Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
EVO-träff 8/9 2017 Inför Lungmånaden
2
Lungmånaden Återkommande kampanjmånad i november
Första lungmånaden genomfördes 2014
3
Bakgrund Behandlingen av lungsjukdomar är eftersatt.
Många patienter får inte rätt behandling Vården präglas av för lite diagnostik, för dålig behandling och allt för lite uppföljning Stora mörkertal. För t.ex. folksjukdomen KOL är uppskattat till personer Den mediala uppmärksamheten kring problematiken är sparsam.
4
Beskrivning Kampanjmånad för att uppmärksamma lungsjukdomar
Fokus på lungsjukdom, diagnos, behandling och rehabilitering Lokalföreningar arrangerar föredrag, träffar och spirometriundersökningar Opinionsbilda om problematiken kring lungsjukdomar Riksförbundet stöttar läns- och lokalföreningarna genom att fram både fysiskt- och opinionsinriktat material som kan användas under månaden.
5
Syfte Lungmånaden syftar till att under en månad opinionsbilda och öka medvetenheten om de lungdiagnoser som ingår i Riksförbundet HjärtLungs verksamhet – med fokus på diagnos, behandling och rehabilitering. En del av syftet är också att få fler medlemmar.
6
Mål Att öka kännedomen om lungdiagnoser Att värva fler medlemmar
Medial exponering genom t.ex. debatt- och nyhetsartiklar Genomföra politikermöte på landstingsnivå.
7
Målgrupp Människor med lungdiagnos (korrekt behandling)
Allmänheten (information) Politiker och beslutsfattare (opinion).
8
Vad händer under Lungmånaden?
Tema: Synliggör patienten Föreläsningar runt om i landet Samarbete med apotek (medlemserbjudande) Debattartikel och insändarunderlag Kampanj i webbutiken
9
Bra att notera om Lungmånaden
Världs-KOL-dagen: 15 november Sista beställningsdag före nov: 20 oktober Aktivitetsenkät från Mistat Digital enkät skickas ut via e-post i oktober Rapportera era aktiviteter Läggs upp på hemsidan i vår kalender
10
Ny behandlingsplan för KOL-patienter
11
Kunskapsstyrning Nationella riktlinjer (Socialstyrelsen)
Kunskap till professioner/verksamhet Regionala programrådsgrupper (Sjukvårdsregioner) Programrådsgrupper med experter (del av programrådet) Nationella programrådet för astma och KOL (SKL) Nationella riktlinjer (Socialstyrelsen) Hur det går till när sjukvården tar till sig ny kunskap.
12
Kunskapsstyrning Nationella riktlinjer (Socialstyrelsen)
Kunskap till professioner/verksamhet Regionala programrådsgrupper (Sjukvårdsregioner) Programrådsgrupper med experter (del av programrådet) Nationella programrådet för astma och KOL (SKL) Nationella riktlinjer (Socialstyrelsen) Astma/KOL-riktlinjerna kom från Socialstyrelsen.
13
Riktlinjer för en bättre KOL-vård
Kom 2015, första uppdateringen sedan 2004.
14
Varför nationella riktlinjer?
Patienter har rätt till samma vård oavsett var man bor Ger stöd för styrning av sjukvården till landstingen Effektivt resursanvändande – best practice Kvalitetshöjande – bättre vård och omsorg Ej heltäckande – fokuserar på områden där behovet är störst
15
Vad har de kommit fram till då?
40 centrala rekommendationer inom fem huvudområden: Diagnostik vid misstänkt astma eller KOL Interprofessionell samverkan Träning vid KOL Utbildning och stöd till egenvård Uppföljning och bedömning av symtom Behandlingsplanen ingår under utbildning och stöd till egenvård.
16
Kunskapsstyrning Nationella riktlinjer (Socialstyrelsen)
Kunskap till professioner/verksamhet Regionala programrådsgrupper (Sjukvårdsregioner) Programrådsgrupper med experter (del av programrådet) Nationella programrådet för astma och KOL (SKL) Nationella riktlinjer (Socialstyrelsen) Nationella programrådet har arbetat tillsammans med experter i grupper för att ta fram en ny behandlingsplan.
17
KOL – Min behandlingsplan
Behandlingsplanen finns att hämta i SKL:s webbutik här:
18
Varför behövs en behandlingsplan?
Hjälper att bibehålla sjukdomen stabil Snabbt upptäcka när sjukdomen försämras Veta vad du ska göra när du mår sämre
19
Innehåll Råd till patienten Checklista för läkemedel och vaccinationer
Patientens läkemedelslista Läkemedelsplan i tre steg vid ökad försämring Plats för personliga mål Plats för patientens personliga anteckningar Underlaget är baserat på evidens och beprövad erfarenhet från klinisk verksamhet över hela landet.
20
Finns att hämta i SKL:s webbutik. http://webbutik.skl.se/
21
SIDA 1 Namn och personnummer på varje sida * Varför du får den här behandlingsplanen Bra att veta – tips till patienten Information om KOL-försämring
22
SIDA 2 – övre delen De personliga behandlingsmålen är dina egna mål – t.ex. Jag vill orka leka med barnbarnen.
23
SIDA 2 – nedre delen Strategier för att nå behandlingsmål är VAD du ska göra konkret för att nå ditt mål. Utformas i samråd.
24
SIDA 3 Andningsövningar och läs mer *Mittenrutan - Övrigt/planering (undersökningar, provtagningar, återbesök m.m.) Kontaktuppgifter om var man vänder sig (din vårdcentral eller KOL-mottagning)
25
SIDA 4 Mina anteckningar – din yta för att skriva ned vad du vill – t.ex. frågor du vill ställa vid nästa besök.
26
SIDA 5 –översta delen Information om vaccinationer Läkemedelslista som enkelt kan ändras av din läkare Den översta delen är regelbunden KOL-behandling. Vad läkemedlet heter Styrka Dosering Och vad läkemedlet gör
27
SIDA 5 – nedre delen Mittendelen, E och F, är läkemedel vid behov Nedre delen är läkemedel vid försämring
28
SIDA 6 – Översta delen Beskrivning av vad du gör vid försämring – som ni ser är de olika faserna färgmarkerade. Som ett stoppljus – grön gul och röd
29
SIDA 6 – Översta delen – grön del Stabil fas – du känner dig som vanligt – tar dina vanliga läkemedel – tänk på aktivitet, träning och kost
30
SIDA 6 – Översta delen – gul del Begynnande försämring – känner dig sämre – extra luftrörsvidgande – dra ner på tempot på aktivitet och träning
31
SIDA 6 – Översta delen – gul del 2 Om det går 2-3 dagar utan att du blir bättre går du ner till försämring
32
SIDA 6 – Mellersta delen 1 Försämring – än svårare symtom. Här finns valmöjligheter för den som kanske har kortison hemma. Eller antibiotika om man har missfärgat sekret.
33
SIDA 6 – Mellersta delen 2 Här kan man också skriva in uppgifter till din mottagning eller KOL-sköterska så du vet vem du ska kontakta.
34
SIDA 6 – Nedersta delen – kritisk fas – sök akut/ring 112 De sista två sidorna med läkemedelsdelen och hur man gör vid försämring kan tas loss och sättas på kylskåpet.
35
Det finns en användarmanual för din behandlande läkare eller sköterska att ta del av på SKL:s hemsida.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.