Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Rörelse i inomhusmiljö
Workshop 6/ Lärare: Veronica Ferm Kurs: Rörelse och hälsa i förskolan
2
Uppvärmning: Musik med instruktioner som användes under workshopen:
Röris 6 Låt 1 Röris passar bra till de äldre barnen på förskolan men även i förskoleklass och årskurs 1-3. Miniröris passar bäst för de mindre barnen. Viktigt att tänka på som pedagog: - Att man själv deltar och genererar rörelseglädje. - Överdriv rörelserna. - Bekräfta rörelsen/ upprepa instruktionen t.ex. gå på stället. Musikstopp. Ledaren berättar hur barnen/studenterna ska röra sig innan musiken stoppas t.ex. hoppa tills musiken tystnade. Då skulle man hitta en rockring och ställa sig i den. Efter varje stopp togs en eller två rockringar bort. Det blev fler och fler i ringarna ju fler stopp det blev. Utmaningen här var att alla skulle få plats i ringarna som fanns kvar. Detta krävde lite samarbete. Man kan även göra så att man säger att barnen ska göra en rörelse när musiken tystnar t.ex. Ha tre kroppsdelar i golvet. Kom alla mina troll – rörelselek Material: Fyra koner. Två på en sida och två mittemot dessa med ett lagom avstånd. I denna lek är det en ledare som ropar på de andra deltagarna, kom alla mina troll! Deltagarna frågar: hur då? Ledaren berättar och visar t.ex. som ett stort bergatroll. Rörelsen utförs då fram till de andra konerna. Upprepa med olika rörelser.
3
Ritad skiss över banan:
Material: Små trollens skog: 2 koner (start) 1 långmatta 1 mjukplint Trädtrollen: 4 pallplintar 3 rockringar 3 bänkar (2 under tjockmattan) 4 tunna mattor 1 tjockmatta Träsktrollen: 5 känselplattor 7 rockringar 1 bom 2 sadelhästar 2 tunna mattor 1 hink med ärtpåsar 1 rockring 1 kilmatta Bergakungens grotta: 2 stora bandymål 1 fallskärm 6 gula plattor 1 satsbräda 1 plint 3 pallplintar 2 hopprep 2 bänkar 2 tunnamattor Snåriga trollskogen: 7 hopprep Lijaner Hoppetrollen: 7 hand och fot plattor Rulltrollen: 1 tunn matta 2 koner (mål) 1 satsbräda symbolen visar extra startpunkter. symbolen visar pedagogers positioner.
4
Hinderbana - Trollbana
Mål ur förskolans läroplan som denna aktivitet riktar sig mot: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära. Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande. Lpfö 98/10 s
5
Hinderbanans olika stationer samt vilka rörelser som sker på respektive station.
Stigen till bergatrollet Hoppa på ett ben i de små ringarna och jämfota i de stora ringarna Små trollens skog Krypa Trädtrollen Balans, klättra, smidighet, kanarörelse Trollskatten Balans, gå i mjukt underlag Hoppe- trollens stig Hoppa på ett ben eller jämfota. Bergatrollets grotta, sal och utgång Smidighet, hoppa, klättra, och åla Träsktrollen Rulla, kullerbytta Snåriga skogstrollens skog Balans Genvägen Om tunneln känns skrämmande. Rörelse: Gå Grottans uppbyggnad med rockringar inuti hindret.
6
Bra att tänka på Var finns ”passen”.
Var i hinderbanan bör en vuxen finnas som stöd? Hur många pass finns det? Är vi tillräckligt många för att finnas vid alla pass-stationer? Det bör finnas minst en vuxen som inte har en pass-station utan kan vara stöttande där det behövs. Att ha en passage eller genväg (de gula plattorna) vid moment som kan upplevas som läskiga. Te.x vid krypa genom tunnel eller åla under något. Tänk på att förankra material som kan röra sig. Här har mattan knutits fast i ribbstolen för att förhindra att den åker ner. Testa hur ni upplever banan . Är banan anpassad efter åldersgrupp? Är redskapen i en utmanande höjd eller är de för högt eller lågt? Väskor och jackor ska ej finnas i salen under examinationen. Dessa kan placeras i förråden. Tänk på att stänga förrådsdörrarna när ni byggt klart Hinderbanan. Om barn gör kullerbytta i hinderbanan kan det underlätta om en satsbräda placeras under mattan då detta gör det lättare för barnet att få kraft för att komma runt. Håll handen på barnets nacke då kullerbyttan utförs.
7
Litteratur: Under workshopen samtalade vi om vilka olika roller och
positioner vid lek med barn – vuxenrollen som berördes vid uppvärmning samt hinderbanan. Alla fem rollerna igångsättare, vägledare, parallell lek, åskådare Och lekkamrat förekom på ett eller annat vis. Igångsättaren – Startar upp aktiviteten. Vägvisaren – kan visa alternativa vägar samt stödja vid osäkerhet. Parallell lek – ser man att ett barn är osäkert kan man gå parallellt med barnet i hinderbanan. Man stöttar barnet genom att barnet kan ta del av hur den vuxne gör. Åskådare – Under hinderbanan finns det möjlighet att observera barnens styrkor och eventuella utvecklingspunkter. Lekkamrat – Under uppvärmningen deltar de vuxna som inte Leder aktiviteten. Då de vuxna deltar i aktiviteten och leker jämbördigt med barnen. Osnes s. 29 – 34.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.