Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Framtidens BBIC Vem är jag?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Framtidens BBIC Vem är jag?"— Presentationens avskrift:

1

2 Framtidens BBIC Vem är jag?
Arbetat över 10 år som Socionom inom Socialtjänsten och som enhetschef inom Funktionshinderverksamhet för barn Tidigare Produktansvarig för IFO / Verksamhetskonsult Från 1 maj Produktutvecklingschef Magna Cura Kontakta mig gärna! Malin Rubne

3 Framtidens BBIC Agenda
Presentation av Socialstyrelsen och SKL’s gemensamma arbete med framtidens BBIC Pulsen och andra leverantörer av IT-stöd för socialtjänst har bjudits in till SKL och Socialstyrelsen. Dialog kring förändringar men framförallt fokus på utformandet av informationsspecifikation och kravspecifikation. Två träffar 15 december och 29 april. Nästa steg workshop 1 juni. Dialog kring förändringar BBIC Seminariepass – Framtidens BBIC – Magna Cura IFO BBIC förändras igen! Denna gång är det större förändringar än tidigare och vi kan vänta oss en förbättring av IT-stödet för BBIC genom en kravspecifikation. Låt oss göra detta arbete tillsammans. Vi vill därför bjuda in er till gemensam dialog kring just förbättring av IT-stödet BBIC i Magna Cura IFO.

4 Framtidens BBIC - SKL SKL:s utvecklingsarbete
Inom den sociala barn – och ungdomsvården pågår ett utvecklingsarbete genom en överenskommelse mellan regeringen och SKL om stöd till en evidensbaserad praktik. SKL har tagit fram flera rapporter: Kartläggning om systematisk uppföljning av barn och unga i samhällsvård (2012) Kartläggning av kommunernas IT-stöd för BBIC (2013) IT-stöd för BBIC (2014)  Rapporterna pekar å ena sidan på behovet av IT-stöd för att kunna följa upp sina verksamheter och å andra sidan på extrems brister i kommunernas IT-stöd för BBIC. SKL har varit drivande i att Socialstyrelsen fått det nämnda regeringsuppdraget för att utveckla BBIC för systematisk uppföljning och statistik. Och att det också innefattar arbete med krav på IT-stöd.

5 Framtidens BBIC - SKL Koppling till Center för eSamhällets mål
SKL fokuserar på tre mål för e-samhället. Det ska bli enklare öppnare effektivare Med utgångspunkt i dessa mål identifieras fyra strategiska utmaningar som strategin fokuserar på. att prioritera och samordna utveckling av e-förvaltning, att identifiera de juridiska förutsättningarna, att definiera, strukturera och använda gemensamma begrepp och termer, att skapa tekniska förutsättningar för säker och effektiv hantering och utbyte av information.

6 Framtidens BBIC - SKL Kravställning BBIC Digitalt verksamhetsstöd
Tre av dessa fyra utmaningar berörs i detta delprojekt då det i projektets mål ingår: Gemensam kravställning på nationellt IT-stöd för BBIC processen Socialstyrelsen och Kommunerna ska enas om gemensamma begrepp och termer Information som behövs ska inhämtas effektivt och hanteringen ska vara säker

7 Framtidens BBIC - Socialstyrelsen
Regeringsuppdrag till Socialstyrelsen Vidareutveckla BBIC för systematisk uppföljning Granska och revidera variablerna och grunddatauppgifterna I samråd med SKL - Sveriges Kommuner och Landsting Nyheter Ny triangel - Färre områden Barnets utveckling istället för barnets behov Ny Grundbok i BBIC Introduktion av färgkodning

8 Framtidens BBIC - Socialstyrelsen
Nya publikationer från Socialstyrelsen hösten 2015 Grundbok i BBIC Nya triangeln, färgkodning och handläggning i 6 steg enl NI-processen. (Nationell Informationsstruktur) Metodstöd Lathund för handläggaren Fokus på triangel och handläggning. Bilder, översikt och listor. Informationsspecifikation bilaga: Dokumentationsstöd (ersätter formulärboken)

9 Framtidens BBIC – Informationsspecifikation
Varför en informationsspecifikation? Är ett komplement till och vidareutveckling av andra produkter. Syftet är att tydligt beskriva informationsbehovet ur ett dokumentationsperspektiv. Den ska lägga grunden för en förflyttning från dokumentbaserad dokumentation till informationsbaserad dokumentation. En tydligt mål är möjligheten till systematisk uppföljning Om dokumentationen är informationsbaserad går det att smidigt aggregera informationen för uppföljning. Möjliggöra systematiskt uppföljning är en viktig del av uppdraget att revidera BBIC.

10 Framtidens BBIC – Informationsspecifikation
Vad syftar en informationsspecifikation generellt till? Lägga grunden för ändamålsenlig och strukturerad dokumentation. Presentera tillämpade modeller för ett dokumentationsbehov utifrån den gemensamma informationsstrukturen. Ge förslag på attributvärden och kodverk Den nationella informationsstrukturen ger strukturen - NI De nationella fackspråken ger innehållet. Ex ICF och KSI

11 Framtidens BBIC – Informationsspecifikation
Innehåll informationsspecifikation för BBIC Tillämpade NI-modeller Process, begrepp och informationsmodeller NI-processen, 6 steg, Aktualisera, Utreda, Besluta, Utforma uppdrag, Genomföra uppdrag, Följa upp Begreppsmodell för hela BBIC och ev per dokumentationsstöd; ICF, KSI, etc? Inte klar ännu Dokumentationsstöd Rubrikträd och hjälptexter för handläggaren Ev variabellistan Kopplingar till informationsmodellerna NI-modeller Här gissar jag att fokus på fortsatt arbete kommer att ligga Dokumentationsstödet antar jag är rätt klart, men kan säkert behöva justeras utifrån vad som kommer fram vid arbetet kring begrepps och informationsmodeller.

12 Framtidens BBIC – Informationsspecifikation
Dokumentationsstöd (ersätter formulärboken) Grupperas enl för handläggning för samverkan för placeringar Handläggning Ersätter formulär Följer NI-stegen Aktualisera, Utreda, Besluta, Utforma uppdrag, Genomföra uppdrag, Följa upp Rubrikträd Hjälptexter för handläggaren NI-processen är det övergripande. Dokumentationsstödet används där det behövs tillämpas utifrån processen. Dokumentationsstöd – samverkan Ersätter tidigare stöddokument Finns för: - Förskola och skola - Hälso- och sjukvård Innehåller checklistor och mallar Både output och input Fysiska eller digitala? Dokumentationsstöd – placeringar Särskilt för placeringar Intervjumallar, enkäter och placeringsinformation

13 Framtidens BBIC – Informationsspecifikation
Informationsspecifikation beskriver INTE krav kring till exempel Användargränssnitt Informationssäkerhet Roller och behörighet Layout kring utskrift (förutom rubriker och hjälptext) Gränssnitt och specifikation för uttag av aggregerad information avseende systematiskt uppföljning Delar av detta täcks av SKLs kravspecifikation. Enl SKL tidsplan klart september 2015

14 Framtidens BBIC

15 Framtidens BBIC - Dialog
Låt oss göra resan tillsammans! Era synpunkter Har ni varit delaktiga på något sätt genom intervju, enkäter eller liknande? Hur kan vi förbereda oss inför förändringar på ett smart sätt innan vi vet hela slutresultatet ska bli? Flerstegsraket? Nya rubriker och hjälptexter? Påbörja anpassning för NI-processen? Hur kan vi på Pulsen och ni kunder tillsammans arbeta med framtida krav och anpassningar av systemet? Seminariepass – Framtidens BBIC – Magna Cura IFO BBIC förändras igen! Denna gång är det större förändringar än tidigare och vi kan vänta oss en förbättring av IT-stödet för BBIC genom en kravspecifikation. Låt oss göra detta arbete tillsammans. Vi vill därför bjuda in er till gemensam dialog kring just förbättring av IT-stödet BBIC i Magna Cura IFO.

16 Frågor…….. Kring dagens föredrag Kontakta oss gärna!
Malin Rubne, Produktutvecklingschef Carin Sundin, Specialistsäljare Stina Thorell, Säljare 033 –

17


Ladda ner ppt "Framtidens BBIC Vem är jag?"

Liknande presentationer


Google-annonser