Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkommen! Till träff för er som är nya Dokumentationsombud

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkommen! Till träff för er som är nya Dokumentationsombud"— Presentationens avskrift:

1 Välkommen! Till träff för er som är nya Dokumentationsombud

2 Vi kommer att berätta mer om:
Varför dokumentera? Syftet med social dokumentation IBIC – vad händer ? Uppdraget som dokumentationsombud Hur fungerar det på din arbetsplats? Stöddokument och information på vår Insida Procapita – Visning och tips! Övriga frågor

3 Genomförande och beslut
Ansökan om insats Utredning och beslut Uppföljning Genomförande och beslut SOCIAL DOKUMENTATION Genomförandeplan SOCIAL JOURNAL Chefens anteckning Viktigt om mig Händelse av betydelse Tackat nej Ej genomförda insatser Uppföljning

4 Varför dokumentera ?

5 Syftet med dokumentation utifrån tre olika perspektiv:
Brukare/ medborgare Rättssäkerhet Brukarens insyn & medverkan Inflytande & delaktighet Brukaren ska vara trygg med att personalen har tillräckliga uppgifter/kunskap om brukarens behov Verksamhet Arbetsverktyg följa händelser/åtgärder av betydelse Ny personal ska kunna utföra arbetsuppgifterna Kvalitetssäkring Underlag för planering & uppföljning Anställdas rättssäkerhet Insyn och tillsyn Vård- och omsorgsnämnden Inspektionen för vård- och omsorg Revisorer Justitieombudsmannen

6 Syftet med Social dokumentation I verksamhet som regleras av SoL, LSS finns en skyldighet att dokumentera det man gör . Att medborgaren skall få den hjälp han eller hon har rätt till, dvs. god och rättsäker vård. Bra och tydlig information om vilken hjälp och hur och när Möjlighet till insyn och delaktighet Tyddliggöra uppdraget för personalen Möjlighet att utvärdera och följa upp

7 LÄS TIPS!

8 Uppdraget som Dokumentationsombud
SYFTE Att ge stöd i verksamheten till ordinarie och vikarierande personal i social dokumentation och användandet av dokumentationsverktyget Procapita samt ha god kännedom om gällande riktlinjer, rutiner och anvisningar mm HUR GÖR NI IDAG? VAD behöver du göra på din arbetsplats? HUR OCH NÄR KAN DU GÖRA DETTA?

9 Visning - Tips och Trix Dokumentationsombud – se flik
INSIDAN sektor LSS Dokumentationsombud – se flik Insidan – Procapita filmer Procapita: Startsidan Meddelandehantering, kom ihåg, frånvaro m.m. Personbilden ”Viktigt om mig” Genomförandeplanen Social dokumentation, händelser av betydelse m.m

10 Ej signerad dokumentation Ny dokumentation på mina personer
Att börja med……. MINA SIDOR Startsidan Kom ihåg Ej signerad dokumentation Meddelandehantering Ny dokumentation på mina personer

11 Procapita- Hur gör ni? 4. Hur säkerställer ni delaktighet?
1. Personbilden Hur använder ni den ? 3. Social journal Frastexter/hjälptexter Hammaren 6. Uppföljningar 7. Personalmöten Introduktion till ny personal Arbetssätt 5. Mål med samverkan 2. Genomförandeplanen ett levande dokument? Rubrikmall Checklistan

12 Checklista genomförandeplan - Tips, trix och råd
Finns i procapita? Tips: Om genomförandeplanerna inte finns i procapita, ta hjälp av verksamhetsutvecklare och/eller kvalitetsansvarig! Är personbilden uppdaterad? Är ansvarsfördelningen tydlig vem som uppdaterar informationen? Lägg in alla viktiga uppgifter i personbilden, inte i löpande text. Det ni vill få med på utskriften bockar ni för under personbilden. Personalbilden kan användas till mer än idag ex lght-nr, vitvaror som ingår, spisvakt, larm mm. Används personens namn alt jag? Tips: Tänk att personen som själv kan läsa ska förstå. Använd inte brukaren eller initialer. Smeknamn som används dagligt ex Cilla är helt ok. Används personal eller jag istället för vi? Tips: För tydligare planer använd jag eller personal, ibland betyder ”vi” alla i personalgruppen ibland betyder det brukaren och kontaktmannen. Skriv så det tydligt framgår vem som ska göra vad inte ex ”sängen bäddas vid behov”. Utan personalen bäddar sängen vid behov. (Den bäddar inte sig själv) Är de aktuella? Tips: om ni bara har en grön pil har ni troligen reviderat i befintlig plan ist för att göra en ny. Gör alltid en NY plan vid revideringar – då blir det en ny grön pil. DÅ kan vi se att den är aktuell, datum för uppdatering och hur aktiva ni är att löpande revidera planerna o.s.v. Framgår delaktighet & på vilket sätt? Hög prio! När ni gör NY plan måste vi aktivt, manuellt kryssa i att brukaren varit delaktig (om den har det) och skriva i rutan nedanför med löptext på vilket sätt. OM brukaren inte varit delaktig är det ännu viktigare att vi skriver orsak i rutan. Finns bakgrundsbeskrivning? Ja, hänvisa gärna till ärendeblad och/eller berättelsen om mig (levnadsberättelse) samt var den finns. Tänk så här: ju viktigare något är desto tidigare i g-planen ska det komma ex eldat, arg & hotfull, rädd, självskade o.s.v.

13 Checklista genomförandeplan - Tips, trix och råd
Är funktionsnedsättning/problematik beskrivet? Tips: Utveckla till mer specifikt såsom ex svårt att komma ihåg, komma igång, klä sig efter väder och situation, hitta saker/platser, behov av framförhållning, kommunikationssvårigheter. Skriv gärna diagnoserna med utveckla och beskriv konsekvenserna av och/eller graden av ex autism, utvecklingsstörning, schizofreni, mm. Finns tydliga målformuleringar? Tips: kom ihåg övergripande mål = drömmar, visioner, på lång sikt – inga hur här och inga värderingar. Delmål:Tänk på att de ska gå att mäta måluppfyllelse ex ”XX ska bli mer självständig på morgonen”, vad är utgångsläget, mer självständig än vad? Bryt ut en delaktiviteter ex ”XX mål är att kliva upp själv när klockan ringer”. Är förhållningssätt & bemötande beskrivet? Vad är bra för personalen att veta, tänka på och göra för att det ska bli så bra som möjlig för ”Lisa”? Ex Lisa vill inte hälsa genom att ta i hand, Personalen ska titta Lisa i ögonen vid samtal, Personalen ska inte lova sånt vi inte kan hålla, Personalen ska svara på alla frågor, personalen ska inte ställa flera frågor samtidigt, personalen ska inte prata om privata saker o.s.v. Kommunikation? Beskriv utifrån två perspektiv. Hur kommunicerar, uttrycker sig , signalerar XX? Hur förmedlar sig personalen? Hjälpmedel, verktyg, tecken, bilder, känslokort o.s.v. Nya strukturen/rubrikerna/frastexterna? Använd frastexterna, använd rubrikmallen till hjälp. I huret ska det i första hand beskrivas vad personalen ska göra ex ”Kalle ska följa med och slänga soporna” istället Personalen ska motivera Kalle så att han följer med och …” Finns hänvisning till veckoschema/metodblad mm? Hänvisa gärna så planerna inte behöver bli så långa. Har chefen medverkat vi upprättandet ? Är rutan om delaktighet ifylld? Finns beskrivning av hur delaktighet skett? Övrigt? Tänk på att språket ska var enkelt och tydligt, försök att skriva saker en gång, hänvisa till överenskommelse med god man under rubriken ekonomi, hänvisa till upprättad HOV under rubriken hälsa, om det står påminna ofta – fundera på varför/behovet och förtydliga

14 Övning : På vilket sätt kan ni använda, ta hjälp av checklistan?
Brainstorming!

15 Hur kan du arbeta vidare?
Tre nya saker jag har lärt mej idag! 1. 2. 3. PÅ min arbetsplats vill jag fortsätta med / börja med/ informera om….. 2 3 LYCKA TILL !


Ladda ner ppt "Välkommen! Till träff för er som är nya Dokumentationsombud"

Liknande presentationer


Google-annonser