Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Styrprinciper för och dimensionering av Högskolans grundutbildning och forskning 14 maj 2014.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Styrprinciper för och dimensionering av Högskolans grundutbildning och forskning 14 maj 2014."— Presentationens avskrift:

1 Styrprinciper för och dimensionering av Högskolans grundutbildning och forskning
14 maj 2014

2 Högskolestyrelsens uppdrag till Rektor
13:e juni 2013 att till anslagsfördelningen se över styrprinciperna för forskning och grundutbildning. 6:e december 2013 att mot bakgrund av den allmänna utvecklingen inom Högskolesektorn och med hänsyn till de modeller som statsmakterna tillämpar genomlysa dimensionering av Högskolans utbildningsutbud samt forskning.

3 Rektors uppdrag till arbetsgruppen
Uppdraget är att med utgångspunkt i Högskolans vision samt utbildnings- och forskningsstrategi: Utarbeta ett förslag till sammanhållen anslagsfördelningsprocess för grundutbildning och forskning. Förslaget ska beakta såväl organisatoriska som ekonomiska aspekter. forts

4 Rektors uppdrag till arbetsgruppen, forts
Utarbeta ett förslag på transparanta fördelningsprinciper för utbildnings- och forskningsanslaget för budgetår Särskild hänsyn ska tas till kommande neddragningar av grundutbildningsanslaget. Särskild hänsyn ska också tas till att Högskolan kraftigt måste öka såväl forskningsprestationer som externa anslag för att uppnå målen i utbildnings- och forskningsstrategin. forts

5 Rektors uppdrag till arbetsgruppen, forts
Utarbeta förslag på åtgärder för att komma i långsiktig balans vad gäller dimensionering av grundutbildningen, inklusive motiverat förslag på fördelning på program respektive fristående kurser. Arbetsgruppen får i uppdrag att förankra arbetet i verksamheten samt att göra risk- och konsekvensanalys av framtagna förslag.

6 Arbetsgrupp Ekonomichefen (ordförande) Fredrik Gunnarsson
Prorektor Camilla Niss Ordförande UFN Bahram Moshfegh Akademicheferna Nader Ahmadi, Svante Brunåker, Bengt Eriksson Rektors råd Håkan Mo

7 Arbetsgruppens arbetssätt

8 Mötesformer 3 heldagsmöten Veckoavstämning
Haft avstämning/lägesrapportering tillsammans med UFNs referensgrupp 2 gånger samt avrapportering till UFN 3 gånger

9 Arbetsmetod Lyfta frågan ovanför akademinivån. Grundtanke ett HiG.
En sammanhållen process

10 1. Sammanhållen arbetsprocess

11 1. Sammanhållen arbetsprocess
Arbetsgruppen föreslår: att anslagsfördelningen för grundutbildning och forskning hålls samman, styrelsebeslut om anslagsfördelningen i september året innan, att beredningen kring anslagsfördelningen görs av en grupp bestående av rektor, akademichefer samt 3 representanter för UFN.

12 1. Sammanhållen arbetsprocess forts.
att fördelningen av anslagsmedel följer linjeorganisationen dvs medel fördelas till akademierna med öronmärkning av anslaget till forskningsämnesnivå.

13 2. Fördelning forskningsmedel

14

15 2. Fördelning forskningsmedel
Grundprincip: Hitta en modell som är lika för alla akademier och forskningsämnen. Hitta incitament för ökad extern finansiering och öka den vetenskapliga publiceringen. Ökad förståelse för hur och varför anslaget fördelas dit det gör.

16 Kriterier forskningen basanslag
Basanslag till forskningsämnen: KATEGORI 1: Forskningsämnen med forskarutbildningsrätt KATEGORI 2: Forskningsämnen som är under utveckling att få egen forskarutbildningsrätt inom några år. Forskningsämnena tilldelas ett basanslag per ämne KATEGORI 3: Övriga forskningsämnen (anslag baserad på HÅS).

17 Medel fördelas till forskningsämnen
Medfinansiering (50% av beviljade externa anslag) Prestationsanslag (20 % av totala anslaget) (baseras på externa medel (historiska) samt vetenskaplig publicering) Rektors strategiska medel

18 Gamla åtaganden Alla redan beslutade tjänster främst doktorander garanteras finansiering under resterande tid.

19 3. Dimensionering grundutbildning

20

21 Grundförutsättningar
Överproduktion sedan 2011, i bokslutet 2013, 40 MSEK i anslagssparande. Binder upp 80 % av tilldelade medel i program, ökar de närmaste åren. Med nuvarande platsantal till nära 100 %.

22 Utgångspunkter Rimligt utrymme fristående kurser ca 20 %
Anslaget ner ca 50 MSEK (inkl överproduktion) Huvudsakligen tårtbitar

23 Utbildningsstrategin
”Vägledande är att all utbildning vid Högskolan i Gävle ska ta samhällets behov i beaktande och, i den mån det är förenligt med de styrfaktorer som anges i denna strategi, sträva efter att tillmötesgå de behov som formuleras av det regionala, nationella och internationella närings- och kulturlivet, samt den offentliga sektorn.”

24 Utbildningsstrategin
Forskningsanknytning Samhällets behov Professionsanknytning Studenternas behov

25 Vilka program Samtliga kandidat- och yrkesprogram genomlysta enligt strategins styrpunkter. De program som kommit sämst ut (15) har sedan värderats av gruppen utifrån programmens strategiska betydelse för högskolan.

26 Förslag på dimensionering
Arbetsgruppen föreslår att programmen: Ekonomisk fastighetsförvaltning Kandidatprogrammet i utredningskriminologi, studieort Södertälje samt Socionomprogrammet med inriktning mot internationellt socialt arbete, Omedelbar avveckling d.v.s. Ingen antagning hösten Studenter inne i programmen går klart utbildningen.

27 Förslag på dimensionering
Arbetsgruppen föreslår att programmen: Industridesign Informatörsprogrammet Program för professionellt skrivande Trädgårdsmästarprogrammet med inriktning mot hälsa och design samt Hälsopedagogiska programmet Utreds vidare


Ladda ner ppt "Styrprinciper för och dimensionering av Högskolans grundutbildning och forskning 14 maj 2014."

Liknande presentationer


Google-annonser