Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vad ser Skolinspektionen?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vad ser Skolinspektionen?"— Presentationens avskrift:

1 Vad ser Skolinspektionen?
Erfarenheter och reflektioner baserat på regelbunden tillsyn i regionen 2013 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

2 Bra tillsyn – bättre skola
Alla barns och elevers lika rätt till god utbildning och kunskapsutveckling i en trygg miljö

3 Skolinspektionens roll i det systematiska kvalitetsarbetet
Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

4 Postinspektionsenkäter efter regelbunden tillsyn
Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

5 Vad visar då våra förtroendemätningar?
Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

6 Uppdrag Tillsyn – regelbunden, riktad, flygande Anmälningsärenden
Kvalitetsgranskning Tillståndsprövning Barn – och elevombudet Skolväsendets överklagandenämnd Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

7 Fyra granskningsområden
Elevernas utveckling mot målen Ledning och utveckling av utbildningen Enskild elevs rätt / Tillgång och förutsättningar Huvudmannaskap och godkännande – fristående skolor Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

8 Statistik 2013 (hela riket)
Regelbunden tillsyn: 58 kommunala huvudmän skolor besöktes 195 grundskolor fick inga påpekanden alls. 127 av dem granskades genom den mindre omfattande tillsynsformen bastillsyn. 26 gymnasieskolor fick inga påpekanden alls. 18 av dem granskades genom bastillsyn. Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

9 Statistik för 2013 (hela riket)
Anmälningsärenden – inkl. till BEO: 3575 anmälningar – ökning med 20 procent* Merparten gäller grundskolan Flertalet gäller kränkande behandling 922 gällde bristande särskilt stöd – 60% pojkar *Ökningen ger inte underlag för slutsatser om den faktiska utvecklingen av antalet missförhållanden i skolan. Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

10 Vanligaste bristerna (hela riket)
Särskilt stöd - 7 av 10 grundskolor och 8 av 10 gymnasieskolor Trygghet och studiero – planen mot kränkande behandling Pedagogiskt ledarskap - kvalitetsarbetet Bedömning och betygssättning – likvärdig bedömning samt IUP Elevinflytande Huvudmännen brister ofta i uppföljning och utveckling av undervisningen Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

11 Skåne län - Blekinge län - Hallands län (upp t. o. m
Skåne län - Blekinge län - Hallands län (upp t.o.m. Halmstad) - Kronobergs län - Jönköpings län Habo Höganäs Höör Jönköping Karlshamn Laholm Lomma Mullsjö Olofström Ronneby Staffanstorp Svedala Sävsjö Tingsryd Trelleborg Vaggeryd Vetlanda Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

12 Sammanlagd bedömning grundskolan
Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

13 Sammanlagd bedömning gymnasieskolan
Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

14 Bedömning förskoleklass, grundskola och gymnasieskola
Särskilt stöd Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

15 Regelbunden tillsyn grundskolan
Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

16 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

17 Särskilt stöd ges i den omfattning och på det sätt eleverna behöver och har rätt till
Eleverna får det särskilda stöd som utredningen har visat att de behöver Resursfördelning och stödåtgärder anpassas till den värdering av elevernas utveckling som lärare gör (ej gy) Skolan ger studiehandledning på modersmålet till elever som har behov av det Rektor fattar beslut om enskild undervisning, särskild undervisningsgrupp och anpassad studiegång enligt författningarnas krav (ej gy) Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

18 - Rektor ser till att behovet av särskilt stöd skyndsamt utreds
När det befaras att en elev inte kommer att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås eller uppvisar andra svårigheter i sin situation på skolan, ser rektor till att behovet skyndsamt utreds och att beslut om åtgärdsprogram fattas - Den som uppmärksammar att en elev inte kommer att uppnå de kunskapskrav som minst ska uppnås eller har andra svårigheter i skolsituationen anmäler det till rektor - Rektor ser till att behovet av särskilt stöd skyndsamt utreds - Vid utredningen sker samråd med elevhälsan - Åtgärdsprogram beslutas av rektorn och där, anges vilka behoven är, hur de ska tillgodoses och hur åtgärderna ska följas upp och utvärderas - Åtgärdsprogrammet följs upp och insatserna utvärderas löpande - Eleven och elevens vårdnadshavare ges möjlighet att delta vid utarbetandet av ett åtgärdsprogram Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

19 Bedömningspunkter grundskolan
Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

20 Regelbunden tillsyn gymnasieskolan,
Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

21 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

22 Bedömningspunkter gymnasieskolan
Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

23 Regelbunden tillsyn kommunen som huvudman,
Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

24 Sammanlagd bedömning huvudman
Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

25 Bedömningspunkter huvudman
Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

26 Bedömning offentlig huvudman
Undervisning och lärande Utbildningen inom huvudmannens skolväsende är likvärdig inom varje skolform och inom fritidshemmet Huvudmannen tar i utbildningen hänsyn till barns och elevers olika behov Huvudmannen strävar efter att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

27 Framgångsfaktorer särskilt stöd
Fokus på elevens lärande Stabila processer – tydliga handlingsplaner Tidigt stöd Pedagogiska utredningar Konkreta åtgärdsprogram Specialpedagog som handledare Uppföljning och utvärdering av insatserna Studiehandledning på modersmål på nytt sätt – ex. samarbete kommuner/Kronoberg – IT-lösning Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

28 Råd och vägledning Ställningstagande - referat av några beslut i anmälningsärenden som gäller särskilt stöd ex. stor frånvaro trots stödåtgärder, otydligt vilket stöd eleverna ska få Från brist till möjlighet - centrala utvecklingsområden, där Skolinspektionen ofta ser att skolorna brister. Navet i skolornas utvecklingsarbete - två fiktiva exempel på hur skolor kan utvecklas – trots att de har liknande förutsättningar. Framgång i undervisningen - tilltro till varje elevs förmåga, att skolan anpassar undervisningen efter varje elev och att lärarna fungerar som tydligare ledare Lektionsobservationer - Individanpassning, variation och utmaningar ex. ser till att elever med behov av stöd under lektionen får sådant . skolinspektionen.se Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

29 Tack för idag! Undervisningsråd Tommy Månsson Utredare Ingrid Jacobsson Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson


Ladda ner ppt "Vad ser Skolinspektionen?"

Liknande presentationer


Google-annonser