Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
7/1-2015 Modell verktygslåda
Faktabaserad analys Framtagning strategi och plan Genomföra och implementera Mäta och återföra lärdomar
2
Underliggande antaganden (variabler)
Mål, värderingar och arbetssätt (handling) Resultat (konsekvenser) Single loop learning Double loop learning
3
Vilken roll har ni i kedjan. Vilket värde skapar de olika aktörerna
Vilken roll har ni i kedjan? Vilket värde skapar de olika aktörerna? För vem? Varför? Aktör 1 Aktör 2 Aktör (n) Input Värdeskapande Värdeskapande Värdeskapande Slutkunder Behov? Förväntningar? Behov? Förväntningar? Behov? Förväntningar? Behov? Förväntningar? Behov? Förväntningar?
4
Marknads-penetration
Ansoff-matrisen Marknads-utveckling Ny marknad Diversifiering Befintlig marknad Marknads-penetration Produkt-utveckling Befintliga produkter Nya produkter
5
Marknads-penetration
Ansoff-matrisen Marknads-utveckling Ny marknad Diversifiering Befintlig marknad Marknads-penetration Produkt-utveckling Befintliga produkter Nya produkter
6
Vilket värde skapar de olika aktörerna? För vem? Varför?
Defensiv – marknadsdominans Enbart marknadsledare ska gå på defensiv Den bästa defensiven är en bra offensiv Seriösa konkurrensinitiativ ska alltid “blockeras” Offensiv – ökad marknadsandel Det största fokuset är på styrkan i marknadsledarens position Attacken ska lanseras på så smal front som möjligt Attacken ska riktas mot ledarens svagaste länk Flanking – lönsam överlevnad Framgångsrik flanking måste riktas mot oprövade områden och med nya koncept Taktisk överraskning borde vara ett viktigt element Jakten är lika viktig som själva attacken Gerilla – överlevnad Hitta ett marknadssegment som är tillräckligt litet för att kunna försvaras Agera aldrig som en ledare oavsett hur framgångsrik du blir Var beredd att dra dig tillbaka med kort varsel
7
Vilket värde skapar de olika aktörerna? För vem? Varför?
Verkar för att nå uppsatta mål Verkar mot Att nå uppsatta mål Styrkor (strengths) Svagheter (weaknesses) Internt (organisationen) Möjligheter (opportunities) Hot (threats) Externt (marknaden, omvärlden)
8
Rationell Pådrivande Perfektionist Pleaser Okritisk Emotionell
Avslappnad Perfektionist Slarver Pleaser Rebell Okritisk Kristisk
9
CCTools_Kundflöden
10
Kunderna / Marknaden CCTools_Welome Operationalisering Strategi
Ledning Operationalisering Strategi Mellanchefer Analys Verksamhet Implementering Kunderna / Marknaden Återkoppling CCTools_Welome
11
Kunderna / Marknaden Operationalisering Strategi Implementering Analys
Ledning Operationalisering Strategi Mellanchefer Analys Verksamhet Implementering Kunderna / Marknaden Återkoppling
13
Marknaden/Kunderna CCTools_Welome Återkoppling Implementering Analys
Verksamheten Implementering Produktion Marknadsföring Sälj Mellanchefer Produktion Marknadsföring Sälj Strategi Operationalisering Ledning CCTools_Welome
14
FramtidensSaljmodell
Återkoppling Affären Analys Verksamhet Implementering Produktion Marknadsföring Sälj Mellanchefer Produktion Marknadsföring Sälj Strategi Operationalisering Ledning CCTools_Welome FramtidensSaljmodell
15
Gardagens saljorganisation
Ledning Mellanchefer Produktion Marknadsföring Sälj Verksamhet Produktion Marknadsföring Sälj Affären Gardagens saljorganisation
16
Organisation och styrning
CCTools_Welome Nuläge 1 år 2 år Lång sikt Önskad position Strategi Organisation och styrning Medarbetare och kompetens Arbetssätt och verktyg Utveckling Teknologi Ekonomi och uppföljning Kommersiellt
17
CCTools_Strategy_Riskanalys och riskhantering
Riskidentifiering Riskhantering Riskvärdering Åtgärder Uppföljning Riskanalys Riskhantering CCTools_Strategy_Riskanalys och riskhantering
18
Ccustomers Rekryteringsprocess
Offert Rekrytering MTAB Ccustomers Rekryteringsprocess Förstudie Kartläggning Identifiering Intervju, utvärdering Intern process Kund Uppföljning Kravprofil Första intervju Urval Ev test av kandidat Andra intervju CCustomer referens-tagning Erbjudande, avtal Kravprofil ”Er interna process”
19
CCTools_Strat, taktk op marknadsarbete
20
CCTools_Strategy_Riskanalys och riskhantering
Risker i kontrakts-relationen Tekniska risker Egendoms- skador Personskador Risker i egen organisation Risker hos affärs-motparten Förmögenhets- skador Geoekonomiska risker Geosociala risker
21
CCTools_Strategy_Sälj- & marknadsstrategi
CCTools_Strategy_Riskanalys och riskhantering CCTools_Strategy_Riskanalys och riskhantering CCTools_Strategy_Riskanalys och riskhantering
22
CCTools_Strategy_Riskanalys och riskhantering
Hög Konsekvenser Mellan Låg Låg Mellan Hög Sannolikhet
23
CCTools_Org och Styrning_Försäljningsprocesser
Orderläggning Leverans Betalning Produktionslager Betalning Befintlig kund Order Order-berkäftelse Skeppning Faktura Ny kund Tillverkning
24
Vertikala marknadsprocesser Laterala marknadsprocesser
CCTools_Org och Styrning_Försäljningsprocesser Policyer, företagsregler, fullmakter, riktlinjer, planer, beslut Rapportering, redovisning, beslutsunderlag, mätresultat Vertikala marknadsprocesser Vertikala marknadsprocesser Laterala marknadsprocesser Laterala marknadsprocesser CCTools_Org och Styrning_Försäljningsprocesser
25
CCTools_Org och Styrning_Försäljningsprocesser
Styrprocess Strategiskt marknadsarbete Utvecklingsprocess Mätprocesser Kontinuerlig mätning och uppföljning Långt tidsperspektiv Kundkategoristyrningsprocess Kundhanteringsprocesser Taktiskt marknadsarbete Kundutvecklingsprocesser Medellångt tidsperspektiv Boknings- och mötesprocesser Leveransprocesser Operativt marknadsarbete Kort tidsperspektiv Betalningsprocesser Kvalitetssäkringsprocesser CCTools_Org och Styrning_Försäljningsprocesser
26
CCTools_Org och Styrning_Försäljningsprocesser
27
CCTools_Arbetssätt_Marknadsprocess
Analysera kundens förfrågan Analysera förhandlings-position Utveckla förhandlings-strategi Organisera gruppen Genomför förhandling Uppföljning och beslut CCTools_Kommersiellt_Förhandlingsteknik & Strat
28
CCTools_Kommersiellt_Offertkalkylering
Kundsegment A CCTools_Kommersiellt_Offertkakylering Bruttomarginal Kundsegment B Årsvolym (SEK)
29
För viss volym budgeterad del Prisdel baserad på rörliga kostnader
CCTools_Kommersiellt_Offertkakylering Pris per enhet Prisdel baserad på fasta kostnader Prisdel baserad på rörliga kostnader Volym Order 1 Order 2 Order 3 Order 4 Pris per enhet För viss volym budgeterad del Prisdel baserad på rörliga kostnader Volym (antal enheter) CCTools_Kommersiellt_Offertkakylering
30
CCTools_Kommersiellt_Offertkakylering
100 CCTools_Kommersiellt_Offertkakylering Operationstid 50 50 100 Ackumulerat antal
31
CCTools_Kommersiellt_Betalningsvillkor
32
CCTools_Kommersiellt_Ramavtal
Upphandling / konkurrensutsättning Omförhandling /skuggkalkylering /skuggofferering CCTools_Kommersiellt_Ramavtal Tjänsteorienterade produkter Avtalets prisnivå Elektronikprodukter 100% Avtalets relevans eller avtalstäckning Tid CCTools_Kommersiellt_Ramavtal
33
CCTools_Kommersiellt_Prismodeller§
34
CCTools_Kommersiellt_Prismodeller§
35
CCTools_Kommersiellt_Prismodeller§
36
CCTools_Arbetssät_Kundkategorier
CCTools_Arbetssät_Arbetsproces metodiskt och faktabaserat sälj marknadarbete CCTools_Arbetssät_Kundkategorier
37
Yearly revenue (SEK) Nr of customer Share of customers
25 50 75 100 125 150 175 Nr of customer Share of customers Share of revenue
38
CCTools_Arbetssät_Intäktsanalys
CCTools_Arbetssät_Arbetsproces metodiskt och faktabaserat sälj marknadarbete Kundanalys, intäktsanalys Segmentering Analys av varje kundsegment Aktivitetsplan Följ upp resultatet, återför lärdomar Syfte Skapa förståelse för kunderna och kundportföljen Skapa marknads-orienterade kundsegment Identifiera utvecklings-potentialen Planera sälj- och marknadsaktiviteter Följa upp resultat, återföra lärdomar, utveckla CCTools_Arbetssät_Intäktsanalys CCTools_Arbetssät_Arbetsproces metodiskt och faktabaserat sälj marknadarbete
39
CCTools_Arbetssät_Arbetsproces metodiskt och faktabaserat sälj marknadarbete
40
CCTools_Arbetssät_Klassificering av kunder
Intäktsvolym (%) A - Kunder B - Kunder C - Kunder Kundvolym (%)
41
CCTools_Arbetssät_Klassificering av kunder
CCTools_Arbetssät_Analys av kundkategorier
42
CCTools_Arbetssät_Analys av kundkategorier
43
CCTools_Arbetssät_Analys av kundkategorier
44
Attraktivitet i kundkontot
CCUSTOMERS Modell CCTools_Arbetssät_Analys av kundkategorier Kunder med identifierad potential Högt Kärnkunder Attraktivitet i kundkontot Lågt Ej prioriterade kunder Kunder med oidentifierad potential Låg Hög Ekonomiskt värde av kundkontot
45
Attraktivitet i kundkontot
Kunder med identifierad potential Högt Kärnkunder Attraktivitet i kundkontot Lågt Ej prioriterade kunder Kunder med oidentifierad potential Låg Hög Ekonomiskt värde av kundkontot
46
Attraktivitet i kundkontot
CCTools_Arbetssät_Styrkeförhållande Kunder med identifierad potential Kärnkunder Attraktivitet i kundkontot Ej prioriterade kunder Kunder med oidentifierad potential Ekonomiskt värde av kundkontot
47
Standard Hävstång Flaskhals Strategiska Diversifiera eller balansera Exploatera Exploatera Balansera Kärnkunder Diversifiera eller balansera Exploatera Exploatera Balansera Utvecklingsbara Beroendet av kunden Diversifiera Diversifiera Diversifiera Diversifiera Exploaterbara Diversifiera Diversifiera Diversifiera Diversifiera Plågoris Beroendet av leverantören
48
+ Strategi: Exploatera Strategi: Diversifiera Strategi: Balansera
Hävstång LH Strategisk Kunder med identifierad potential Kärnkunder Affärsrisk + Attraktivitet i kundkontot Stapel, standard Icke kritisk Flaskhals Ej prioriterade kunder Kunder med oidentifierad potential Leveransrisk Leveranskedjans komplexitet Ekonomiskt värde av kundkontot Strategi: Exploatera Strategi: Diversifiera Strategi: Balansera
49
CCTools_Arbetssät_Styrkeförhållande
Styrkeförhållandet till kunderna, de centrala frågorna för oss som säljare/leverantör. Säljare (Leverantör) Köpare (Kund) Frågor för säljaren Frågor för köparen Vilka är vi för vår kund? Vem är kunden för oss? Vilka är vi för leverantören? Vem är leverantören för oss? CCTools_Arbetssät_Styrkeförhållande
50
CCTools_Arbetssät_Styrkeförhållande_Vem är vi för kunden?
Affärsrisk – Lönsamhetspåverkan Leveransrisk – Leveranskedjans komplexitet
51
CCTools_Arbetssät_Styrkeförhållande_Vem är vi för kunden?
Affärsrisk – Lönsamhetspåverkan Leveransrisk – Leveranskedjans komplexitet
52
CCTools_Arbetssät_Styrkeförhållande_Vem är vi för kunden?
Kraljicsfält Strategisk Hävstång Flaskhals Stapel Strategi Partnerskap Konkurrensutsatta anbud Säkra försörjning Kategoriintegration Mål Skapa ömsesidiga åtaganden i lång-varig relation. Hitta bästa kort-siktiga anbud. Säkra kort & långsiktig försörjning Reducera försörjningsrisk Reducera logistik-komplexitet Öka effektivitet Reducera antal leverantörer Aktiviteter Korrekt prognos Riskanalys Noggrant lever-antörsval Kostnadsanalys Rulland inköpsplan Effektiva processer Leverantörsranking Förbättra marknads- och produktkunskap Sök efter alternativ Förflytta inköpsvolymer Konsolidera inköp Optimera inköps-kvantiteter Target-pricing Bestäm kundranking Utveckla förebyggande skydd Utveckla alternativ Samla köp för hela kategorier Standardisera kategorier och processer Utveckla effektiva orderprocesser Delegera order-hantering
53
CCTools_Arbetssät_Styrkeförhållande_Vem är vi för kunden?
Flaskhals Stapel Icke kritisk Strategisk Hävstång Kraljicsfält Strategisk Hävstång Flaskhals Stapel Strategi Partnerskap Konkurrensutsatta anbud Säkra försörjning Kategoriintegration Mål Skapa ömsesidiga åtaganden i lång-varig relation. Hitta bästa kort-siktiga anbud. Säkra kort & långsiktig försörjning Reducera försörjningsrisk Reducera logistik-komplexitet Öka effektivitet Reducera antal leverantörer Aktiviteter Korrekt prognos Riskanalys Noggrant lever-antörsval Kostnadsanalys Rulland inköpsplan Effektiva processer Leverantörsranking Förbättra marknads- och produktkunskap Sök efter alternativ Förflytta inköpsvolymer Konsolidera inköp Optimera inköps-kvantiteter Target-pricing Bestäm kundranking Utveckla förebyggande skydd Utveckla alternativ Samla köp för hela kategorier Standardisera kategorier och processer Utveckla effektiva orderprocesser Delegera order-hantering Flaskhals Stapel Icke kritisk Strategisk Hävstång Källa: van Weele 2005, sid 153 Källa: van Weele 2005, sid 153
54
CCTools_Arbetssät_Segmentering
55
CCTools_Arbetssät_4 steg till Segmentering B2b
56
CCTools_Arbetssät_Prioritera mellan sälj- och marknadsakt.
CCTools_Arbetssät_Arbetsmetod metodiskt marknadsarbete
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.