Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Smartare tillsammans
2
Mats Snäll Digitaliseringschef, Lantmäteriet
Olle Bergdahl Digitaliseringsstrateg, Uppsala kommun Mats Snäll Digitaliseringschef, Lantmäteriet Fredrik Berglund Serverat, SKL Ann-Charlotte Berger d’Argy Näringslivsutvecklare, Uppsala kommun
3
Enhetlig regeltillämpning – så stänger vi gapet som kunderna upplever
Digitalisering Kundnöjdhet – så når vi grön stapel (NKI 70) Hinder för utveckling – dessa är skaven vi måste lösa Digitalisering – koordinering och handlingsplan Erfarenhetsutbyte – goda exempel och insikter Enhetlig regeltillämpning – så stänger vi gapet som kunderna upplever Lågt hängande frukter – så inkasserar vi enkla vinster Kostnadseffektivitet – så säkrar vi tillväxt och välfärd Samverkan – från ord till handling genom win/win Lösa specifika problem Denna stämmer ej – vet ej vart vår usb-sticka tog vägen….
4
Sammanfattning diskussion breakout
Samarbeta inte samverka – fokusera på hur:et! Samarbete – hur dra nytta av varandra, olika utv.skeden – kartläggning* av vilka som ligger långt fram för att lära av varandra, även nya initiativ – göra tillsammans! Regeltolkningar – hitta gemensamma! Vi pratar om verksamhetsutveckling där digitalisering är verktyget för att jobba helt annorlunda mot hur vi har gjort hittills! Ledningens engagemang samt resurser i form av tid och pengar. Svårt med tankessprånget och utvecklingssprånget i den dagliga verksamheten som rullar fortare och fortare… En stor investering NU med långsiktiga effekter, avsätta resurser i form av personal som jobbar i utvecklingsteam med detta som uppdrag!** Sammanfattning diskussion breakout Tillväxtverkets nationella roadmap, springa i egen takt men mot samma mål, krävs standarder! Kommunala självstyret är ett hinder för digitalisering. Upphandling upplevs hindra – vari ligger problemet, inte enbart upphandlingen i sig utan när den är klar så är man låst i ett nuläge – ej i ett utvecklingsläge. Upphandling – krävs stöd i hur vi kravställer! Dynamiska upphandlingar – kan möjliggöra nytänk jmf med ramavtal, det kan tillkomma leverantörer under ramavtalstiden – bra vid behov av nya lösningar. *Mängd olika projekt och initiativ som pågår överallt exvis Örebro uppdrag att ta fram en plattform för att digitalisera detaljplaner. Klart sommaren 2019 – med plattformen. Dela digitalt! E-blomlåda, eSam, mm **Kalkyl för att beräkna effektivitetsvinster genom digitalisering efterfrågas i syfte att motivera ökade resurser.
5
Sammanfattning diskussion breakout
Våra incitament för att digitalisera, ensa, förenkla… Förlorar företagsetableringar kompetensförsörjning medarbetare – vart vill yngre jobba – hur kommunicerar vi med de vi är till för? Skattemedel…behöver större inflöde inte utflöde Ivos bilder – våra utmaningar Demokratiska ansvaret att förenkla och utveckla… Solnas lönsamhetspiral Sammanfattning diskussion breakout Kunden i fokus! Inte systemen el verksamheten, etc (alla ärenden, bygglov, förskola, omsorg, etc) Digitalt flöde genom organisationen – inga stopp! Kundmötet – ska det ligga kvar hos kommunerna…bokar ej direkt hos SAS… Kundmötet kommer sannolikhet se annorlunda ut Var, när och hur kommer kunden in? Vi försöker jobba i hängrännor och hur ska verktygen matcha detta?
6
Nyckelord från breakout 3 maj
Samarbeta – inte samverka – att gå från ord till handling! Nationell roadmapp - Standarder Dynamiska upphandlingar Utvecklingssprång i verksamhetsutveckling Kunden i fokus
7
Workshop dag 2 TEMA Digitalisering
BESKRIVNING Digital samhällsbyggnadsprocess – verksamheten först, digitalisering sen. Bra både för medborgare att hänga med i utvecklingen från papper samt för verksamheten att det blir smidigare. SLUTSATS/NÄSTA STEG: Möjliggöra för olika lösningar stegvis. Möta efterfrågan på digitalisering men inte göra allt själva. Arbeta med kompetenshöjning inom digitalisering – arbetar nu parallellt både analogt och digitalt övergångsperiod. Vad kan kommunen göra? Syften inom de olika verksamheterna? Vad vinner vi på detta? Komma fram till hur det hänger ihop. Kartläggning för att ta hjälp av varandra och inspireras. (SBA kartlägga) Ta fram nationella standarder gällande digitalisering och hur man kan arbeta. Den nya digitaliseringsmyndigheten borde arbeta mycket med att få verkstad, ta fram standarder och stötta kommuner (sätta ner foten). Summering: Kartläggning – kommunernas status & projekt + myndigheters status & projekt Lösningar i den dagliga verksamheten i små steg – tankesätt att se hur varje förändring kan förenklas och digitaliseras. Standarder – digitaliseringsmyndigheten driva detta!
8
Workshop dag 2 TEMA Digitalisering, upphandling & utvecklingssprång
BESKRIVNING Roadmap behövs! Skall-krav vid upphandling – får inte vara för många, men kunna gälla vid alla upphandlingar. Finns det pengar att söka för digitalisering i verksamhetsutveckling – ja, men det kommer att behövas att en grupp av kommuner/intresserade söker för att lösa ett verksamhetsproblem. Digitaliseringsmyndigheten – vad kan den åstadkomma? SLUTSATS/NÄSTA STEG: Kan SKL/Kommentus ta fram stöd/underlag för inköp/upphandling? Så att kommuner beställer rätt?
9
Workshop dag 2 TEMA Digitalisering – handlingsplan med fokus på ”hur:et”. Den röda tråden i projekten – vem håller ihop, är det möjligt? BESKRIVNING Nulägesbeskrivning var befinner sig medlemskommunerna. Kan SBA göra detta? Grupperingar kan bildas av dem som är i samma fas. Gemensamma normer för t ex pbl-tolkning/tillämpning Kalkyl för investering/kostnad och tidsvinst på några års sikt? SLUTSATS/NÄSTA STEG: 1. Kartläggning av nivå (+hinder). 2. Konferens med kommuner som ”tar över” arbetet. 3. Kommuner behöver verksamhetsutvecklingsteam/resurser som är kopplade till verksamheten men drivs på ledningsnivå.
10
Workshop dag 2 TEMA Digitalisering
Bild 1 Workshop dag 2 TEMA Digitalisering BESKRIVNING Hur kommer vi vidare/framåt? SLUTSATS/NÄSTA STEG: Definiera digitalisering (se bild 1) Visa på goda exempel (SKL samordnar) och sprida goda exempel (SKL + staten) gm att tex marknadsföra Dela digitalt bättre. Kommunsammanslagning eller åtminstone samarbete mellan kommuner inom t ex upphandling, gemensamma funktioner som t ex lön. Med en gemensam digital agenda. Inspirerad och engagerad ledning och medarbetare!
11
Workshop dag 2 TEMA Digitalisering
BESKRIVNING Praktiska lösningar kring digitalisering. SLUTSATS/NÄSTA STEG: Gemensam standard kring upphandling SBA kartlägger digitaliseringsinsatser samt klustrar dessa Styrning av aktiviteter från kommunledning – SBA arrangerar möten Använda driven utveckling (t ex tjänstedesign) Beskrivning av värdeerbjudande
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.