Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Arbetsterapeut i skolan
NAP, Värnamo Pia Lovin, leg. Arbetsterapeut
2
Från förskolan till gymnasiet…
ca 600 barn placerade i pedagogisk omsorg och förskolor 8 grundskolor (ca 2100 elever varav ca 220 nyanlända) Resursskola (åk 1-9) Eksjö gymnasium (ca 550 elever)
3
Elevhälsans uppdrag Främst arbeta förebyggande och hälsofrämjande
Stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål Vara en resurs för barn/elever i behov av särskilt stöd Med de samlade kompetenserna stötta både barn/elever och personal i förskola/skola
4
Professioner i elevhälsan
För elevhälsans insatser ska det finnas tillgång till: skolläkare skolsköterska psykolog kurator …samt personal med sådan kompetens att elevernas behov av specialpedagogiska insatser kan tillgodoses.
5
Hjälpmedelsutredningen 2017
Underlaget tyder på att många barn i behov av hjälpmedel i skolan saknar tillgång till dessa. Detta tycks vara vanligast för barn med en kognitiv funktionsnedsättning. Utredningen föreslår: att Specialpedagogiska skolmyndigheten får i uppdrag att höja skolornas kompetens om kognitivt stöd. att skolhuvudmännen ges utökade möjligheter att få stadsbidrag för att förstärka elevhälsan med arbetsterapeuter, fysioterapeuter och logopeder.
6
Centrala Elevhälsoteamet
Specialpedagoger förskola/grundskola Arbetsterapeut Skollogoped Speciallärare Skoldatatek Skolpsykologer CET Centrala Elevhälsoteamet
7
Arbetsterapeut i skolan
Hälsofrämjande och förebyggande insatser Elevens egen upplevelse Kartlägga möjligheter, hinder och behov i skolmiljön Dygnsperspektiv, aktivitetsbalans Anpassningar, kognitivt stöd, rutiner, strategier Handledning, rådgivning, fortbildning Tillgängliga lärmiljöer Meningsfullhet och delaktighet Arbetsterapeut i skolan
8
Organisationsnivå Stödja tillgänglighetsarbetet i organisationen
(Utifrån Spsm:s värderingsverktyg) Göra bedömningar av skolans tillgänglighet och föreslå åtgärder (t.ex. vid renovering och ombyggnation) Stötta/skapa gemensamma strukturer (ex. införande och utbildning/fortbildning i InPrint3)
9
Gruppnivå Kartlägga lärmiljöer (fysisk, pedagogisk och social miljö)
Rekommendera anpassningar Handledning/rådgivning (kognitivt stöd, aktivitetsbalans, funktionshinderperspektivet) Utbildning i NPF (Spsm:s Studiepaket NPF) Skapa/tydliggöra gemensamma strukturer (kognitivt stöd, visuellt stöd, förtydliga dagsschema/aktivitetsschema, lektionsstruktur mm) Digitala lärverktyg Elevhälsoteam (EHT): Grundsärskolan och vid behov på andra skolor (mer strukturerat under vårterminen 2018)
10
Individnivå Kartläggning utifrån arbetsterapeutiska verktyg
Dygnsperspektiv (aktivitetsbalans: skola, fritid, rutiner, sömn) Klassrumsobservation (observation av elev och miljö) Elevens upplevelse (delaktighet, meningsfullhet och begriplighet) Hembesök (vid specifikt syfte, tex vid oroande skolfrånvaro/hemundervisning) Kognitiva hjälpmedel; rådgivning, utformning och utlån Sekretess och journalföring (HSL)
11
Kulturer och synsätt Kategoriskt – Relationellt
”Min klass, mina elever, jag ska klara detta” ”Han kan om han vill” ”Allas elever, gemensamt ansvar, vi kan hjälpas åt” ”Det finns bakomliggande orsaker till beteendet” (se ”Isbergsteorin”)
12
Isbergsteorin Anpassningar Brister i exekutiva funktioner… slarvig lat
stökig Brister i exekutiva funktioner… Anpassningar
13
Tips bedömning/kartläggning
BAS, Bedömning av anpassningar i skolmiljön, Hemmingsson et al, Sveriges arbetsterapeuter, (2014). COSA, Barns mening om aktiviteter, Sveriges arbetsterapeuter, (2016). En 5:a kan få mig att tappa kontrollen! En praktisk metod för att identifiera stressfaktorer och hjälpa elever som är stressade, Dunn Buron, Pedagogiskt perspektiv. Skolkompassen, Ett pedagogiskt kartläggningsmaterial för dig som möter elever som har svårt att navigera i skolan, Sjölund & Henriksson, Gothia fortbildning, (2016). Samtalsmatta
14
Arbetsterapeuter ersätter inte specialpedagoger eller kuratorer…
utan kompletterar och fyller andra behov i skolan. Sök tjänster utanför yrkestiteln… vid anställning -kämpa för att behålla titeln arbetsterapeut!
15
Lästips Almedalen, paneldebatt om skolan Sveriges arbetsterapeuter mfl: Specialpedagogiska skolmyndigheten (Spsm): Attention Studiepaketet NPF Skolverket Tips på bildstöd mm Levla, stödmaterial för skolan Filmer att visa vid arbetslagsträffar: Film: UDL (Universal Design for Larning): Film:
16
Lästips forts… Arbetsterapi för barn och ungdom, Eliasson, Lindström & Peny-Dahlstand, Studentlitteratur, (2016). Autism och ADHD i skolan, Handbok i tydliggörande pedagogik, Natur & Kultur, Sjölund, Jahn, Lindgren & Reuterswärd, (2017). Beteendeproblem i skolan, Hejlskov, Natur Kultur, (2014). Hjälpmedelsboken – från grundskolan till gymnasiet, Gerland, Pavus, (2014). När mallen inte stämmer, Hedevåg, (2016) Vilse i skolan, W. Greene, Studentlitteratur, (2011). Vi är inte bra på barn som Oscar –hur kan vi bli det? Pettersson (2017), (går att ladda ner som pdf). Värderingsverktyg för tillgänglig utbildning, Handledning, Specialpedagogiska skolmyndigheten, (2016). utbildning/ (går att ladda ner pdf)
17
Kontakt /
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.