Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Med E-tjänst mot framtiden!

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Med E-tjänst mot framtiden!"— Presentationens avskrift:

1 Med E-tjänst mot framtiden!
Bakgrund Eget verksamhetssystem: SOFIA MIX infördes 2015  utveckling av E-tjänst började direkt Klient kan logga in med bank-id och fylla i del 1 och del 2 Mål Förenkla och förbättra dokumentationen Undvika dubbelarbete Öka klientens delaktighet

2 Så funkar det! Klient ringer mottagningen, aktualiseras och får besökstid Handläggare skapar inloggning för klient Klient loggar in med Bank-ID Klient fyller i sina uppgifter inför första besök (frivilligt) Nybesök utifrån MIX del 1 - Underlag för ansökan om försörjningsstöd Nästa besök utifrån MIX del 2 - Utredning inför stöd till egen försörjning

3

4 Fördelar Sparar tid Bättre kvalitet på nybesök och samtal
Transparens i det som dokumenteras direkt från start Klient kan påverka det som skrivs, inget skrivs som inte syns för klienten ”Ligger i tiden”

5 Nackdelar Klienter saknar bank-id Datorvana Språkhinder
Genusperspektiv

6 Vad tycker handläggarna?
”Jag har väldigt positiva erfarenheter från E-tjänsten. Känns som att vi sparar in mycket dubbelarbete när klienten har fyllt i på nätet innan besök. De klienter som har mobilt bank-id och viss datorvana, samt där vi träffats på ett nybesök och gått igenom varför det är viktigt att fylla i formuläret på webben, gör detta till andra/tredje besöket. Inte så många som fyllt i tills nybesöket dock” ”Jag upplever att det är smidigt att arbeta i samma instrument som man arbetar i under besöken, istället för att det ska vara två skilda.” ”Blir tydligt att följa inflödet varje dag genom Team Mottagning MIX i Sofia. ”

7 Vad tycker klienterna? ”Smidigt” ”Jag föredrar pappersversionen”
”Jag fyllde inte i del 1 men efter besöket hos dig förstod jag hur jag skulle göra och kunde då fylla i del 2”

8 Erfarenheter hittills
Förenklad sökväg har lett till fler besökare Ännu ingen tillgänglig statistik Nästa steg Bidra till ökad kunskap om bank-id hos klienterna Länsgemensam upphandling av nytt verksamhetssystem E-tjänst för MIX är skall-krav från Jönköpings kommun

9 Tack för oss!


Ladda ner ppt "Med E-tjänst mot framtiden!"

Liknande presentationer


Google-annonser