Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nystart för nollvisionen

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nystart för nollvisionen"— Presentationens avskrift:

1 Nystart för nollvisionen
Presentation vid GNS den 29 september 2016 Ylva Berg, Näringsdepartementet Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet

2 Nystart för nollvisionen
Syfte att intensifiera arbetet för trafiksäkerheten i Sverige Ger uttryck för regeringens fortsatta ambitioner inom trafiksäkerhet Den ska fungera som en plattform för det fortsatta gemensamma arbetet Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet

3 Samverkan under arbetets gång
Arbetsgrupp Trafikanalys Trafikverket Transportstyrelsen Statens Väg- och Transport-forskningsinstitut (VTI) Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) Polismyndigheten Samverkan Företrädare för trafikantgrupper från alla trafikslag Företrädare för transportnäringarna Myndigheter Kommuner och regioner Fordonsindustri Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet Arbetet är beroende av alla aktörers bidrag

4 Nollvisionen ”Det långsiktiga målet för trafiksäkerheten skall vara att ingen skall dödas eller skadas allvarligt till följd av trafikolyckor inom vägtransportsystemet (nollvisionen).” ”Vägtransportsystemets utformning och funktion skall anpassas till de krav som följer av nollvisionen.” ”Transportsystemets utformning, funktion och användning ska anpassas till att ingen ska dödas eller skadas allvarligt samt bidra till att det övergripande generationsmålet för miljö och miljökvalitetsmålen uppnås samt bidra till ökad hälsa.” Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet Från propositionen Nollvisionen och det trafiksäkra samhället i kursivt övrigt är dagens mål Nollvisionen står fast andra mål viktiga koppling agenda 2030

5 Utmaningar och möjligheter
Dokumentet summerar de relevanta utmaningar och möjligheter som vi ser vad gäller trafiksäkerheten framöver Utmaning: att det faktiskt dör 400 personer årligen i trafiken

6 Utmaningar och möjligheter
att nå målet 2020 trots att vi kanske är i en stagnation i nedgången just nu låg regelefterlevnad av hastighet fortfarande 25 % av dödsolyckorna där alkohol är inblandat möjligheter finns i ny teknik i fordonen hur gör vi med oskyddade trafikanters singelolyckor?

7 Utmaningar och möjligheter
Foto: Volvo Cars Foto:Lars Peter Roos trafiksäkerheten kommer påverkas av åldrande befolkning urbaniseringen och ändrade resmönster digitalisering

8 Utmaningar och möjligheter
trafiksäkerheten kommer påverkas av åldrande befolkning urbaniseringen och ändrade resmönster digitalisering

9 Inriktningar Säkerställa och förstärka det arbete som redan ger resultat. Utveckla och inkludera nya områden i det fortsatta trafiksäkerhetsarbetet. Anpassa trafiksäkerhetsarbetet efter nya förutsättningar. Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet

10 Säkerställa och förstärka det arbete som redan ger resultat
Säker transportinfrastruktur Ännu säkrare fordon Tillgänglig data av hög kvalitet Fortsätt samverkan Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet - regeringen har sett ett behov av att se över Strada, ett arbete som pågår i detta nu. Regeringens ståndpunkt är att tillförlitlig skade- och olycksstatistik är viktigt i det fortsatta arbetet. Regeringen vill se fortsatta systematiska satstningar på vägars säkerhetsnivå. Säkerheten i fordonen har lämnat ett stort bidrag på trafiksäkerheten. och bedömningarna är att detta kommer att fortsätta. Det beror både på utbud och efterfrågan. samverkan, mötesplatser och dialog är en del i trafiksäkerhetsarbetet. Identifierat under arbetet är dock att viss ledning i arbetet saknas och regeringen anser att det är viktigt med ledning i det operativa säkerhetsarbetet. Detta är ett av de områden där regeringen nu tar ett initiativ för att tydligöra ansvaret för det övergripande ledningen av trafiksäkerhetsarbetet.

11 Utveckla och inkludera nya områden
Trafiksäkerhet är en del i en hållbar helhet Öka säkerheten för oskyddade trafikanter Öka regelefterlevnaden i vägtrafiken Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet Regeringen anser att utformning och underhåll av väginfrastruktur ska anpassas än mer till oskyddade trafikanters behov Regeringen vill se över möjligheten att åstadkomma säkrare trafik genom att sänka bashastigheten i tätort Regelefterlevnad: fokus hastighet och nykterhet, samt yrkestrafiken. Regelefterlevnad inom yrkestrafiken är en viktig arbetsmiljöfråga och en fråga om konkurrensneutralitet. förutom att polisen är viktig här finns andra parter i samhället som kan ta sitt ansvar och säkerställa regelefterlevnad. Kvalitetsledningssytem som säkerställer att företag och organisationer arbetar systematiskt med säkerhet är ett bra sätt att uppnå bättre regelefterlevnad som regeringen bejakar.

12 Anpassa trafiksäkerhetsarbetet till nya förutsättningar
Foto: MHF alkobommar

13 Sprid svensk trafiksäkerhet i världen
Bidrar till Agenda 2030 Bidrar till en positiv bild av Sverige Ger förutsättningar för export av trafiksäkerhetslösningar Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet

14 Uppdrag att leda samverkan för ökad trafiksäkerhet i vägtrafik
Trafikverket Leda övergripande samverkan för trafiksäkerhet i vägtrafik Sammankalla och föra dialog med berörda  aktörer Ansvara för uppföljning av trafiksäkerhetsläget Föreslå gemensam verksamhetsutveckling Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet

15 Uppdrag att utreda sänkt bashastighet i tätort
Trafikanalys Foto: Hans Alm/Folio Foto: Hejdlösa Bilder AB/VTI

16 Uppdrag att föreslå etappmål för vägtrafik efter 2020
Trafikanalys

17 Nystart för nollvisionen
Fungera som en plattform att samlas kring Konkreta initiativ presenteras i uppdrag eller inom ramen för ordinarie processer Följas upp och vidareutvecklas Det fortsatta arbetet och förverkligandet är beroende av berörda aktörers vilja och förmåga att bidra Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet Översättning finns


Ladda ner ppt "Nystart för nollvisionen"

Liknande presentationer


Google-annonser