Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Malmö.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Malmö."— Presentationens avskrift:

1 Malmö

2 Stadsområdesförvaltning Innerstaden

3 Vräkningsförebyggande teamet Vad gör vi?
Tar emot underrättelser, varningsbrev osv. Regelbundna möte med de större hyresvärdarna Telefonkontakt med hyresvärdar, inkassobolag Samarbete med enheten för ekonomiskt bistånd och samarbete med enheten Barn och Familj Samarbete med Vård och omsorg vid behov Tar emot bokade besök Gör hembesök Följer upp vårt arbete med statistik Samarbete med övriga stadsområde i Malmö Samarbete med övriga kommuner i Skåne

4 Underrättelser och varningsbrev
Underrättelsen/varningsbrevet inkommer Underrättelsen/varningsbrevet diarieförs När hushåll är aktuellt på enheten för ekonomiskt bistånd inleds samarbete med dem Brev skickas – Kallelse till besök alt. informationsbrev. Alla får någon form av brev

5 Prioriterade grupper Barnfamiljer Personer över 65 år
Psykiskt funktionshindrade

6 Uppsägning pga. försummad hyra
Barnfamiljer Kallas alltid till besök Vid uteblivet besök kontrolleras om skulden blivit betald Om inte bokas hembesök Kontakt sökes tills vi får personlig kontakt

7 Uppsägning pga. försummad hyra
Personer över 65 år Kontroll med Vård och Omsorg Kallas till besök Vid uteblivet besök kontrolleras om skulden blivit betald Om inte bokas hembesök Kontakt sökes tills vi får personlig kontakt

8 Uppsägning pga. försummad hyra
Hushåll med upprepade sena hyror och hushåll utan barn med stora hyresskulder kallas också till besök Inget ärende avslutas förrän skuld är betald till hyresvärd/inkassobolag alt. att avhysning skett

9 Uppsägning pga. försummad hyra
Personlig kontakt Kontrollera möjlighet att själv lösa sin skuld. Kontakt med mottaget på enheten för ekonomiskt bistånd Samtycke att vi får prata med hyresvärden

10 Varningsbrev om störningar
Bedöma störningens art Kallas till besök alt. bokas ett hembesök Bollplank mellan hyresvärd och hyresgäst

11 Varningsbrev, vanvård av lägenhet
Alltid hembesök Undersöka ekonomisk situation Kontakt med mottaget för ekonomiskt bistånd Kontakt med städfirma Förebyggande insatser sätts in, t.ex. från Vård och Omsorg

12 3 månaders uppsägningar
Hushållet kallas till besök Information om Hyresnämnden Information om skötsel under uppsägningstiden 1+1-kontrakt

13 Inför avhysningar Underrättelse om avhysning Kallas till besök
Ett sista försök att rädda kontraktet Flytta frivilligt innan avhysningen Informationsbrev Närvarar vid alla avhysningar

14 Vräkningsförebyggande teamet
Varför uppstår hyresskulder, störningar, vanvård - Arbetslöshet Depression Psykisk sjukdom Missbruk

15 Vräkningsförebyggande teamet
Viktigt att behålla ett förstahandskontrakt 5 år att ta sig in på den reguljära bostadsmarknaden igen Hotellboende ca kr i månaden för en barnfamilj Stora svårigheter att skaffa och behålla ett arbete Dåligt psykiska mående utan egen bostad Maslows behovstrappa

16 Maslows behovstrappa

17 Vräkningsförebyggande teamet
Kommunens kostnader för en hemlös person är mellan och kronor årligen Samhällets kostnader beräknas till mellan kronor och kronor årligen Källa: Boverkets rapport på ”Kommunernas lösningar för boendelösningar till personer utanför den ordinarie bostadsmarknaden” framkommer följande. (Rapport 2015:31)

18 Statistik 2015 Totalt antal inkomna handlingar 874 st
Varav försummade hyror/avgifter 513 st Uppsägning pga. upprepade sena betalningar st Underrättelser om avhysning st Antal verkställda avhysningar st

19 Vräkningsförebyggande teamet Innerstaden, Malmö
Tack för oss! Carina & Ann / /


Ladda ner ppt "Malmö."

Liknande presentationer


Google-annonser