Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Cykeln har ett planeringshjul… Inriktningsbeslut inför 2017-2019 – Universitetsstyrelsen 7/6
2
Planeringsförutsättningar inför 2017-2019
Utgångsläge i budgetunderlaget för Dispositionsplan för utbildning för Dispositionsplan för forskning för Beslut om ny organisation för lärarutbildningarna Ramar för kostnadsdebiteringar gällande universitetsbiblioteket, universitetsgemensamt, lokaler samt IT och annan infrastruktur Avstämningar och förankring under mars-maj Beslutsunderlag klart i maj (senast 24/5) Styrelsen beslutar om planeringsinriktning och budgetförutsättningar den 7/6
3
Budgetunderlaget för 2017-2019
Frågor som lyfts i budgetunderlaget Bedömningar och prioriteringar samt behovsanalyser för utbildningen (utbildningsplatser) Hälso- och sjukvårdsområdet samt lärar- och förskollärarutbildningar (ökat platsbehov inom lärarutbildningar mm) Kompletterande utbildningar och validering samt andra integrationsåtgärder Nationellt centrum för språkutveckling Kreativa näringar (film o media) Bedömningar och prioriteringar samt behovsanalyser för forskningen (satsning på UGOT Challenges, forskningsinfrastruktur) Ökad basfinansiering Karriärvägar Nationellt skolutvecklingsavtal Dialog och samordning av svensk forskning och forskningsinfrastruktur Utveckling av innovation och nyttiggörande Framtiden för Havsmiljöinstitutet Segerstedtsinstitutet Ekonomisk utveckling under perioden samt investeringsbehov, lokalförsörjning mm Här lyfter vi frågan om ”produktivitetsavdraget”
4
Gemensamt för anslagen inför 2017-2019
Fortsatt tema - ge stabila planeringsförutsättningar till verksamheten utan att ge avkall på dynamiska inslag Viktigt - kommunikation och delaktighet Princip – nu redovisas det som är beslutade och kända förutsättningar gäller t ex pris och löneomräkningen Justerad pris- och löneomräkning för 2017 till preliminärt 1,5 procent. förslag i budgetunderlaget
5
Förutsättningar - utbildning
Pris- och löneomräkningen för 2017 beräknas till 1,5 % (tidigare 0,8 %) Förutsättningar - utbildning Pågående platsutbyggnad enligt styrelsens beslut för perioden Intern omprioritering och satsning av 65 hst för , förslag från UN Ytterligare behov av utbildningsplatser till lärar- och förskollärarutbildningar. Uppdrag från regeringen att inkomma med ytterligare underlag till 4/5. Regelverk för intern omfördelning av utbildningsplatser för ökad dynamik Kvalitetsförstärkning av prislappar inom hum/sam och undervisning upphör till om inte bestående resursförstärkningar har genomförts Kompletteringsutbildningar – existerande och nya LUN blir SOL – det korta perspektivet inför 2017 LUN blir SOL – det längre perspektivet från 2018 och framgent Utredning om konstnärliga utbildningsplatser Satsningar inom ramen för balanserat kapital lokalt måste öka. Använd det som beskrivits vara ”bundet kapital”.
6
Pågående platsutbyggnad 2016-2018
HST-utbyggnad uppdelat per fakultet/motsvarande Enligt budgetproposition Fakultet Utbildning 2015 2016 2017 2018 LUN/SOL Förskollärare 60 150 KPU 17 34 F3 40 80 Speciallärare 18,5 37 SA Barnmorskor 16 31 Sjuksköterskor 12 45 Spec sjuksköterskor 20 Fördelning fria platser/lokalt prioriterade Ämneslärare SFS Övrig utbyggnad 10 HHFS ITFS Global Health 2,5 7,5 HFS
7
Pågående platsutbyggnad 2016-2018 forts
En satsning på ytterligare interna utbildningsplatser från 2017 för att motverka ”underproduktion” på lärosätesnivån nya hst finansieras av balanserat kapital. Dessa utbildningsplatser fördelas enligt förslag från Utbildningsnämnden Prioriterade platser/balanserat kapital Fakultet Utbildning 2015 2016 2017 2018 SOL Återförande av HST 130 SFS Executive Magister in European studies 20 ITFS Game Design & Technology 10 SA Fristående kurser 25 Summa utbyggnad av HST (totalt) 243 467 270 94
8
Ytterligare behov av utbildningsplatser till lärar- och förskollärarutbildningar
Återföra tidigare indragna 130 utbildningsplatser till LUN/SOL from 2017. Behov av ytterligare expansion från 2017 (äskat i budget- underlaget till regeringen) med 300 hst på grund av ökat söktryck och på kommande rekryteringsbehov i skolorna. Inriktning på ytterligare expansion: - Grundlärarprogram - Speciallärarprogram - Specialpedagogiska programmet önskar fri lokal fördelning - Ämneslärarprogrammet - KPU Uppdrag från regeringen att redovisa möjlig utbyggnad.
9
Regelverk för intern omfördelning av utbildningsplatser vid upprepad underproduktion
För att åstadkomma ett mera dynamiskt och efterfrågestyrt utbildningsutbud ska årligen prövas om intern omfördelning av utbildningsplatser ska göras. Upprepade underproduktioner tre år i rad föreslås skapa underlag för omfördelning av utbildningsplatser från berörd fakultets utbildningsuppdrag. Regelverket föreslås innefatta avräkning 2014 och framåt, vilket ger effekten att modellen kan användas skarpt redan i avräkning 2016 inför budgetåret 2018. Hänsyn tas till beslutade satsningar från regeringen, styrelse eller rektor. Efter tre års underproduktion ska en indragning kunna ske. För en fakultet som underproducerat tre år i rad och blivit föremål för indragning ska det därefter räcka med två års underproduktion i rad för generera ytterligare omfördelning av helårsstudenter.
10
Utredningsuppdrag gällande konstnärliga utbildningsplatser
Universitetsledningen ger idag ut 101 fler konstnärliga helårsstudenter än regleringsbrevets högsta avräkningsnivå. Detta måste tolkas som en medveten satsning inom det konstnärliga området. Universitetsledningen fördelar de 101 helårsstudenterna efter konstnärlig prislapp men får betalt av staten efter naturvetenskaplig prislapp. Merkostnad (befintlig) om 8,6 miljoner kronor. Belastar styrelsen. Den interna avräkningen sker efter genomsnittlig nämndprislapp, en nämndprislapp behandlar en fakultets alla HST lika. Externa avräkningen sker per utbildningsområde, i enlighet med regleringsbrevet. Den interna avräkningen ”fångar” inte en konstnärlig överproduktion (avräknar HST efter nämndprislapp). Den externa avräkningen ”fångar” en konstnärlig överproduktion. Då överproduktion avräknas mot naturvetenskaplig (lägre) prislapp enligt regleringsbrev. Skillnaden mellan den interna och externa avräkningen ”drabbar” endast universitetsstyrelsen.
11
Kompletteringsutbildningar – existerande och nya
Underlag inlämnat och ska kompletteras till utbildningsdepartementet Utökning av befintliga (lärare, läkare, tandläkare, sjuksköterskor) Nya inom psykologprogrammet och för biomedicinsk analytiker Ytterligare inom socionomprogram, apotekarprogram och ekonomprogram
12
LUN blir SOL – det korta perspektivet (inför 2017)
Planeringsprocessen inför 2017 följer i stort tidigare. Fakulteterna ska inbjudas till dialogerna som LUN har med verksamheten. Lärarutbildningsuppdrag till fakulteterna klart 4/10. SOL har under hösten (tillfälligt) utökade beslutsbefogenheter. Ansvaret för CUL flyttas över till UFS from 1/7 2016
13
LUN blir SOL – det längre perspektivet (inför 2018)
Arbetsgruppen ska vara klar med underlag och förslag till 15/6 LUN blir SOL – det längre perspektivet (inför 2018) Följer inriktningsbeslutet. - SOL ansvarar för beredning av resurser till lärarutbildningarna. Utifrån en uppdragsram i helårsstudenter tar SOL fram planeringstal för programmen. Samverkan med programansvarig fakultet. Planeringstalen ger underlag för beräkning av anslagsfördelning. Sker i huvudsak under våren året innan aktuellt budgetår. - Beräkning av anslag bygger på utbildningsområde, helårsstudent, helårsprestation och fastställd prislapp. - Universitetsstyrelsen fastställer utbildningsuppdraget (planeringstal och prislappar) och beslutar om fördelning av anslag till fakultetsnivån. - anslag till förskollärarprogram, grundlärarprogram, yrkeslärarprogram, speciallärarprogram, KPU samt tillhörande fristående kurser fördelas till fakulteter utifrån fastställda planeringstal och anslagsberäkning - anslag till ämneslärarprogram samt tillhörande fristående kurser fördelas till fakulteter utifrån fastställda planeringstal och anslagsberäkning (SOL programansvarig) - särskilda anslag till ULV och VAL fördelas efter beslut i SOL (oktober)
14
LUN blir SOL – det längre perspektivet (inför 2018)
Följer gällande planerings- och uppföljningscykel innebärande inriktningsbeslut i juni och detaljbeslut (till fakultet) i oktober, året innan aktuellt budgetår. Lägre detaljeringsnivå i beslutsunderlagen. Detaljer svarar respektive fakultet för. Behov av att ensa bland fördelningsprinciper för att få en mera symmetrisk fördelning mellan lärarutbildningar och övriga utbildningar. Påverkar nuvarande prislappssystem för lärarutbildningar. Detta ska utredas ytterligare och konsekvensbelysas. Gemensam avräkning av alla utbildningsuppdrag efter 2017 (januari 2018). Detta innebär anpassning till universitetsstyrelsens gällande avräkningssystem gentemot fakultet.
15
Förslag dispositionsplan för utbildning 2016-2019
Fakulteter Strategiska Övrigt Summa Disponibelt Underskott
16
Utnyttjande av balanserat kapital på styrelsenivå under (mnkr) utbildning på grundnivå och avancerad nivå
17
Förutsättningar – forskning
Inget större utrymme till anslagsförstärkningar eller till nya satsningar utan säkerställa befintliga En viss ökning av avsättningarna till den strategiska samfinansieringen Förslag till förändrad metod för samfinansiering av forskningsinfrastrukturer från och med 2018 Ställningstagande till anslagsfördelning till existerande SFO:er – avvakta kommande forskningsproposition. LUN blir SOL. Befintliga medel (i basanslaget) till CUL fördelas till UFS (under 2017).
18
Förslag till förändrad metod för samfinansiering av forskningsinfrastrukturer från och med 2018
Förslag att från och med 2018 ha en metod för samfinansiering som ansluter till det som tillämpas för annan strategisk samfinansiering. Beräknat att GU erhåller ca 30 miljoner kronor i bidrag till forskningsinfrastrukturer. 25 procent utgår i samfinansieringsstöd eller ca 8 miljoner kronor. Beslut om handläggningsordning tas av rektor senare.
19
Förslag dispositionsplan för forskning 2016-2019
Basanslag 968 Prestation 302 Fakultet direkt Strategiska 221 Övrigt Summa Disponibelt Underskott Fördelning av anslaget 2017
20
Satsningar inom balanserat kapital på styrelsenivå under 2013-2018 (mnkr)
Satsningar inom balanserat kapital forskning Infrastrukturbidrag 4 Kvinnliga professorer/forts. utv.medel UNESCO-professur 9 Visual Arena 3 Täckning av underskott räntekonto 51 Summa 71 UB 2015/IB 2016 (underskott) -19
21
Kostnadsdebiteringar för 2017-2019
Omfattar debitering för: Universitetsbibliotekets verksamhet Universitetsgemensamma verksamheter Lokalkostnader Samt bastjänster inom: IT Campusservice Servicecenter Större undervisningslokaler
22
Universitetsgemensamma verksamheter inför 2017 – 2019
Budgetramen bestäms som en andel av de totala verksamhets-kostnaderna – princip som slogs fast efter utredning 2013. Följer samma princip som SUHF använder vid jämförelser mellan alla lärosäten. Enligt principen ska varken gemensamma förvaltningen eller universitetsbiblioteket äska nya medel för ny verksamhet – UD resp. ÖB ska själva prioritera verksamheten inom ramen för budgeten
23
Beslut om principer för kostnadsdebiteringar from 2014
Kostnader inom universitetet ska fördelas på ett enkelt och rättvisande sätt som helst är stabilt över tiden. Själva fördelningen av kostnader och val av modeller för fördelning ska inte leda till höga transaktionskostnader. Genom att betona enkelhet framför optimal rättvisa hålls kostnader för administrationen av fördelningsarbetet nere. En utgångspunkt för kostnadsfördelningen ska vara att de verksamheter – utbildning eller forskning – som driver dessa stödkostnader också ska betala för dem. Kostnadsfördelningen ska ge en ökad tydlighet för verksamheten om vad man betalar för och ska ge incitament för kvalitet och leveranssäkerhet. Det finns kostnader som är generella och som finns därför att vi är ett universitet, vilket betyder att all verksamhet måste vara med och betala för dem. Fördelningsmodellerna ska följa nationella krav och rekommendationer (t.ex. SUHF- modellen). Fördelningsmodellerna ska möjliggöra jämförelser med andra lärosäten. Gällande arbetsordning ska beaktas. Den sammanlagda kostnaden för det administrativa stödet ska utgöra en minskad andel av universitetets totala resurser.
24
Minskad andel kostnader för stödverksamhet
Enligt beslutet om GU förnyas ska ”den sammanlagda kostnaden för det administrativa stödet, när införandet och övergångskostnader är tagna, utgöra en minskad andel av universitetets totala resurser”. För de universitetsgemensamma kostnaderna har detta inneburit en ökning av budgetramen med enbart 9 %, medan de totala verksamhetskostnaderna har ökat med 23 %. En omställning motsvarande 45 miljoner kronor i besparingar. Motsvarande utveckling av kostnaderna för universitetsbiblioteket har inneburit en ökning av budgetramen med 20 %.
25
Universitetsbiblioteket inför 2017 - 2019
Förslag till budgetram för 2017 på 220 miljoner kronor och krav på resursanpassningar under perioden Motsvarar krav på resursanpassningar under åren på 18 milj kr. Jämförelse med och utan besparing 2017 2018 2019 227 228 Samma andel (3,7%) 220 216 210 Minskande andel Fördelas till verksamheten (fakulteterna) utifrån beslutad modell från och med 2014. UB har ett riktat verksamhetsuppdrag från rektor.
26
Universitetsbiblioteket inför 2017 - 2019
Viktad andel av UBs kostnader i % Fördelningsgrund Allmän del 12 Fakultetens andel av totala kostnader, senaste bokslut Studentdel 50 Helårsstudenter, senaste bokslut Forskningsdel 38 Bokförda lönekostnader inom forskningsverksamheten, senaste bokslut Fördelningen mellan andelarna utvärderas under 2016. En ev. ny fördelning slår igenom fr o m bå 2018.
27
Universitetsgemensamma verksamheter inför 2017 – 2019
Budgetramen för 2016 är 384 miljoner kronor och fördelar sig på: Ledning och myndighetsfunktioner om 105 mnkr (27 %) Universitetsgemensamma ändamål om 266 mnkr (69 %) Vissa enheter och funktioner om 13 mnkr (3 %) Besparingen inom gemensamma förvaltningen har inneburit att dess andel av totala kostnader har minskat från 7,1% 2013 till att stanna på ett fast andelstal om 6,4% fr o m 2017.
28
Universitetsgemensamma verksamheter inför 2017 – 2019
Förslag mnkr, vilket utgör en andel på 6,4 % av de totala verksamhetskostnaderna. Fördelas till verksamheten (fakulteterna) utifrån beslutad modell från och med 2014
29
LUN blir SOL – stödverksamheten nuläge och inför 2017
Stödverksamhet, LUNs kansli 2016 Forskning Utbildning Summa HFS 127 2 768 2 895 SFS 142 2 261 2 403 HHFS 77 UFS 658 12 865 13 523 SA NFS 275 1 301 1 576 KFS 493 3 551 4 044 ITFS 245 27 272 1 940 22 850 24 790 Kostnad som fördelas idag. Debiteringen för stöd till forskning och utbildning på forskarnivå baseras på årets anslag (2016). Debiteringen för stöd till utbildning på grundnivå och avancerad nivå baseras på utfallet av institutionernas uppdrag i kronor vid senast kända bokslut (avräkning 2014). Fördelas med samma metod till verksamheten för 2017
30
LUN blir SOL – kostnader för stödverksamheten från 2018 och därefter
Efter genomförandet av ny organisation för lärarutbildningar kommer fördelningen av kostnader för stödverksamheten att följa beslutade fördelningsmodeller för universitetsgemensam verksamhet. I framtiden kommer arbetet med planering av lärarutbildnings-uppdragen till fakulteterna att vara integrerat med planering av övrig utbildningsverksamhet. Fakulteterna kommer att få samma ansvar för planering av lärarutbildning som för övrig utbildning.
31
Lokalkostnader 2017 Lokalkostnader som debiteras för 2016 uppgår till 651,7 miljoner kronor (häri ingår tomma lokaler med 21,7 miljoner kronor). För 2017 beräknas nivån på de totala lokalkostnaderna ligga på 652,5 miljoner kronor. Ingen indexökning har räknats in p g a det extremt låga ränteläget och den låga inflationen.
32
IT-infrastrukturavgift för 2017 = Bastjänster inom IT
IT-fakturan uppgår för 2016 till 105,4 miljoner kronor p g a tillfällig ökning av avgift till SUNET. IT-fakturan för 2017 föreslås uppgå till 105,0 miljoner kronor IT-faktura 2016 105,4 mnkr Komp för ökad SUNET-avgift 2016 -2,0 Grundnivå IT-faktura 2016 103,4 PLO 1,51% 1,6 IT-faktura 2017 105,0 Debiteras verksamheten utifrån beslutad modell från och med 2014
33
Campusservice 2017 – Bastjänster
Kostnaden för bastjänster inom campusservice för 2016 är 63 miljoner kronor och omfattar samtliga fakultetsområden utom ITFS. Kostnaden för bastjänster inom campusservice för 2017 beräknas till 64 miljoner kronor. Ökningen beror på uppräkning motsvarande PLO. Bastjänsterna inom campusservice debiteras verksamheten utifrån beslutad modell från och med 2014 och baseras på kvadratmeter (m2).
34
Servicecenter inför 2017 – Bastjänster
Kostnaden för bastjänster inom Servicecenter för är 14,7 miljoner kronor Kostnaden för 2017 beräknas till 14,9 miljoner kronor. Debiteras verksamheten efter antal helårsstudenter (HST) och heltidsekvivalenter (HTE).
35
Större undervisningslokaler 2017 – Bastjänster
Tjänsten Större undervisningslokaler upphör fr o m Lokalkostnaderna för de större undervisningslokalerna kommer att debiteras institutionerna på samma sätt som alla övriga lokaler. Service kopplad till de större undervisningslokalerna kommer att utföras inom ramen för campusservice.
36
Stödkostnader i relation till totala verksamhets- kostnader
Ökad andel stödkostnader på institutions- och fakultetsnivå
37
Webbutveckling 30 miljoner kronor
Inget utrymme för finansiering på styrelsenivå Projektet både kärn- och stödverksamhet Finansieras av investeringsram och debiteras därefter verksamheten
38
Bilagor – detaljerade dispositionsplaner för anslagen
39
Förslag dispositionsplan för utbildning 2016-2019
2017 2018 2019 Tillgängligt anslag PLO förändring i % 1,22% 1,51% 1,28% 1,57% Kvalitetsförstärkning hum-/sam och undervisning ingår ovan OBS! Särskilda åtaganden (NCM) 5 023 5 099 5 164 5 245 Spetsutb Gothenburg Schools of Entr.ship 3 817 3 875 3 924 3 986 SUMMA DISPONIBELT Fördelning till fakulteter Utbildningsuppdrag och takbelopp (exkl VÅP-platser) LUN/SOL 130 HST 9 504 9 626 9 776 UN 65 HST 4 260 5 187 5 269 VÄB15-platser 57 566 Ofördelade utbildningsplatser 1 282 Delsumma
40
Förslag dispositionsplan för utbildning 2016-2019
41
Förslag dispositionsplan för utbildning 2016-2019
42
Förslag dispositionsplan för utbildning 2016-2019
Kraftig minskning av balanserat kapital under perioden
43
Förslag dispositionsplan för utbildning 2016-2019
Tillkommer utökad volym
44
Förslag dispositionsplan för forskning 2016-2019
2017 2018 2019 Tillgängligt anslag PLO förändring i % 1,22% 1,51% 1,28% 1,57% "Snurran" -2 613 Nya medel 8 733 8 865 8 978 9 119 Delsumma LIBRIS 500 508 514 522 Segerstedtinstitutet 5 000 5 076 5 140 5 221 Nordicom 2 703 2 744 2 779 2 822 Jämställdhetsintegrering i högskolan (JiHU) Anslagsbedömning
45
Förslag dispositionsplan för forskning 2016-2019
46
Förslag dispositionsplan för forskning 2016-2019
47
Förslag dispositionsplan för forskning 2016-2019
48
Förslag dispositionsplan för forskning 2016-2019
49
Förslag dispositionsplan för forskning 2016-2019
50
Förslag dispositionsplan för forskning 2016-2019
51
Förslag dispositionsplan för forskning 2016-2019
*) mnkr i fem år via HaV
52
Förslag dispositionsplan för forskning 2016-2019
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.