Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Varför all denna utvärdering?
Från planering till uppföljning New Public Management: marknader och kunder i offentlig sektor Utbildade och aktiva medborgare Kommunalisering av omsorgerna Org: nya yrkesgrupper, it-system, ekonomisk knapphet, samverkanskrav Lagarnas krav på kvalitets- och utvärderingsarbete Evidensorientering stort behov av effektivitet och lärande, och stora möjligheter till kunskap
2
Utvärdering och kvalitetsutveckling: Den rationella bakgrunden
Utveckling: Yrkesliv och ledarskap alltmer ”vetenskapligt” Kvalitetsbegrepp: Professionellt – lärande, ansvar, evidens Fokus på Arbetets (socialtjänstens) effekter Uttryck: t ex Professionens kvalitetskriterier
3
Utvärdering och kvalitetsutveckling: Den politiska bakgrunden
Utveckling: Decentralisering som ger krav på redovisning Kvalitetsbegrepp: Administrativt – måluppfyllelse, effektivitet Fokus på Systemet Uttryck: t ex Påbud om utvärderingar och om planerad organisation för att avläsa, förbättra och redovisa kvalitet
4
Utvärdering och kvalitetsutveckling: Den ideologiska bakgrunden
Utveckling: NPM som recept i tiden Kvalitetsbegrepp: För kunden Fokus på Service, utbud av tjänster Uttryck: t ex Kundundersökningar
5
Vad är utvärdering? Process att mäta/analysera/värdera en verksamhet i avsikt att kunna förbättra verksamheten ”…metoder som syftar till en systematisk bedömning av resultaten och de mer långsiktiga effekterna av genomförda insatser.” (NE)
6
Utvärdering är: noggrann bedömning i efterhand av utfall,
slutprestationer, beslutsinnehåll, förvaltning och organisering, vilken tänks spela en roll i praktiska beslutssituationer Vedung, E: Utvärdering i politik och förvaltning. 3:e uppl., 2009
7
Varför utvärdera? Fördjupa och sprida kunskap om den verksamhet som utvärderas. Kunna säga något om effekten av vad som genomförts Förbättra/förändra en process
8
Frågor som påverkar utvärderingens design
Uppdraget - VAD, VARFÖR, VEM, VILKA INTRESSEN? Bedömningen - IDEAL, VEM, VILKA INTRESSEN? Kunskapen - VAD, VILKA DATA, NÄR, VEM? Funktionen - RAPPORTERING, NYTTA?
9
Två huvudgrupper… Processutvärdering Strukturbaserad utvärdering
Systematiskt följa och dokumentera en verksamhets genomförande Strukturbaserad utvärdering Tidsstruktur – Före, under, efter… Resursstruktur - Programteori
10
…hur… Problemsökande (explorativa) Beskrivande (deskriptiva)
Kvalitativa Ställa hypoteser och teorier Fördjupad förståelse för problemen Beskrivande (deskriptiva) Kvantitativ (eller kvalitativ) Sammanställning av data från enkäter/intervjuer etc Redovisning av resultat Förklarande (explanatory) Kvantitativ Prövar hypoteser Orsak – verkan samband (kausalitet)
11
Utvärderingsmodeller
Uppföljning Måluppfyllelseutvärdering Systemmodellen Mållös utvärdering Brukarorienterad utvärdering Expertbedömningar SOU Programteori
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.