Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
ANDT i Kalmar län
2
Disposition ANDT-strategin Trender nationell nivå
Regional lägesbild – fokus unga Förebyggande arbete
3
ANDT-arbetet, hela kedjan från nationell till lokal nivå
Landstinget, RFKL Landstinget, RFKL En sektorsövergripande samordning behövs för att regeringens mål och inriktning med ANDT-politiken ska kunna spridas och vara vägledande för samtliga berörda aktörer på nationell, regional och lokal nivå. Det är därför viktigt att varje aktör ser sin roll i kedjan. Det är genom att arbeta i en gemensam riktning som vi skapar goda förutsättningar för ett kvalitativt och jämlikt ANDT-arbete. Som ANDT-samordnare på Länsstyrelsen ligger det i min funktion att utgöra länken mellan det lokala och det nationella. Att den nationella politikens intentioner i handlingsplanen når ut på regional och lokal nivå. Men också att lokala och regionala nivåns förutsättningar och behov synliggörs för den nationella nivån. Att det finns en samordnande funktion på såväl nationell som lokal nivå är avgörande för att den här kedjan ska hålla ihop.
4
En samlad nationell ANDT-strategi
Som ni kanske redan vet så har vi i Sverige en samlad nationell ANDT-strategi. Tidigare har man på nationell nivå arbetat mer i stuprör, men en nationell handlingsplan för alkoholförebyggande arbete, enför narkotikaförebyggande arbete osv. Men år 2011 fattade den då alliansstyrda regeringen beslut om en samlad ANDT-strategi, med målområden från det främjande och förebyggande, till tillsyn och vård och behandling fattade vår nuvarande regering beslut om en fortsatt strategi där målområdena i stort låg fast. Vi som arbetar med ANDT-frågorna ser det som väldigt positivt att det på nationell nivå finns en samsyn över partigränserna av ANDT-arbetet, vilket ger en långsiktighet i arbetet.
5
Regionala strategin - Gäller 2017-2021 - Innehåller 40 insatser
fördelade på fem mål där regionala och lokala aktörer är satta som ansvariga. ”Grund- och gymnasieskolor ska ha en ANDT-policy.” ”Användning av arbetssättet samordnad individuell plan (SIP) i länets kommuner.”
6
Regionala strategin Vi vill förbättra regional samverkan, undvika ”stuprör” och att strategin ska förankras och användas. Länsstyrelse, Landstinget, Regionförbundet, Polismyndigheten och länets 12 kommuner ställer sig bakom strategin. Ska ses som ett hjälpmedel till lokala nivån.
7
Trender nationell nivå
8
Ungas användning åk9 och gy2
9
Ungas användning av narkotika
Procentuellt stabilt över tid, men de som brukar gör det mer…
10
Andelen rökare i årskurs 9 och gymnasiets år 2
Andelen rökare i årskurs 9 och gymnasiets år 2. Procentuell fördelning efter kön. 1974–2017. Procent
11
Andelen alkoholkonsumenter i årskurs 9 och gymnasiets år 2, efter kön
Procent
12
Varför är det så? Hälsotrend Folkhälsokunskap
Långsiktigt förebyggande arbete Tillgångsbegränsning – lagar och regler Närvarande och jämlikt föräldraskap Internet och smartphones … och tyvärr ökning psykisk ohälsa och färre relationer
13
Regional lägesbild By Lokal_Profil, CC BY-SA 2.5,
14
Genomsnittlig årskonsumtion i liter ren alkohol
(100 %) i ILFA-kommunerna i Kalmar län respektive länet och riket. Årskurs
15
Genomsnittlig årskonsumtion i liter ren alkohol
(100 %) i ILFA-kommunerna i Kalmar län respektive länet och riket. Gymnasiets år
16
Andelen elever i årskurs 9 som använt narkotika de senaste 12 månaderna i kommuner i Kalmar län och riket. År 2015 & 2017. Procent
17
Andelen elever i gymnasiets år 2 som använt narkotika de senaste 12 månaderna i kommuner i Kalmar län och riket. År 2015 & 2017. Procent
18
Andelen elever i årskurs 9 som röker i Kalmar län och i riket
Andelen elever i årskurs 9 som röker i Kalmar län och i riket och 2017. Procent Röker ibland Röker dagligen/nästan dagligen
19
Andelen elever i gymnasiets år 2 som röker i Kalmar län och i riket
Andelen elever i gymnasiets år 2 som röker i Kalmar län och i riket och 2017. Procent Röker ibland Röker dagligen/nästan dagligen
20
Förebyggande arbete – vad kan vi göra?
21
”Vi har inte råd att inte arbeta förebyggande”
Missbrukare ett år Kommun kr Samhället kr 19 pers hela inkomstskatt..! Liv i utanförskap (30 år) 7 mkr Om missbrukare 30 mkr - Om livsstilskriminell 50 mkr Kostnad ANDT-samordnare – ca kr 1 år 5 år 30 år Arbetsförmedling 26 375 474 325 Försäkringskassan 2 Kommunen 1 4 Landstinget 62 234 1 Rättsväsendet 3 11 Övriga 2 9 Summa 1 7 29 Ingvar Nilsson, DET ÄR BÄTTRE ATT STÄMMA I BÄCKEN ÄN i ÅN , 2008 Ingvar Nilsson, DET ÄR BÄTTRE ATT STÄMMA I BÄCKEN ÄN i ÅN , 2008 + 7 inflation (SCB) *0,3=87 000
22
Glöm inte sociala effekterna..!
2 100 barn (4–5%) i Kalmar län lever i familj med beroende/missbruk. 75 st 15-åringar stannar hemma en dag från skolan, ta hand om närstående, psykisk ohälsa/beroende/missbruk. Var fjärde kvinna utsatt för brott i nära relation under sin livstid. 4–5 under 18 ger barn (Föräldrar i beroende- och missbruksvård och deras barn, CAN) Var fjärde kvinna utsatt för brott i nära relation under sin livstid ( 75 st 15-åringar stannar hemma en dag från skolan, ta hand om närstående (Socialstyrelsen, NKA, 3% av 15 åringarna)
23
Framgångsrikt lokalt arbete
Utgår från forskning Kartläggning av resurser och problem – utgår från behov Samsyn/Styrning/Struktur Mobilisera många aktörer i kommunen Inkluderar både tillgänglighet och efterfrågan Politisk vilja och handlingskraft, stöd och engagemang från kommunledning Samordnare med tydligt uppdrag och mandat Lokala media (opinion/stöd hos befolkningen) – sociala medier Uppföljning och utvärdering Tillräcklig tid
24
Vad kan man göra? Grunden för framgångsrikt arbete är policy/handlingsplan och samordnare Få evidensprövade metoder – Folkhälsomyndigheten förvaltar och rekommenderar…. ….? Bästa tillgängliga kunskap
25
Risk- och skyddsfaktorer
Liv och hälsa ung i Örebro län, 2014 Knut Sundell m.fl., Elever på vift, vilka är skolkarna?
26
Vad kan man göra? Generella: Pax i skolan, ANDT på schemat, Föräldrastöd (Effekt, Komet, föräldrainformation/-brev,-kampanjer, -möten), ANDT-policy i kommunerna (skolor, arbetsplatser etc), SMADIT, BIM, BVC/BHV, uppmärksamhetsveckor, skyddade boenden, riskhelger Alkohol: Tillsyn, AAS, Kronobergsmodellen, Hejdå alkoholskador, Audit Narkotika: Krogar mot knark, Kaggpiloten, Cannabiskampanjer, Dudit Dopning: PRODIS Tobak: Tillsyn, Tobaksfri duo, SOTIS, Tobaksfri utmaning, Tobacco endgame
27
Om inte dammen håller då…?
Övergång till Victroia RFKL om missbruksvård
28
Gemensamma Presidie- konferenser
Länsgemensam ledning i samverkan inom socialtjänst och angränsande område hälso- och sjukvård Länsgemensam ledningsgrupp Gemensamma Presidie- konferenser Berednings- grupp Utvecklings-råd Äldre Missbruk & Beroende Barn & unga Psykisk hälsa Folkhälsa e-hälsa
29
Alkoholrelaterad sjukdom och dödlighet ökande trend jämfört med riket
Barn till föräldrar med missbruk löper fyra till sju gånger så stor risk att utveckla eget missbruk Vi behöver… Tidigt upptäcka risk-, och missbruk för att nå föräldrar och upptäcka barnen Stödja relationer mellan barn och förälder Erbjuda stöd för barnen och samtidigt Erbjuda stöd för föräldern och de anhöriga arbeta familjeorienterat Utveckla arbetet med ungdomar och unga vuxna med eget missbruk
30
Handlingsplan för missbruk och beroende
31
Bakgrund Mål för både SKLs kongress och SKLs styrelse Handlingsplanen
SKL ska verka för att kommunernas och landstingens missbruks- och beroendevård präglas av förbättrad samverkan, samordning och ansvarsfördelning (kongressperioden ) Missbruk och beroende ska bli en av SKLs prioriterade frågor Handlingsplan tas fram Handlingsplanen riktar sig till beslutsfattare, omfattar tidig upptäckt/tidiga insatser, stöd och behandling (ej generellt förebyggande, ej specifikt spel), gäller för målgruppen barn och unga år, och beslutas enligt nuvarande tidsplan av SKLs styrelse 15 juni 2018 Handlingsplanen är inte ett kunskapsstöd för professionen, utan riktar sig till politiker och tjänstemän på en ”högre” nivå. Svårt att undvika förebyggande arbete. Kommer att finnas med i någon mån men inget fokus. Inte heller djupdykning i spel om pengar trots ny lagstiftning från årsskiftet. Många av åtgärdsförslagen kommer dock att vara generiska och även innefatta spel.
32
Syftet….. ……med handlingsplanen är att bidra till att minska missbruket bland barn och unga genom att bl.a utgöra underlag för att stödja utvecklingsarbetet som är kunskapsbaserat och som bygger på bättre samverkan och samordning mellan aktörerna tydliggöra ansvarsfördelningen mellan olika huvudmän tydliggöra gränssnittet mellan hälso- och sjukvård och socialtjänst när det gäller stöd och behandling till personer med missbruks- och beroendeproblematik stödja etablering och skapa hållbara strukturer på lokal, regional och nationell nivå för att uppnå ovanstående, tydliggöra behovet av åtgärder som kan minska missbruket bland barn och unga
33
Process Hösten 2017 Januari – Februari 2018
Mars – April Maj – Juni 2018 Kunskapsinhämtning Förankring av vilka problem som ska lösas med handlingsplanen Handlingsplanen skrivs med hjälp av bl.a. expertgrupp och intern projektgrupp Kunskapsinhämtning: Massvis med rapporter om sakernas tillstånd. Kompletterat med att ringa in och förankra vilka problem vi ska lösa med handlingsplanen. Skapa en gemensam bild. SKL:s nätverk, t.ex. MILK (personer som arbetar med missbruk/beroende i kommuner, landsting och regioner), Barn och unga-nätverket (utvecklingsledare som arbetar med den sociala barn- och ungdomsvården), Socialchefer, psykiatrichefer, hälso- och sjukvårdsdirektörer, skolchefer. Referensgrupp, bestående av brukar- och intresseorganisationer, myndighetsföreträdare (Socialstyrelsen, Folkhälsomyndigheten, Skolverket, Polisen, Kriminalvården, SiS och MUCF) samt fackliga organisationer. Handlingsplanen skrivs nu, där denna workshop med expertgruppen är till hjälp. Även experter internt på SKL i en projektgrupp. Förankring av åtgärdsförslag: på samma sätt som förankringen av problembilden plus ett möte med politiker från kommun och landsting. Intern administrativ process på SKL fram till beslut i SKLs styrelse den 15 juni. Beslut Förankring av åtgärdsförslag i referensgrupp, nätverk och politikermöte Intern förankringsprocess av handlingsplanen på SKL
34
Ordmolnet visar vad de 13 experterna lyfte som viktigast att jobba med för att få en förändring. Detta har sedan byggts på i förankringsprocessen under hösten. Presentation
35
Vad ska vi fokusera på? Sammanfattningsvis 180122
Identifiera olika aktörer Roller Samarbeten Åldersgränser Gemensamt Team och mottagningar Nämnder Avtalssamverkan Ekonomi Individen i fokus Utgå från individens behov Brukarinflytande Tillgänglighet Jämlikt Anhörigperspektiv Systematisk uppföljning Individnivå Verksamhetsnivå Samsjuklighet Psykisk ohälsa – missbruk Fysisk funktionsnedsättning – missbruk Personer som omfattas av LSS – missbruk Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (ADHD t.ex.) – missbruk Viktiga aktörer för tidig upptäckt Skolan Ungdomsmottagningar BUP Primärvården Föreningsliv Föräldrar Kompetens …..utveckling …..försörjning Omsätta forskning till praktik Implementeringsstöd Följsamhet till riktlinjer Bollandet mellan instanser Ansvaret Pengarna Juridiken Skolan som gemensam arena Fånga upp - alla barn/ungdomar går i skolan Elevhälsan! Samarbete med andra – andra aktörer komma in i skolan (skolan behöver inte göra allt) Klara skolan = skyddsfaktor Detta sammanfattar i någon mån det som kommit fram i förankringsarbetet hittills. Innefattar både problem och områden att hitta lösningar i. Samordning och samverkan mellan olika aktörer Samtidiga insatser Enkla kontaktvägar Synsätt Stigmatisering Vård – straff Sjukdom – socialt problem Olika kulturer kommun – landsting Nya målgrupper = behov av kulturkompetens Stärka samarbetet mellan och inom huvudmännen Samverkansöverenskommelserna SIP
36
Tack för uppmärksamheten!
Olof Emilsson ANDT-samordnare Länsstyrelsen Kalmar län Victoria Häggerud Regional utvecklingsledare inom missbruk och beroende samt psykisk hälsa Regionförbundet i Kalmar län
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.