Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Välkommen till Ruterutbildning för nybörjare
Bosön 2003 Micke Melander Ver 2.0 MME
2
Installationsprogrammet
Ver 2.0 MME
3
Licens Struktur på programmet.
Den blå texten nedan kallas för direkthjälp. De flesta frågor som du har kring uppstart och alternativ kan du läsa dig till i den blå texten. Övriga instruktioner hittar du bland dokumentationen. Licens Här är det viktigt att du skriver in rätt licensnummer. Även bindestrecket. Observera att det är du som är personligt ansvarig över denna Ruterlicens, dock är det via klubben som du får licensen. Ver 2.0 MME
4
Kontaktinformation Denna sida ska du som licenstagare fylla i all information. Ver 2.0 MME
5
Anpassade inställningar Vilken dag?
Här fyller du i vilken dag du normalt beräknar tävlingen. Antingen samma dag, dagen efter eller att du skriver in nytt datum varje gång du beräknar. Ver 2.0 MME
6
Anpassade inställningar Barometer samt sortering
Om du väljer: TYP – Bricka så är det när du använder dig av partävling med ett protokoll per bricka. TYP – Rond är när du normalt spelar barometer. Parnummer kan du ha automatiska när du skrivit ut guidekort från ruter eller har kompatibla guidekort. Ver 2.0 MME
7
Anpassade inställningar Sista nollan
Om du vill att 10 ska betyda 100 och 42 betyda 420. Ver 2.0 MME
8
Anpassade inställningar Plus och minustangenten (num)
Ver 2.0 MME
9
Medlemsregister Det är valfritt att använda medlemsregistret. Vi rekommenderar dock detta då hela Ruters styrka kommer till tals först när den är installerad. Observera att detta kan ta ett bra tag. På äldre maskiner upp till en halvtimme. Det går senare att uppdatera registret. Det kommer senare… Ver 2.0 MME
10
Nu är du klar med installationen
När registret är installerat så kan du börja använda Ruter Registret kan uppdateras senare Glöm inte att skydda ditt licensnummer Ver 2.0 MME
11
Tävlingsutforskaren Här startas programmet normalt. Här finner du en lista över befintliga tävlingar och kan skapa en ny. Det första fönstret du kommer till är Tävlingsutforskaren. Namnet kommer från att det är en viss likhet med den vanliga Utforskaren i Windows som används för att bland annat öppna och ta bort filer. I Tävlingsutforskaren kan du skapa, öppna och ta bort tävlingar. Som du ser finns Par, Lag, Ind. Par är det enda som är klart ännu. Individuellt är planerad utgivning till december 03 och lag i maj 04. Men nu ska vi räkna ut en partävling. Ver 2.0 MME
12
De fem stegen Förbered tävlingen Mata in namn Stäng förberedelser
Mata in resultat Rapportera tävlingen Vi kommer nu att gå igenom detta steg för steg medan ni över på datorn. Ver 2.0 MME
13
Exempeltävling 1 Klicka på Ny partävling för att inleda steg 1. De följande fönstren kommer att guida dig genom förberedelserna. Du ska bland annat ange tävlingsnamn och datum, signatur, olika beräkningsinställningar, kryssa i ifall du ska beräkna barometer, vilken typ av mästarpoängstabell som ska användas om tävlingen ska rapporteras till Sveriges Bridgeförbund och flera andra inställningar. Du har alltid stöd av direkthjälpen i underkanten av fönstren. När du är nöjd med ett fönster klickar du helt enkelt på Nästa för att gå vidare. Om du ångrar dig kan du alltid klicka på Föregående för att gå tillbaka. Ver 2.0 MME
14
I slutet av förberedelser (steg 1)
Så får du upp denna ruta. Här kan du välja att gå vidare för att t.ex. skriva ut gudiekort (om du vet hur många det blir). Vanligast är dock att man redan nu skriver in namnen. Ver 2.0 MME
15
Mata in namn Namn ska matas in från rapporten Anmälda par. Här ska man öva både på namninmatning via medlemsnummer och via namnsökning. Ver 2.0 MME
16
Sök spelare Om man kör namnsökning på Lars Andersson kommer ett flertal att dyka upp i listan. Om det finns en sådan på den lokala klubben kommer han att visas överst. Sedan måste man komma ihåg MID (medlemsnummret) när man går tillbaka till föregående bild. Försök få dem att inte använda musen. Låt dem också mata in ett namn utan medlemsnummer för att se att även spelare som inte är medlemmar i Sveriges Bridgeförbund kan matas in. Ver 2.0 MME
17
När det är klart! När allt är inmatat bör det se ut så här! Då klickar vi på nästa! (ALT + Ä) Ver 2.0 MME
18
Stäng förberedelser (Steg 1)
Slumpmässig bordsplacering. Normalt kommer de bättre spelarna på slutet och spelar man i grupper så sitter de bra med de bra och de sämre med varandra. Då finns det bättre spelare som kommer i början för att få möta blåbär. Detta kan man undvika genom att göra slumpmässig bordsplacering. Men det ska vi inte göra nu! Ver 2.0 MME
19
Hur många brickor? Vi ska spela 24 brickor med 3-brickorsronder. Fyll i detta och tryck (ALT + N) för nästa. Ver 2.0 MME
20
Flyttschema Här föreslår Ruter vilka flyttscheman du kan använda dig av. I detta exempel ska vi använda oss av den nedre. Välj den och tryck sedan (ALT + N) nästa. Ver 2.0 MME
21
Dags att mata in resultat
Innan man kan mata in namn behövs förståss guidekort. Men normalt är det bra att man skriver ut alla tänkbara partävlingsuppsättningar bord eller vad som är normalt. Sätt in detta i en pärm och ha på klubben. Bra är förståss att göra samma sak för alla typer av barometrar. Ver 2.0 MME
22
Steg 2 – mata in resultat Vi använder protokoll där resultaten skrivs in i Nord-Syd-ordning. För att ta hänsyn till olika inställningar i användarnas datorer ska man inleda resultatinmatningen med att klicka på Bricka och välja alternativet Automatiska parnummer, Nord-Syd-ordning. Ett alternativ är naturligtvis att mata in resultaten i rondordning. Det finns dock en hake med rondordning som beskrivs senare. Innan de börjar mata resultat in kan det vara en poäng att visa inmatningen på bricka 1 och berätta om sättet att mata in resultat med minustangenten efter resultatet. När första brickan är inmatad räcker det med att trycka på Enter för att gå till nästa bricka. När resultaten har matats in ska rapporten Slutresultat skrivas ut. Lämpligen väljer de Slutresultat, resultat i resultatordning på ny sida. Låt dem bläddra mellan sida 1 och 2 för att se hur det ser ut. Visa också hur det går att förstora texten via Textstorlek. Ett alternativ är naturligtvis att mata in resultaten i rondordning. Det finns dock en fara med det: Låt deltagarna ändra inställning i Ruter genom att klicka på Bricka och välja alternativet Automatiska parnummer, rondordning. De kan klicka på bricka 1 i listan till vänster och jämföra den utdelade rapporten Rondordning med utseendet på skärmen. Ver 2.0 MME
23
När inmatningen är klar
Så trycker du endast på enter så kommer nästa bricka upp. Du kan välja och sortera efter bord, NS, ÖV eller rond genom att klicka på respektive list. Här kan du ställa in om 10 ska betyda 100 med x10 längst nere till höger. Ver 2.0 MME
24
Rapportera tävling Denna gång väljer vi att rapportera tävlingen till förbundet samt till Internet. Ver 2.0 MME
25
Efter rapporten Får vi upp en informationsruta. Där är det bara att trycka OK. Filerna ligger nu under: Minadokument/Ruterutkorgen Ver 2.0 MME
26
När resultatet är färdigt
När alla resultat är färdiga så kommer denna skärm upp. Härifrån kan du nu t.ex. skriva ut rapporter. Så välj skriv ut (ALT U). Ver 2.0 MME
27
Skriv ut Här finns det många rapportmöjligheter. Det är helt upp till TL vilken modell man vill använda sig av. En idé kan vara att skriva ut givsamling och ha den färdigkopierad först. Sedan skriva ut slutresultat med scorerna senare. Använd förhandsgranska och se hur resultatet blir. Testa även att ändra storleken i % det som står nere till vänster. När resultaten har matats in ska rapporten Slutresultat skrivas ut. Lämpligen väljer de Slutresultat, resultat i resultatordning på ny sida. Låt dem bläddra mellan sida 1 och 2 för att se hur det ser ut. Visa också hur det går att förstora texten via Textstorlek. Ver 2.0 MME
28
Ruterutkorgen Här ligger nu 2 filer – de vi valde att rapportera. Den ena heter datum .htm och den andra tävlingsnamn + datum och .mcd. Den första filen är den vi ska använda till hemsidan (html dokument) Den kan du alltid testa om du har en webbläsare installerad i din dator. Den andra filen ska skickas till förbundet. Där registreras bronspoängen automatiskt. Det tar normalt en dag sedan det skickas till Ver 2.0 MME
29
Ruterkonto + klubbens Här kan du logga in till klubbens konto. Nedan.
Ver 2.0 MME
30
Ruterkonto - reskontra
Nu är vi inloggad och här finns tävlingarna som du har rapporterat registrerade. Ver 2.0 MME
31
Exempeltävling 2 Gör alla förberedelser på samma sätt som för exempeltävling 1. Stanna INNAN ni ska mata in namnen! Meddela kursledaren när ni är klar! Ver 2.0 MME
32
Normal partner När du ska mata in det första namnet så vill jag att du stannar upp. Inför tävling 2 ska vi visa funktionen Normal partner. Sätt 9027 som normal partner till 4472 Nu kan ni välja att 9027 har 4472 som ordinarie partnern. Då får nu upp ett alternativ att välja om det ska gälla åt båda hållen! Ver 2.0 MME
33
Icke anslutna spelare SBF centralanslutna är spelare som inte betalt medlemsavgiften senaste 2 åren. Då är det klubbens ansvar att ta ut medlemsavgiften av personen. Det kan aldrig vara frågan om provspel, personen har ju varit medlem tidigare. Ver 2.0 MME
34
Markera… Blindpar Under namnmeny kan du markera vem som är tävlingsledare så att den kommer att få frirond sista ronden, och kan börja räkna ut resultaten. Denna gång har vi samma tävling som ovan fast med en frirond. Här ska vi använda möjligheten att låta tävlingsledaren ha frirond i sista ronden genom att använda menyalternativet Namnmeny-Markera som tävlingsledare. Har kan det vara lämpligt att nämna den parallella funktionen för handikappade som kan markeras som sittepar för att garanteras en plats där de får sitta stilla. Det sist inmatade paret ska bli blindpar och då går att använda autoblindparmöjligheten, det vill säga att klicka på Nästa och låta Ruter själv upptäcka att det finns ett blindpar. När denna typ av upplägg används måste en startlista skrivas ut så att spelarna vet var de ska sitta. Genom att dessutom skriva ut privatprotokoll för tävlingsledaren går det att se att hon har frirond i sista ronden. Här kommer ett känt fel att uppstå. En del par får faktisk procent för blindronden och andra får sin poäng nivellerad. Förklara att poängen blir densamma och visa också hur de via Tävlingsutforskaren kan öppna tävlingen igen för att få ett vettigt slutresultat. Felet kommer naturligtvis att åtgärdas. Ver 2.0 MME
35
Domslut och svängda brickor
Ibland händer det saker kring bordet. Öppna Resultatmeny. Där kan du svänga bricka! Göra domslut Och mycket mer… Ver 2.0 MME
36
Gör ett domslut Bricka 1. Bord 1 svängd bricka - Bord 5 – 60/40%
Ver 2.0 MME
37
Poäng med decimaler Detta har att göra med Neubergs formel. Det går att ta bort decimaler. Det gör du genom att Ver 2.0 MME
38
Egenskaper för tävlingen
Här finns en helvetes massa inställningar att göra. Du kan här under partävlingsfliken ställa in hur många decimaler du vill ha. Förinställt är Auto vilket betyder 1. Vill du ta bort det ställ in 0. Ver 2.0 MME
39
Begära uppdatering av registret
”När får jag en uppdatering av medlemsregistret” är en av de vanligaste frågorna. Svaret på den frågan är att någon sådan får du inte. Däremot kan du skaffa dig en uppdatering. Tanken är att du med jämna mellanrum, och på eget initiativ, ska uppdatera ditt medlemsregister. I uppdateringen ingår följande: Nya och ändrade medlemmar. Adresser för medlemmarna din egen klubb. Adresser för andra klubbar/distrikt (frivilligt). I och med att inte hela medlemsregistret skickas hålls storleken på filen nere. Detta är bra för dem av er som är uppkopplade mot internet via långsamma modem. Ifall du får uppdateringen per diskett är det ett krav att filen är liten. Ver 2.0 MME
40
Tack Nu hoppas jag att du har fått en inblick i hur Ruter fungerar och att du ska känna att du vet tillräckligt mycket för att våga prova hemma! Lycka till i framtiden! Micke Melander Datorn finns inte på klubben utan tävlingen beräknas i efterhand. Du får endast en lista med parnummer och en samling med protokoll. Här kan man stänga förberedelserna innan namnen matas in. Med detta upplägg ska vi inte använda något flyttschema utan helt enkelt mata in parnummer för både Nord-Syd och Öst-Väst. För att göra detta krävs att man när man stänger förberedelserna anger exakt antal brickor och brickor per rond, annars får man inte alternativet Inget flyttschema. Naturligtvis går det att använda ett flyttschema om man är helt säker på att det är rätt. Här ska par 4 vara blindpar. Visa hur man markerar detta via Namnmeny-Markera som blindpar. Ver 2.0 MME
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.