Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen"— Presentationens avskrift:

1 Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
0 – kontakt med primärvården samma dag 7 – läkarbesök i primärvården inom 7 dagar 90 – besök inom specialistvården inom 90 dagar 90 – behandling inom specialistvården inom 90 dagar

2 Grunderna i vårdgarantin
Vårdgarantin gäller all planerad vård och behandling som Region Kronoberg erbjuder inklusive högspecialiserad vård Vårdgarantin ger inte rätt till vård, men rätt till vård i rimlig tid Vårdgarantin träder in när din prioritering och ditt och patientens beslut om vård är fattat Sjukvården ska planera vård och behandling tillsammans med patienten

3 …fortsättning Vårdgarantin kräver patientens delaktighet
Vårdgarantin kräver en optimal planering av patientens väg genom vården Det är ineffektivt att ha patienter väntande i en kö för redan beslutad aktivitet/åtgärd Vårdgarantin omfattar alla steg i dagarssystemet, ingår i patientlagen

4 Region Kronobergs budget 2016 - med flerårsplan 2017-2018
Läkarbesök 7 dagar % mål % Läkarbesök 60 dagar 75% mål % Behandling 60 dagar 85% mål %

5 Rutiner för medarbetare - i primärvården
Personlig kontakt med sjukvårdsrådgivningen 1177 eller per telefon med vårdcentral samma dag, alternativt på vårdcentral samma dag. Den vårdcentral som patienten kontaktar ansvarar för att patienten blir bedömd vi kontakttillfället. Om vårdpersonalen bedömer att det finns ett vårdbehov ska patienten erbjudas besök hos läkare i primärvården inom sju (7) dagar. Den vårdcentral som inte kan erbjuda vård inom sju dagar ansvarar för att patienten inom denna tid får vård inom primärvården. Det får inte innebära extra kostnader i form av resor eller patientavgifter för patienten.

6 Framförhållning Om vårdcentralen inte kan erbjuda en läkartid inom sju dagar ska de istället erbjuda en tid bortom sjudagarsgränsen Ett samtal ska räcka Framförhållning vad gäller tidböckerna

7 När primärvården remitterar
När det bedöms vara nödvändigt med en remiss till specialistläkare vid sjukhus ska den remitterande läkare skicka remissen inom tre (3) arbetsdagar efter remissbeslut. Beslutet om att skicka remissen ska tas i samråd med patienten och i enlighet med överenskommelserna mellan primärvården och specialistsjukvården. Remitterande läkare ansvarar för att remissen är korrekt ifylld och innehåller de uppgifter som den specialiserade vården behöver. Remitterande läkare har patientansvaret fram till patientens besök hos den mottagande vårdgivaren. Den som remitterar ska ge begriplig information om vård- och behandlingsgarantin till patienten. Vårdpersonalen har skyldighet att informera om vårdgarantin.

8 Omfattningen av sjudagsgränsen

9 …fortsättning Remiss från specialiserad vård för nyupptäckt medicinskt problem som har handlagts eller behandlats där Nej Nybesök Remiss från specialiserad vård för fortsatt kontroll/uppföljning efter genomförd behandling Nylistad/nyinflyttad patient i behov av kontroll/uppföljning efter genomförd behandling Vårdcentralen kallar till kontroll/återbesök eller patienten ombeds ta kontakt för kontroll/återbesök Återbesök 10. Vaccinationer och intyg (t ex körkortsintyg, intyg till försäkringsbolag och liknande) Övrigt

10 Patientvald väntan Patienten uttryckligen tackar nej till erbjudande om besök inom sju dagar. Enheten kan inte erbjuda besök inom sju dagar, men frågar patienten om besök över tidsgränsen passar. Patienten accepterar den längre väntetiden. NEJ – PvV Enheten bedömer att patienten inte har behov av att träffa läkare, men pat. vägrar acceptera beskedet. Efter diskussion ger enheten med sig och bokar en tid som överstiger tidsgränsen sju dagar. NEJ - PvV

11 Rutiner för medarbetare - i specialistsjukvården
Remissen bedöms och prioriteras inom tre till fem (3-5) arbetsdagar från mottagandet. Bedömningen ska grundas på de indikationer och vägledande principer för urval och prioritering som specialiteten tillämpar. När beslut om besök/behandling tagits, och patienten är prioriterad och motiverad, erbjuds en tid inom 60 dagar från remissdatum i samråd med patienten. Samma regler gäller oavsett om remissen kommer från vårdcentralen, från annan specialistklinik eller egenremiss. Specialistvården ska informera remittenter utanför Cambio cosmic och meddelar tid för besöket/behandlingen till patienten.

12 Erbjud alltid vård inom tidsgränsen
Om specialistvården inte kan erbjuda besök/behandling inom 90 dagar (obs! ej hänvisning efter 60 dagar) och patienten så önskar, ska enheten aktivt erbjuda besök inom tidsgränsen. Detta sker i första hand hos annan enhet inom landstinget (gäller även privata vårdgivare med vårdavtal), i andra hand annat landsting eller annan vårdgivare med offentlig finansiering. Patientens underskrift om att avstå från vårdgarantin dokumenteras i journalen. Görs besök/behandling i ett annat landsting ska det vara utan extra kostnad för patienten. Gäller inte fritt vårdsökande.

13 Patientvald väntan(PvV)
Att patienten själv uttryckligen tackar nej till erbjudande om besök eller behandling inom vårdgarantins tidsgräns

14 Patientvald väntan Patienten erbjuds förstabesök inom tre månader, men meddelar uttryckligen att man inte vill eller kan komma inom tre månader. - Patienten ombeds höra av sig någon månad innan vårdkontakt passar. Informera om att vårdkontakt kan dröja efter förnyad kontakt. Registrera INTE på planerings-/väntelista för besök förrän patienten åter hör av sig. Returnera vårdbegäran, avsluta vårdåtagande och registrera ”egenremiss” när patienten hör av sig. Dokumentera i journalen.

15 …fortsättning Patienten erbjuds behandling inom tre månader, men meddelar uttryckligen att man inte vill eller kan komma inom tre månader. Patienten önskar komma mellan dagar. Planerat utan- för vård-garan- tin Registrera på avvikelseorsak ”planerat utanför vårdgarantin” Patienten ombeds höra av sig någon månad innan vårdkontakt passar. Informera om att vårdkontakt kan dröja efter förnyad kontakt. Registrera INTE på planerings-/väntelista för behandling förrän patienten åter hör av sig. Ta bort avvikelseorsak och ändra beslutsdatum.

16 …fortsättning Patienten erbjuds behandling inom tre månader, men meddelar uttryckligen att man inte vill eller kan komma inom 180 dagar. - Patienten ska vara informerad om vårdgarantin och konsekvenserna av att tacka nej till erbjudande om vård inom vårdgarantins tidsgräns. Returnera vårdbegäran, avsluta vårdåtagande och dokumentera i journalen.

17 Ombokningar Antalet ombokningar av överenskommen tid begränsas till två tillfällen (tre tider med ursprungligt erbjuden tid inräknas). Remissen återsänds till remittenten. Patienten informeras.

18 Medicinskt orsakad väntan
Medicinskt orsakad väntan (MoV) gäller då hälso- och sjukvårdspersonal bedömer och beslutar att patientens hälsotillstånd (av medicinska skäl) inte tillåter att ett planerat förstabesök/undersökning/behandling genomförs.


Ladda ner ppt "Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen"

Liknande presentationer


Google-annonser