Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Uppstartsmöte För Eget val inom hemtjänsten i Norrköping

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Uppstartsmöte För Eget val inom hemtjänsten i Norrköping"— Presentationens avskrift:

1 Uppstartsmöte För Eget val inom hemtjänsten i Norrköping
Uppstartsmöte För Eget val inom hemtjänsten i Norrköping

2 Program Uppstartsmöte
Beställare Magnus Johansson, Helena Axestam Ersättning Lotta Rengart, Lina Fahlén Systemförvaltningen Lina Fahlén Myndighetsutövningen Louise Lundberg, Linda Wilhelmsson, Linnea Broström Medicinskt ansvariga Anita Ottosson och Marie Donlau Socialt ansvariga Helen Franzén Fika Kort om organisering av kommunala gemensamma resurser Teresa Påhlsson Larmorganisationen installation och åtgärdande av larm Anna-Pia Viklund + Mattias Jacobsson Nattorganisation, vak Almir Imsirovic Hemgångsteamet Erika Thorsell, Susanne Durkfeldt Hemsjukvård Tommy Larsson Matdistribution Liselotte Landerdahl Övriga frågor Karin Lindblad Rådeklint

3

4 Ersättning Talare: Lotta Rengart & Lina Fahlén

5 Grunder för ersättning
Registrerad utförd tid Mellan 07:00 till 22:00

6 Ersättning enligt registrerad utförd tid
Den registrerade tiden ligger till grund för: Säkerställa att brukaren får de insatser hen är i behov av, samt att de utförs enligt genomförandeplan Utföraren ska få rätt ersättning Fatta strategiska beslut och följa utvecklingen

7 Verksamhetssystem Treserva – verksamhetssystem och journalsystem
TES APP – registrering av utförd tid RFID – Tagg hemma hos brukaren för att säkerställa närvaroregistrering Phoniro – digital nyckelhantering

8 Ersättning Ersättning ges för utförd tid
Utförd tid får inte överstiga beviljad tid I ersättningen ingår samtliga kostnader för tjänsternas utförande Samma ersättning för både omvårdnadsinsatser och serviceinsatser Lägre ersättningen om företaget inte erbjuder heltid och sammanhållen arbetstid Högre ersättningen om brukaren bor i ett landsbygdsområde (LOV-område 4,5 och 6)

9 Manuell registrering Andelen registrerade besök med RFID tagg ska vara minst 80 % av den utförda tiden Andelen manuellt registrerade timmar som överstiger 20 % ersätts inte Exempel på manuell registrering kollektiva insatser (inköp), driftavbrott, korrigering av felaktig registrering Efterregistrering kan endast ske 72 timmar efter att insatsen utförts

10 Förändring av brukarens behov
Varaktig förändring Om myndighetsutföraren beviljar utökade insatser ges ersättning från den beslutade dagen Oförutsedda behov Ersättning för oförutsedda behov ingår i ersättningen för de första tre dagarna. Kvarstår behovet efter tre dagar ska kontakt tas med biståndshandläggare. Vak vid t.ex. vård i livets slutskede Vak beslutas av sjuksköterska och ersätts som utförd tid

11 Ingår i timersättningen
Dubbelbemanning Bomtid Delegerade HSL-insatser

12 Utbetalning Utföraren har ansvar för att registreringen av utförd tid är korrekt gjord i systemet Kontroll av den registrerade utförda tid görs mot beviljad tid via automatik, en utbetalningsfil görs och skickas till banken Utförarna får ersättningen genom utbetalningsfil senast den 15 månaden efter. Ingen faktura hantering Utförarna behöver lämna bank och konto där man vill ha in sin ersättning

13

14 Systemförvaltningen Talare: Lina Fahlén

15 Systemförvaltning 12 medarbetare på Lindövägen 5 A
Systemförvaltare och utvecklingsledare

16 Uppdrag Upphandling Projekt Införande av nya verksamhetssystem Support
Utbildning, månadsvisa och vid behov Användarstöd, APT etc. Ändringshantering Referensgrupper Välfärdsteknologi och e-hälsa

17 Förutsättningar Uppdragsplan – minst två tekniska produkter eller tjänster inom välfärdsteknologin har prövats årligen och ställningstagande om införande, användning och implementering har tagits Handlingsplanen Nätverket för e-hälsa

18 Den kommunövergripande IT-strategin
Gemensam projektportfölj Beredningsforum för kommande projekt – chef för systemförvaltning deltar – beslut tas sedan i den kommunövergripande IT-styrgruppen IT-styrgruppen – Magnus deltar

19 Pågående projekt på Vård- och omsorgskontoret
Mobil dokumentation Tjänst för tillsyn Digital läkemedelsordination, och signering av läkemedel via app Interna larmssystem Ny larmhantering inom ordinärt boende

20 Åtkomst fjärrverktyg Länk SITHS-kort
Rutin för hantering av behörigheter Tillgång till Treserva TES Webb Phoniro Easit – behörighetshantering Kundservice Online

21 Systemförvaltningen 011-15 25 55
Kontaktuppgifter Systemförvaltningen Telefontid: ,

22 Myndighetsutövningen Talare: Linda Wilhelmsson & Linnea Broström

23 Rutin gällande överrapportering av förändrade behov mellan myndighetsutövningen och hemtjänstutförare Utgångspunkten är att den enskilde själv ska kontakta myndighetsutövningen Om den enskilde inte kan eller vill så kan hemtjänstutförare ta kontakten Alla meddelanden i enskilda ärenden ska skickas till funktionsbrevlåda i Treserva (inte enskild person) Alla funktionsbrevlådor i Treserva ska läsas av två gånger varje vardag

24 Förändring av den enskildes behov som är brådskande - pågående ärenden
Avser insatser som inte kan vänta och handlar vanligtvis om följande behov: hjälp vid toalettbesök få i sig mat och dryck den enskilde inte har mat för dagen Hemtjänstutföraren ska meddela myndighetsutövningen omgående Biståndshandläggare omprövar pågående beslut Om biståndshandläggaren beviljar utökade insatser så ska beslutet dateras från den dagen insatserna påbörjades

25 Oförutsedda behov under en begränsad period - pågående ärenden
Insatser som uppstår plötsligt och som kan förväntas pågå under en kortare period. Exempelvis: att den enskilde drabbas av magsjuka, feber, urinvägsinfektion en person med demensproblematik som vanligen får hjälp från närstående och av särskilda skäl därmed inte kan lämnas ensam Hemtjänstutföraren ska meddela myndighetsutövningen om insatser kvarstår efter tre dagar Biståndshandläggare omprövar pågående beslut Om biståndshandläggaren beviljar utökade insatser så ska beslutet dateras från den fjärde dagen som insatserna utförts

26 Behovet avviker från de insatser som beviljats
Om utföraren upptäcker att det finns ett hjälpbehov som inte är beskrivet i uppdraget ska detta meddelas myndighetsutövningen Enheten ska tydligt beskriva på vilket sätt hjälpbehovet skiljer sig från uppdraget när biståndshandläggare kontaktas

27 Vad händer med brukare som skrivs ut från sjukhuset?

28 Följande personer bör initialt ha stöd från Hemgångsteamet
Personer med omfattande utökat stöd med personlig vård Personer med rehabiliteringsbehov, vilket kan innefatta personer med kognitiv svikt Personer där bedömning görs att det finns risk för återinläggning, eller att personen varit återinlagd Personer med oro men har behov av samma stöd och eller känner oro för att klara hemgången

29 Följande personer bör ha stöd från ordinarie hemtjänstutförare
Personer med endast serviceinsatser Personer med mindre utökat stöd Personer som har pågående LAH Personer med stor kognitiv svikt Personer med omfattande pågående omvårdnadsinsats Följande personer bör ha stöd från ordinarie hemtjänstutförare

30 Egenvård Den enskilde kan ansöka om stöd med egenvård
Myndighetsutövningen behöver ta del av en egenvårdsplan för att kunna fatta beslut om stöd med egenvård Egenvårdsplanen görs av hälso- och sjukvårdspersonal i samråd med den enskilde och den chef som ska tillhandahålla personal för egenvården. När detta är genomfört kan hemtjänsten stödja den enskilde med egenvård

31 Kontaktvägar All kommunikation rörande enskilda ärenden görs i Treservas meddelandefunktion via funktionsbrevlådor ”Myndighetsutövning BHL Team” är vår funktionsbrevlåda Mottagningsgruppen Alla handläggare turas om att svara i mottagningstelefonen I första hand till för våra medborgare så använd gärna funktionsbrevlådan Telefontider 8-11 samt helgfri vardag Som komplement finns alla handläggare tillgängliga på egen telefon med möjlighet att lämna meddelande E-post för brukare och anhöriga som kan lämnas ut:

32 Medicinskt ansvariga Talare: Anita Ottosson & Marie Donlau

33 MAS funktionen medicinskt ansvarig sjuksköterska
Hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) och Hälso- och sjukvårdsförordningen (2017:80) Ska ansvara för att; patienten får en säker och ändamålsenlig hälso- och sjukvård av god kvalitet inom kommunens ansvarsområde, patienten får den hälso- och sjukvård som en läkare förordnat om, journaler förs i den omfattning som föreskrivs i patientdatalagen (2008:355), beslut om att delegera ansvar för vårduppgifter är förenliga med patientsäkerheten, det finns ändamålsenliga och väl fungerande rutiner för a) läkemedelshantering, b) rapportering enligt 6 kap. 4 § patientsäkerhetslagen (2010:659), och c) att kontakta läkare eller annan hälso- och sjukvårdspersonal när en patients tillstånd fordrar det.

34 MAR funktion medicinskt ansvarig för rehabilitering
Samma lagrum som MAS, ej läkemedel Ansvaret handlar i huvudsak om rehabilitering. Arbetsterapeut eller sjukgymnast/fysioterapeut krävs. Patientsäker och ändamålsenlig rehabilitering, medicinsk tekniska hjälpmedel, att känna sig säker på hur hjälpmedlen används/hanteras, anvisad uppgift av legitimerad. Medicnskt tekniska hjälpmedelär mycket andra saker, plåster, blodtrycksmätare..

35 Samverkan med medicinskt ansvariga, enligt FFU
Utföraren är skyldig att samarbeta med Beställarens MAS samt MAR. Utföraren är skyldig att medverka till att skapa utrymme och samverkansformer för det tillsynsarbete som åvilar MA. Utföraren har skyldighet att följa de av Beställaren upprättade direktiv, instruktioner och riktlinjer inom hälso- och sjukvården. MA utövar sitt lagstadgade ansvar genom att kontrollera och granska Utförarens arbete med kvalitet och säkerhet inom hälso- och sjukvårdens område. Utföraren är skyldig att vidta de åtgärder MA påtalar efter granskning. Utföraren ska på eget initiativ omgående informera och samråda med Beställaren, SAS, MA och ansvarig handläggare i det enskilda ärendet om IVO inlett tillsyn i verksamheten. Kopia på tillsynsprotokoll och tillsynsbeslut ska skickas till Beställaren. FFU 21.3 SAMVERKAN MED MEDICINSKT ANSVARIGA 26.2 INFORMATION

36 Sammanställning med exempel på samverkan med MAS och MAR
Utredning av allvarlig händelse – i samverkan med hemsjukvården IVO tillsyn, ärenden Uppföljning Delegering – återkallande, utökning, begränsning mm Loggkontrolluppföljning Dokumentation – patientjournal Vårdhygieniska frågor

37 Delegering Patientsäkerhetslagen 6 kap 3 § (2010:659) Delegering inom hälso- och sjukvård och tandvård SOSFS 1997:14 MAS och MAR har det yttersta ansvaret för att delegeringar tillgodoser patientsäkerheten – avgör vad som kan delegeras, men inte vad som ska delegeras Medicinska arbetsuppgifter – varje åtgärd som hälso- och sjukvårdspersonal utför direkt eller indirekt i förhållande till patient, i samband med undersökning, diagnostik, vård eller behandling och förebyggande av sjukdom och/eller skada Delegeringsbesluten upprättas i verksamhetssystemet Treserva av hemsjukvårdens leg personal Samverkansdokument med Regionen finns om vad som kräver delegering

38 Handlingar och frågor skickas till: E-post: mas@norrkoping.se
Kontakt MAS/MAR Beställning: Anita Ottosson, tel MAS Marie Donlau, tel MAR Uppföljning: Liselotte Söderholm, tel MAS Handlingar och frågor skickas till: E-post:

39 Socialt ansvariga Talare: Helen Franzén

40 SAMVERKAN MED SOCIALT ANSVARIG SAMORDNARE, enligt FFU
Utföraren ska samarbeta med Beställarens SAS som är en viktig resurs i frågor som rör socialt innehåll, social dokumentation och sociala avvikelser. Utföraren ska alltid informera och samråda med SAS under utredning av allvarliga klagomål, allvarliga rapporter om missförhållanden/Lex Sarah och då IVO har ett tillsynsärende hos Utföraren. Utföraren är skyldig att vidta de åtgärder SAS påtalar efter granskning.

41 SAMVERKAN MED SOCIALT ANSVARIG SAMORDNARE, enligt FFU
Utföraren ska följa gällande lag och föreskrift enligt Lex Sarah samt föreskrift om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete. Utföraren ska alltid hålla Beställaren informerad samt skicka in upprättade rapporter om missförhållanden eller påtagliga risker för sådana som rör Utförarens brukare. Även slutförda utredningar som vidtagits med anledning av inkomna rapporter ska skickas till Beställaren.

42 SAMVERKAN MED SOCIALT ANSVARIG SAMORDNARE, enligt FFU
I de fall Utföraren bedömer att händelsen utgör ett allvarligt missförhållande eller en påtaglig risk för ett allvarligt missförhållande ska Utföraren informera SAS om att utredning startats. Då utredning av en händelse eller risk som bedömts som allvarlig avslutas, ska den, samt anmälan som lämnats till IVO, skickas till Beställaren. Utföraren ska två (2) gånger per år, 15 januari och 15 augusti, skicka en sammanställning över Lex Sarah utredningar till Beställaren

43 Samverkan med SAS Den sociala dokumentationen – journal och genomförandeplan Rapportering och utredning av missförhållanden eller påtaglig risk för missförhållanden enligt lex Sarah Klagomål Tillsyn från IVO Uppföljning

44 Kontakt SAS: Beställning: Maria Hebo, tel Uppföljning: Helen Franzén, tel E-post:

45 Organisering av kommunala gemensamma resurser Talare: Teresa Påhlsson

46 Organisation Verksamhetsområde ordinärt boende
Organiserad med en ansvarig verksamhetschef och 2 områdeschefer med var sitt spår, ca 15 enhetschefer var. Verksamheter som gäller för samtliga hemtjänst utförare: Larmteam Nattorganisation hemtjänst/larm Hemgångsteamet Hemsjukvård hälso- och sjukvård inklusive rehab, dygnet runt

47

48

49 Larmorganisationen, installation och åtgärdande av larm Talare: Anna-Pia Viklund & Mattias Jacobsson

50 Hur arbetar larmteamet
Kommunens larmteam ansvarar för samtliga brukare som har beviljat trygghetslarm oavsett utförare dag/kväll Våra arbetstider är mellan kl Larmteamet utgår från Hantverkaregatan 49 Larmteamet ansvarar även för: installation/borttagning av samtliga larm felsökning/åtgärder batteribyte

51 Organisation Larmteam
Enhetschef Anna-Pia Viklund Telefon nr E-post Kontakt med larmteamets medarbetare Funktionsbrevlåda ej individärende

52 Nattorganisation Talare: Almir Ismirovic

53 Hur arbetar natten Kommunens medarbetare natt arbetar inom hemtjänst med samtliga brukare oavsett utförare dag och kväll Våra arbetstider är mellan kl Natten ansvarar för samtliga brukare som har beviljade insatser nattetid inklusive trygghetslarm Nattdistriktens upptagningsområden kommer att tydliggöras på så fort GIS kartor är klara. Till dess är informationen via biståndshandläggare.

54 Organisation natt hemtjänst
Enhetschefer: Nattdistrikt 1 Maria Hådén Bråddg m omnejd Nattdistrikt 2 Christina Ekström Vilbergen m omnejd Nattdistrikt 3 Annette Wiman norra inkl Svärtinge Nattdistrikt Louise Persson centrala Nattdistrikt 6 Almir Imsirovic söder

55 Organisation natt hemtjänst
Enhetschefer: Nattdistrikt 7 Kristoffer Levin Vikbolandet Nattdistrikt 8 Sandra Feyrer Amundin Kolmården Nattdistrikt 9 Senad Mutic Åby/Jursla Nattdistrikt 10 Ivana Lukic Skärblacka Kontakt utanför kontorstid samt helger/röda dagar sker via våra biträdande enhetschefer

56 Hemgångsteamet Talare: Erika Thorsell & Susanne Durkfeldt

57 Hur arbetar hemgångsteamet
Kommunens hemgångsteamet utgår från lokaler på Hantverkaregatan 49 Hemgångsteam arbetar hemma hos vissa brukare innan insatser övergår till av brukaren vald utförare dag/kväll Våra arbetstider är mellan kl Hemgångsteamet består av undersköterskor, sjuksköterskor, arbetsterapeut och fysioterapeut Hemgångsteamet arbetar utifrån särskild uppdragsspecifikation Brukaren kan få insatser från hemgångsteamet mellan ca 2-14 dagar innan uppföljning och överlämnande till den hemtjänst utförare brukaren väljer

58 Hemgångsteamet (HGT) Ny uppdragsspecifikation från och med februari Hemgångsteamet ska ge stöd med vård och omsorg till personer som efter en sjukhusvistelse behöver hemtjänst för första gången eller har omfattande förändrat behov av stöd för att kunna återgå till sitt ordinära boende. Det görs alltid en individuell bedömning av vilket stöd som blir bäst för den enskilde. Hemgångsteamet består av undersköterskor, sjuksköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter och har hela Norrköpings kommun som upptagningsområde. Vägledning för myndighetsbedömning av målgrupp Följande personer bör initialt ha stöd från Hemgångsteamet: Personer med omfattande utökat stöd med personlig vård Personer med rehabiliteringsbehov, vilket kan innefatta personer med kognitiv svikt Personer där bedömning görs att det finns risk för återinläggning, eller att personen varit återinlagd Personer med oro men har behov av samma stöd och eller känner oro för att klara hemgången

59 Organisation hemgångsteamet
Enhetschef Erika Thorsell Telefon nr E-post Kontakt med hemgångsteamets medarbetare Funktionsbrevlåda ej för individärende

60 Hemsjukvården samt om vak Talare: Tommy Larsson

61 Hur arbetar hemsjukvården dagtid
Hemsjukvården (HSV) omfattar hälso- och sjukvårdsinsatser utifrån hemsjukvårdsavtal och tröskelprincip Hemsjukvården har distriktssköterskor, sjuksköterskor, arbetsterapeuter, fysioterapeuter och undersköterskor Hemsjukvården finns på Hantverkaregatan 51 Våra arbetstider är mellan kl Hemsjukvården delegerar vissa arbetsuppgifter till omvårdnadspersonal t.ex. läkemedelshantering

62 Hur arbetar hemsjukvården dagtid
Brukaren/närstående återlämnar hjälpmedel på Hantverkaregatan 51 Genomgång Rutiner hemsjukvård LOV Funktionsbrevlådor i Treserva Övrigt/frågor

63 Geografisk indelning HSV är indelade i norr och söder Gränsen går från arkösundsvägen in till stan vidare upp på södra promenaden till kungsgatan där motala ström tar över som gräns mellan norr och söder. Kommande GIS kartor kommer att göra gränsdragningen tydligare. HSV rehab arbetar över hela kommunen

64 Hur arbetar sjukskötersketeam kväll och natt
Sjukskötersketeamet: hälso- och sjukvårdsinsatser, planerade och oplanerade Sjukskötersketeamet har distriktssköterskor, sjuksköterskor och undersköterskor Sjukskötersketeamet finns på Hantverkaregatan 50 Våra arbetstider är mellan kl

65 Vak Enligt FFU 3.5 Vak Vak är en insats som beslutas av sjuksköterska i samband med till exempel vård i livets slutskede. Beslutet tas i samråd mellan enhetschef och sjuksköterska, men registreras av legitimerad personal i Treserva och dokumenteras i journal. Tiden registreras som insats VAK i TES och mobiltelefonen. Ersättning ges för utförd tid. HS arbetsuppgifter som inte delegeras men ingår i omvårdnaden. Rutin för informationsöverföring

66 Arbetsuppgifter enligt HSL
5.2.3 Hälso- och sjukvård i hemtjänst I hemtjänsten kan kommunen ha ett hälso- och sjukvårdsansvar om den enskilde har behov av hälso- och sjukvård i hemmet. Medarbetare i hemtjänsten kan utföra hälso- och sjukvårdsinsatser genom delegering från till exempel hemsjukvård, LAH eller primärvård. Egenvårdsplan ska ha upprättats av hälso- och sjukvårdspersonal i samråd med den enskilde och den chef som ska tillhandahålla personal för egenvården. Se vidare ”Samverkansrutin i Östra Östergötland kring egenvård”

67 Avvikelsehantering Vård- och omsorgsnämnden är vårdgivare enligt HSL Registrerade avvikelser som berör HSV ska meddelas via funktionsbrevlåda i Treserva Utförare måste vara delaktig i utredning och bearbetningen av avvikelser tillsammans med HSV

68 Kontakt med hemsjukvården för era medarbetare dygnet runt Numret får inte lämnas ut till patienter och närstående

69 Organisation hemsjukvård dag
Enhetschefer: Hemsjukvård dag norr: Maria Forssén Hemsjukvård dag söder Tommy Larsson Hemsjukvård dag rehab Tomas Gilliot

70 Organisation sjukskötersketeamet kväll och natt
Enhetschef Frida Lindgren Karlsson

71 Matdistribution Talare: Liselotte Landerdahl

72 Matdistribution Är en biståndsbedömd insats
Sodexo AB är leverantör av kyld mat Medarbetare är behjälplig vid behov med ifyllande av beställning som görs veckovis Beställningen hämtas av Sodexos chaufförer Brukaren registreras på Sodexos portal av utföraren Leverantörerna registreras på Sodexos portal av utföraren

73 Matdistribution När en brukare flyttas mellan enheter måste en avregistrering göras av lämnande utförare och en nyregistrering av mottagande utförare. Alla utförare måste ha en adress i Norrköping. Mikrovågsugn Sodexo AB skickar ett fakturaunderlag till funktionsbrevlådan hos utföraren. Sedan ska utföraren registrera antal portioner i Treserva

74 Matdistribution www.stjarnkoket.se Gruppledare/samordnare transport
Namn: Lars Enqvist E-post: Telefon: På webben kan du registrera ny kund avregistrera kund hitta matsedlar avbeställning av matlådor registrera avvikelser

75 Maila vardochomsorgskontoret@norrkoping.se
Vid frågor om avtalet Maila

76 Möten 2018 Talare: Karin Lindblad Rådeklint

77 Informations- och dialogmöten 2018
Informationsmöten Dialogmöten Fredagar, kl 9-12 i Mullvaden 2 mars 4 maj 7 september 9 november Eventuellt kan ytterligare något möte behövas under våren Fredagar, kl 9-12 i Mullvaden 13 april 1 juni 5 oktober 7 december

78 Frågor. Maila vårdochomsorgskontoret@norrkoping
Frågor? Maila Om informations- och dialogmöten

79


Ladda ner ppt "Uppstartsmöte För Eget val inom hemtjänsten i Norrköping"

Liknande presentationer


Google-annonser