Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Presentation av ledningssystemet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Presentation av ledningssystemet"— Presentationens avskrift:

1 Presentation av ledningssystemet
Senast sparad: Presentation av ledningssystemet Ansvarig: VD

2 Allmänt om ledningssystemet
Senast sparad: Allmänt om ledningssystemet Vi har ett integrerat ledningssystem för kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Systemet bygger på EIO-Q Ledningssystem som är anpassat för elteknikbranschen. Vi är certifierade enligt ISO 9001, ISO och OHSAS EIO-Q kan utvecklas och tillämpas i fyra steg enligt EIO-Q Handboken. Den föreslagna skrivningen ovan gäller för de företag som befinner sig på steg 3 eller 4, det vill säga har ett utvecklat ledningssystem eller är certifierade. Alternativ skrivning för Steg 1: Vi använder checklistor i tillämplig omfattning för säkerställa kvalitet, miljö och arbetsmiljö i vår verksamhet. Steg 2: Vi planerar våra uppdrag i en kvalitets- och miljöplan, samt använder checklistor i tillämplig omfattning för säkerställa kvalitet, miljö och arbetsmiljö i vår verksamhet. Text tas bort/justeras om man inte är ISO 9001 och ISO certifierade. Certifieringsmärke DEMO tas bort och ersätts med riktigt märke av de som är certifierade, se Företag som inte är certifierade men som genomgår utbildning och för avsikt att certifiera sig kan skriva något av följande: - Vi genomgår för närvarande utbildning inom EIO-Q Ledningssystem och avser att certifiera oss enligt ISO 9001/ISO i månad ÅÅÅÅ. - Vi genomgår för närvarande/har genomgått utbildning inom EIO-Q Ledningssystem och har tecknat avtal inom EIO-Q Intressegrupp. Datum för certifiering enligt ISO 9001/ISO är inplanerad till månad ÅÅÅÅ. - Tillägg till föregående punkt efter inplanerad/genomförd förbättringsdag: Som ett led inför certifieringen har förbättringsdag inplanerats/genomförts hos oss av EIO ÅÅ-MM-DD. Obs! Om presentationen redigeras i tidigare versioner än PowerPoint 2007, kan upplösningen på EIO-Q loggan försämras. Det går att hämta en ny på Ansvarig: VD

3 Grunden för ett levande system
Kunden i centrum Fakta Processer Ständiga förbättringar Alla

4 Ständiga förbättringar
Senast sparad: Kunden i centrum Fakta Processer Ständiga förbättringar Alla Kunden i centrum Alla måste förstå vem man finns till för. Att uppfylla kundkrav är ett måste. Vi stärker vår relation med kunden genom att uppfylla övriga förväntningar. Vi gör uppföljningar av kundnöjdhet. Bilden bör användas tillsammans med översiktsbilden: Grunden för ett levande system. Tänk på: Det som står på bilden ska man med övertygelse kunna förklara för både medarbetare och för kunder och beställare. Ansvarig: VD

5 Ständiga förbättringar
Senast sparad: Kunden i centrum Fakta Processer Ständiga förbättringar Alla Alla måste vara med För ett levande system krävs både en engagerad ledning och engagerade medarbetare. Vi gör medarbetarmätningar fyra gånger/år. Vi har informationsbrev, samt tar upp viktiga frågor på måndagsmöte, där vi behandlar och utbildar i frågor som gäller ledningssystemet. Personlig utveckling anpassas efter företagets behov och medarbetarnas önskemål. Bilden bör användas tillsammans med översiktsbilden: Grunden för ett levande system. Tänk på: Det som står på bilden ska man med övertygelse kunna förklara för både medarbetare och för kunder och beställare. Ansvarig: VD

6 Ständiga förbättringar
Senast sparad: Kunden i centrum Fakta Processer Ständiga förbättringar Alla Ständiga förbättringar Vi har System C2 för alla typer av förbättringar. Alla får lämna förbättringsförslag. Vi genomför regelbundna förbättringsdagar (intern revision). Vi tar hand om kundsynpunkter. Vi följer upp leverantörsavvikelser. Utöver ÄTA, hanterar vi våra egna avvikelser. Vi genomför intern riskanalys. Vi gör erfarenhetsåterföringar vid projektavslut. Bilden bör användas tillsammans med översiktsbilden: Grunden för ett levande system. Tänk på: Det som står på bilden ska man med övertygelse kunna förklara för både medarbetare och för kunder och beställare. Ansvarig: VD

7 Ständiga förbättringar
Senast sparad: Kunden i centrum Fakta Processer Ständiga förbättringar Alla Faktabaserade beslut Vi genomför årligen ett 10-tal nulägesanalyser. Vi följer upp resultatet av ledningssystemet vid mål- och strategitimmar. Vi tar reda på grundorsaker till problem. Bilden bör användas tillsammans med översiktsbilden: Grunden för ett levande system. Tänk på: Det som står på bilden ska man med övertygelse kunna förklara för både medarbetare och för kunder och beställare. Ansvarig: VD

8 Ständiga förbättringar
Senast sparad: Kunden i centrum Fakta Processer Ständiga förbättringar Alla Processorientering Bilden bör användas tillsammans med översiktsbilden: Grunden för ett levande system. Tänk på: Det som står på bilden ska man med övertygelse kunna förklara för både medarbetare och för kunder och beställare. Ansvarig: VD

9 Vägvisare för kvalitet och elsäkerhet
Senast sparad: Vägvisare för kvalitet och elsäkerhet Övergripande: Vi är företaget med den personliga kontakten vi eftersträvar att vara en god arbetsplats där våra anställda trivs och vi vill att de ska vara bra ambassadörer för oss ute hos kunden. Vi är certifierade i ISO och vi planerar inom kort att certifiera oss i ISO Vi arbetar ständigt med förbättringar och vi vill utvecklas inom miljö, kvalité och arbetsmiljö. Vi följer lagar och andra krav. Kvalitet innebär för oss: Vi utvecklar kundens miljö och livskvalité genom effektiva energilösningar och service i världsklass. . Elsäkerhet innebär för oss: Vi ska arbeta för att utforma och utföra säkra, samt underhålls- och skötselvänliga elanläggningar. Vi arbetar ständigt med att uppmana om elsäkerheten hos våra kunder och deras anläggning. Vi använder endast välutbildade elektriker. Utförda elarbeten kontrolleras och dokumenteras enligt företagets egenkontroll, före och efter spänningssättning. Riskanalys utförs före påbörjat arbete. För arbeten, som kräver elarbetsansvarig, dvs. arbeten på en spänningssatt eller i bruk tagen anläggning, skall elarbetsansvarig alltid utses för den tid sådan krävs. Allt elarbete skall utföras så att elanläggningen vid överlämnande uppfyller kraven på god elsäkerhetsteknisk praxis. Mycket av det som står om elsäkerhet är starkt relaterat till kvalitet. För företag som inte jobbar med starkström kan vissa punkter omformuleras under kvalitet. Tänk på: Denna bild ska återspegla den vägvisare som är fastlagd av ledningen. Kopiera alltid texten därifrån, samt ange på denna bild senast sparat datum för vägvisaren. Utdrag ur företagets vägvisare (policy). Daterad: Ansvarig: VD

10 Kvalitetssäkring i uppdrag
Senast sparad: Kvalitetssäkring i uppdrag Vi upprättar alltid kvalitets- och miljöplaner vid entreprenader. Till många ramavtal är vår rutin för serviceuppdrag tillämplig, vid behov kan kvalitets- och miljöplan upprättas. Kontroll och provning dokumenteras. Denna text tas bort av företag som befinner sig på steg 1. Denna text tas bort av företag som befinner sig på steg 1. Företag som befinner sig på steg 2 kan antingen: a) Ändra texten till: Till ramavtal upprättas kvalitets- och miljöplan vid behov. b) Upprätta en rutin för serviceuppdrag se och behålla texten. Ansvarig: VD


Ladda ner ppt "Presentation av ledningssystemet"

Liknande presentationer


Google-annonser