Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

GESAM Projektet ska utprova en samarbetsmodell mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "GESAM Projektet ska utprova en samarbetsmodell mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen."— Presentationens avskrift:

1 GESAM Projektet ska utprova en samarbetsmodell mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen

2 Gott samarbete ger god samverkan!
Projektledare Grön Rehab 2011 – 2015. Målgrupp, sjukskrivna. Samverkanskoordinator 2015 – 2017. Samverkansstrukturer. Många ”föll mellan stolarna” i övergången FK-Af. Projektledare GESAM 2017 – 2019. Målgrupp, sjukskrivna som riskerar att få avslag på sjukpenningen.

3 Projekt GESAMs medarbetare
Försäkringskassan är projektägare. Tre projektmedarbetare från Försäkringskassan. Sex projektmedarbetare från Arbetsförmedlingen. Finansiering arbetsmarknadspolitiska medel från Arbetsförmedlingen. Forskare från Uppsala universitet. Finansiering Samordningsförbundet. Intag av deltagare start 14 november. Projektet pågår till december 2018.

4 Uppdrag från regeringen
Regleringsbrevet 2018 om det gemensamma uppdraget: ”I uppdraget ingår att skapa goda förutsättningar för övergången till Arbetsförmedlingen för de personer som har nedsatt hälsa men av Försäkringskassan bedöms ha arbetsförmåga och därmed inte längre rätt till ersättning från sjukförsäkringen”. Utgångspunkten är att använda de metoder som redan finns och att använda dem i högre utsträckning för att skapa goda förutsättningar för övergången. Rätt ersättning ges till rätt person inom sjukförsäkringen –med tillägget att individen ska förstå myndighetens beslut. Att använda nationella och lokala överenskomna checklistor för kontakt- och överlämningsmöten.

5 Bakgrund Flera personer som fått avslag på sjukpenningen upplever att deras hälsotillstånd gör att de inte kan arbeta eller söka arbete. Många kunder har inte deltagit i ett överlämningsmöte och har inte förstått eller tagit sig till beskedet från Försäkringskassan om avslag på fortsatt sjukpenning. Vården, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen har olika bild av begreppet arbetsförmåga och hur man kommunicerar detta till individen. Informationen till målgruppen måste förbättras ”det räcker inte med att informera man även måste kommunicera”. Det innebär att individen ska förstå den information man ger.

6 Bakgrund Mycket av Arbetsförmedlingens tid går åt till att förklara och hjälpa kunden med information om möjligheten att ompröva Försäkringskassans beslut. Detta innebär även högre arbetsbörda på Försäkringskassan som får ta emot en ansökan på nytt och även handlägga begäran om omprövning. Målgruppen behöver mer stöd från både Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.

7 Röster från Försäkringskassan
Kommuniceringsbrevet upplevs som svårt att förstå. Det är bra rent juridiskt men är inte kundvänligt. Många kunder måste först anmäla sig på Af, dagen efter de fått beslutsbrevet för att skydda SGI, innan de kan få till ett överlämningsmöte då det tar tid att boka in ett mellan FK och Af. Överlämningsmötet upplevs då som meningslöst eftersom de redan skrivit in sig. Överlämningsmötet kan upplevas som en antiklimax för kunden och det finns en förväntan om att FK ska bistå med mer än vi kan. Af ger ofta uttryck för ”Ska du verkligen vara här? Är du inte för sjuk?” och ifrågasätter FK:s beslut. Vissa upplever att kunderna har svårt att ta in information tidigt i ärendet, dagar känns avlägset.

8 Röster från Arbetsförmedlingen
Många som skriver in sig säger att dom inte har vetat om indraget, har inte sett det komma, säger att dom är helt ovetande om beslutet från FK. En del vet vad kommuniceringsbrevet betyder men känner sig inte alls redo. Kunden förstår inte varför hen ska söka arbete, ansöka om A-kassa, om hen är sjukskriven av läkare samt redan har en anställning. Kunden går själv och skriver in sig hos Af, och har antingen missat informationen om överlämningsmöte eller inte läst/förstått att erbjudandet fanns. Kunden förstår inte rehabkedjan. Det borde vara FK som förbereder personen på den kommande processen. Nu blir det lång startsträcka för oss på Af och för personen.

9 Målgrupp Anställda eller egen företagare.
Boende i Uppsala eller Knivsta kommun. Bedöms ha arbetsförmåga i ett normalt förekommande arbete. Målgruppen riskerar att få avslag på fortsatt sjukpenning i samband med att de passerar dag 180 i rehabkedjan. Målgruppen ska utökas och inkludera långtidssjukskrivna. Anställda/egenföretagare som bedöms ha en arbetsförmåga i förhållande till normalt förekommande arbeten på arbetsmarknaden, detta oavsett var i rehabkedjan de befinner sig efter 180 dagars sjukskrivning.

10 Syfte Fler sjukskrivna som inte längre har rätt till sjukpenning ska komma åter i egen försörjning genom arbete eller studier och färre individer åter i sjukskrivning. Utveckla, pröva och utvärdera en samarbetsmodell för att skapa goda förutsättningar för övergången från Försäkringskassa till Arbetsförmedlingen. Tydligare och förbättrade processer och insatser hos Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.

11 Samarbetsmodell Motiverande samtal och tydlig individanpassad information är en del i modellen där målsättningen med samtalen är att ge individen förutsättningar att: Få förståelse för hur systemet fungerar. Veta vad som kommer att ske och varför rätten till sjukpenning troligen inte längre finns. Acceptera sin situation och övergång från FK till Af. Ta ett aktivt ansvar för nästa steg vad gäller återgång i egen försörjning (arbete). Med kunden i fokus underlättar vi förflyttningen och kan hjälpa kunden till egenkraft! Fler deltar i överlämningsmöten. Rättssäkerhet och kundnytta, färre som ”faller mellan stolarna”. Projektmedarbetarna på Af är kunskapsbärare om målgruppen och sprider denna kunskap inom organisationen för att kunna bemöta målgruppen på bästa sätt.

12 Effektmål Kvinnor och män skall vid övergången uppvisa acceptans till att vilja förändra sin situation för att få arbete och vara lika nöjda avseende information och kommunikation oberoende funktionshinder eller språk. Minska tiden mellan inskrivning på Arbetsförmedlingen och påbörjad aktivitet. Minska tiden mellan sjukskrivning och ny försörjning i arbete eller reguljära studier. Minska antalet individer som återvänder till sjukskrivning efter insats hos Arbetsförmedlingen.

13 Utvärdering – Uppsala universitet
En effektutvärdering genomförs med en interventionsgrupp och en kontrollgrupp för att ta reda på om insatsen på Försäkringskassan ger önskad effekt. Undersöka om tiden till påbörjade aktiviteter hos Arbetsförmedlingen förkortas för personer som genomgått intervention. Utvärderingen ska också visa hur många deltagare som fått arbete, påbörjat studier eller fortsätter med arbetslivsinriktad rehabilitering efter insatser på Arbetsförmedlingen. Utöver interventionen ämnar studien undersöka andra faktorer som transitionsupplevelse och deltagande i jobb- och aktivitetshöjande åtgärder organiserade av Arbetsförmedlingen.

14 Nuläge 97 personer har tackat ja (46 st i intervention- och 20 st i kontrollgrupp.) Minimum 300 personer behövs för en utvärdering. Första implementeringsmötet har skett.

15 Processkarta GESAM


Ladda ner ppt "GESAM Projektet ska utprova en samarbetsmodell mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen."

Liknande presentationer


Google-annonser