Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Halmstads kommun Totalrapport Medarbetarundersökning 2018
2
Vad är syftet med en medarbetarundersökning?
Medarbetarundersökningens syfte är att mäta hur vi på arbetsplatsen upplever vår arbetssituation och arbetsmiljö just nu. Resultatet ger oss ett bra underlag för hur vi tillsammans uppfattar våra styrkor och även hur vi kan förbättra arbetsmiljön och få en ännu bättre verksamhet framöver. Att kunna ge chefer och medarbetare ett verktyg att använda i förbättringsarbetet Att få insikt om hur medarbetare talar om Halmstads kommun med vänner och bekanta (viljan att rekommendera). Att kunna fokusera på rätt saker, hitta styrkor och utvecklingspotential samt hjälp att fatta rätt beslut. Jämförelse (benchmark) mot sig själv över tid (trend). Jämförelse mot andra branscher (kommunal sektor, privat, näringsliv och statliga myndigheter).
3
Om undersökningen Undersökningen genomfördes mellan 5 februari – 26 februari Den skickades via epost till alla medarbetare som varit anställda i 3 månader samt tjänstlediga och sjukskrivna som varit borta max 6 månader. 6 automatiska påminnelser har skickats till respondenter (medarbetare) som ej svarat eller inte slutfört sin undersökning. Undersökningen är anonym. Undersökningen genomfördes av Quicksearch som garanterar anonymitet och sekretess. Undersökningen innehåller värden för medarbetarindex (MI) Hållbart medarbetarengagemang (HME) och medarbetarnas rekommendationsvilja (eNPS). Period: – Totalt antal medarbetare: 8387 Antal som påbörjat undersökningen: 6680 Antal som slutfört undersökningen: 6478 Svarsfrekvens: 77% * * Svarsfrekvens MI 2016 var 81% (5923 / 7332) Kommentar: Svarsfrekvensen i årets mätning är något lägre än MI Dock i årets medarbetarundersökning är det 8387 personer som fått möjlighet och svara på enkäten, dvs 1055 fler personer mot MI Så sett till antalet som har svarat på undersökningen är det 6478 vid MI 2018 och vid MI 2016 var det 5923, dvs det är 555 fler personer som har svarat på årets medarbetarundersökning MI 2018 mot MI 2016.
4
Svarsskala Frågorna ställs som positiva påståenden och svarsskalan utgörs av en 6-gradig skala samt alternativet “Vet ej/Ingen åsikt”. NPS-frågans skala är 11-gradig. Nöjdhetsindexet (%) baseras på en uträkning av alla svar från 1. Instämmer inte alls - 6 Instämmer helt. Alternativet ”Vet ej/Ingen åsikt” räknas inte med i index. Andelen respondenter som svarat ”Vet ej/Ingen åsikt” visas med procentsiffran till höger om spridningsgrafer (förutsatt att det finns tillräckligt med svar). Procentandel som svarat ”Vet ej/ingen åsikt” Antal svar på frågan
5
Bakgrundsfrågor i medarbetarundersökningen 2018
Anledningen till varför man ställer bakgrundsfrågor i en medarbetarundersökning är för att kunna bryta ner det totala resultatet på exempelvis kön eller anställningstid mm för att se om nöjdhetsgraden är lika stor mellan kvinnor och män, att man attraherar medarbetare med olika anställningstid osv. Resultatet visas enbart som en del av det övergripande resultatet. Kön Anställningstid
6
Bakgrundsfrågor i medarbetarundersökningen 2018 (forts)
Sysselsättningsgrad Chef/Medarbetare
7
eNPS – Vad är det? eNPS, Employee Net Promoter Score© är ett nyckeltal som visar rekommendationsvilja internt eller externt i en verksamhet. Talet är ett värde som baserar sig på i vilken grad en person är villig att rekommendera er som arbetsplats till vänner och bekanta. Frågeställningen är eNPS ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera din arbetsplats till en vän eller bekant? Svarsskalan går från 0. Inte alls sannolikt till 10. Extremt sannolikt. NPS-värdet räknas ut genom att ta andelen (%) Ambassadörer (9, 10:or) minus andelen (%) Kritiker (0-6). Resultatet blir ett procenttal mellan -100 till 100. Ett värde över 0 betyder att det finns fler ambassadörer än kritiker. De som svarar högt 9-10 är s.k. Ambassadörer. Förutom att de av egen vilja talar positivt om sin arbetsplats utvecklar de sitt arbete och motiverar tre andra medarbetare att delta. Personer som svarar 7-8 på skalan anses Passivt nöjda. Det är personer som är nöjda men inte aktivt berättar det för någon. Passivt nöjda kan vara lika nöjda som medarbetare någon annanstans. De som svarar 0-6 på skalan kallas Kritiker och är benägna att prata negativt om sin arbetsplats. Dessa kan vara mer eller mindre kritiska beroende var på den negativa delen av skalan de befinner sig. Den som är långt ner på skalan fokuserar på problem och kan uppmana andra att söka sig från arbetsplatsen medan någon som är högre upp på skalan (en 5:a eller 6:a) kan säga: ”Det är bra MEN…” NPS®, Net Promoter® & Net Promoter Score® are registered trademarks of Satmetrix Systems, Inc., Bain & Company and Fred Reichheld
8
Resultat medarbetarundersökning 2018
9
Rekommendation eNPS® (employee Net Promoter Score)
Kommentar: eNPS (employee Net Promoter Score) är ett procenttal som man får fram genom att ta andelen ambassadörer (9,10:or) minus andelen kritiker (0-6:or) detta ger ett värde från -100 till Halmstads kommuns eNPS-värde är +9 vilket är en ökning från +6. Det innebär att det är fler ambassadörer än kritiker. Det skiljer en hel del på viljan att rekommendera arbetsplatsen om man bryter per förvaltning/bolag. Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera din arbetsplats till en vän eller bekant? (Bortse från problematiken att arbeta tillsammans med en vän eller bekant) 1719 respondenter (26%) eNPS per Bransch IT/Konsult/Telecom 26 Turism/resor 18 Detaljhandel 13 Universitet 10 Bank/Finans 8 Energibolag 7 Industri 5 Övrigt 4 Media -9 Kommun/myndighet -63 2601 respondenter (39%) 2305 respondenter (35%)
10
Varför/Varför inte rekommendera?
Diagrammet visar antal respondenter per kontaktpunkt (anledning) fördelat på kritiker + passiva (rött) och ambassadörer (grönt). Förbättra (de som svarat 0-8): Vad tycker du att vi i första hand behöver förbättra för att du ska rekommendera din arbetsplats? Bra (de som svarat 9 eller 10): Vad är det i första hand som gör att du vill rekommendera din arbetsplats? Kommentar: Diagrammet visar antalet respondenter, kontaktpunkter, fördelat på de som är Kritiker/Ambassadörer. Förbättra/Varför inte rekommendera = De som svarat 0-8 dvs Kritiker och Passivt nöjda. Bra/Varför rekommendera = De som svarat 9, 10 dvs Ambassadörer. Anledningarna varför man rekommenderar Halmstads kommun som arbetsplats är främst pga Arbetsklimatet och Arbetsuppgifterna precis som vid förra mätningen. Främsta anledningen varför man inte rekommenderar Halmstads kommun som arbetsplats är främst pga Arbetsklimatet, Ledarskapet och Fysisk arbetsmiljö precis som vid förra mätningen MI 2016.
11
eNPS ur olika perspektiv forts.
Bakgrundsvariabler Diagrammen visar eNPS fördelat över de olika bakgrundsvariablerna kön och anställningstid. Om någon grupp saknas i diagrammet beror det på att det finns färre än fem svar i gruppen. Kön Anställningstid
12
eNPS ur olika perspektiv forts.
Bakgrundsvariabler Diagrammen visar eNPS fördelat över de olika bakgrundsvariablerna sysselsättningsgrad och om man är chef eller medarbetare. Om någon grupp saknas i diagrammet beror det på att det finns färre än fem svar i gruppen. Sysselsättningsgrad Chef/Medarbetare
13
Medarbetarindex – vad är det?
Medarbetarindex är ett mått på engagemang. Det visar bl.a. balansen mellan ledarskap och medarbetarskap, delaktighet i verksamhetsutveckling och om det finns ett arbetsklimat där alla har samma förutsättningar för att kunna bidra till en väl fungerande organisation. Frågemodellen är skapad av referensgrupp inom Halmstads kommun. Undersökningen innehåller: 59 huvudfrågor 5 bakgrundsfrågor (kön, anställningstid, chef/medarbetare, sysselsättningsgrad samt förvaltning/bolag). 22 frågor är indexfrågor fördelade i de 4 indexområdena Arbetsklimat, Ledarskap, Organisation och Visioner & mål 9 frågor är HME-frågor (Hållbart medarbetar engagemang) som kommunen gör i samarbete med Sveriges kommuner och landsting (SKL) och Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA). HME är fördelat i tre 3 områden Motivation, Ledarskap, Styrning. Ur varje område hämtas sammanlagt 22 indexfrågor som tillsammans bildar medarbetarindex (MI). Medarbetarundersökningen består av 4 indexområden: Arbetsklimat Ledarskap Organisation Visioner och Mål
14
Medarbetarindex (MI) 2018 MI per Bransch IT/Konsult/Telecom 79%
Turism/resor 77% Bank/Finans Detaljhandel 75% Energibolag 74% Media 73% Industri 71% Övrigt 70% Universitet 69% Kommun/myndighet 55% Medarbetarindex (MI) 2018 Kommentarer: Halmstads kommuns medarbetarindex (MI) värde är 76% vilket är ett bra resultat. Medarbetarindexvärdet för MI 2016 var 74% Färgindikatorer Staplar och cirklar ändrar färg beroende på vilket resultat en fråga eller indexområde har. 70-100% = På rätt väg 60-69% = Förbättringspotential 0-59% = Agera
15
Medarbetarindex (MI) ur olika perspektiv forts.
Kommentar: Diagrammen visar medarbetarindex MI total dvs den totala nöjdheten baserat på bakgrundsfrågor såsom kön och anställningstid. Jämför man med förra mätningen, MI 2016 var nöjdhetsgraden högst bland kvinnor precis som vid denna mätningen, MI 2018. Kön Anställningstid 70-100% = På rätt väg 60-69% = Förbättringspotential 0-59% = Agera
16
Medarbetarindex (MI) ur olika perspektiv forts.
Kommentar: Diagrammen visar medarbetarindex MI total dvs den totala nöjdheten baserat på bakgrundsfrågor såsom sysselsättningsgrad och om man är chef eller medarbetare. Sysselsättningsgrad Chef/Medarbetare 70-100% = På rätt väg 60-69% = Förbättringspotential 0-59% = Agera
17
Medarbetarindex (MI) ur olika perspektiv forts.
Kommentar: Diagrammen visar medarbetarindex MI total dvs den totala nöjdheten baserat på bakgrundsfrågan förvaltning/bolag. Per förvaltning/bolag 70-100% = På rätt väg 60-69% = Förbättringspotential 0-59% = Agera
18
HME index (Hållbart medarbetarengagemang) 2018
Sveriges kommuner och landsting (SKL) och Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA) benchmark för samtliga kommuner på HME frågor är: HME total index 79% HME Motivation index total 80% HME Ledarskap index total 78% HME Styrning index total 79% HME Motivation HME Ledarskap HME Styrning Kommentar: HME-index består av tre delområden: motivation, ledarskap och styrning. Dessa delområden är viktiga för att skapa goda förutsättningar för ett hållbart medarbetarengagemang. Varje delområde innehåller tre frågor. De nio frågeställningarna avser den nationellt jämförbara mätningen av Hållbart medarbetarengagemang (HME) som kommunen gör i samarbete med Sveriges kommuner och landsting (SKL) och Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA). * NC=Närmaste chef Halmstads kommuns HME värde totalt är 80% precis likt förra medarbetarundersökningen MI 2016. 70-100% = På rätt väg 60-69% = Förbättringspotential 0-59% = Agera
19
Indexområde Arbetsklimat
Arbetsklimat Området arbetsklimat handlar om hur du upplever dina förutsättningar, din motivation och balans. Området mäter också hur du upplever samarbetet inom din arbetsgrupp/arbetsplats. Indexområdet Arbetsklimat byggs upp av totalt 19 frågor varav 7 är indexfrågor. QS Benchmark Arbetsglädje 74% Arbetsinsats viktig 81% Balans 61% Påverka beslut 70% Rimliga förutsättningar 64% Stolt 80% Tydliga uppdrag - Indexområde Arbetsklimat Arbetsglädje Jag känner arbetsglädje Arbetsinsats viktig Jag känner att min arbetsinsats bidrar och är viktig Balans Jag upplever att jag har en bra balans mellan mitt yrkesliv och mitt privatliv Påverka beslut Jag upplever att jag har möjlighet att påverka beslut som tas i min arbetsgrupp Rimliga förutsättningar Jag har uppdrag med rimliga förutsättningar Stolt Jag är stolt över att arbeta på min arbetsplats Tydliga uppdrag Jag har tydliga uppdrag 70-100% = På rätt väg 60-69% = Förbättringspotential 0-59% = Agera
20
Arbetsklimat - Sysselsättningsgrad
Om du själv fick välja. Skulle du önska en lägre eller högre sysselsättningsgrad eller är du nöjd som det är idag.
21
Arbetsklimat – Förlängt arbetsliv
I din nuvarande anställning, om du själv fick välja skulle du önska… * ** * Vad är anledningen till att du vill jobba längre? ** Vad är anledningen till att du vill sluta tidigare? Kommentar: Frågorna om förlängt arbetsliv har endast ställts till de som är +55 år.
22
Indexområde Ledarskap
Ledarskap Området Ledarskap handlar om hur du uppfattar din närmaste chefs förmåga att leda, utveckla och motivera både dig som medarbetare samt hela arbetsgruppen/arbetsplatsen. Området innefattar också frågor om förtroende, förbättringsförslag samt ditt medarbetarsamtal och lönesamtal. Indexområdet Ledarskap byggs upp av totalt 12 frågor varav 7 är indexfrågor. NC = Närmaste chef QS Benchmark Förtroende chef 76% NC bra förebild 70% NC ger återkoppling 69% NC involverar o delaktighet 72% NC leder så vi når målen 67% NC visar förtroende 84% NC visar uppskattning 72% Indexområde Ledarskap Förtroende chef Jag känner förtroende för min närmaste chefs sätt att leda och utveckla min arbetsgrupp NC bra förebild Min närmaste chef är en bra förebild (Lever som hen lär) NC ger återkoppling Min närmaste chef ger mig fortlöpande återkoppling på mina prestationer och arbetsresultat NC involverar o delaktighet Min närmaste chef involverar och skapar förutsättningar för delaktighet NC leder så vi når målen Min närmaste chef leder och driver verksamheten så att vi tillsammans kan uppnå våra mål för arbetsgruppen NC visar förtroende Min närmaste chef visar förtroende för mig som medarbetare NC visar uppskattning Min närmaste chef visar uppskattning för mina arbetsinsatser 70-100% = På rätt väg 60-69% = Förbättringspotential 0-59% = Agera
23
Kommentarer: 90% (dvs 5842 respondenter) anger att de har haft medarbetarsamtal det senaste året. Andelen genomförda medarbetarsamtal var vid förra mätningen, MI % (5098 respondenter). De som haft medarbetarsamtal är generellt nöjda med samtalet. Quicksearch benchmark ligger på 76% MS = Medarbetarsamtal Medarbetarsamtal Jag har haft medarbetarsamtal under den senaste 12 månaders perioden. Mitt medarbetarsamtal…
24
Indexområde Organisation
Organisation Området Organisation handlar om hur du uppfattar de övergripande förutsättningarna i hela verksamheten. Frågorna omfattar tillgång till övergripande information, tydliga ansvar och befogenheter i hela verksamheten, att det finns rutiner vid olycka eller tillbud, hur du uppfattar arbetsplatsträffarna samt om vi är en arbetsplats fri från diskriminering och kränkande särbehandling. Indexområdet byggs upp av totalt 13 frågor varav 5 är indexfrågor. QS Benchmark Information 66% Möjligh att uttrycka åsikt - Samma rättigh o möjligheter 83% Stödsystem 73% Trygg 97% Indexområde Organisation Information Jag anser att jag har tillgång till den information jag behöver för att utföra mina arbetsuppgifter Möjligh att uttrycka åsikt På våra arbetsplatsträffar har jag möjlighet att uttrycka min åsikt om vår arbetssituation och arbetsmiljö Samma rättigh o möjligheter Jag upplever att i min arbetsgrupp har alla samma rättigheter och möjligheter Stödsystem Jag upplever att de stödsystem (exempelvis datorer, programvara, telefon mm) som jag behöver för att utföra mitt arbete fungerar bra Trygg Min arbetsplats är trygg det vill säga jag har inte känt mig hotad eller utsatt för våld på min arbetsplats under det senaste året 70-100% = På rätt väg 60-69% = Förbättringspotential 0-59% = Agera
25
Organisation – Samma rättigheter
Jag upplever att i min arbetsgrupp har alla samma rättigheter och möjligheter oavsett etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning eller ålder. Inom följande område (-n) upplever jag att det inte råder samma rättigheter och möjligheter inom min arbetsgrupp (under det senaste året) på grund av... 70-100% = På rätt väg 60-69% = Förbättringspotential 0-59% = Agera
26
Organisation – Samma rättigheter (forts)
Jag upplever att jag har blivit utsatt för diskriminering och/eller kränkande särbehandling/mobbing under det senaste året på grund av… Av vem har du blivit utsatt för diskriminering och/eller kränkande särbehandling/mobbing?
27
Organisation – Samma rättigheter (forts)
Jag har aktivt sökt hjälp och/eller fått hjälp för att komma tillrätta med problemet
28
Organisation – Sexuella trakasserier
Har du blivit utsatt för sexuella trakasserier under senaste året på din arbetsplats? Du svarade Ja, av vem?
29
Organisation – Sexuella trakasserier (forts)
Jag har aktivt sökt hjälp och/eller fått hjälp för att komma tillrätta med problemet
30
Indexområde Visioner & Mål
Visioner & Mål Indexområdet Visioner och mål byggs upp av totalt 6 frågor varav 3 är indexfrågor. QS Benchmark Förtroende högsta ledningen 69% Mål genomförbara 76% Vision 69% Indexområde Visioner & Mål Förtroende högsta ledningen Jag har förtroende för högsta ledningen (det vill säga förvaltnings-/bolagschef med sin ledningsgrupp) på min förvaltning/mitt bolag och deras sätt att leda och utveckla verksamheten Mål genomförbara Jag tycker att mina/våra mål är realistiska och genomförbara Vision Jag känner till och förstår Halmstads kommuns vision (Hemstaden - Kunskapsstaden – Upplevelsestaden) 70-100% = På rätt väg 60-69% = Förbättringspotential 0-59% = Agera
31
Förbättringar/Botten 10
Förbättringar/Botten 10 visar de tio frågor där störst andel av medarbetarna har svarat en 1:a, instämmer inte alls. Det är alltså de frågor där flest medarbetare inte instämmer i påståendet. Det säger inget om frågan är viktig, endast att man inte håller med i påståendet. NC = Närmaste chef * = Fanns med i Botten 10 vid förra medarbetarundersökningen, MI 2016 * * * * * * Förtroende högsta ledningen Jag har förtroende för högsta ledningen (det vill säga förvaltnings-/bolagschef med sin ledningsgrupp) på min förvaltning/mitt bolag och deras sätt att leda och utveckla verksamheten. NC ger återkoppling Min närmaste chef ger mig fortlöpande återkoppling på mina prestationer och arbetsresultat NC involverar o delaktighet Min närmaste chef involverar och skapar förutsättningar för delaktighet NC visar uppskattning Min närmaste chef visar uppskattning för mina arbetsinsatser Förtroende chef Jag känner förtroende för min närmaste chefs sätt att leda och utveckla min arbetsgrupp. NC bra förebild Min närmaste chef är en bra förebild. (Lever som hen lär) Balans Jag har en bra balans mellan mitt yrkesliv och mitt privatliv NC leder så vi når målen Min närmaste chef leder och driver verksamheten så att vi tillsammans kan uppnå våra mål för arbetsgruppen. Stödsystem Jag upplever att de stödsystem (exempelvis datorer, programvara, telefon mm) som jag behöver för att utföra mitt arbete fungerar bra. Påverka beslut Jag har möjlighet att påverka beslut som tas i min arbetsgrupp
32
Styrkor/Topp 10 * * * * * * * * * Styrkor/Topp 10
Styrkor/Topp 10 visar de tio frågor där störst andel medarbetare har svarat en sexa, instämmer helt. Det är alltså de frågor där medarbetarna i högst utsträckning instämmer i påståendet. Det säger inget om frågan är viktig, endast att man håller med i påståendet. NC = Närmaste chef * = Fanns med i Topp 10 vid förra medarbetarundersökningen, MI 2016 * * * * * * * * * Trygg Min arbetsplats är trygg det vill säga jag har inte känt mig hotad eller utsatt för våld på min arbetsplats under det senaste året. Samma rättigh o möjligheter Jag upplever att i min arbetsgrupp har alla samma rättigheter och möjligheter. (oavsett etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning eller ålder) NC visar förtroende Min närmste chef visar förtroende för mig som medarbetare Arbetsinsats viktig Jag känner att min arbetsinsats bidrar och är viktig Möjligh att uttrycka åsikt På våra arbetsplatsträffar har jag möjlighet att uttrycka min åsikt om vår arbetssituation och arbetsmiljö. Stolt Jag är stolt över att arbeta på min arbetsplats. NC visar uppskattning Min närmaste chef visar uppskattning för mina arbetsinsatser Vision Jag känner till och förstår Halmstads kommuns vision. Hemstaden - Kunskapsstaden - Upplevelsestaden Förtroende chef Jag känner förtroende för min närmaste chefs sätt att leda och utveckla min arbetsgrupp. Balans Jag har en bra balans mellan mitt yrkesliv och mitt privatliv
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.