Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SAMORDNINGSFÖRBUNDET SKELLEFTEÅ

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SAMORDNINGSFÖRBUNDET SKELLEFTEÅ"— Presentationens avskrift:

1 SAMORDNINGSFÖRBUNDET SKELLEFTEÅ
Att utveckla välfärdsarbetet genom finansiell samordning!

2 Korta fakta om Skellefteå!
Skellefteå i ett nötskal! Kommunen är vidsträckt, nästan lika stor som Skåne. Storslagen natur omger utpräglad stadsmiljö. Här finns fem gymnasieskolor och två universitetsfilialer. Exempel på kända företag är Boliden, Alimak, Skellefteå Kraft AB och Martinsson Group AB. I föreningslivet syns namn som Skellefteå AIK och Sunnanå. Sommaren är varm och ljus och vintern kan enklast beskrivas som ”riktig vinter”. Den soliga vårvintern upplevs av många som den femte årstiden. Andel förvärvsarbetande: 79 % Andel utrikes födda: 6 % Andel arbetssökande dec. 2013: 16–64 år: 9,2 %, (Riket 8,6 %) 18–24 år: 21,2 % (Riket 17,2 %)

3 Disposition Vad är Finansiell samordning, Finsam
Samordningsförbundet Skellefteå Rätt stöd till arbete - lokal modell för myndighetssamverkan Utmaningar

4 Vad är Finsam? Den 1 januari 2004 trädde lagen (2003:10) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser (Finsam) i kraft Begreppet Finsam står för finansiell samordning mellan Försäkringskassa, Arbetsförmedling, kommun och landsting/region Finsam bedrivs av samordningsförbund Insatserna inom Finsam ska stödja samverkan mellan myndigheterna samt finansiera insatser som syftar till att personer som är i behov av samordnade rehabiliteringsinsatser uppnår eller förbättrar sin förmåga att utföra förvärvsarbete

5 Varför behövs ett utvecklat samarbete?
Rehabiliteringsansvaret är oklart Myndigheterna har olika mål/uppdrag Myndighetsgemensamma metoder saknas Informationsöverföringen har brister Ekonomiska incitament saknas Mellan 5–10 % av den yrkesverksamma befolkningen behöver stöd från flera myndigheter för att komma ut i arbete eller studier!

6 Ansvaret för rehabilitering uppdelat!
Försäkringskassan samordna och utöva tillsyn samverka med övriga aktörer administrerar soc. försäkringssystemet Hälso- och sjukvården (landsting) ansvarar för medicinsk rehabilitering (medicinsk vård, behandling, habilitering och rehabilitering, hälsofrämjande insatser) förmedla underlag till försäkringskassan för beslut om sjukpenning och bedömning av rehabiliteringsbehov Arbetsförmedlingen Administrerar arbetsmarknadspolitiken (platsförmedling, vägledning, arbetslivsinriktad rehabilitering och utbildning) Socialtjänsten (kommun) har det yttersta ansvaret för att de som vistas i kommunen får den hjälp och det stöd som de behöver ansvarar för den enskildes sociala rehabilitering (råd, stöd, service, ek. bistånd, sysselsättning och behandling Arbetsgivaren arbetslivsinriktad rehabilitering

7 Den kommunala arbetsmarknadsverksamheten
Ökat fokus mot studier och vägledning i kombination med insats Ca 30 miljoner netto Samverkansstrukturen allt viktigare för resultatet 17 programverksamheter - över 200 anst. per månad - 300 praktikpl. per månad Sysselsätter försörjningsstödstagare sedan 2004 Ungdomstraineesatsning sedan 2009 Förskjutning från SAS tillnystartsstöd – färre men effektivare Viktigt att få in nyanlända på arbetsmarknaden

8 Finsam – en organisation i utveckling!
83 samordningsförbund – 230 kommuner medlemmar Utveckling mot sammanslagning av förbund Samordningsförbund 2.0 från projekt till långsiktig samverkan från operativa insatser till strukturella insatser Nationella Rådet – forum för stöd till och legitimering av Finsam Föreningen Nationella Nätverket för Samordningsförbund (NNS) – språkrör och utvecklingsforum

9 Målet är välfärd för alla!

10 FINSAM: Finansiell och politisk samordning
Arbetsförmedlingen Försäkringskassan Samordningsförbund Landsting Kommun

11 Samordningsförbundet Skellefteå
Samordningsförbundet Skellefteå bildades i december 2005 Fyra medlemmar: Skellefteå kommun, VLL, FK och AF Årsbudget: 6 miljoner kr/år (FK 50 %, VLL 25 % och Skellefteå kommun 25 %) Självständig juridisk person Styrelse bestående politiker och tjänstemän Har finansierat 35 projekt till en kostnad av närmare 40 miljoner kronor sedan starten Ett 10-tal projekt har implementerats

12 STYRELSE LOKAL SAMVERKANSGRUPP ADMINISTRATION
Ordinarie Ersättare Skellefteå kommun Bertil Almgren (s) ordförande Carina Sundbom (c) Norsjö kommun Försäkringskassan Helen Edström Carolina Marklund Landstinget Kenneth Andersson (s) Sture Andersson (c) Arbetsförmedlingen Anna Viklund, vice ordförande Birgitta Westring-Sandberg LOKAL SAMVERKANSGRUPP Skellefteå kommun Per Bergman, Soc.kont. Leif Löfroth, Arb.markn.enhet Jan Midlert, Gymn.kont. Försäkringskassan Lotta Qvarnlöf Astrid Karlsson Landstinget Håkan Viklund, Psyk.klin. Catrin Nygren, Rehab.klin. Arbetsförmedlingen Anders Eriksson Åsa Wallin Stellan Berglund Ordförande/Sammankallande ADMINISTRATION Förbundschef Stellan Berglund 1,0 Ekonom Lena Lindqvist 0,12 Administratör Johan Furberg 0,75 Journalist Erik Lundgren Arbetsmarknads-torget Utsikten 2.0 TExAS Plug in MedUrs SPIRA – Anställnings-kompetens Spira integration Unga in Ordinarie samverkan ESF

13 Målgrupp Personer i förvärvsaktiv ålder (16–64 år) som behöver stöd från flera myndigheter Personer med fysiska, psykiska, intellektuella, sensoriska, medicinska funktionsnedsättningar Personer som har en offentlig försörjning (sjukpenning, sjuk/aktivitetsersättning, försörjningsstöd, arbetslöshetsersättning och aktivitetsstöd Unga personer i åldern 16–30 år som har behov av samordnade rehabiliteringsinsatser

14 Former för ledning, styrning, samverkan, uppföljning, m.m.
Förbundsordning Balanserad styrning Tjänsteköpsavtal med Skellefteå kommun Kommunikationsplan Hemsida; Lokal projektkatalog Länksammanställning över ordinarie samverkan Lokal statistik över offentliga försörjningsformer Lokal samverkansstruktur Policy för finansiering av samverkansinsatser/proj ekt Implementeringsstrategi Riktlinjer för deltagande i ESF-projekt

15 Styrkort 2014 för Samordningsförbundet Skellefteå
Vision Alla i arbete – egen försörjning Strategi Genom strukturell samverkan, gemensamma insatser och effektiv resursanvändning öka funktions- och arbetsförmågan hos personer i åldern 16–64 år i behov av samordnad rehabilitering så att de kan erhålla arbete och egen försörjning. Individen Förnyelse/utveckling Arbetssätt/processer Ekonomi 100 % av deltagarna i samordnad rehabilitering finansierad av samordningsförbundet har kommit närmare arbete på öppna arbetsmarknaden 100 % av deltagarna i samordnad rehabilitering uttrycker att deras livssituation förbättrats efter avslutad aktivitet Utveckla gemensam kunskap inom området hälsa, arbete, och försörjning Framgångsrika arbetssätt och samverkansformer implementeras i reguljär verksamhet Utveckla långsiktiga former för samordnad styrning och ledning av projekt Innovativa arbetssätt prioriteras i samordnad rehabilitering Ekonomi i balans Effektivt resursnyttjande i ett samhällsekonomiskt perspektiv MÅL AKTIVITET Tidig och samordnad rehabilitering i form av reguljär verksamhet eller projektverksamhet Med en gemensam kartläggning och handlingsplan som utgångspunkt genomföra individuella insatser i form av bl.a. arbetsrehabilitering arbetsträning sysselsättning psykosocial eller medicinsk rehabilitering utbildning arbetsmarknadsprogram praktik, m.m. Individuella och strukturellt förebyggande insatser Dialog och kontinuerligt samarbete med arbetsgivare och näringsliv Gemensam uppföljning och utvärdering efter avslutad aktivitet Öka tillgängligheten till samordningsförbundets hemsida genom ny teknisk plattform Sammanställa projektkatalog samt länkar till samordnade insatser och myndighetsspecifika insatser på hemsidan Ge ut ett nyhetsbrev minst 4 ggr per år Tillskapa mötesplatser för kontinuerligt kunskaps- och erfarenhetsutbyte (hemsida, samverkansgrupper, konferenser, seminarier, etc.) Gemensam kartläggning, behovs- och åtgärdsanalys Utveckla nya metoder för att mäta effekter av samordnad rehabilitering Delta i lokalt-, regionalt och nationellt utvecklingsarbete Genomföra gemensam kompetensutveckling inom området styrning och ledning Kontinuerligt kunskaps- och erfarenhetsutbyte Bedriva aktiv omvärldsbevakning Pröva nya modeller för samordnad ledning och styrning Samordna insatser enligt modellen En gemensam ingång Förmedla nya kunskaper i form av forskning, rapporter, m.m. Ansöka om medel från ESF Rapporter varje kvartal om utfall och prognos Tillämpa modell för samhällsekonomisk utvärdering av enskilda projekt

16 Projektkatalog, 2014 För att läsa/ladda ner en kopia av Projektkatalogen besöker Ni följande hemsida: Ni hittar projektkatalogen längst upp i den högra spalten.

17 Målgrupp Pågående verksamhet 2013 Deltagarantal Resultat
Arbetsmarknadstorget (Implementerat) Unga år med behov av långvarigt stöd från flera myndigheter Totalt: 79 Just nu: 40 Arbete/studier: 78% Utsikten 2.0 (ESF) Unga år med komplex problematik och behov av stöd från minst två myndigheter Totalt: 64 Just nu: 47 Arbete/studier: 54,5 % Unga in (ESF) Unga år som varken studerar, arbetar eller finns inskrivna på arbetsförmedlingen Totalt: 106 Just nu: 85 Arbete: 2 personer Studier: 15 personer Känd orsak: 5 personer Okänd orsak: 2 personer Praktikmatchen Utveckla webbverktyg som underlättar för företag och organisationer att anmäla praktikplatser Tillväxtfaktor Skellefteå (ESF) Unga år med försörjningsstöd samt nyanlända med akademisk bakgrund Totalt: 133 Främst metod- och organisationsmål Plug in (ESF) Gymnasieelever, främst åk 1, som riskerar att hoppa av utbildningen Totalt: 185 Just nu: 66 Avhopp i Skellefteå Läsår 11/12 : 107 elever Läsår 12/13: 95 elever Rätt väg ut (ESF – upphandling) Unga år utan fullständiga gymnasiebetyg Totalt: 70 Just nu: 25 24 personer vidare till nya insatser via SPIRA Unga TExAS (ESF) Unga 16 år och äldre med Aspergers syndrom och andra neuropsykiatriska diagnoser Totalt: 73 Just nu: 53 Främst studierelaterade ind. mål Hälsans Trädgård (Implementerat) Unga och vuxna år med långvarig arbetslöshet och ohälsa (S/A-ersättning) samt ekonomiskt bistånd Totalt: 106 (under projektperioden) Just nu: 23 Arbete: 10 personer Studier: 7 personer Övrigt (återremittering, projektbyte, sjukersättning, föräldraskap etc.): 89 pers MedUrs (ESF) Vuxna år som är utförsäkrade eller riskerar att bli det Totalt: 141 Just nu: 54 Resultatet avser 78 avslutade ärenden t.o.m. jan-13: Arbete: 25 personer Utbildning: 4 personer Praktik: 14 personer Pension/sjukers: 12 pers Annat: 2 personer Återremitterade: 21 pers Spira anställningskompetens (ESF) Unga och vuxna år med långvarig ohälsa och arbetslöshet Totalt: 239 Just nu: 60 Arbete/utbildning: Ca 50% Praktik: 38 % Återremitterade: 12% Spira integration (ESF) Unga och vuxna år med utländsk bakgrund och svårigheter att etablera sig på arbetsmarknaden Totalt: 119 Just nu: 45 Uppskattade siffror Arbete: 18 personer Yrkesutbildning: 15 pers Gruppbyte SFI: Ca 30

18 Aktuella projekt i Skellefteå – antal deltagare oktober 2013 resp
Aktuella projekt i Skellefteå – antal deltagare oktober 2013 resp. juli 2014 PÅGÅENDE PROJEKT INSKR. PERS (PREL.) MedUrs 54 - Plug in 66 ? SPIRA – Anställningskompetens 60 SPIRA – Integration 45 Spira Unga (tid. Rätt Väg Ut) 25 TExAS 53 Tillväxtfaktor Skellefteå 47 47 (ord. verks.) Unga in 85 Utsikten 2.0 Vi Vågar 30 IMPLEMENTERADE PROJEKT Arbetsmarknadstorget 40 Hälsans Trädgård 23 Totalt: 575 368 110

19 Implementerade projekt i Skellefteå!
Långsiktiga Samverkansformer Hälsans Trädgård Annan form av implementering Neurokognitiv Rehabilitering Närsjukvårdsprojektet SIN-projektet Neuropsykiatrisk samordning

20 Margaretha Larsson

21 Mål för deltagande unga vuxna
Minst 50 % av unga vuxna som deltagit i planerade aktiviteter får arbete på öppna arbetsmarknaden, med eller utan samhällsstöd, påbörjar studier eller medges rätt till offentlig försörjning efter genomförd utredning senast inom 90 dagar efter avslutad insats Resultat: 78% har nått målet Margaretha Larsson

22 Resultat/bedömning av måluppfyllelse
Mål för deltagande myndigheter Ett bedömningsinstrument minst har utvecklats och används av samtliga myndigheter Ett introduktionsprogram har utvecklats och används av samtliga myndigheter En handlingsplan/genomförandeplan, som ägs av ungdomen, har utvecklats och används av samtliga myndigheter En gemensam modell för arbetsgivarkontakter har utvecklats och används i verksamheten En modell för samverkan mellan myndigheter vad avser ungdomar med behov av stöd från flera myndigheter har utvecklats och används i verksamheten Margaretha Larsson

23 Resultat Intäkter i efterläge Kort sikt, ett år Kommunen 626 476 kr
Landstinget 2 188 116 kr Staten 232 395 kr Arbetsförmedlingen -293 893 kr Försäkringskassan -226 049 kr Övrig stat 752 338 kr Individerna/hushållen 546 031 kr Försäkringsgivarna 56 815 kr Om man vill fördjupa sig så kan man ju titta mer på hur resultaten för respektive medverkande organisation. Kommunen har efter ett år intäkter på kr. Lönsamheten är kr och återbetalningstiden är nio månader. Detta resultat kommer huvudsakligen från minskade utbetalningar av ekonomiskt bistånd, men även minskade kostnader för handläggning samt att deltagarna kommit i arbete eller ökat sysselsättningsgraden. Landstinget har främst genom minskade vårdkostnader, men även ökade skatteintäkter, ungefär 2,2 mkr efter ett år. Lönsamheten är 1,7 mkr och återbetalnings-tiden är 3 månader. Arbetsförmedlingen har ökade kostnader med kr. Detta är ett vanligt resultat i samhällsekonomiska utvärderingar och tyder på att Arbetsför-medlingens resurser har krävts för att deltagarna ska kunna nå målen. Försäkringskassan har ökat sina kostnader med kr på kort sikt. Denna kostnad är i första hand knuten till ökade kostnader för aktivitetsstöd. Staten totalt, dvs. Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen plus övriga effekter som påverkar staten, har minskade kostnader på kr på kort sikt och på fem år 1,2 mkr. Detta främst genom inbetalningar av sociala avgifter och indirekta skatter. Återbetalningstiden är 70 månader. Deltagarna har ökat sin disponibla inkomst i snitt med kr per deltagare.

24 Framgångsfaktorer! Personal från samtliga myndigheter
Helhetssyn = utgår från individens behov Gemensam behovsbedömning Gemensamma handlingsplaner Gemensamt ansvar = ”vårat ärende” Nära till beslut Tillgänglighet – flexibilitet Arbetsgivaren viktig SAMLOKALISERING

25

26 (Arbetslöshetsersättning, Sjukpenning, Sjuk-/Aktivitetsersättning och Försörjningsstöd)

27 (Sjuk-/Aktivitetsersättning minskar mest!)
49 33

28 Förändringar sedan 2005! Markant kostnadsminskning totalt
Sjuk- och aktivitetsersättningen minskar mest Förskjutning från statliga socialförsäkringssystemet till försörjningsstöd Personer med långvarigt försörjningsstöd står för den absoluta merparten av kostnaderna Ökad arbetslöshet bland unga/vuxna med funktionsnedsättning Allt färre får A-kassa Gruppen nyanlända arbetslösa ökar

29

30

31 ARBETSMARKNADSTORGET
MODELL FÖR MYNDIGHETSSAMVERKAN I SKELLEFTEÅ ARBETSMARKNADSTORGET LÅNGSIKTIG PLATTFORM FÖR SAMORDNAD REHABILITERING FÖR UNGA VUXNA 16–29 ÅR MED BEHOV AV STÖD FRÅN TVÅ ELLER FLERA MYNDIGHETER SAMORDNINGS-FÖRBUNDET SKELLEFTEÅ Stödja samverkan Finansiera Samordnad rehabilitering Gemensam kompetens-utveckling Förebyggande insatser Kartläggning Utvärdering, m.m. PROJEKTLEDAR-GRUPP Erfarenhetsutbyte Lärande Samordnad styrgrupp Helhetssyn Bättre analys Strategisk påverkan LOKAL SAMVERKANSGRUPP Förebyggande och rehabiliterande insatser inom områdena Arbete – Hälsa – Försörjning AF FK KOMMUN LANDSTING SAMORDNINGSFÖRBUND EXTERNA PROJEKTÄGARE

32 Vad krävs för framgångsrik samverkan?
Samverkanskultur och helhetstänkande Inkorporera helhetstänkande i myndigheternas resp. kulturer Fritt delande av information/kompetens Gemensam metod och kompetensutveckling Effektiv samordning mellan styrning uppifrån – och – ned och angelägna frågor nedifrån – och – upp Informella nätverk Nya arbetssätt och metoder Gemensam ledning Fokus på kompetenser och relationer Flexibla teamprocesser Resurser används tillsammans när det behövs Gemensamma kontaktytor mot medborgare med samordnade behov Gemensam resultatredovisning och incitament för samverkan Delad uppfattning om resultat och utfall Partsgemensam rapportering och utvärdering Mått på samverkanskompetens hos myndighetspersonal Belöning och erkännande för samverkan och engagemang Framgångsrik samverkan Struktur för samordning och innovation Skapa gemensamma spelregler Bejaka kreativitet Utveckla mötesplatser för strategiska beslut Inkubator som kan utveckla halvfärdiga idéer i samverkan Omvärldsbevakning Strategisk kompetensutveckling

33 Vad kännetecknar Samordnings-förbundets verksamhet och insatser!
Lokal prägel – gemensamt geografiskt ansvarsområde Gemensam målbild Gemensamma insatser med gemensamma resurser Långsiktig organisation för samverkan Nya sätt att arbeta Individen i fokus – helhetssyn Bra resultat Ska ge effekter på tre plan! Individen – samhället – organisationen

34 Utmaningar! Hur tillgodose behovet av samordnad rehabilitering när många projekt upphör och behoven är långsiktiga? personer utan gymnasieutbildning personer med funktionsnedsättning utomeuropeiskt födda personer mellan 55 och 64 år Balansen ordinarie samverkan – fortsatt utveckling av långsiktiga plattformar – nya projekt? Implementeringsprocessen när många projekt upphör? Fortsatt utveckling av det strukturella samverkansarbetet! Utveckling av hemsidan, förebyggande insatser, samordnade behovsanalyser, samarbete med företag/näringsliv, m.m.

35 Kontaktuppgifter Mobil: Telefon: Växel:


Ladda ner ppt "SAMORDNINGSFÖRBUNDET SKELLEFTEÅ"

Liknande presentationer


Google-annonser