Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

G-DIT - ett nytt instrument för identifiering av spelproblem

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "G-DIT - ett nytt instrument för identifiering av spelproblem"— Presentationens avskrift:

1 G-DIT - ett nytt instrument för identifiering av spelproblem
Anne H Berman, docent, leg psykolog Olof Molander, doktorand, leg psykolog Institutionen för klinisk neurovetenskap Centrum för psykiatriforskning Mer info: Svenska spels forskningsdag 8 oktober 2018

2 Innehåll DUDIT G-DIT Kort beskrivning av utvecklingen Aktuell status
Behov av nytt instrument Litteraturgenomgång Delphi process Think-aloud process

3 2005

4 2010

5 Reviews där DUDIT ingått
2008 2011 2015

6 DUDIT translations www.emcdda.europa.eu

7 From 201 items in 25 questionnaires to DUDIT & DUDIT-E

8

9 Varför behövs ett nytt instrument för spelproblem?
Existerande frågeformulär baseras mest på DSM-IV & DSM-III. Få är validerade mot ”nya” DSM-5. De flesta har ”ja/nej” svar eller generella svarsalternativ (ej specifika frekvenser) Inget formulär verkar uppfylla ”Banff consensus” rekommendationer (Walker et al, 2006). De flesta existerande spelinstrument är baserade på de äldre diagnosmanualerna DSM-IV & DSM-III. Få existerande spelinstrument är validerade mot de nya kriterierna för Hasardspelsyndrom (Gambling Disorder) i DSM-5. De flesta existerande spelinstrument har ”ja/nej” svar eller generella multipla svarsalternativ - ej frekvensalternativ för beteenden, symptom eller tid. Inget existerande spelinstrument uppfyller, enligt vår kännedom, ensamt de rekommendationer som uttalats i tidigare forskning (Walker et al, 2006). Walker, M., Toneatto, T., Potenza, M. N., Petry, N., Ladouceur, R., Hodgins, D. C., Blaszczynski, A. (2006). A framework for reporting outcomes in problem gambling treatment research: the Banff, Alberta Consensus. Addiction, 101(4), doi: /j x

10 Litteraturgenomgång 47 existerande spelinstrument identifierades
726 frågor, varav 583 unika och 143 dubbletter Kategorisering med 4 författare 4 huvudkategorier: Gambling consumption DSM-5 criteria Negative consequences Other 27 underkategorier

11 Molander, O. , Volberg, R. , Sundqvist, K. , Wennberg, P. , Månsson, V
Molander, O., Volberg, R., Sundqvist, K., Wennberg, P., Månsson, V., & Berman, A.H. (2018). Development of the Gambling Disorder Identification Test (G-DIT): A Delphi method study. Submitted.

12 Delphi process 50 experter (68% spelforskare, 19% rådgivare, 13% utbildare) deltog i internationell Delphi webbenkät Två rundor 30 frågor presenterades var för sig. Feedback gavs på: 1. Relevans 2. Språklig formulering 3. Svarsalternativ Kritiskt att inkludera frågan i G-DIT (skala 1-9). Internationellt konsensusmöte på Alberta Gambling Research Institute's 17th Annual Conference, 2018 Två uppföljande konsensusmöten i Sverige

13 Exempel på konsensusbeslut

14 Think-aloud process Testversion av G-DIT med 17 frågor
12 deltagare med egna erfarenheter av spelproblem ’Think aloud’ intervju: gav feedback på instrumentet Därefter reviderades instrumentet ytterligare.

15

16 Vad händer nu? Testversionen av G-DIT finns på tre språk:
svenska, engelska, franska (pågår). Psykometrisk pilotstudie på Beroendecentrum Stockholm i uppstart, ca n=80-100 Större studie planeras med ca 500 deltagare från olika kohorter: behandlingssökande spelare spelare från självhjälpsgrupper rekreationsspelare Parallellt med detta planeras forskning på den franska testversionen av G-DIT i Kanada Ytterligare testning i Göteborg planeras

17 Finansiering och kontaktinformation
REGAPS projektet, FORTE dnr Olof Molander, Anne H Berman,


Ladda ner ppt "G-DIT - ett nytt instrument för identifiering av spelproblem"

Liknande presentationer


Google-annonser