Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Tilläggsersättning för nyanlända
Peter Fahlander Controller Tel
2
Översyn nyanländpeng Projektgrupp har arbetat med översynen hösten 2016 Beslut om införande fattas under 2017 Ny modell för tilläggsersättning för nyanlända införs i januari 2018
3
Översyn nyanländpeng – förutsättningar
Modellen ska ta hänsyn till den nyanländes skolbakgrund Modellen ska ta hänsyn till hur länge eleven varit i landet Modellen ska rymmas inom nämndens budgetram Modellen ska vara tydlig, transparent och lätt att förstå Varför ny modell?
4
Socioekonomisk ersättning
Index per skola utifrån följande faktorer Invandringsår 0-6 år Vårdnadshavares högsta utbildningsnivå Ekonomiskt bistånd Familjesituation Boendemiljö Skolmiljö Vad händer med modellen ? Enl. Sweco går den fortfarande att använda. Ny modell Invandringsår utgår Ny modell Del av budget omfördelas till tilläggsersättning för nyanlända
5
Definition av nyanländ
Skollagens definition + elever i Fklass : ha varit bosatt utomlands och numera bosatt i Sverige Gäller under 4 år Gäller elever i både kommunala och fristående skolor Gäller elever med Stockholm som hemkommun Gäller ej elever från Norge och Danmark och elever i internationella skolor Ska ha bott utomlands och bor numera i Sverige
7
Förslag modell tilläggsersättning för nyanlända
För elever i friskolor tillkommer 6 % momsersättning
8
Fördelar med modellen Ryggsäcksmodell – intäkter direkt, ökad precision, ekonomiskt incitament att ta emot elever Trappstegsmodell – tar hänsyn till större behov första tiden Tar hänsyn till individuella behov – mycket heterogen elevgrupp Heterogen elevgrupp talar för ej generell modell
9
Behovsgruppsindelning av befintliga nyanlända elever
Start Stockholm har inte kapacitet att göra detta Skolorna själva måste göra detta och lämna in underlag Brev och excelfil angående detta skickades ut den 18 september Underlag åter till utbildningsförvaltningen senast den 13 oktober Start Stockholm tar över behovsgruppsbedömningen för elever som skrivs in i svensk skola från och med och framåt
10
Behovsgruppsindelning av befintliga nyanlända elever
Uppgifter som ska lämnas in är följande: elevens startdatum i svensk skola vilken årskurs eleven skrevs in i vid ankomsten till Sverige göra en bedömning av om eleven hade en åldersrelevant skolbakgrund vid ankomsten eller ej(gäller ej elever i F-klass – Åk 2 vid ankomst) samt ange de som eventuellt helt saknar tidigare skolgång och går i Åk 6-9 vid ankomst.
11
Rapportering av underlag via excelfil
12
Ekonomiska effekter för skolorna
Simulering av effekterna ska göras och kommuniceras snarast möjligt Underlag som visar effekterna av förändringarna av den socioekonomiska modellen är inte klara ännu. Eventuell övergångslösning kommer att utredas
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.