Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Nationell utbildningsplan för YH-utbildning medicinsk sekreterare
2
Varför arbetsgrupp? Höja yrkets status
Kvalitetssäkring - kan söka jobb överallt på samma grunder Undvika olika snabbutbildningar AG vet vilken kompetens som finns hos medarbetare Skyddad yrkestitel – nationella ramar ett krav Effektiv vård - RAK Bättre löneutveckling under ett yrkesliv
3
Arbetets gång Frågan diskuterats ett tag i nätverket, videomöte med MYH. Beslut att gå vidare i frågan, arbetsgrupp utsågs Kontaktförsök med SKL från Vision centralt Dialog på nationell träff för utbildningsanordnare i Växjö. Vision, MYH och SKL inbjudna Anneli Hagberg och Veronica Magnusson möte med HoS-minister Gabriel Wikström och sakkunnige Morgan Eklund. Positiva till nationella krav på utbildningen Beslut på nätverksträff om enkät kring YH-utbildningar i landet och insamling av utbildningsplaner till höstens träff Inför Visions nätverksträff nätverks-/förankringsarbete mellan utbildningsansvariga i landstingen i södra sjukvårdregionen inför en eventuell gemensam ansökan om nationell utbildningsplan tillsammans med Vision.
4
Arbetets gång forts. Workshop i Växjö med utbildningsanordnare från Skåne och Kalmar län samt Vision Region Kronoberg. Syfte att formulera ett gemensamt förslag till utbildningsplan att presentera för nationella nätverket. Inskickade kursplaner från landet som utgångspunkt. Förslaget skickade ut i nätverket innan höstens nätverksträff Tajt program på nätverksträffen, ingen tid för dialog. Beslut att alla skulle lämna synpunkter på utskickat förslag innan 31 oktober. Inga synpunkter inkom Möte i arbetsgruppen (Susanne, Patricia, Margareta, Monika C) Utskick av förslag på informell remissrunda i landet Workshop på nationell utbildningsanordnarträff i Vänersborg Utskick av reviderat förslag till utbildningsplan Dialog och ställningstagande i nätverket kring ansökan till MYH
5
Inkomna svar Halland Skåne (Kristianstad, Malmö) Sörmland (Nyköping)
Uppland (Folkuniversitetet, Nackakademin) Värmland (Karlstad) Västernorrland (Sundsvall) Örebro
6
Frågor och synpunkter utifrån svaren
Avgörande att kursplanen innehåller de eftergymnasiala kunskaper, färdigheter och kompetenser som SeQF5 och arbetslivet kräver. Viktiga kompetenser: förmåga att ta ansvar och initiativ, samarbeta, medverka vid förändringar. Särskilda behörighetskrav i svenska på treårigt gymnasium med minst godkänt betyg. Eftergymnasial struktur på upplägget, med avslutade kurser som följer en kompetensstege kopplad till yrkesroll. Upplägg för att kunna möta framtidens krav inom utbildningen, med kompetens inom t.ex. verksamhetsutveckling, informatik och ledarskap. Försvårar förändringar i utbildningens innehåll? Försvagar ledningsgruppens roll Kvalitetskontroll av MYH?
7
Frågor och synpunkter forts.
Små regionala skillnader – finns utrymme inom kursplanerna? Diagnosklassificering ingå i utbildningen Avvaktar den nationella processen Bra med särskilt prov för intagning Vill behålla examensarbetet, är en viktig del i utbildningen Dokumentationen är kärnan i yrket och är en av de viktigaste delarna i utbildningen. Distansutbildning – möjligt och ett intressant alternativ? Mycket bra idé med en samsyn på vad utbildningen ska innehålla, då yrkestiteln är densamma för alla oavsett utbildningsort. En gemensam yrkestitel för hela Sverige känns som en bättre början. Önskemål om mer än 20 poäng i diagnosklassifikation. Positivt med en gemensam standard men vi vill inte förlora möjligheten att anpassa utbildningen efter näringslivets behov.
9
Våra medlemmars intresse i fokus!
Dialog och ställningstagande Våra medlemmars intresse i fokus!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.