Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

GYMNasielärares arbetsvillkor i relation till marknadisering, privatisering och konkurrens Mot ett A-lag och B-lag? Lärares arbetsvillkor i en tid av marknadisering.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "GYMNasielärares arbetsvillkor i relation till marknadisering, privatisering och konkurrens Mot ett A-lag och B-lag? Lärares arbetsvillkor i en tid av marknadisering."— Presentationens avskrift:

1 GYMNasielärares arbetsvillkor i relation till marknadisering, privatisering och konkurrens
Mot ett A-lag och B-lag? Lärares arbetsvillkor i en tid av marknadisering och privatisering (FORTE, ) Teachers’ working conditions in times of competition, choice and privatisation: A Swedish-Australian comparison (STINT, )

2 ENKÄTSTUDIE & INTERVJUSTUDIE
Undersökningens huvudsakliga teman

3 RESULTAT – VAD ÄR PROBLEMEn OCH VAD KAN VI GÖRA?

4 Preliminära resultat – arbetsmiljö: krav & kontroll
29C Arbetar du kvällar eller veckoslut på grund av hög arbetsbelastning? Ja, ibland & ja ofta: 83% (OFF, AB & ÖVR) 32C Kräver ditt arbete en för stor arbetsinsats? Ja, ibland & ja ofta: 78% (OFF, AB & ÖVR) 32J Har du frihet att bestämma hur ditt arbete ska utföras? Ja, ibland & ja, ofta: 97% (OFF, AB, ÖVR) 32K Har du frihet att bestämma vad som ska utföras i ditt arbete? Ja, ibland & ja, ofta: 84% (OFF, AB, ÖVR)

5 Preliminära resultat – arbetsmiljö: krav/vertikalt stöd (ledning)
36A Jag får stöd från rektor i mitt dagliga arbete Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 55% OFF, 70% AB, 60% ÖVR 36 E Jag är med om påtryckningar från rektor/rektorer om att sätta högre betyg Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 11% OFF, 14% AB, 9% ÖVR

6 Preliminära resultat – arbetsmiljö: krav (elever & vårdnadshavare)
37 C Jag är med om påtryckningar från elever att sätta högre betyg Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 25% OFF, 24% AB, 35% ÖVR 38 C Jag är med om påtryckningar från vårdnadshavare att sätta högre betyg Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 13% OFF, 15% AB, 19% ÖVR

7 Preliminära resultat – arbetsmiljö: horisontellt stöd (kollegor)
40 A Jag får stöd från mina kollegor i mitt dagliga arbete Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 89% OFF, 88% AB, 92% ÖVR 40 F Jag är med om påtryckningar från kollegor att sätta högre betyg Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 3% OFF, 2% AB, 3% ÖVR

8 Preliminära resultat - Kompetensutveckling
41 A Jag utvecklas kontinuerligt i mitt dagliga arbete som lärare Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 80% OFF, 82% AB, 86% ÖVR 41 D Kompetensutvecklingen som min arbetsgivare erbjuder täcker mina behov Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 26% OFF, 38% AB, 40% ÖVR 41 F Jag använder min fritid till att tillgodose mitt behov av kompetensutveckling Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 69% OFF, 66% AB, 61% ÖVR 41 I Det dagliga arbetet är organiserat så att vi lärare har möjlighet att lära av varandra Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 35% OFF, 35% AB, 46% ÖVR

9 Preliminära resultat – arbetsbyten forts.
F 53 Har du sökt nytt arbete den senaste månaden? 81% nej, 19% ja F 56 Vill du för närvarande byta jobb? Av de OFF-anställda: 39% ja Av de AB-anställda: 42% ja Av de ÖVR-anställda: 41% ja

10 Enkätresultat intervjuresultat
VAD SÄGER RESULTATen? Enkätresultat intervjuresultat Across the board: Engagerade, tycker om sitt jobb… men… missnöjda med arbetsbördan delvis missnöjda med innehållet i arbetet Delvis missnöjda med organisering av arbetet missnöjda med villkor för och innehåll i kompetensutveckling osäkerhet/missnöje kring planeringshorisonter (fluktuerande elevantal under terminstid pga valagendan) Samtidigt: Olika villkor i olika arbetsplatskontexter; differentiering

11 HUR KAN VI FÖRSTÅ resultaten?
Professionens, byråkratins och marknadens logiker Tolkningsföreträden…

12 LOGIKER Yrkesprofessionalism Styrningsideal: Kollegialitet & etik Grund för kontroll: Tillit & ansvar Kunskapssyn: Tyst kunskap Typ av organisation: Kollegial Professionell legitimitet Organisationsprofessionalism Styrningsideal: Byråkrati; regler & rutiner Grund för kontroll: Ansvarighet & governmentality Kunskapssyn: Dokumenterad kunskap Typ av organisation: Hierarkisk Byråkratisk legitimitet Evetts (2006)

13 LÄSTIPS 1. Parding, K; Sehlstedt, T; Johansson, A; Berg-Jansson, A & Jakobsson, M (2018). Lärares arbetsvillkor i kontexten av marknadisering, privatisering, val och konkurrens – beskrivande data. Rapport. Luleå: Universitetstryckeriet. ISBN:   2. Bejerot, E; Hasselbladt, H; Forsberg, T; Parding, K; Sehlstedt, T & Westerlund, J (2018). Förberedd för yrket – lärare om lärarutbildningen över tid. Arbetsmarknad & arbetsliv. 24(1-2): 7-26. 3. Parding, K & Berg-Jansson, A (2018). Conditions for workplace learning in professional work: Discrepancies between occupational and organisational values. Journal of workplace learning. 30(2): 4. McGrath-Champ, S; Stacey, M; Wilson, R; Fitzgerald, S; Rainnie, A & Parding, K (2017). Principals’ support for teachers’ working conditions in devolved school settings: Insights from two Australian States. Educational management, administration and leadership.. 5. Parding, K & Berg-Jansson, A; Sehlstedt, T; McGrath-Champ, S & Fitzgerald, S (2017). Differentiation as a consequence of choice and decentralisation reforms – conditions for teachers’ competence development. Professions and professionalism, 7 (2). 6. Parding, K; McGrath-Champ, S; Stacey, M (2017). Teachers, school choice and competition: Lock-in effects within and between sectors. Policy futures in education. 15(1): 7. Parding, K & Liljegren, A (2016). Individual Development Plans as governance tools - changed governance of teachers’ work. Scandinavian journal of educational research. 61(6): 8. Parding, K & Berg-Jansson, A (2016). Teachers’ working conditions amid Swedish school choice reform. Avenues for further research. Professions and professionalism, 6 (1), 1-16. 9. Parding, K & Lundström, U (2011). Lärares upplevelser av friskolereformen – effekter av marknadiseringen av den svenska gymnasieskolan. Tidskriften arbetsmarknad och arbetsliv, 17 (4), 10. Berg-Jansson, A & Parding, K (2011). Changed governance of public sector organizations = challenged conditions for intra-professional relations? International journal of public sector management, 24 (3),   

14 Tack, på återseende längs vetenskapens väg
Karolina Parding, Professor Luleå tekniska universitet, A139 Campus Porsön 97187 Luleå

15


Ladda ner ppt "GYMNasielärares arbetsvillkor i relation till marknadisering, privatisering och konkurrens Mot ett A-lag och B-lag? Lärares arbetsvillkor i en tid av marknadisering."

Liknande presentationer


Google-annonser