Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Ett lyft för våra resecentrum – för hållbarhet och tillgänglighet
Resecentrum och hållplatser i Västerbotten Ett lyft för våra resecentrum – för hållbarhet och tillgänglighet Samhällsplaneringsdagarna Bianca Byring Kollektivtrafikstrateg
2
Rubrik Trafiksystemets delar
3
Kollektivtrafiksystemet
systemets delar
4
Kollektivtrafiksystemet
systemets delar
5
Kollektivtrafiksystemet
systemets delar
6
Busstationer och resecentrums betydelse
Del av många kommuninvånares vardagsliv Det första många besökare och turister möts av Ofta en central och synlig plats i kommuncentrum Betydelse för kundunderlaget för tjänster intill → Utbudet i och upplevelsen av kommun-eller tätortscentrum Betydelse för pålitlighet, trygghet och bekvämlighet → viktig funktion för kollektivtrafikresenärer Signalerar kollektivtrafikens, gång och cyklings status Påverkar invånares och besökares förväntningar om kollektivtrafiken → resandemönster
7
Busstationer och resecentrums kvalitéer
Integrationen med gator, parker, gång- och cykelvägar och service i närheten Stimulerande och trygga platser att vila och vänta Biljettförsäljning och annan service, fräsch toalett Robusthet mot slitage och klotter/sabotage Trivsamhet, ”personlighet” Underhåll: modernisering, reparationer, städning Information: aktuell, rätt, tillgänglig Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning (HIN 1, 2, 3)
8
Busstationer och resecentrums kvalitéer
Belysning, fönster, insyn Överblickbarhet Bra avtal om städning, tillsyn Arbetsfördelning och rutiner för anmälan och avhjälpande av fel Möbleringens robusthet, bekvämlighet, tillgänglighet, städbarhet och underhåll Rimliga öppettider Väggar, golv – färg, underhåll, klottervänlighet, städvänlighet Detaljer och städning på toaletten Utsmyckning inomhus Fungerande automater, servering Åtgärda ”enkelt anhjälpta hinder” t.ex. trösklar, automatiska dörröppnare Digital och tryckt information och skyltning
9
Rubrik Ledstråk
10
Busstationer och resecentrum
Armstöd
11
Busstationer och resecentrum
Detaljer i toaletter
12
Busstationer och resecentrum
Detaljer i toaletter
13
Busstationer och resecentrums kvalitéer
Bra anslutningar (gång, cykel, bil…) beroende på färdmedelsfördelningen Belysning i anslutning till stationsbyggnaden och efter gångvägar Plattformar och skyltning av dessa, tröskelfritt till och från Utsmyckning utomhus – kanske något som ger impulser till lek? Tillräcklig skyltning ”Busstation” ”Resecentrum” Tydlig skyltning från centrala stråk till resecentrum Skyltning till olika besöksmål och målpunkter från/till resecentrum Skyltning av gatunamn
14
Rubrik Plattformar
15
Busstationer och resecentrums kvalitéer
16
Busstationer och resecentrum
Resecentrum – ansvar Kommunernas ansvar för busstationer, resecentrum och stationshus Länstransportplanen kan medfinansiera kommunens åtgärder då funktionen ändras Vid tågstationer ansvarar Trafikverket för perrongen Finns regler för hur stationshus ska byggas Mindre tydliga regler och rekommendationer för hur busstationer ska byggas – men ”Enkelt avhjälpta hinder” gäller både gamla och nya
17
Ett lyft för busstationer och resecentrum
Många aktörer: fastighetsägare, Bussgods, ombud, Länstrafiken, servering/andra hyresgäster, kollektivtrafikföretag, gatuförvaltaren Stationsgrupper vid prioriterade stationer/resecentrum Öka medvetenhet och engagemang Regional överblick och övergripande plan Utvecklad process för objekt i Länstransportplanen
18
Inventering och information HTML + 3 D
Busstationer och resecentrum Inventering och information HTML + 3 D
19
Nya Vasaplan sedan 2 oktober
Busstationer och resecentrum Nya Vasaplan sedan 2 oktober
20
Läsning Busstationer och resecentrum
Planeringshandbok för en attraktiv och effektiv kollektivtrafik Stationshandboken (tågstationer) Allmänna råd (2011:13) om avhjälpande av enkelt avhjälpta hinder till och i lokaler dit allmänheten har tillträde och på allmänna platser Tillgänglighet på allmänna platser och områden för andra anläggningar Användbar kollektivtrafik för personer med funktionsnedsättning
21
Busstationer och resecentrum
Tack!
22
Hållplatser Hållplatser Inventering från 2016 Foton
Statistik antal påstigande Användes inför Länstransportplaneremissen – förslag till kommunerna Nationella statliga vägar, regionala statliga vägar, kommunala vägar
23
Rubrik Hållplatser
24
Hållplatser Hållplatser
25
Hållplatser Hållplatser
Helhetsbild, prioriteringar regionalt och i kommunerna Planering enskild ny hållplats – nybygge eller större ombyggnation på grund av nytt eller förändrat behov, förändrade principer Nybygge, ombyggnation Underhåll – städning, uppsikt, reparationer, modernisering t.ex. reflexsnurra, ny hållplatsskylt, uppdatering av ev. tidtabellsinfo Flytt av kurer, avveckling Information, inventeringar – koordinater, status
26
Hållplatser Hållplatser
Regionalt och inomkommunalt helhetsgrepp och prioritering – prioriterat nät och LTP Regional hållplatshandbok och åtgärdsplan? Åtgärdsförslag 2016/17 som kommuner betar av Kommunens eget arbete – tekniska kontoret, sommarjobbare, byaföreningar – vem städar? Medfinansiering landstinget efter stomlinjerna – stäms av före Medfinansiering via länstransportplanen för större objekt Projektfinansiering?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.