredningen
21
Samordningen brister Det saknas regionalt mandat för att samordna utbildningsutbud och annat kompetensförsörjningsarbete Överlappningar och glapp mellan utbudet inom arbetsmarknadsutbildningen och utbudet inom det reguljära utbildningsväsendet Arbetsmarknadsutredningen
22
Frågor vi avser besvara januari 2019
Hur långt sträcker sig det statliga åtagandet för att rusta människor? Hur ska arbetsmarknadsutbildningens syfte tydliggöras och resultaten förbättras? Hur ska övergången från arbetslöshet till reguljär utbildning öka? Hur ska samordning på regional nivå säkras? Arbetsmarknadsutredningen
23
Tack för mig! elsa.engstrom@regeringskansliet.se
Arbetsmarknadsutredningen
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.