Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avIngrid Eklund
1
Målstyrning ”Om vi inte vet vart vi är på väg, gör det detsamma om man hamnar någon annanstans”
2
Styrmodeller Varje kommun har olika förutsättningar för styrning
talet programbaserad styrning – ”strö pengar över folket” – söka behov talet rambudgetering – begränsade resurser talet målstyrning – vad finns inom ramen talet köp och sälj system, kundens val talet styrning mot hållbar utveckling
3
Mål - styrning Vem skulle springa 42 kilometers lopp om det inte fanns en mållinje?!!
4
Målstyrning – vad är det?
Verksamhetens styrs av en logisk målhierarki, från övergripande mål till stegvis nedbrytna mål till underordnade mål De underordnade målen skall gå att härleda ur de överordnade målen
5
Vad finns det för förhinder att genom föra målstyrt organisation?
* erfarenheter och traditioner * ledarstil, kunskapsyn, människosyn * ekonomi och resurser
6
Varför målstyrning? Nya behov kan inte lösas med resurstillskott
Professionella anställda accepterar inte detaljstyrning En decentraliserad organisation kräver genomtänkta mål
7
Fördelar Tydliggör ställda krav
Medger en riktig och effektiv resursanvändning Ger bättre verksamhet Möjlighet att påverka sitt arbete Större ansvar Ökar möjligheter till kreativitet, initiativsförmåga, delaktighet och trivsel
8
Målstyrning Mål anges för verksamheten som helhet och dess delar
Man följer upp i vad målen har uppnåtts Ledningen anger vad som ska åstadkommas, medan anställda har större et att bestämma hur det ska gå till
9
Målstyrning En väl fungerande målstyrning innebär:
- vilja och formåga att formulera mål - vilja och förmåga att följa upp graden av måluppfyllelse - en dialog mellan politiker och medarbetare
10
Inriktningsmål - allmänt formulerat - anger riktningen
- gemensam grundsyn
11
Effektmål - konretiserar - kvantifierar - tidsbegränsar
Med utgångspunkt på vilka effekter man vill att verksamheten ska ha för den enskilde Målen kan vara kvantitativa och kvalitativa
12
Produktionsmål - vad som ska utföras - när det ska utföras
- hur det ska utföras
13
Framgångsfaktorer i Målstyrning
Klara mål formuleras Anställdas möjlighet att medverka Återföring av resultat Måluppfyllelse belönas Ledningens stöd
14
Samstyrning Trenden under 1990-talet:
Ett socialt ledarskap i en öppen organisation *** varje människa är ledare av sitt arbete *** självstyrning med medvetenhet om organisationens filosofi, vision och mål
15
Socialt ledarskap Honnörsordet är lärandet
Kontinuerlig kompetensutveckling Rika kommunikativa processer i organisationen, horisontellt, vertikalt och diagonalt Syftet är att ledarskapet får pedagogiskt karaktär och roller med helt nya dimensioner
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.