Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

umeå kommun Arbetsmarknadsanalys

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "umeå kommun Arbetsmarknadsanalys"— Presentationens avskrift:

1 umeå kommun Arbetsmarknadsanalys
Håkan Wolgast Anna Löfmarck Juni 2015

2 Vi försöker att fånga in arbetsmarknaderna i de kommuner som
angränsar till (eller är relevanta för pendling till och från) Umeå; Robertsfors Vindeln Vännäs Bjurholm Nordmaling Örnsköldsvik © Bisnode 2015

3 Västerbotten har lägre arbetslöshet än Riket
Bra trend sedan 2010 med sjunkande siffror Likartade nivåer på de 3 norrlandslänen © Bisnode 2015

4 Umeå har en arbetslöshet på 6,5% som är lägre än för Riket
Procentuell andel av den registerbaserade arbetskraften, år, som är öppet arbetslösa eller sökande i program med aktivitetsstöd. Baseras på registerdata från Arbetsförmedlingarna och skiljer sig därmed från arbetslöshetssiffrorna från SCB:s AKU. Anledningen till att AKU-siffrorna inte redovisas beror på att dessa inte är tillgängliga på kommunnivå. Umeå har en arbetslöshet på 6,5% som är lägre än för Riket och bara Robertsfors har lägre arbetslöshet i regionen. © Bisnode 2015

5 Umeå har en sjunkande arbetslöshet, från 8% år 2009 till 6,5% år 2014
Rikets arbetslöshet ligger nästan oförändrad sedan 2009 på ca 8% © Bisnode 2015

6 Västerbotten har något lägre sysselsättningsgrad än Riket
Stora skillnader mellan Västernorrland och övriga i sysselsättningsgrad Västerbotten har något lägre sysselsättningsgrad än Riket © Bisnode 2015

7 Kvoten säger hur många unga (0-19) och äldre (>64) som finns i förhållande till de som är i åldern Ju lägre desto mer gynnsamt ur ett försörjningsperspektiv. I Bjurholm finns det fler unga+gamla i förhållande till de som är i arbetsför ålder Umeå har en kvot på ca 59% dvs fler i arbetsför ålder än unga och äldre - det ger Umeå långsiktigt bättre förutsättningar. © Bisnode 2015

8 Stora skillnader mellan Umeå och övriga kommuner.
I Umeå är antalet ungdomar fler än de äldre. Mycket få ungdomar i övriga kommuner 18-64 år 0-17 år >65 år © Bisnode 2015

9 Bara Umeå och Vännäs har befolkningstillväxt.
Vännäs ökning i antal personer är dock mycket liten (200 st). Umeå växer med 4300 st. © Bisnode 2015

10 Övriga kommuner har mycket liten tillväxt i antal anställda
Umeå har i särklass den största tillväxten i antal anställda och mycket bra tillväxt i förädlingsvärde (+37% mot riket +18% under samma period) Övriga kommuner har mycket liten tillväxt i antal anställda © Bisnode 2015

11 Vi ser att det finns ett samband mellan tillväxt i förädlingsvärde och tillväxt i anställda – oftast linjärt. Några branscher avviker från denna linje – processindustri kan öka mycket i förädlingsvärde utan att anställa Tillväxten i anställda sker i de tjänsteintensiva branscherna – fortsatt satsning här © Bisnode 2015

12 Övriga kommuner har låg andel som har högre utbildning
Umeå har den i särklass högsta utbildningsnivån av de angränsande kommunerna Övriga kommuner har låg andel som har högre utbildning © Bisnode 2015

13 Umeå har lika många med högre utbildning som de antal jobb som kräver det
Största gapen mellan utbildningsnivå och yrken finns i Örnsköldsvik och Bjurholm med -8% © Bisnode 2015

14 Profilanalys

15 Så här tolkas diagrammen
Tabellen visar hur kundgruppen är fördelad i Personas och Livsfas. Persona är en klassificering i 10 olika personlighetstyper, beskrivning av dessa finns i slutet av dokumentet, samt vilken Livsfas hushållet har som individen tillhör. Tabellen mäter representationen i respektive cell i förhållande till hela populationen i Sverige. Index 100 motsvarar samma fördelning som i Sverige. Under 100 = underrepresenterad och över 100 = överrepresenterad. Det betyder att celler med höga värden är de som anger var kundgruppen är överrepresenterad eller stark.   

16 Umeå Globala Lokala Umeå har ovanligt hög andel av globala (till skillnad från lokala) förändringsbenägna människor ifrån ungdom till de som arbetar i näringslivet

17 In- och utpendling i Umeå kommun
Umeå har ovanligt låga pendlingsströmmar De flesta bor och arbetar i kommunen (91%) © Bisnode 2015

18 I Vännäs arbetar man i hög utsträckning i en annan kommun.
Umeå och Ö-vik har en mycket hög andel som ”bor och arbetar” i kommunen. De flesta som arbetar i kommunen bor också där I Vännäs arbetar man i hög utsträckning i en annan kommun. © Bisnode 2015

19 Umeå ökar sin dagbefolkning något kontra nattbefolkningen.
Ö-vik har samma natt- som dagbefolkning med låg in-och utpendling Vindeln har också ca 100% dag/natt befolkning men in- och utpendling som matchar varandra Övriga kommuner minskar sin dagbefolkning © Bisnode 2015

20 Södertälje har en andel på 77%, Botkyrka på 99%, Solna på 600%
Umeå har en låg andel som pendlar in jämfört med de som ”bor och arbetar” i kommunen. Södertälje har en andel på 77%, Botkyrka på 99%, Solna på 600% Umeå ökar sin dagbefolkning något kontra nattbefolkningen. Ö-vik har samma natt- som dagbefolkning med låg in-och utpendling Vindeln har under 80% som bor-och arbetar i kommunen men in- och utpendling som matchar varandra Övriga kommuner minskar sin dagbefolkning © Bisnode 2015

21 Summering Relativ låg arbetslöshet, sjunkande och lägre än för riket (arbetslösheten är oförändrad i riket under de senaste åren) Endast svagt ökande försörjningskvot. Kvoten är lägre än för riket. (-10% i förhållande till Riket). Dvs färre ”äldre+unga” än de i arbetsför ålder. Låg inpendling och hög andel som bor och arbetar i kommunen (arbetskommun) Bra tillväxt i antal anställda och förädlingsvärde, bättre än för riket Inget matchningsgap mellan yrken som kräver längre utbildning och faktisk utbildningsnivå Befolkningstillväxten är 4% år (högre än riket). Antal anställda i näringslivet ökar samma period med +11%. Umeå har en mycket positiv struktur av ”personas” som är gynnsamt för tillväxten i näringslivet © Bisnode 2015

22 Summering Alla grannkommuner har utbildningsgap där också utbildningsnivån är relativt låg Grannkommunerna har negativ befolkningstillväxt (utom Vännäs) Grannkommunerna har ett mycket mindre antal människor i arbetsför ålder än Umeå. Vännäs har dock ett ökande antal i arbetsför ålder. Mycket små antal ungdomar i grannkommunerna utom i Ö-vik © Bisnode 2015

23 RekommendATIONER Umeå kommer i mycket liten utsträckning kunna hitta väsentligt tillskott av kompetens och arbetskraft i närområdet (grannkommunerna). Viktigt att utbildningsinriktningarna på universitetet motsvarar näringslivets krav. Viktigt att befolkningstillväxten fortsätter att öka så att inte näringslivets bromsas på grund av brist på arbetskraft. Nu har näringslivet en högre tillväxttakt av antalet anställda än befolkningstillväxt. © Bisnode 2015

24 © Bisnode 2015

25 Profilanalys (bilaga)

26 Livsfaser SENIOR MEDELÅLDERS FAMILJ MED HEMMABOENDE UNGDOM
VÄLETABLERAD FAMILJ SMÅBARNSFAMILJ DINK SINGEL UNGDOM Ålder: 16 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65

27 10 personas äventyraren livsnjutaren ENTREPRENÖren HUMANISTen
ORGANISATÖREn DEN TRYGGA ELITISTen DEN LOJALA INTRAPRENÖren DEN BELÅTNA

28 äventyraren Anna & Alex: MAN LEVER BARA EN GÅNG! Intensiva och nyfikna. Dialog och öppenhet inte minst till en globalisering är en självklarhet. Adrenalinpåslaget är stort. Provar gärna nya och oväntade saker och upplevelser men ser inte alltid konsekvensen av sitt handlande. Många vänner men de flesta är ytliga bekantskaper. Det finns några få nära likar som ofta finns med på olika äventyr. Bildar familj ganska sent eller inte alls.

29 livsnjutaren Bea & Björn: FÖR ATT JAG ÄR VÄRD DET! Hyggligt traditionella värderingar. De följer med och identifierar sig med populära TV serier. Vill kunna njuta av framgång och mäter framgång i materiella ting. Är trevligt sociala men de riktigt nära är bara ett fåtal och de har funnits med länge. De tar gärna det enkla valet, bantningspreparat går före träning. Kosmetika och kroppsvård kompenserar en sund livsstil.

30 entreprenören Carro & Calle: DET VAR LITE AV EN UTMANING Aktiva med ett aktivt fritidsliv. Provar gärna nya saker och söker utmaningar. Tar tillvara och skapar möjligheter. Att starta företag är en självklarhet likaså hittar vi dem ofta i ledande befattningar. Shoppar gärna och ofta i alla kanaler, ser ett extravärde i att kunna köpa något unikt på nätet från en annan världsdel. Många vänner och lite ytliga. De känner och känner till alla. Stannar gärna och byter några ord.

31 humanisten Doris & Daniel: DET SKALL VARA RÄTTVIST! Handlingskraftiga men befinner sig gärna i bakgrunden. De engagerar sig i stora som små frågor för att åstadkomma en bättre och mer rättvis värld. Precis som deras personlighet är konsumtionen lågmäld. Genomtänkta och behovsstyrda. Väljer funktion före form och uttryck. Det är viktigt att alla trivs och känner gemenskap. Har en positiv grundinställning till nästan alla människor.

32 organisatören Eva & Erik: FRISKT VÅGAT HÄLFTEN VUNNET! Njuter, har roligt och har lätt att förstå andra människor och anpassa sig till sin omgivning. Traditionella, och ibland övertagna, vanor och uppfattningar är viktiga att hålla fast vid. Konsumtionen är ganska materialistisk, ett sätt att visa framgång på. Umgås gärna i stora bekantskaps- kretsar men de väljer de som är nära med omsorg.

33 Den trygga Frida & Fredrik: MAN VET VAD MAN HAR! Värdekonservativa och traditionella. Vill ha fasta spelregler och lockas inte av överraskningar eller snabba förändringar. Köper gärna varor och upplevelser som liknar det dom redan har. Postorder och nätet är en naturlig kanal. Måna om sitt eget utseende och väljer funktion framför form. Närmaste familjen är viktigast, till det kommer några gamla vänner och arbetskamrater som varit med i många år. Bekanta och de som de inte känner är ungefär samma sak.

34 elitisten Gunilla & Gustav: UT MED DET GAMLA, IN MED DET NYA! Snabba på att följa eller leda förändringar, både i samhället, trender och på arbetsplatsen. De sätter sig själva i fokus och undviker kollektivet och framgång är en del av självförverkligandet. Intensiva, köper gärna status, gillar att belöna sig själv. Både med prylar, restaurangbesök, upplevelser, resor etc. Stor umgängeskrets och intensivt men inte så djupt

35 Den lojala Helena & Henrik: DET HAR BLIVIT LITE AV EN TRADITION…! Värdesätter plikttrogenhet och betonar vikten av att hålla fast vid överenskommelser. Bussresor och korsord, se om den egna hälsan är stora intresseområden. De ägnar sig gärna åt trädgården och det egna boendet Föredrar planerade och övervägda inköp framför spontanköp. Nytta och funktionalitet är nyckelord! God kännedom om alla i omgivningen och har många vänner på ett vänskapligt plan. Bara några få utvalda finns riktigt nära.

36 intraprenören Ingrid & Ivan: TILLSAMMANS ÄR VI STARKA! Vetgiriga och engagerade som främst agerar lokalt och har åsikter om lokala frågor. Det kan alltid bli bättre, vi kan lära oss mer och göra saker för närmiljön, arbetsplatsen, skolan etc på ett bättre sätt. Medveten konsumtion, använder gärna symboler och varumärken för att förstärka tillhörighet. Känner många och har en ganska bred vänkrets. Har oftast en större grupp nära som de kan anförtro sig till.

37 Den belåtna Jenny & Joakim: VARFÖR ÄNDRA NÅGOT SOM FUNGERAR? När man väl har hittat den bästa platsen i världen, hemmet, så finns det ingen anledning att söka sig någon annanstans! Är periodiska och förutsägbara i sin konsumtion och de flesta inköpen är genomtänkta. Har de hittat något de är nöjda med fortsätter de köpa samma produkt. Familjen och de närmaste har en central roll och det ska helst vara oförändrat över tid. Trivs och uppskattar andra människor som de kan identifiera sig med. De riktigt nära vännerna är få och vänskapen etableras tidigt och förvaltas väl över tid.


Ladda ner ppt "umeå kommun Arbetsmarknadsanalys"

Liknande presentationer


Google-annonser