Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?"— Presentationens avskrift:

1 Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?

2 Will-Skill-Hill – Att leda genom utmaningar
Namn Plats och datum

3 Will-Skill-Hill modellen
Grunden för ett framgångsrikt skidledarskap (modell) Hur gör man i praktiken (metod)? Summering

4 Vad skiljer de bästa skidinstruktörerna från de bra?
Förmågan att skapa och bibehålla passion för skidåkning

5

6 Will-Skill-Hill modellen
Will-Skill-Hill är en beskrivning av hur de bästa ledarna tänker och agerar för att skapa ett passionerat lärande. Modellen utgår från tre centrala faktorer – deltagarens vilja (Will), förmåga (Skill) och inlärningsmiljön (Hill) – för att leda en positiv och aktiv läroprocess.

7 Förstå deltagarens vilja (Will)
All deltagare vill något, frågan är bara vad? Formulera deltagarens mål För att en ledare ska bli framgångsrik krävs förståelse för deltagarens specifika vilja och målsättningar. Om du inte vet vad varje deltagare har för mål är det svårt att skapa förutsättningar för att nå det. Använd dig av deltagarens mål för att analysera hennes färdigheter och välja relevanta utmaningar. Genom att lyfta fram, använda och återkoppla till deltagarens mål blir momenten relevanta, motivationen konstant hög och deltagaren utvecklas mot sitt mål.

8 Utgå från och utveckla deltagarens färdigheter (Skill)
Utgå från deltagarens färdigheter Analysera rörelser och färdigheter Ta hänsyn till fysiska förutsättningar Öka deltagarens medvetenhet För att utveckla deltagaren mot tydliga mål är det viktigt att skapa sig en uppfattning om befintliga kunskaper. Det gäller såväl tekniska färdigheter som fysiska förutsättningar. Genom att analysera deltagaren utifrån rörelser och färdigheter får du en mångsidig bild av vad deltagaren behöver utveckla för att nå sina mål. Tillsammans kan ni skapa en väg för att denne ska kunna nå dit.

9 Anpassa dig efter och skapa läromiljön (Hill)
Utnyttja naturens möjligheter Känn av och bygg stämning i gruppen Miljön är ofta skiftande och spelar en avgörande roll för deltagarens förmåga att prestera. Utvärdera och dra nytta av naturens mångfacetterade möjligheter i alla typer av förhållanden. Din uppgift är att utforma en optimal läromiljö för deltagaren genom anpassning till yttre förutsättningar, liksom att säkerställa en positiv atmosfär i gruppen.

10 Dra nyttan av beroendet mellan vilja, färdigheter och miljö (Will-Skill-Hill)
Dra nytta av beroendet mellan Will, Skill och Hill Följ kontinuerligt förändringar i Will, Skill och Hill Dina handlingar påverkar deltagarens vilja och färdigheter Deltagarens vilja, färdigheter och läromiljö interagerar ständigt med varandra. Det kan skapa både positiva och negativa inlärningsspiraler, verka förstärkande eller hämmande. En läromiljö som påverkar viljan positivt leder till förbättrade prestationer medan en negativ sådan ger försämrade prestationer. Det är viktigt att observera skiftningar i vilja, förmåga och läromiljö och anpassa upplägget därefter. Rätt balans mellan dessa komponenter skapar bästa möjliga villkor för en positiv inlärningsspiral.

11 Will-Skill-Hill metodiken
Will-Skill-Hill metoden används för att leda en positiv och aktiv läroprocess genom prestationshöjande och individanpassade miljöer.

12 Skapa flexibilitet genom förberedelser
Goda förberedelser är en förutsättning för anpassningsbarhet och flexibilitet under en session. Ju tydligare bild du har av ditt planerade genomförande, desto enklare blir det att ändra upplägget utifrån skiftningar i deltagarens vilja, förmåga och läromiljö. Analysera de givna förutsättningarna utifrån Will-Skill-Hill Ta fram ett preliminärt upplägg och var beredd att ompröva det Vad och Varför ger riktning åt din planering av Hur

13 Analysera nuläget Analysera nuläget – och analysera igen
För att deltagaren ska utvecklas i rätt takt och riktning är det viktigt att definiera dennes utgångsläge, det vill säga nuläget. En nulägesanalys handlar om att få en tydlig uppfattning om deltagarens vilja (Will) och färdighet (Skill), samt läromiljöns omständigheter (Hill). Dessa insikter är en förutsättning för att valet av utmaningar fyller deltagarens hela faktiska potential. Analysera nuläget – och analysera igen Förstå deltagarens vilja och förmåga i stunden Använd frågor Välj en relevant analysmiljö

14 Led genom utmaningar Led genom utmaningar (Moment + Terräng)
Med hjälp av anpassade utmaningar går det att förflytta deltagaren närmare målet. Utmaningen bör utmana och sporra, inte avskräcka eller uttråka. Deltagarens upplevelse av utmaningen i förhållande till hennes uppfattade förmåga sätter förutsättningen för att lyckas med utmaningen och därmed att utvecklas. Led genom utmaningar (Moment + Terräng) Justera nivån på utmaningen ”Sälj in” utmaningen kopplat till mål Öka färdigheten genom att behärska rörelser Ge återkoppling

15 Nivå på utmaning

16 Involvera deltagarna i läroprocessen
Du som instruktör är ansvarig för att driva deltagarnas utveckling mot sina mål. Men du har också mycket att vinna på att våga lita till gruppens förmåga till framsteg genom att låta deltagarna lösa utmaningar tillsammans. Utmaningar som de själva utformar ökar dynamiken i gruppen och därmed motivationen. Involvera deltagaren i läroprocessen Låt deltagaren dela med sig Lär deltagarna skapa sina egna utmaningar

17 Skapa förutsättning för fortsatt utveckling genom utvärdering
Stäm kontinuerligt av deltagarens utveckling och ge återkoppling på rörelsen mot sitt mål. Låt även deltagaren själv utvärdera både sin och din insats gentemot sitt mål. Låt deltagaren, vid avslutad session, få med sig en tanke eller tips som på egen hand kan föra denne närmare sitt mål. Be om återkoppling från deltagaren utifrån dennes mål Ge återkoppling till deltagaren utifrån dennes analys – och uppsatta mål Ge deltagaren möjlighet att utvecklas på egen hand efter sessionen

18 Utveckla kontinuerligt ditt ledarskap genom reflektion
För att kontinuerligt utvecklas som ledare är det viktigt att regelbundet reflektera över den egna insatsen i alla delar av processen, både under och efter. Under reflektionen bör du ha i åtanke vad som driver din vilja och förmåga, samt hur läromiljön utvecklas. Du kan på så sätt själv korrigera inlärningsmetoder och förbättra de långsiktiga resultaten. Uppnå ständig förbättring genom reflektion Reflektera över din egen insats utifrån Will, Skill och Hill Reflektera både under och efter en session

19 För att sammanfatta…

20 Modeller och metodiker i all ära, men…
Var dig själv du har det!

21


Ladda ner ppt "Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?"

Liknande presentationer


Google-annonser