Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Pedagogiska konsekvenser vid CVI

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Pedagogiska konsekvenser vid CVI"— Presentationens avskrift:

1 Pedagogiska konsekvenser vid CVI

2 Problem med bilduppfattning.
Visuella problem med att kopiera och rita av bilder. Problem med att jämföra med bilder i bildminnet. Att upptäcka detaljer som saknas. Att hitta en detalj i en rörig bild.

3 Förslag på underlättande strategier:
Använd dator med ritprogram Använd enkla bilder med få detaljer Färggranna bilder med tydliga kontraster Fotografier Modellera och vaxsnören Dölj delar av en bild, visa en bit i taget Använd matt papper och matt plast

4 Svårigheter vi läsning
Att känna igen bokstäver och ord. Bokstäver ”grötar” ihop sig (crowding). Långsam läsning. Dålig läsförståelse.

5 Förslag på underlättande strategier:
Öka avstånd mellan bokstäver och ord Förstora texten Använd en läslinjal Utnyttja talsyntes Lättläst typsnitt och luftig text Inläsningstjänst och Legimus

6 Att hitta det viktiga då bakgrund och/eller miljö är rörig.
Svårt att se föremål på avstånd. Svårt att hitta en sak i ett rörigt rum eller på en ny plats – leksaker, böcker mm. Svårt att sortera och bearbeta intryck – situationer med många människor ex. badhuset.

7 Förslag på underlättande strategier:
Ha tydlighet och struktur i rum och hyllor, ta hjälp av färgmarkeringar, färgade backar Hjälp eleven sortera intrycken, vad är viktigt Syntolka Lugn miljö, enfärgade och lugna färger Möjlighet till avskild arbetsvrå/rum Mindre grupp Arbetslampa Comeniusprojekt OPTIC (2010) Optimising the Inclusive Classroom

8 Att uppfatta djup- och höjdskillnader
Att uppfatta djup- och höjdskillnader. Att se det som rör sig eller då man rör sig själv. Svårigheter att uppfatta om det är en trappa eller en linje – mattkant, gatsten Svårt att gå ner för trappor Svårt att gå i kuperad terräng - skog Svårt att hänga med i rörelselekar Kan vara svårt med bollekar Svårigheter att röra sig i trafiken Vill inte se tv och film

9 Åtgärder/strategier Markera tydligt med färgad tejp, känsel tejp.
I kuperad terräng – vad är viktigt? Upplevelsen av skog? Ge hjälp, blindmetodik. I rörelseleken, låt eleven känna dina rörelser, ha färgade västar i ”laglekar”. Boll med ljud. Förbered nya miljöer. Syntolka filmer.

10 Kamratrelationer Hinner inte med, kan inte dela uppmärksamheten på flera saker samtidigt Missuppfattar – ansiktsuttryck, blickar, kroppsspråk Drar sig undan – söker inte kontakt

11 Åtgärder/strategier Att stödja elevens självkänsla och självförtroende genom att utveckla en realistisk självbild. Att vara accepterad för den jag är Förbered aktiviteter Vuxenstöd Syntolka

12 Att tänka på… Kartlägg och lär känna Fråga eleven vad som är bäst, ge alternativ Förberedelser inför varje pass/lektion/ämne Svårigheterna varierar i styrka från dag till dag Använd alla sinnen


Ladda ner ppt "Pedagogiska konsekvenser vid CVI"

Liknande presentationer


Google-annonser