Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Östersjöriket Sverige

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Östersjöriket Sverige"— Presentationens avskrift:

1 Östersjöriket Sverige
HT 2018 c

2 Introduktion – Östersjöriket Sverige
Genomgång Lektion 1 v. 35 Introduktion – Östersjöriket Sverige Börja med: Vad är en stormakt? Hur kunde Sverige bli en Stormakt? Krig Hemma Välorganiserad Stat Upptäck Historia s

3 Informationshantering
Lektion 1 v. 35 1. Läs s och beskriv följande: Riksarkivet Kyrkoböcker Domböcker Fornminneslagen 2. Varför handlar skriftliga källor ofta om män? Upptäck Historia s

4 Loggbok Intro + informationshantering
Loggbok 1 v. 35 Vad är en stormakt? 2. Vilka fyra saker kännetecknar 1600-talets Sverige? 3. Hur vet vi vad som hände under 1600-talet? Upptäck Historia s

5 Vem bestämde i Sverige? Kung Gustav II Adolf
Genomgång Lektion 2 v. 35 Vem bestämde i Sverige? Kung Gustav II Adolf 17 år, Sverige fattigt, låg i krig med många länder Riksrådet krävde löften av Gustav II Adolf: inte stifta nya lagar inte starta krig/sluta fred Inte kräva in nya skatter Inte skriva ut nya soldater … utan att fråga dem om lov! Upptäck Historia s

6 Vem bestämde i Sverige? Kung Gustav II Adolf
Genomgång Lektion 2 v. 35 Vem bestämde i Sverige? Kung Gustav II Adolf Riksdagen Riksrådet Uppgift att ha åsikter om kungens förslag om nya skatter och lagar. Ständerna: Adel, präster, borgare, bönder Inga kvinnor eller fattiga - Fungerade som landets regering. 5 viktiga adelsmän Rikskansler Axel Oxienstierna Upptäck Historia s

7 Logg: Vem bestämde i Sverige?
Loggbok Lektion 2 v. 35 Logg: Vem bestämde i Sverige? Beskriv kort hur Sverige styrdes under 1600-talet. 2. Varför tror du att riksrådet såg till att det blev så? Upptäck Historia s

8 Grupparbete Lektion 2 v. 35 Lektion 1. v 36
De 4 stånden Arbeta i par/treor Förbered ert stånd så att ni blir experter på det. Redovisa i en hemgrupp med en expert i varje grupp. Adel Präster Borgare Bönder 1. Läs s 158 – 163 tillsammans. 2. Läs NE -artikeln om ert stånd. 3. Skriv fakta (t.ex. en tankekarta om ert stånd.) Vilka människor tillhörde ståndet? Vad ”jobbade” de med? Vilken makt hade ståndet? Vad ”bestämde” ståndet om i riksdagen? Var höll de sina möten? 4. Förbered er för att hålla en kort föreläsning om ert stånd. Ni ska redovisa det i en hemgrupp, dvs för ca tre personer. Upptäck Historia s Artikel NE

9 Redovisa: De fyra stånden
Muntlig redovisning Lektion 2 v 36 Arbeta i par/treor Förbered ert stånd så att ni blir experter på det. Redovisa i en hemgrupp med en expert i varje grupp. Varje stånd håller sin förberedda föreläsning. Fyll tillsammans i jämförelsematris- ständerna (får ni inte svaret under kompisarnas föreläsning så leta i boken/NE-artiklarna) Diskutera i gruppen (Resonera. ) - Vilken grupp hade mest makt över riket? - Vilken hade minst makt? Var riksdagen demokratisk på 1600-talet? Upptäck Historia s och s

10 Gustav II Adolf ärvde tre krig
Genomgång Lektion 2 v 36 Makten över Östersjön Tullar och skatter Älvsborgsfästning - lösensumma betalas till Danmark alla medborgare över 15 år fick betala Ryssland stängdes ute Krig mot Polen Kung Sigismund Upptäck Historia s

11 Loggbok Ständerna + Gustav II Adolf ärvde tre krig
Loggbok Lektion 2 v 36 1. Vilken grupp hade mest makt över riket? 2. Vilken hade minst makt? 3. Var riksdagen demokratisk på 1600-talet? 4. Vad var orsakerna till att Gustav II Adolf ärvde tre krig? Upptäck Historia s , s


Ladda ner ppt "Östersjöriket Sverige"

Liknande presentationer


Google-annonser