Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hbtq-diplomera din mottagning!

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hbtq-diplomera din mottagning!"— Presentationens avskrift:

1 Hbtq-diplomera din mottagning!
Utbildningstillfälle 2

2 Agenda för utbildningstillfälle 2
Repetition av begrepp och heteronormativitet Genomgång av utvecklingsuppgiften STI och hiv Utsatthet för våld Bemötandefrågor Hbt och heder Regnbågsfamiljer 2

3 Färdighetsmål Utbildningen ska resultera i att kursdeltagaren kan:
1. Tillämpa ett inkluderande förhållningssätt i mötet med patienter/klienter/brukare/kollegor 2. Tillämpa kunskaper om hbtq-frågor inom sitt eget yrkesområde och sin egen organisation 3. Kritiskt granska sin verksamhet utifrån normer och tillvaratagande av hbtq-personers rättigheter 3

4 Förra gången…

5 Hbtq-begreppet Homosexualitet Sexualitet Bisexualitet
Transpersoner Kön Queera personer Kön & sexualitet Vad var det som de här hade gemensamt? Jo, att de bryter mot heteronormen. Vad var då heteronormen?

6 Heteronormativitet Heterosexualiteten
tas för given (alla hetero/cis till motsatsen bevisas) ses som utgångspunkt eftersträvansvärd norm har självklart företräde Norm som utgår från att det finns två separata biologiska kön och att vi föds in i ett av dessa. Till dessa kön hör vissa beteenden, könsstereotyper, som alla förväntas följa. Det förväntas också att alla är och agerar som om de är heterosexuella, samt att de vill leva i tvåsamhet Att kritisera heteronormativitet är alltså inte samma sak som att kritisera heterosexualitet, det är en kritik mot det normerande och som får andra att framstå som avvikande, och som begränsar människors livsutrymme och makt. 6

7 Utgår från att det finns två separata biologiska kön och att vi föds in i ett av dessa. Till dessa kön hör vissa beteenden, könsstereotyper, som alla förväntas följa. Det förväntas också att alla är och agerar som om de är heterosexuella, samt att de vill leva i tvåsamhet. Premierar heterosexuella och cis-personer. Heteronormativitet Norm som utgår från att det finns två separata biologiska kön och att vi föds in i ett av dessa. Till dessa kön hör vissa beteenden, könsstereotyper, som alla förväntas följa. Det förväntas också att alla är och agerar som om de är heterosexuella, samt att de vill leva i tvåsamhet

8 Frågor att fånga upp under dagen?
8

9 Toleransövning! Kör en toleransövning här, eller liknande. Ta bort denna bilden i presentationen. 9

10 Utvecklingsuppgift Utvecklingsuppgift
Mottagningen utser en grupp som blir ansvariga för att leda arbetet med en utvecklingsuppgift inför diplomeringen. Verksamhetschefen eller motsvarande bör ingå i gruppen. Under denna period har verksamheten möjlighet till stöd i processen och alla inom verksamheten förväntas delta i arbetet, inte enbart de personer som ingår i arbetsgruppen. Personalen får också tillgång till ett nätbaserat referensbibliotek med information, uppsatser och forskningsrapporter som alla kan ta del av. Genomgång av utvecklingsuppgift under utbildningstillfälle 2. 10

11 Genomgång av utvecklingsuppgift
Hur har det gått med utvecklingsuppgiften? Hur upplevde ni den? Lyckades ni få alla delaktiga i arbetet på något sätt? Har ni gjort några förändringar i och med utvecklingsuppiften, fysiska miljön, rutiner etc? Eller planerar ni förändringar? Hur upplevde ni miljön i er verksamhet, väntrum, toaletter etc? Är journaler och andra blanketter inkluderande? Har ni reflekterat tillsammans över språkbruk mot varandra och patienter? Rutiner kring testning? Har ni reflekterat över hur ni kan säkerställa bemötandet hos eventuell hyrpersonal eller nyanställd personal? Några andra tankar eller frågor som har dykt upp vad gäller utvecklingsuppgiften? Situationer som har uppstått? Vad är vi skickliga på nu? I min professionella roll…. Gärna konkreta exempel, patientfall etc. Inskrivningsmallar för BVC/MVC? Mallar för eventuella könssjukdomar? Fundera gärna över egna fall; när är det svårt att lyfta frågorna? Gör man någon skillnad beroende på ålder? (gäller förstås patienter som inte är helt kända sedan tidigare) Könade toaletter? Varför? Tavlor i väntrum? Ligger tidskrifter i väntrummen som är direkt olämpliga? Ex. religiösa magasin? Är det bra att bemöta alla lika? Precis som vi behandlar samma sjukdomstillstånd olika beroende på individen (ex blodtrycksmediciner…) så kanske vi ska behandla individen annorlunda beroende på individuella egenskaper? Tillskriver vi sexualiteten för stor eller för liten betydelse i sammanhanget? (Allt beror på detta, eller inget beror på det – därför utelämnar vi det) Jämför återigen killen med halsont, den lesbiska kvinnan med gynbesvär, Asienresenären som kommer hem med feber och allmänna sjukdomssymtom? 11

12 Sexuell praktik Lätt att missa diagnoser som rör STI/hiv om vi inte funderar kring sexuell praktik. STI = Sexually Transmitted Infections Vad anses vara sex? Vilken sexuell praktik? Lokal vs. systemisk infektion Ofta menas bara ”penis-i-vagina-sex”, att vara oskuld är att inte ha haft sådant sex. Den som har haft oralsex eller analsex då? Oralsex vanligt bland unga. Eftersom infektioner är lokala (på avgränsad plats på kroppen, tex klamydia eller hpv) eller systemiska (i hela kroppen, tex hiv, syfilis) spelar den sexuella praktiken in i testningen, den måste ske där sexet skett för att testa lokala infektioner. Strök de här exemplen. > Halsinfektionen hos en person som endast har oralsex som praktik > Influensasymtom hos personen som nyligen utsatt sig för risk för hiv > Tarmsymtom hos den unga tjejen som endast har analsex eftersom hon vill ”bevara oskulden” tills giftermålet 12

13 Hiv och sexuellt överförda infektioner
MSM KSK Gonorré och klamydia Genital herpes, HSV-2- infektion (HSV-1) Hiv Kondylom / HPV Hepatit B och C Syfilis Gonorré och klamydia Genital herpes, HSV-2- infektion (HSV-1) Hiv (?) Kondylom / HPV Syfilis KSK GONORRÉ – Överföringsvägar - Då gonokocken är en bakterie smittar den lätt, det behöver alltså inte förekomma kontakt med slidsekret för att den ska smitta. Bakterien kan överföras vid direktkontakt mellan kön, med händer och mun samt via sexleksaker. Ovanlig bland KSK. GENITAL HERPES – Överföringsvägar - Beröring av de vätskande blåsorna, t ex i samband med kyssar eller sexlekar med händer och mun. HIV - Hiv kan överföras mellan kvinnor vid sexlekar där viruset via blod eller slidsekret kommer in i kroppens blodomlopp. Generellt mycket liten risk för överföring, kräver i princip kontakt med blod. KONDYLOM - Vårtviruset överförs genom kontakt med hud och slemhinnor där kondylom finns. Viruset kan överföras via direktkontakt mellan kön samt via händer och sexleksaker. Det kan överföras även om det inte finns några synliga vårtor. Inkubationstid - Från smittotillfället tills vårtor börjar bli synliga kan det ta några månader till flera år. Därför kan det vara omöjligt att avgöra vem man blivit smittad av. CERVIXCANCER/HPV - mycket vanlig STI och en majoritet av de har sex med andra än sig själv kommer att få det någon gång under sitt liv. En mycket vanlig missuppfattning är att KSK inte löper någon risk att bli få HPV-virus. Cervixcancer, cellförändringar och HPV-virus har påträffats hos kvinnor som har sex med enbart kvinnor. Viruset kan överföras genom fingrar och delade sexleksaker. HPV-virus kan smitta oralt-genitalt, genitalt-genitalt eller hud mot hud. Det är framförallt HPV-virus typ 16 som har återfunnits hos kvinnor som har sex med kvinnor (Mravcak & Marrazzo, 2000). Det förekommer både i Sverige och internationellt inom sjukvården en uppfattning om att KSK inte behöver gå på cellprovskontroll, vilket kan leda till att kvinnor inte får en möjlighet att förebygga allvarlig sjukdom. Detta händer trots att flera vetenskapliga studier har visat att KSK löper risk för att utveckla cervixcancer och rutinmässigt bör gå på gynekologisk cellprovskontroll. SYFILIS – Överföringsvägar - Syfilisbakterien överförs vid kontakt med syfilissår och utslag. Inkubationstiden - Tiden från överföringstillfället tills sjukdomen bryter ut är två till fyra veckor. Andelen kvinnor av rapporterade syfilisfall i Sverige 2013 är 19%, alltså fyra gånger vanligare hos män. Data saknas kring överföringssättet för delar av fallen, men såvitt känt ingen KSK-överföring. Också bland KSK själva är kunskapen bristfällig om risker för överföring. Läs gärna ”Som att slicka på en regnkappa”, av Suzann Larsdotter på RFSL. Slicklappar finns, men rekommendationerna till användning av den rimmar inte med rekommendationer för andras sexpraktiker, tex uppmanas inte män som ger oralsex till fittor att använda slicklapp. De kan också vara svåra att verkligen hålla på plats, och svårt att garantera att inga kroppsvätskor kommer i kontakt med varann. (Särskilt vid ”tipset” klippa upp en kondom.) Vanligast är alltså klamydia, bakteriell vaginos, herpes, hpv och kondylom. Även nämna: VAGINAL CANDIDAINFEKTION – Överföringsvägar - Candidasvampen som sitter i slidan kan överföras mellan kvinnor. Svampen kan överföras via kontakt kön-kön, kön-fingrar-kön eller med sexleksaker. MSM GC OCH KLAMYDIA: GC är något vanligare hos MSM än hos den heterosexuella befolkningen. Klamydia inte lika vanligt, MSM står för ca 4% av totalt antal infekterade. Alla infektioner kan finnas urogenitalt, rektalt och i svalget. För klamydia är det oklart hur känslig och specifik testningen är i svalget, dessutom ovanligt att man bara har den i svalget. Det finns också en oenighet i om man ska erbjuda provtagning avseende klamydia i svalget men avseende GC ska provtagning absolut erbjudas alla om den sexuella praktiken anger detta, oavsett sexuell läggning. GENITAL HERPES: Svårt att bedöma om det är vanligare eller inte vanligare hos MSM. Däremot kan herpes innebära ökad risk för hivöverföring (pga sår). HIV: 80 ggr vanligare hos MSM än övriga. Hiv angriper immunförsvaret och gör på sikt att kroppen inte kan försvara sig mot vissa infektioner. Det gör att olika virus och tumörsjukdomar ”passar på” att utvecklas, därav namnet oppurtunistiska infektioner. Vissa sådana infektioner blir då del av syndromet aids, förvärvat immunbristsyndrom. Tack vare effektiv behandling kan virusnivåerna oftast minimeras till omätbara nivåer och immunförsvaret återhämtar sig. Behandling minskar smittsamheten drastiskt även om den inte kan bevisas vara ”noll”. Väl fungerande behandling medför att risken för smittöverföring vid anala och vaginala samlag minskar till minimal om kondom används och ingen misstanke finns om annan sexuellt överförbar infektion. Om den behandlande läkaren bedömer att inte finns någon ”beaktansvärd risk” för överföring av hiv-viruset kan läkaren göra bedömningen att personen inte är skyldig att berätta för sexpartners om sin positiva hiv-status. KONDYLOM/HPV: Studier har visat att det är vanligare med hpv-infektioner runt analöppningen och i svalget hos MSM. Troligen också korrelerat till ökad risk för malignititet. I vissa länder rekommenderas MSM hpv-vaccination även om män inte ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet för hpv. RFSU och RFSL menar att MSM bör erbjudas vaccinet. HEPATIT B OCH C: Hepatit B har historiskt sett varit vanligare hos MSM och är det delvis fortfarande. Alla MSM erbjuds därför gratis vaccination mot hepatit B. Hepatit C är i första hand en blodsmitta och inte en sexuell smitta men man har nu sett stigande antal hepatit C-fall hos hivpositiva MSM vilket gör att vi bör vara vaksamma på detta. SYFILIS: Fortfarande en ovanlig STI i Sverige men ökar. MSM drabbas oftare än män med heterosexuell praktik. Börjar ofta som ett hårt oömt sår genitalt, runt analöppningen eller på/runt mun och svalg. Även nämna transpersoner i detta sammanhang.

14 Unga hbtq-personers erfarenheter av våld och kränkande behandling
En fjärdedel av de unga homo- och bisexuella kvinnorna uppger att de har försökt ta livet av sig. Var femte 16–25-åring i gruppen homo- och bisexuella har utsatts för fysiskt våld av en förälder, partner eller annan närstående vuxen. Det är en dubbelt så stor andel som bland unga heterosexuella. Bland de unga homo- och bisexuella är det 65 procent av kvinnorna och 48 procent av männen som har blivit bemötta på ett kränkande sätt. Många unga homosexuella, bisexuella och transpersoner har lågt förtroende för polisen, skolan, sjukvården, socialtjänsten och arbetsförmedlingen på grund av att de känner sig diskriminerade i mötet med personalen. Källa: Hon, hen, han

15 Våld i nära samkönade relationer
Stort mörkertal – siffror från Nordeuropa visar att endast 3-5% av fallen kommer till polisens kännedom Myter om samkönat våld, exempelvis att kvinnor är för svaga för att åsamka verklig skada Myten om mannen som våldsam = lesbisk relation fri från våld Myten om mannen som stark = en självklar försvarare. Om man inte kan försvara sig leder det till skuld och känsla av att vara medansvarig för det inträffade. Nationellt Centrum för Kvinnofrid, 2009:2 Även fast något kommer till polisens kännedom innebär det inte att det anmäls eller leder till allmänt åtal, eller för den sakens skull, en dom. 15

16 Transpersoners erfarenhet av våld
Över 50% har blivit utsatta för kränkande behandling eller bemötande senaste tre månaderna (3 gånger vanligare än i den generella befolkningen) 19% utsatta för våld på grund av transerfarenhet 30% har blivit tvingade till sex mot sin vilja Senaste 12 månaderna: 7% utsatta för fysiskt våld (3% i befolkningen i stort) 39% utsatta för psykiskt våld 11% har polisanmält det våld de utsatts för: 16% av dessa var nöjda med polisens bemötande >50% var missnöjda med polisens bemötande Hälsan och hälsans bestämningsfaktorer för transpersoner Folkhälsomyndigheten (2015): 800 respondenter 53 procent av respondenterna 15–29 år gamla (åldersspann 15 – 94 år) Olika transidentiteter: transsexuell, transvestit och intergender Hög andel högutbildade Hög andel låginkomsttagare Olika sexuella identiteter: hetero-, bi- och homosexuell, pansexuell och asexuell. Övervikt av respondenter från Stockholm, Skåne och Västra Götaland 16

17 Flaggan i bakgrunden är transflaggan
Flaggan i bakgrunden är transflaggan. På bilden ser vi ett par föräldrar som klipper av transfärgade vingar på sitt barn. FN-REKLAM – kolla upp För hbtq-personer är familjen eller hemmet inte alltid en trygg plats.

18 Samkönad våldtäkt Våldtäktens syfte (dominans, kontroll, makt) är densamma Samma reaktionsmönster bland homosexuella som bland heterosexuella NCK:s handbok om sexuellt våld slår fast att homosexuella söker vård i mindre utsträckning på grund av ”fördomsfulla och nedvärderande attityder när de söker hjälp”. Nationellt Centrum för Kvinnofrid, 2008:1 ”Nationellt Centrum för Kvinnofrid” – bara namnet på enheten utgår från en norm om att det är män som som slår kvinnor. 18

19 Övergångsbild till att börja prata om bemötande.
En del av detta opinionsbildande arbete drivs exempelvis av två föreningar i Sverige – Föreningen Homosexuella Läkare samt Riksföreningen för hbtq-sjuksköterskor, en underavdelning till Svensk Sjuksköterskeförening. Källor: Washington Blade samt respektive organisations hemsida 19

20 Hbtq och hedersnormer Individens agerande påverkar hela familjens anseende Individens intressen är underordnade familjens intressen Individens sexualitet är en angelägenhet för familjen Sexuella relationer ska ske mellan man och kvinna inom äktenskapet Kontroll av och våld mot individen utövas och sanktioneras av ett kollektiv Hedersrelaterat våld brukar beskrivas som ett kollektivt sanktionerat våld mot kvinnor med hänvisning till familjehedern. Det är viktigt att uppmärksamma att även män och transpersoner kan drabbas. Eftersom heders- normer kräver att man föjler heteronormen drabbas ofta hbt-personer oavsett kön extra hårt av våld och kontroll. 20

21 Hedersnormer har inte med etnicitet att göra
En dag på jobbet gick pappa förbi och bara stod och kollade på mig. Sen kom han in och sa så här ”jag vill att du ska byta efternamn” … han bara ”du är en hora och förtjänar inte att ha mitt efternamn” … ”Jag förstår inte hur du kan ha det här jobbet för tjejer som du borde jobba på bordell” – Tjej, 22 år, lesbisk Ur Hbt och heder, RFSL, 2011 I Ungdomsstyrelsens rapport Gift mot sin vilja (2010) uppger 5% av alla ungdomar i åldrarna 16–25 år att föräldrar, religion eller kultur sätter gränser för dem i valet av livspartner. Rapporten visar alltså att nästan unga i Sverige har ett begränsat eller villkorat val när det gäller äktenskap eller att välja vem man är ihop med angav dessutom att de var oroliga för att bli gifta mot sin vilja. Många unga tror också att de skulle straffas av för- äldrarna om de vore homo- eller bisexuella. Dålig självkänsla eller självförakt gör det extra viktigt att bekräfta personen för det som den är. Många bär på känslor av skuld och skam, och det är viktigt att i alla kontakter med hbt-personer som lever i familjer med hedersnormer betona att det är omgivningen som är problemet, inte den drabbade själv. Självmordstankar och självmordsförsök är vanligt. Fråga aktivt om detta. 21

22 Hedersnormer har inte med etnicitet att göra
De visade mig … nån sida på nätet i Sverige som försökte vara ”opartisk” om homosexualitet. Det var den kristna högern i Sverige som stod bakom den sidan. Eller en person eller någonting som var förknippad med den kristna högern. – Kille, 22 år, bög Det var en måndag jag gick ur församlingen… Så kom mina föräldrar hem till mig på morgonen efter och liksom bara ”du vet vad som gäller”. Typ att vi inte kan ha kontakt och så. – Kille, 23 år, bög Ur Hbt och heder, RFSL, 2011 Exempel 1: Uppvuxen i frikyrkomiljö Exempel 2: Uppväxt som Jehovas vittne Våldet kan vara fysiskt (örfilar, dra i håret, stryp- tag) såväl som psykiskt (verbala trakasserier, utfrysning), socialt (kontroll, avståndstagan- de), materiellt (förstöra eller beslagta saker) och sexuellt (sexuella övergrepp, tvångs- äktenskap). I vissa fall förekommer även mord. 22

23 Vad behövs? Stöd till dem som utsätts för hedersrelaterat förtryck: Bygg förtroende. Våga fråga. Bekräfta. Inte upprätthålla myter om sexualitet som inte stämmer av ”respekt” (jämför med myten om mödomshinnan) ”Att försöka få någon att ändra på sin sexuella läggning eller könsidentitet måste förstås som en våldshandling och i förlängningen som en form av sexuellt våld” Ur Hbt och heder, RFSL, 2011 Grundlagar i Sverige kring yttrandefrihet och religionsfrihet. Är dessa överordnade rätten att inte bli diskriminerad eller utsatt för hets mot folkgrupp? Nej, enligt Europadomstolen från en dom nu Man ska kunna värja sig från informationen. 23

24 Kolla biblioteket

25

26 Calles erfarenhet från 5-års-åldern
Man kan bo på olika ställen och ändå vara en familj. Fast nu bor båda mina mammor på samma ställe och det är bra för det är nära till dagis. En familj kan vara hundra stycken fast ofta är man nog två, tre eller fem. Det är nog jättebra med tre mammor för om två jobbar och inte den tredje då kan man stanna hemma och ha roligt. Jag tycker det roligaste att leka med är tevespel. Man får fler kramar med fler mammor. Jag får fem eller sex eller 40 kramar varje dag. Jag skall bli storebror snart till en bebis som inte är född än. Mamman heter Maria men hon är inte min. Jag kanske ska skaffa ett barn sen. Jag kanske ska adoptera då. Det finns personer som inte kan krama sina barn och därför blir barnen adopterade. Dom kramar dom nästan ingenting. Ur RFSL:s broschyr ”Höra hemma”

27 Föräldraskap Juridiskt Socialt Biologiskt
Betona ”transfamiljer” (varför det, vad är det?) Barn kan vara regnbågsbarn, ”regnbågsfamiljer” behöver inte bara handla om föräldrarna Som vi nämnde förra gången, män kommer föda barn, vilka utmaningar ser vi för att kunna möta den patientgruppen på ett fullgott sätt? Adoptioner, inseminering.

28 Hur kan en bli förälder Vara gravid/föda barn, en annan förälder är gravid/föder Med ens egen sperma eller någon annans sperma Heminsemination Insemination inom vården IVF Samlag Adoption (internationell, närstående, annan typ) Surrogatmödraskap Inleda en relation med någon som redan är förälder Vara en vuxen som är delaktig i och ansvarstagande i ett barns uppväxt

29 Bemötande Diskussion:
Vad gör ni idag som ger ett gott bemötande? Hur är det att vara hbtq- person och komma till er mottagning? 29

30 Om bemötande Informera dig
Ta del av forskning på området och läs in dig så du har grundläggande kompetens. Anta inte Sträva efter att behålla en öppenhet och en medvetenhet om att alla inte lever heterosexuellt eller köns-/genusnormativt.

31 Om bemötande Förbered dig
Tänk igenom vissa frågor och perspektiv i förväg, smaka på ord och uttryck och bredda ditt vokabulär. Träna, kanske tillsammans med kollegor? Hur ställer du frågor som inte utgår från normen? Förhåll dig sakligt och nyanserat Undvik att försätta personer i en position där de tvingas komma ut. 31

32 Om bemötande Stifta bekantskap med dina fördomar och begränsningar
Vad kommer du kunna få svårigheter med? Vad är du beredd att göra något åt? Undersök dina reaktioner och utforska din responsrepertoar. Inventera dina egna normpositioner Du har en skyldighet att bemöta alla på ett likvärdigt sätt Förklara vad normpositioner innebär 32

33 Om bemötande Efterfråga personens egen definition på sin sexualitet och könsidentitet Återanvänd personens egna benämningar och uttryck. Vänd på perspektiven Synliggör normer och dess effekter, tillvarata alternativa erfarenheter och perspektiv från marginalen. Det går inte att veta hur någon definierar sig, och det går bra att fråga icke-värderande frågor, tex »Jag ser på pappret att du juridiskt är tjej. Är det så du definierar dig?« 33

34 Om bemötande Vad söker patienten för?
Förmå skilja mellan patientens sexualitet och/eller könsidentitet/genusuttryck och den presenterade problematik eller frågeställning som de söker vård för. Frågor till patienten Tillämpa ett könsneutralt sätt att fråga kring levnadsförhållanden, praktik och eventuell partner vid kartläggning och anamnesupptagning. Många drar sig för att söka vård då en är rädd för ett heteronormativt bemötande, eller att söka psykologhjälp då en har hört att många fokuserar på andra saker än det en sökt hjälp för. Var medveten om att människor kan ha ett problematiskt förhållande till sin kropp. Var tydlig med syftet i varje steg av kroppsundersökningar och ge information om vad de praktiskt kommer att innebära. Checka av om personen har en särskild önskan om vem som ska utföra undersökningen. 34

35 Om bemötande Ge föräldrastatus till icke-biologisk förälder
Påtala missförhållanden och agera aktivt mot diskriminerande och kränkande företeelser Överlåt inte åt andra att vara heteronormativitetspoliser! Fler föräldrar än två! 35

36 Om bemötande Arbeta kontinuerligt med diskrimineringsfrågor och utforma etiska riktlinjer samt gemensam bemötandepolicy Är hbtq-perspektiv inkluderat? Hur samverkar olika maktordningar? Är det okej att frånsäga sig att arbeta med hbt-klienter bara för att jag inte kan ge ett gott bemötande? Okej med muslimer och andra ”kategorier av människor”…..? Kräva utbildning? 36

37 Om bemötande Tillämpa principen att rättvis inte alltid är lika
Om vi behandlar alla lika kanske vi behandlar alla lika heteronormativt? Vi kan enas om allas lika värde, men hur är det med allas lika rättigheter? Alla har lika värde men har alla samma rättigheter? Behandlar vi alla lika behandlar vi förmodligen alla lika heteronormativt. Vi kan helt enkelt inte behandla alla lika, eftersom alla är olika, men vi kan behandla alla likvärdigt. 37

38 Arbetsmiljö Diskussion:
Vad skulle kunna bli fel i bemötandet av personal?

39 Diskussion Vad är viktigt när jag arbetar professionellt i relation till andras sexualitet och/eller könsidentitet? Vad är viktigt på arbetsplatsen? Vad innebär likabehandling för mig? Hur kan jag, och vi, synliggöra och motverka heteronormen? Antingen använder ni er av ”storgruppsdiskussionen” i grupper genom denna slide eller så tar ni fallbeskrivningarna och delar ut till smågrupper. Lägg gärna in en övning om tolerans från materialet BRYT. 39

40 Vad händer nu? Fortsatt stöd fram till uppföljningstillfället
Fortsätta ta del av utbildningsmaterialet: Uppföljning om 6-12 månader Catch-up-utbildning erbjuds för nyanställd personal

41

42 Kontaktuppgifter Xx Xx, för Adlon Kunskapscentrum, www.adlongruppen.se
Mailadress: Telefon: xxx-xxx xx xx 42


Ladda ner ppt "Hbtq-diplomera din mottagning!"

Liknande presentationer


Google-annonser