Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
INFORMATION OM LEX SARAH 2016
2
OLIKA TYPER AV AVVIKELSER
Arbetsskada/ arbetsskadetillbud System: Marsh + Rapportör: Personal tillsammans med ansvarig chef T ex cyklar omkull på väg till jobbet OLIKA TYPER AV AVVIKELSER Handläggs och åtgärdas ev. av chef. Tas emot av rapportmottagare. Ev. omedelbara åtgärder. Till PC stab. Diarieförs. Utreds av utsedd utredare. Anmäls till IVO enligt delegationsordning. Handläggs av chef. Allvarliga synpunkter kan leda till lex Sarah-utredning. Utreds av ansvarig chef. Allvarliga händelser kan leda till lex Sarah utredning. Allvarligt missförhållande= lex Sarah-anmälan Rapportör: utredare, PC stab, socialchef Synpunkter/ klagomål System: ArtVise Rapportör: brukare, medborgare, anhöriga Missförhållande = lex Sarah-rapport System: Magna Cura eller blankett Rapportör: Personal/ chef Icke förväntad, negativ händelse (avvikelse) System: Magna Cura eller blankett Rapportör: personal T ex: Konstaterande att de uteblivna insatser ledde till bestående fysiska skador dvs ett allvarligt missförhållande T ex: Klient tycker att handläggningen av ekonomiskt bistånd tar för lång tid T ex: din kollega uppträder kränkande mot klient i telefon T ex: arbetsgruppen har missat att genomföra beslutade insatser under en period
3
VAR REGLERAS BESTÄMMELSERNA OM LEX SARAH?
Bestämmelser i SoL och LSS – 14 kap. 3-7 §§ och 7 kap. 6 § SoL – 24 b-g §§ och 23 e § LSS • Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:5) om lex Sarah. Trädde i kraft den 1 juli 2011
4
SYFTE MED LEX SARAH Syftet med lex Sarah är att
utveckla kvaliteten i verksamheten och komma till rätta med fel och brister bidra till att den enskilde får insatser av god kvalitet och skydda den enskilde från missförhållanden avhjälpa missförhållanden och undanröja risker för missförhållanden förhindra att liknande missförhållanden inträffar i igen Syftet är att bidra till att den enskilde får insatser av god kvalitet. Syftet är att hitta systemfel, inte att peka ut syndabockar.
5
TILLÄMPNINGSOMRÅDE SOL och LSS
Äldreomsorg Stöd och omsorg till personer med funktionsnedsättning Individ- och familjeomsorg Ekonomiskt bistånd Barn och familj Missbruk Familjerätt Verksamhet vid Statens institutionsstyrelse LSS: Verksamhet enligt LSS Utförande av personlig assistans när Försäkringskassan beviljat assistansersättning enligt 51 kap. 2 § socialförsäkringsbalken
6
TILLÄMPNINGSOMRÅDE FORTS
Handläggning av ärenden Utförande av insatser Individinriktade insatser Allmänt inriktade insatser (SoL) Strukturinriktade insatser (SoL) Lex Sarah gäller för: Kommunala verksamheter Yrkesmässigt bedrivna enskilda verksamheter Tillståndspliktiga verksamheter Entreprenader (SoL och LSS) Andra som fullgör uppgifter efter avtal med nämnden Statens institutionsstyrelse LVU, LVM och LSU (lagen om verkställighet av sluten ungdomsvård)
7
OLIKA SKYLDIGHETER ENLIGT LEX SARAH
Skyldighet att informera rapporteringsskyldiga rapportera missförhållanden och påtagliga risker för missförhållanden utreda och dokumentera avhjälpa missförhållandet eller undanröja den påtagliga risken för missförhållandet informera berörd nämnd anmäla allvarliga missförhållanden eller påtagliga risker för allvarliga missförhållanden till Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
8
RAPPORTERINGSSKYLDIGA ÄR:
De som fullgör uppgifter inom socialtjänsten och vid Statens institutionsstyrelse och de som fullgör uppgifter i verksamhet enligt lagstiftningen om stöd och service till vissa funktionshindrade. • Anställda • Uppdragstagare • Praktikanter • Deltagare i arbetsmarknadspolitiskt program
9
EJ RAPPORTERINGSSKYLDIGA
Frivilligarbetare Familjehemsföräldrar enligt SoL och LSS Personliga assistenter anställda direkt av den assistansberättigade Företag och föreningar som tar emot praktikanter God man och förvaltare
10
INFORMATION TILL RAPPORTERINGSSKYLDIGA
Rapporteringsskyldiga ska få information om rapporteringsskyldigheten av den som bedriver verksamheten (14 kap. 4 § SoL och 24 c § LSS). Informationen ska ges när anställning eller dylikt påbörjas, information ska ges återkommande muntligt och skriftligt minst en gång per år. Vid informationen ska framgå vem som är utsedd att vara rapportmottagare (2 kap. 2 § SOSFS 2011:5). Det är ansvarig chef som ska informera medarbetarna om rapporteringsskyldigheten.
11
VAD SKA RAPPORTERAS OCH NÄR?
• Missförhållande och påtaglig risk för missförhållande som rör den som får eller kan komma ifråga för insatser inom verksamheten ska rapporteras • Rapporteringen ska ske genast – när missförhållandet uppmärksammas eller när en rapporteringsskyldig får kännedom om missförhållandet
12
VAD ÄR ETT MISSFÖRHÅLLANDE SOM SKA RAPPORTERAS?
Utförda handlingar och handlingar som någon av försummelse eller av annat skäl har underlåtit att utföra Handlingen ska innebära eller ha inneburit ett hot mot, eller ha medfört konsekvenser för, enskildas liv, säkerhet eller fysiska eller psykiska hälsa Påtaglig risk för ett missförhållande
13
BEDÖMNING AV OM NÅGOT ÄR ETT MISSFÖRHÅLLANDE SOM SKA RAPPORTERAS
Missförhållandet ska ha inträffat i den egna verksamheten (innefattar hela socialförvaltningen) Missförhållandet ska ha berört någon som får eller kan komma i fråga för insatser i den egna verksamheten Någon ska ha utfört en handling eller genom försummelse eller av annat skäl ha underlåtit att utföra en handling Det inträffade ska innebära eller ha inneburit ett hot mot, eller ha medfört konsekvenser för enskilds liv, säkerhet eller fysiska eller psykiska hälsa Det inträffade kan också ha inneburit en påtaglig risk för ett missförhållande
14
EXEMPEL PÅ HANDLINGAR OCH UNDERLÅTELSER
Brister i utförande av insatser (insatser som utförs felaktigt eller delvis eller inte alls) Brister i fysisk miljö, utrustning och teknik Fysiska övergrepp Sexuella övergrepp Psykiska övergrepp Brister i bemötande av anställda m.fl. Brister i rättssäkerhet vid handläggning och genomförande (t.ex. utredning/förhandsbedömning avslutas ej i tid utan synnerliga skäl, lagreglerad vårdplan upprättas inte) Ekonomiska övergrepp
15
OMEDELBARA ÅTGÄRDER Avhjälpa eller undanröja utan dröjsmål (14 kap. 6 § SoL och 24 e LSS) Den som rapporteringsskyldigheten ska fullgöras till ska omedelbart vidta de nödvändiga åtgärder som situationen kräver (3 kap. 1 § SOSFS 2011:5) - Chefen eller dennes ställföreträdare ansvarar för omedelbara årgärder
16
INFORMATION TILL NÄMND OM MOTTAGNA RAPPORTER
Berörd nämnd ska informeras om mottagna rapporter som blivit föremål för lex Sarah utredning. I vårt fall är ”berörd nämnd” socialnämnden. Med berörd nämnd avses - den nämnd som har beslutat om insatsen - den nämnd som har tecknat avtal om verksamhet med allmänt inriktade insatser (4 kap. 1 § SOSFS 2011:5) den nämnd som har ansvar enligt 15 § 2 LSS om Försäkringskassan har beslutat om assistansersättning enligt socialförsäkringsbalken (allmänna råd i 4 kap. SOSFS 2011:5)
17
UTREDNINGSFÖRFARANDE
Utredningen ska ske utan dröjsmål Utredningen ska klarlägga Vad har hänt? Varför hände det? Fokus på bakomliggande orsaker Vad kan göras för att förhindra att det händer igen? Målet är att hitta systemfelen för att förhindra att liknande missförhållanden inträffar igen.
18
VAD SKA ANMÄLAS TILL IVO OCH NÄR?
• Allvarligt missförhållande och påtaglig risk för ett allvarligt missförhållande • Anmälan ska göras snarast när det står klart att det är ett allvarligt missförhållande eller en påtaglig risk för ett allvarligt missförhållande Ett allvarlig missförhållande är en utförd handling eller handling som någon av försummelse eller annat skäl har underlåtit att utföra OCH som innebär eller har inneburit ett allvarligt hot mot eller har medfört allvarliga konsekvenser för enskilds liv, säkerhet eller fysiska eller psykiska hälsa
19
EXEMPEL PÅ FAKTORER VID BEDÖMNING AV ALLVARLIGHETSGRAD
Dödsfall som inte beror på en naturlig död Inlåsning och tvångsåtgärder som inte har lagstöd Allvarliga fysiska skador Bestående fysiska skador Allvarliga konsekvenser för psykisk hälsa i form av betydande känsla av otrygghet, oro, nedstämdhet eller meningslöshet Förlust av betydande rättigheter som den enskilde ska vara tillförsäkrad enligt lagstiftningen som t.ex. SoL, LSS, LVU, LVM och LSU, Föräldrabalken, OSL, FL, RF. Hot och konsekvenser som drabbar flera enskilda Hot och konsekvenser som har pågått under en längre tid Särbehandling som även strider mot diskrimineringslagstiftningen Ett hot eller en konsekvens som i sig inte skulle bedömas som allvarlig, men som upprepas.
20
SEKRETESS OCH TYSTNADSPLIKT
Det strider inte mot reglerna om sekretess och tystnadsplikt att fullgöra den lagreglerade rapporteringsskyldigheten enligt 14 kap. 3 § Sol och 24 b § LSS.
21
LEX SARAH OCH DEN ENSKILDE
Den enskilde kan inte förhindra en lex Sarah-rapport eller en lex Sarah-anmälan Den enskilde bör underrättas om missförhållanden som har inträffat (allmänna råd i 5 kap. SOSFS 2011:5) Den enskilde bör underrättas när en anmälan har gjorts till IVO (allmänna råd i 6 kap. SOSFS 2011:5)
22
VAD GÄLLER PÅ SOCIALFÖRVALTNINGEN I GISLAVEDS KOMMUN?
Om du upptäcker eller hör talas om ett missförhållande eller risk för missförhållande ska du rapportera detta till närmaste chef. Gör rapporten i avvikelsemodulen i Magna Cura om du har tillgång till Magna Cura eller använd blankett för avvikelserapport. Du behöver inte ta ställning till om det är ett allvarligt missförhållande. Om närmaste chef är inblandad eller om du av någon annan anledning inte vill lämna rapporten till närmaste chef ska du lämna rapporten till programområdeschef eller socialchef. Om rapportmottagaren bedömer att den rapport du lämnat rör ett missförhållande eller påtaglig risk för ett missförhållande skickas rapporten vidare till programområdeschef stab som utser en utredare för rapporten. Därefter tas ställning till om rapporten ska anmälas enligt lex Sarah.
23
TILL SIST… Tänk på att det alltid är bättre att rapportera en gång för mycket än en gång för lite!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.