Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
FÖRETAGSBESÖK 2017
2
Syfte Lära känna företagen
Ta reda på näringslivets syn på företagsklimatet i Örnsköldsvik Ta reda på vad kommunen gör bra och vad som kan göras bättre
3
Besöken Totalt 162 dokumenterade företagsbesök
100 företagsbesök 2017 (totalt 106 besök) Politiker och tjänstemän besöker företag 6 oktober 2017 (30 besök) Politiker och tjänstemän besöker företag 6 februari 2018 (26 besök)
4
Fördelning 100 företagsbesök
BESÖKEN 64 % stad 36 % bygd VAR FINNS FÖRETAGEN? 60 % stad 40 % bygd1
5
Betyg Betyg: 4,23 på en 6-gradig skala.1
”Allt är bra, det rullar på, vi har det vi behöver.” 24 företag berömmer kommunen, hela grupperingar eller enskilda tjänstemän.2
6
Beröm ”Är väldigt nöjd med de kontakter hon haft med kommunen. Hon har fått snabb återkoppling och tycker att det är bra att kommunen visar intresse för företagen.” ”Goda förutsättningar att driva företag. Känns som om det finns ett driv i kommunen. Tillväxten är på G.” ”Uppskattar det fina samarbetet mellan Näringslivsenheten och Näringslivsorganisationerna.” ”Skicka med att miljösidan varit suveräna vid deras besök.”
7
Synpunkter från företagen
Företagens synpunkter från de tre olika aktiviteterna, kategoriserade. Sammanställning av företagarnas synpunkter som de framfört under de 106 företagsbesöken och de två dagarna med företagsbesök av politiker och tjänstemän (6 oktober 2017 och 6 februari 2018). Varje enskild synpunkt har fått 1 poäng inom respektive kategori. En del synpunkter kan kategoriseras efter verksamhet, exempelvis ”Mark och planering”, ”Upphandling”. Andra synpunkter går inte att kategorisera på samma vis. De har därför fått kategorier som exempelvis ”Attraktiv livsmiljö” och ”Okategoriserat”. Verksamhet Antal synpunkter Kompetensförsörjning 45 Bemötande, samordning, kontaktbarhet, avgifter 40 Näringsliv 30 Upphandling 24 Trafik och park 16 Attraktiv livsmiljö Mark och planering 15 Byggenheten Miljö- och hälsoenheten 7 Turistservice
8
Exempel på synpunkter KOMPETENSFÖRSÖRJNING ”Hinder för tillväxt”
Brist på chaufförer, IT kompetens, kockar, verkstadspersonal nämns. ”Kompetensfrågan är en utmaning då de idag har hög medelålder, de har även svårt att rekrytera kvinnor.” ”Viktigt att kommunen är en attraktiv plats ur ett rekryteringsperspektiv.”
9
Exempel på synpunkter BEMÖTANDE, KONTAKTBARHET, SAMORDNING, AVGIFTER ”Svårt att komma i kontakt med ’rätt’ person i kommunen. Ingen verkar ha mandat att beställa.” ”En förbättring är att få anställda att våga fatta beslut” ” Önskar bättre tillgänglighet och att få ett svar.” ” Kontakterna fungerar bra, men vi välkomnar fler kontakter. De upplevs ibland vara personberoende.”
10
Exempel på synpunkter Byggenheten, Miljö och Hälsa ” Kontakterna med kommunen (främst bygglov) är struliga, med långa handläggningstider och bristande kommunikation.” ” Angående tillstånd och bygglov; upplever att våra handläggare fastnar i detaljer.” ” Väldigt omständigt med bla 4 olika handläggare på bygglov! ”Dialog bygglov har blivit bättre. Men än finns flaskhalsar” ”Imponerade av kontaktcenters nya arbete kopplat mot bygglov”
11
Exempel på synpunkter Byggenheten, Miljö och Hälsa (NE besök 2017) ” Kontakterna med kommunen (främst bygglov) är struliga, med långa handläggningstider och bristande kommunikation. (Byggfirma).” ” Ang tillstånd och bygglov; upplever att våra handläggare fastnar i detaljer. (Drivmedel)” ” Väldigt omständigt med bla 4 olika handläggare på bygglov! (Tryckeri)” ” Tycker att samarbetsklimatet med alkoholhanläggare och polis har hårdnat. (Restaurang i centrum).” 15+7=22 synpunkter
12
Exempel på synpunkter Byggenheten, Miljö och Hälsa (Politikerbesök okt-17+feb-18) ”Har kontakt med kommunen när det gäller kontroller typ livsmedel och alkohol. Kontakt fungerar bra.” ”Företaget ser gärna att kommunen tar fram en miljöbyggnadspolicy” ”Miljöinspektioner: Fungerar ganska bra med tips och förslag på förbättringar men ibland blir de lite väl "överdrivna". Känslan är att man söker mer fel här.” ”I stora drag nöjd med kommunen, skulle gärna ha utpekade kontakpersoner för miljöfrågor.” ”Dialog bygglov har blivit bättre. Men än finns flaskhalsar” ”Imponerade av kontaktcenters nya arbete kopplat mot bygglov”
13
Exempel på synpunkter NÄRINGSLIV ”Efterlyser regelbundna mäklarträffar och efterlyser ett nätverk för unga nyrekryterade personer.” ”Intresserade av att få mer info om företagslotsen och även ev material att dela ut till sina kunder om vad kommunen kan hjälpa till med.” ”Mer företagsbesök för att lyssna.”
14
Sammanfattning 2017 Kompetensförsörjning är det största hindret för tillväxt. Bemötandet har blivit bättre men svårt att få svar, lång handläggningstid och dålig återkoppling. Mer branschnätverk och företagsbesök efterlyses Attraktiv livsmiljö viktigt Betyg 4,23 jmf Svenskt näringsliv 3,31
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.