Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Publicerat den 28 september 2018 Exemplet är hämtat från Sätraskolan ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN I exemplet kan du följa arbetet från manus till film. LGR11 del 4 för fritidshemmet samt kommentarmaterialet för fritidshemmens fjärde del används tydligt med sidhänvisningar i materialet. Skolan har under flera år utvecklat sitt digitala utvecklingsarbete på hela skolan. Fritidshemmen sitter med i den ”Digitala utvecklingsgrupp” som finns på skolan.
2
På Sätraskolans fritidshem arbetar alla pedagoger med film
På Sätraskolans fritidshem arbetar alla pedagoger med film. Skolan har kompetensutvecklat samtliga pedagoger de senaste 3åren. Fritidshemmen på Sätraskolan har valt att arbeta utifrån en plan. Planen har arbetats fram tillsammans med pedagoger och skolledning. Skolan har en digitalutvecklingsgrupp – DUG där de har en representant från fritidshemmet. Alla pedagoger har en varsin Ipad. Här kan ni se några exempel på hur ni kan arbeta med olika sorters film. • Hur planerar pedagogerna tillsammans med eleverna • Olika perspektiv att filma på • Mallar • Filmer
4
Bildutsnitt Miljöbild Är en bild över hela platsen där handlingen utspelar sig. Den är bra att ha i början av filmen för att man ska förstå var handlingen utspelar sig. Helbild I en helbild ryms hela personen. Det finns ofta lite luft ovanför och under personen. Halv bild Här visas personen från höften och uppåt. I filmer är det ett vanligt bildutsnitt i dialogscener- när två personer pratar med varandra. Man kan då se deras kroppsspråk tydligt.
5
NÄRBILD Nu ser vi bara ansiktet. Vi kommer närmare och ansiktsuttryck blir tydliga. Är personen glad, ledsen, eller någon mer mångtydig känsla? EXTREM NÄRBILD Nu är vi jättenära och förstår att det som syns på bilden av någon anledning är viktigt. En extrem närbild kan ge en dramatisk effekt i film.
6
FÅGELPERSPEKTIV Vill vi att något ska se mindre ut än det egentligen är kan vi ställa oss på något högt och fota ner på en person. Personen ser på det sättet liten och underlägsen ut. GRODPERSPEKTIV Ett bra knep för att få någon att se större och mäktigare ut än hon egentligen är, är att sätta sig på huk och fotografera uppåt.
7
Kartläggning av filmarbetet
Att kunna se för och nackdelar med olika saker/händelser/beslut Att kunna se saker/händelser ur olika perspektiv och förstå att man kan uppleva saker/händelser olika Kartläggning av filmarbetet Söka och samla information om tex. Olika nummer och musik till föreställningen Presentera Att redovisa sitt arbete för andra med en början, innehåll och slut Kommunikativ förmåga Procedurförmågan Förmågan att hantera information Analysförmåga Föreställning Vt-18 Att kunna samarbeta Att lära sig nya saker Att hjälpa varandra Att göra något för att glädja andra Att ha tålamod Värdegrundsarbete Uppträda Ridå Publik Applåder Metakognitiva förmågan Att pröva och ompröva Lösa problem med anpassning till en viss situation Syfte och sammanhang Att våga testa sig fram Förstå vad begrepp och ord betyder Kunna använda ord och begrepp på nya sätt Begreppslig förmåga
8
Från Läroplanen sid. 14 Använda sig av och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets olika resurser. Kursplanen i musik sid. 100 Imitation och improvisera med rörelser, rytmer och toner. Kursplanen i svenska sid. 223 Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen - sketcher. Språk och kommunikation sid. 18 Skapa och uttrycka sig genom estetiska uttrycksformer Kursplanen i idrott och hälsa sid. 52. Takt och rytm i lekar, dans och rörelser till musik. Utvärdering och analys Samarbeta och hantera konflikter sid. 13 Delaktighet inflytande och ansvar Från fritidshemmet – Ett kommentarmaterial Till läroplanens fjärde del. Stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda en meningsfull fritid.
9
Filmer från Sätraskolan
Tryck på bilderna för att få se filmerna
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.