Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
2
Styrdokument - Skollag Skolförordning
Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen (allmänna råd) Planering och genomförande av undervisningen (allmänna råd)
3
Utdrag ur allmänna råd för utvecklingssamtal och lektionsplanering och genomförande. Se följande sidor
4
Hur vi vill vi att kunskapsprocessen ska se ut?
Ska vi använda matriser? Ska mentor ha coachande samtal kopplat till utvecklingsplanen? Ska vi ha elevledda utvecklingssamtal? Ska vi ha skriftliga omdömen? Hur ges återkommande feedback? Hur kan eleverna ha inflytande över undervisningen? Hur dokumenterar vi så att vi har glädje av dokumentationen?
5
Lärare bör vid planering av undervisning
- Lärare ska tydliggöra syfte, vilka delar av kunskapskraven ska bedömas inom detta arbetsområde? Hur ska eleverna bedömas? Följa, stödja kunskapsutveckling, kontinuerligt ge återkoppling till eleverna. Samordna planeringen av undervisning med andra lärare. Strukturera och styra de processer som sker i undervisningen och skapa balans mellan gemensamma genomgångar och diskussioner, enskilt arbete och samarbete mellan elever. Försäkra sig att undervisningen leder mot de mål som konkretiseras i planeringen genom att anpassa undervisningen till varje enskild elevs behov av stöd och stimulans.
6
Se till att eleverna förstår syftet med de aktiviteter som sker i undervisningen, vilka kunskaper de ska ges möjlighet att utveckla samt hur de ska få visa sina kunskaper. Kontinuerligt ge varje elev konstruktiv återkoppling och tydliggöra vad som behöver utvecklas. Analysera i vilken utsträckning planeringen och genomförandet av undervisningen gett eleverna möjlighet att utvecklas så långt som möjligt i förhållande till de nationella målen. Identifiera vad som behöver utvecklas i den egna undervisningen för att eleverna ska ges förutsättningar att utvecklas så långt som möjligt i förhållande till de nationella målen Utvärdera i vilken mån de bedömnings- och dokumentationsformer som används är ändamålsenliga.
7
Dokumentera sina planeringar och uppföljningar så att de ger stöd för att genomföra , följa upp och utvärdera undervisningen samt att kommunicera med elever och vårdnadshavare vad som är syftet med undervisningen och hur den ska genomföras. Använda sig av effektiva rutiner och former för dokumentationen som väl återspeglar elevernas kunskaper och som ger en grund för kommunikation av bedömning och betygsättning med elever och vårdnadshavare samt se till att dokumentationen av elevernas kunskaper inte innehåller integritetskänsliga uppgifter.
8
Utvecklingssamtalet Läraren bör
Ge förutsättningar för ett trepartssamtal mellan eleven, vårdnadshavaren och läraren som präglas av respekt och förtroende mellan parterna. Ge möjlighet till ömsesidig information mellan eleven, vårdnadshavaren och läraren så att samtalet blir utgångspunkten för hur skolan ska främja elevens fortsatta utveckling Tydliggöra vilket ansvar skolan, eleven och vårdnadshavaren har för att eleven ska nå kunskapskraven och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen. Säkerställa att det som man kommer överens om vid samtalet dokumenteras, t.ex. vilket stöd / anpassningar ska skolan ge eleven. Informationen vid samtalet ska grunda sig på en utvärdering av elevens utveckling i förhållande till läroplanen och kunskapskraven i de ämnen som eleven får undervisning i.
9
Rektor bör Organisera verksamheten så att lärarna ges förutsättningar att planera undervisningen. Utveckla former för samverkan och kunskapsutbyte mellan lärare (pedagogiska framgångar, gemensam planering, arbetslagsmöten, ämneslagsmöten). Skapa rutiner som säkerställer att eleverna ges möjlighet att delta i såväl planering och utvärdering av undervisning som gällande arbetsformer, arbetssätt och att elevernas inflytande ökar med stigande ålder och mognad. Organisera undervisningen så att lärarna ges förutsättning för att följa upp undervisningen och vid behov anpassa planeringen till nya förutsättningar.
10
- Följa upp hur undervisningen planeras och genomförs och analysera hur det påverkar elevernas möjligheter att utvecklas så långt som möjligt i förhållande till de nationella målen samt använda slutsatserna som utgångspunkt för det systematiska kvalitetsarbetet. Följa upp formerna för utvärdering och bedömning av elevernas kunskaper Följa upp och utvärdera de rutiner och former för dokumentation som används så att de är effektiva och ändamålsenliga för systematiskt kvalitetsarbete. Skapa förutsättningar för och stödja lärarna i arbetet med att utveckla effektiva rutiner och former för dokumentation.
11
Utvecklingssamtalet Rektor bör
- Skapa förutsättningar för att tillsammans med lärarna utveckla arbetet med utvecklingssamtalet. Skapa förutsättning för att information om elevens utveckling i förhållande till kunskapskraven delas mellan lärare så att den som ansvarar för utvecklingssamtalet har den informationen.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.