Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avInga Eklund
1
GYMNasielärares arbetsvillkor i relation till marknadisering, privatisering och konkurrens
Mot ett A-lag och B-lag? Lärares arbetsvillkor i en tid av marknadisering och privatisering (FORTE, ) Teachers’ working conditions in times of competition, choice and privatisation: A Swedish-Australian comparison (STINT, )
2
ENKÄTSTUDIE & INTERVJUSTUDIE
Undersökningens huvudsakliga teman
3
RESULTAT – VAD ÄR PROBLEMEn OCH VAD KAN VI GÖRA?
4
Preliminära resultat – arbetsmiljö: krav & kontroll
29C Arbetar du kvällar eller veckoslut på grund av hög arbetsbelastning? Ja, ibland & ja ofta: 83% (OFF, AB & ÖVR) 32C Kräver ditt arbete en för stor arbetsinsats? Ja, ibland & ja ofta: 78% (OFF, AB & ÖVR) 32J Har du frihet att bestämma hur ditt arbete ska utföras? Ja, ibland & ja, ofta: 97% (OFF, AB, ÖVR) 32K Har du frihet att bestämma vad som ska utföras i ditt arbete? Ja, ibland & ja, ofta: 84% (OFF, AB, ÖVR)
5
Preliminära resultat – arbetsmiljö: krav/vertikalt stöd (ledning)
36A Jag får stöd från rektor i mitt dagliga arbete Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 55% OFF, 70% AB, 60% ÖVR 36 E Jag är med om påtryckningar från rektor/rektorer om att sätta högre betyg Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 11% OFF, 14% AB, 9% ÖVR
6
Preliminära resultat – arbetsmiljö: krav (elever & vårdnadshavare)
37 C Jag är med om påtryckningar från elever att sätta högre betyg Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 25% OFF, 24% AB, 35% ÖVR 38 C Jag är med om påtryckningar från vårdnadshavare att sätta högre betyg Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 13% OFF, 15% AB, 19% ÖVR
7
Preliminära resultat – arbetsmiljö: horisontellt stöd (kollegor)
40 A Jag får stöd från mina kollegor i mitt dagliga arbete Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 89% OFF, 88% AB, 92% ÖVR 40 F Jag är med om påtryckningar från kollegor att sätta högre betyg Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 3% OFF, 2% AB, 3% ÖVR
8
Preliminära resultat - Kompetensutveckling
41 A Jag utvecklas kontinuerligt i mitt dagliga arbete som lärare Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 80% OFF, 82% AB, 86% ÖVR 41 D Kompetensutvecklingen som min arbetsgivare erbjuder täcker mina behov Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 26% OFF, 38% AB, 40% ÖVR 41 F Jag använder min fritid till att tillgodose mitt behov av kompetensutveckling Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 69% OFF, 66% AB, 61% ÖVR 41 I Det dagliga arbetet är organiserat så att vi lärare har möjlighet att lära av varandra Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 35% OFF, 35% AB, 46% ÖVR
9
Preliminära resultat – arbetsbyten forts.
F 53 Har du sökt nytt arbete den senaste månaden? 81% nej, 19% ja F 56 Vill du för närvarande byta jobb? Av de OFF-anställda: 39% ja Av de AB-anställda: 42% ja Av de ÖVR-anställda: 41% ja
10
Enkätresultat intervjuresultat
VAD SÄGER RESULTATen? Enkätresultat intervjuresultat Across the board: Engagerade, tycker om sitt jobb… men… missnöjda med arbetsbördan delvis missnöjda med innehållet i arbetet Delvis missnöjda med organisering av arbetet missnöjda med villkor för och innehåll i kompetensutveckling osäkerhet/missnöje kring planeringshorisonter (fluktuerande elevantal under terminstid pga valagendan) Samtidigt: Olika villkor i olika arbetsplatskontexter; differentiering
11
HUR KAN VI FÖRSTÅ resultaten?
Professionens, byråkratins och marknadens logiker Tolkningsföreträden…
12
LOGIKER Yrkesprofessionalism Styrningsideal: Kollegialitet & etik Grund för kontroll: Tillit & ansvar Kunskapssyn: Tyst kunskap Typ av organisation: Kollegial Professionell legitimitet Organisationsprofessionalism Styrningsideal: Byråkrati; regler & rutiner Grund för kontroll: Ansvarighet & governmentality Kunskapssyn: Dokumenterad kunskap Typ av organisation: Hierarkisk Byråkratisk legitimitet Evetts (2006)
13
LÄSTIPS 1. Parding, K; Sehlstedt, T; Johansson, A; Berg-Jansson, A & Jakobsson, M (2018). Lärares arbetsvillkor i kontexten av marknadisering, privatisering, val och konkurrens – beskrivande data. Rapport. Luleå: Universitetstryckeriet. ISBN: 2. Bejerot, E; Hasselbladt, H; Forsberg, T; Parding, K; Sehlstedt, T & Westerlund, J (2018). Förberedd för yrket – lärare om lärarutbildningen över tid. Arbetsmarknad & arbetsliv. 24(1-2): 7-26. 3. Parding, K & Berg-Jansson, A (2018). Conditions for workplace learning in professional work: Discrepancies between occupational and organisational values. Journal of workplace learning. 30(2): 4. McGrath-Champ, S; Stacey, M; Wilson, R; Fitzgerald, S; Rainnie, A & Parding, K (2017). Principals’ support for teachers’ working conditions in devolved school settings: Insights from two Australian States. Educational management, administration and leadership.. 5. Parding, K & Berg-Jansson, A; Sehlstedt, T; McGrath-Champ, S & Fitzgerald, S (2017). Differentiation as a consequence of choice and decentralisation reforms – conditions for teachers’ competence development. Professions and professionalism, 7 (2). 6. Parding, K; McGrath-Champ, S; Stacey, M (2017). Teachers, school choice and competition: Lock-in effects within and between sectors. Policy futures in education. 15(1): 7. Parding, K & Liljegren, A (2016). Individual Development Plans as governance tools - changed governance of teachers’ work. Scandinavian journal of educational research. 61(6): 8. Parding, K & Berg-Jansson, A (2016). Teachers’ working conditions amid Swedish school choice reform. Avenues for further research. Professions and professionalism, 6 (1), 1-16. 9. Parding, K & Lundström, U (2011). Lärares upplevelser av friskolereformen – effekter av marknadiseringen av den svenska gymnasieskolan. Tidskriften arbetsmarknad och arbetsliv, 17 (4), 10. Berg-Jansson, A & Parding, K (2011). Changed governance of public sector organizations = challenged conditions for intra-professional relations? International journal of public sector management, 24 (3),
14
Tack, på återseende längs vetenskapens väg
Karolina Parding, Professor Luleå tekniska universitet, A139 Campus Porsön 97187 Luleå
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.