Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Föreläsning 1 Vad är ledarskap?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Föreläsning 1 Vad är ledarskap?"— Presentationens avskrift:

1 Föreläsning 1 Vad är ledarskap?
Ledarskap och organisation HT17-VT18 Mia Jönsson Startbild Hej och välkomna till den första föreläsningen i kursen Ledarskap och organisation. Den här föreläsningen kommer att behandla grundfrågan om vad ledarskap är och varför det behövs. Innehållet baseras huvudsakligen på er kursbok Ledarskap och organisation av Berglund och Sewerin.

2 Koppling till ämnesplanen
Centralt innehåll Begrepp, teorier och modeller som förklarar hur individer och grupper fungerar i organisatoriska sammanhang samt hur ledarskap fungerar. Ledarskap på olika nivåer, ledarstilar och ledarroller. Kunskapskrav Eleven redogör översiktligt för innebörden av begrepp inom ledarskap och organisation. Med hjälp av teorier och modeller förklarar eleven översiktligt olika företeelser och sammanhang. Dessutom för eleven enkla resonemang om teoriernas och modellernas användbarhet. Eleven beskriver översiktligt olika ledarskapsformer och för enkla resonemang om vilken betydelse ledarskapsformen har för en verksamhet.

3 Introduktion  DEFINITION?? Ledarskap
Chef? Lärare? Tränare? Någon i klassen? Vi både leder och blir ledda hela tiden! Ledarskap stor del av våra liv och samhället  DEFINITION?? Berglund och Sewerin – Introduktion s.9-10 Om vi börjar med att titta på ordet – ledarskap, så tänker förmodligen vissa av er på en chef, andra tänker på en lärare eller kanske en tränare. Men ledarskap finns också närmare än så eftersom ledaren inte behöver vara en formellt utsedd person; kanske finns det någon i klassen som tar för sig mer och har större inflytande på grund av sin personlighet eller sina kunskaper? Denna person är i sin tur ledd av någon annan, i skolans värld en lärare, som i sin tur är ledd av rektorn som i sin tur är ledd av en skolförvaltning o.s.v. Vi både leder och blir ledda hela tiden. Ledarskap är därför en stor del av våra liv och det samhälle vi lever i. Därför är det både svårt och intressant att försöka definiera ledarskap.

4 Hur definieras ledarskap?
Olika teorier fokuserar på olika saker 1. Process 2. Påverkan 3. Grupp- eller organisationsfenomen 4. Uppgift och mål Kan ledarskap utföras av något annat än en ledare? Berglund & Sewerin - Hur definieras ledarskap? s.12-14 Det finns mängder av teorier och modeller som visar på hur ledarskap kan utövas, men det finns inte någon entydig definition av begreppet. Olika ledarskap passar för olika organisationer i olika sammanhang och skeden. Olika teorier fokuserar på olika punkter. Man kan se ledarskap som… 1) en process: att ledarskap innefattar både de som leder och de som leds. Ledarskapet är ömsesidigt vilket innebär att ledaren vill leda och gruppen vill ledas. Om ledaren inte längre vill leda eller gruppen inte längre vill bli ledd sker inget ledarskap. De teorier som betonar ledarskapet som en process vill beskriva hur denna process går till. 2) påverkan: så länge gruppen inte ska någonstans eller måste göra något behövs inte ledarskap. Men så fort de ska röra sig i en viss riktning då behövs en kraft som verkar i den riktningen. De teorier som betonar påverkan vill beskriva hur den som leder gör för att påverka gruppen i en viss riktning. 3) grupp- eller organisationsfenomen: innebär att ledarskapet alltid inkluderar mer än en person vilket kräver kommunikation och överenskommelser. De teorier som betonar grupp- eller organisationsfenomen fokuserar på hierarkier och nätverk där ledaren har regler och positioner att följa. De är intresserade av gruppdynamiken. 4) uppgift och mål: ledning handlar om att leda en viss grupp mot ett resultat, ett mål. Ledarskapet har en riktning och man ska fullgöra något tillsammans. De flesta teorier hävdar att ledarskap utförs av ledare. De anser att frågan om vem som leder, vilka kvaliteter, vilken personlighet, vilka förmågor denna har är av stor betydelse. Därför har det gjorts mycket forskning för att komma på vilka personlighetsdrag som man har eller behöver utveckla för att kunna utöva inflytande på grupper så att de leds i en viss riktning. Vi ska längre fram kritiskt granska sådana karaktärsdrag hos ledare (”Great Man Theory”). MEN det behöver inte vara en person som leder och påverkar beteendet hos en grupp människor. Det kan vara en idé också, t.ex. ”vi måste till badstranden idag, det är strålande väder!” Den idén kan hålla ihop en stor grupp människor som alla är olika. Det kan också vara t.ex. en tennismatch som hålls samman eftersom spelarna redan vet reglerna.

5 Exempel på definitioner
’Den process genom vilken en person influerar andra att nå uppställda mål’ (Bruzelius & Skärvad, 1995) ’Ledarskap är varje försök att påverka beteende hos en annan individ eller grupp’ (Hersey, 1984) ’Ledarskap är de processer som är nödvändiga för att påverka beteenden hos personer eller grupper för att de ska nå bestämda mål i givna situationer’ (Dalin, 1984) Det som ofta är gemensamt i definitionen av ledarskap är att det finns två minikomponenter: grupp och uppgift. Oavsett definition; varför behövs ledarskap?

6 Varför behövs ledarskap?
Få en grupp att verka i en viss riktning Använda gruppens individer Vertikal respektive horisontell utveckling Berglund & Sewerin - Varför behövs ledarskap? s.11 När många människor ska samarbeta kring en uppgift så kan det uppstå motsättningar i gruppen eftersom det är olika personer med olika viljor. Ledarskap behövs då för att tämja de här olika viljorna och få en grupp att verka i en viss riktning. Så fort man ska göra något tillsammans med andra där det finns ett uttalat mål så uppstår frågan om ledarskap. Vem bestämmer vart gruppen ska gå och hur ska vi bestämma det? Vem ska göra vad och hur ska vi nå målet? Så fort dessa frågor uppstår och arbetet påbörjas så påverkar vi varandra. Vissa påverkas mer, andra mindre. Vissa är bra på idéer och initiativ, andra på att göra verklighet av dem. Påverkansprocessen kan vara ytterst reglerad, som i Sveriges riksdag, eller den kan ske helt spontant och oreflekterat i mindre och informella grupper. Ledarskap är ett sätt att tämja de sociala krafterna i en sådan situation och använda gruppens individer på rätt sätt. Samordningen och utvecklingen kan ske vertikalt eller horisontellt. För att hålla spänningar och få energin i gruppen att verka i en viss riktning och för att använda den för produktiva och kreativa syften krävs en vertikal princip, att någon får eller intar positionen ovanför gruppen och fattar ett beslut. Denna princip bildar en ram som håller samman människorna i relation till sin uppgift och till framtida mål. Vertikalt kan vara t.ex. direktiv från chefen till gruppen/de anställda. Horisontell utveckling kan ske via möten, nätverk där gruppen förs framåt tillsammans med chefen eller när gruppen arbetar på egen hand. Vi har nu tagit upp chef i ett exempel. Men vad är egentligen skillnaden mellan chef och ledare?

7 Vad är skillnaden mellan chef och ledare?
Chefen Innehar en särskild position Formellt utsedd Ledaren Personinriktad Social och emotionell kompetens Vägleder Kan utses av omgivningen Position BIKUPOR I KLASSEN Berglund & Sewerin - Vad är skillnaden mellan chef och ledare? s.14-16 Det vanligaste sättet att lösa ledarskap är att formellt utse en chef som har i uppgift att hålla igång verksamheten och se till att gruppen når uppsatta mål. Att vara chef är att inneha en särskild position i en organisation, oavsett vilka kvaliteter eller vilken karaktär personen har. Det är en formell position där personen har blivit utsedd till just chef och styr sina medarbetare/sin grupp. Chefskap är en position i en organisation, en hierarki. Chefen är inte automatiskt en ledare! Ledarskapet bygger på förtroende från medarbetare och från överordnade ledningsnivåer. Ledarskap handlar mer om relationer och går till stor del ut på att få sina nya medarbetare motiverade. Ledaren är mer personinriktad och innehar social och emotionell kompetens. Ledaren vägleder och kan utses omedvetet av omgivningen. Kort sagt: Chefskap är en position, ledarskap är en relation. Frågan om ledarskap är beroende av mellanmänskliga beteenden och överenskommelser. Formellt ledarskap: resultat- och personalansvar. Informellt ledarskap: inget formellt ansvar och inget ansvar utanför gruppen, men däremot ett slags ansvar eller ett psykologiskt kontrakt med gruppens medlemmar om att tillfredsställa behov, oftast sociala. En chef behöver alltså inte vara en ledare om denne inte agerar ledare. Det är själva uppgiften som definierar ledarskapet. (Chefer brukar i sin tur samla en ledningsgrupp kring sig som bidrar till ledningen till av verksamheten. Man skapar istället en ledningsmiljö där flera olika grupper samarbetar för att arbeta med ledningen av arbetsuppgifterna och därmed bidra till hela organisationen. Formella chefer i organisationer kan ibland få beteckningar som tydliggör just deras chefsroll; befäl på olika nivåer i militären, CEO och CFO i näringslivet, president och ministrar i politiken. Med beteckningen tillkommer en förväntan på att de ska utöva ledarskap i någon form och det skiljer sig mellan olika organisationer. ) Relation

8 Gör saker rätt Gör rätt saker
Chefskap vs. ledarskap Chefen Problemlösaren Fixaren Operatören Ledaren Visionär Förkämpe Katalysator (påverkar utan att medverka) Gör saker rätt Gör rätt saker

9 Chefskap vs. ledarskap Visa även klipp: Leader vs. Boss Management vs. leadership Chefskap vs. ledarskap

10 Uppgiften definierar ledarskapet
När omständigheterna skiftar krävs en ledare Problem Elakartade  omöjliga att lösa på enkelt sätt (ledare) Snälla  har en lösning/ett recept (chef) Kriser  snabb handling krävs Ledningsfrämmande miljöer Berglund & Sewerin - Uppgiften definierar ledarskapet s.16-19 En grupp med ett mål behöver inte alltid någon som leder, motiverar och beslutar. Under arbetets gång kan var och en sköta sina egna uppgifter i organisationen, men när omständigheterna skiftar krävs ett behov av ledning, någon som kan ta tag i situationen och leda gruppen vidare. Man kan dela in de problem som uppstår i två typer: Wicked/Elakartade problem: problem som är omöjliga att lösa på ett enkelt sätt. Det finns inget givet svar eller lösning. Hur gör vi för att alla elever på ROS ska ta gymnasieexamen? Hur löser vi cancerns gåta? Snälla problem: problem som har en lösning, det finns ett recept, en bruksanvisning. T.ex. hur bygger man en bro över älven? Hur syr vi 500 skjortor till nästa lördag? Chefskap används vid snälla problem  chefen gör en plan och planerar resurser för att organisationen ska utföra arbetet. Vid elakartade problem krävs mer ledarskap för att få igång organisationen och steg för steg lösa problemet. Bryt vanliga mönster! Kriser: krav på ytterligare ett typ av ledarskap. T.ex. stor brand eller översvämning. Det finns ingen mall att använda för hur man ska leda (chefskap) och inte heller tid eller möjlighet att använda gruppen för att bestämma vem som passar bäst till respektive uppgift. Istället krävs snabb handling; någon som är beslutsam, ser vad som ska göras och på ett tydligt sätt bestämmer. Någon måste ta befälet. Vissa miljöer är tvärtom ledningsfrämmande, d.v.s. att självständiga och ansvarsfulla medarbetare sköter ledningsuppgiften på egen hand. Det är ofta i organisationer med högt utbildade personer, specialister och konstnärligt framstående personer. Organisationen fungerar när den är framgångsrik, men blir problematisk när personerna tvingas hantera elakartade problem. För att dessa organisationer med många självständiga individer ändå ska fungera krävs att de är lojala med ledningsbeslut och dessutom får vara med och påverka organisationens arbete med mål och vision. Exempel kan vara skolor, universitet, sjukhus – många av samhällets väletablerade organisationer.

11 Sammanfattning Ledarskap är en stor del av våra liv. Vi leder och blir ledda hela tiden! Olika teorier fokuserar på olika delar av ledarskap: processen, möjlighet att påverka, grupp eller –organisationsfenomen, uppgift och mål. Ledarskap behövs för att tämja olika viljor och få en grupp att verka i en viss riktning. Chefskap är en position - ledarskap är en relation. Chefer utses, ledare kan men behöver inte utses. Uppgiften definierar ledarskapet. Olika typer av problem (elakartade problem, snälla problem, kriser) kräver olika ledarskap. Miljöer med många självständiga personer, s.k. ledningsfrämmande miljöer, är svåra att leda.

12 Begreppslista i studiegrupperna
Skapa en grupp i O365 som heter ”Studiegrupp [nr]”. Du klickar på plustecknet under rubriken ”Grupper”. Lägg till samtliga medlemmar i studiegruppen genom att klicka på ”Medlemmar” högst upp till höger och sedan ”Lägg till medlemmar”. Klicka på ”Filer” och sedan ”Nytt”. Välj Word-dokument. Döp dokumentet till ”Begrepp ledarskapsteorier”. Skriv nedanstående ord i dokumentet och skapa en gemensam ordlista. Alla kan redigera listan samtidigt! Tänk på att skriva med dina egna ord! Begrepp: vertikal utveckling, horisontell utveckling, chefskap, ledarskap, elakartade problem, snälla problem, kriser, ledningsfrämmande miljöer.


Ladda ner ppt "Föreläsning 1 Vad är ledarskap?"

Liknande presentationer


Google-annonser