Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
2
Varför förbrukas inte alla resurser?
Keili Saluveer och Johanna Köhlmark Effektivitetsrevision, Riksrevisionen
3
Riksrevisionens granskning av myndighetskapital vid universitet och högskolor
Motiv: uppbyggnad av och nivå på myndighetskapitalet samt oklarheten kring rimlig storlek Syfte: undersöka om lärosätenas resurser i form av tilldelade medel används ändamålsenligt och effektivt Granskningsobjekt: 31 statliga universitet och högskolor samt regeringen
4
Myndighetskapitalets utveckling 1999-2016
Källa: UKÄ
5
Oförbrukade resurser både inom utbildning och forskning
Källa: UKÄ
6
Stora skillnader mellan lärosäten
Källa: ESV och UKÄ
7
Stora skillnader mellan lärosäten
Speglar lärosätets verksamhetsinriktning Obalansen mellan och bundenhet till verksamhetsgrenarna upplevs som ett problem Källa: UKÄ
8
Ökning inom utbildning med 2,5 miljarder kronor
Källa: UKÄ och RiR:s datainsamling
9
En stor del av intäktsökningen har blivit myndighetskapital
Källa: UKÄ
10
Varför har myndighetskapital ökat?
Svårigheter att omsätta resurser i verksamhet i den takt och omfattning de tilldelas
11
Varför är det svårt att omsätta resurser i verksamhet i den takt de tilldelas?
Ryckighet i tilldelning av resurser, tillfälliga utbyggnader, omfördelningar 1-2 års fördröjning mellan beslut om nya uppdrag/medel och utbildningsstart Svårigheter att rekrytera personal och långa rekryteringsprocesser Svårigheter att rekrytera studenter till vissa utbildningar, t ex lärarutbildningar Svårigheter med samverkan, t ex bristen på VFU-placeringar
12
Varför har myndighetskapital ökat?
Svårigheter att omsätta resurser i verksamhet i den takt och omfattning de tilldelas Medveten uppbyggnad Svårigheter att förbruka kapitalet Det finns från regeringens sida ingen övre gräns för myndighetskapitalets storlek
13
Slutsatser och rekommendationer
Ur ett statsfinansiellt perspektiv är det inte ett effektivt resursutnyttjande Regeringen bör säkerställa en tydlig och transparent styrning Den rimliga nivån för myndighetskapitalet bör relateras till respektive lärosätes förutsättningar Lärosätena borde utveckla sin uppföljning kring myndighetskapital
14
Rapporten finns att ladda ner från Riksrevisionens webbplats:
15
Keili Saluveer Johanna Köhlmark
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.