Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Översyn nyanländpeng Peter Fahlander Controller Tel
2
Översyn nyanländpeng Projektgrupp har arbetat med översynen hösten 2016 Beslut om införande fattas under 2017 Ny modell för tilläggsersättning för nyanlända införs i januari 2018
3
Översyn nyanländpeng – förutsättningar
Modellen ska ta hänsyn till den nyanländes skolbakgrund Modellen ska ta hänsyn till hur länge eleven varit i landet Modellen ska rymmas inom nämndens budgetram Modellen ska vara tydlig, transparent och lätt att förstå Varför ny modell?
4
Den ”gamla” resursfördelningsmodellen
Gamla nyanländpengen : Tar ej hänsyn till hur länge i Sverige samt skolbakgrund Skolpeng Verksamhetsstöd Socioekonomisk ersättning Nyanländpeng 20 tkr eller 40 tkr per elev Varierar mellan 2 tkr och 60 tkr per elev Kriteriet invandringsår tyngst vägande
5
Socioekonomisk ersättning
Index per skola utifrån följande faktorer Invandringsår 0-6 år Vårdnadshavares högsta utbildningsnivå Ekonomiskt bistånd Familjesituation Boendemiljö Skolmiljö Vad händer med modellen ? Enl. Sweco går den fortfarande att använda. Ny modell Invandringsår 0-4 år utgår Ny modell Cirka 11 % av budget omfördelas till nyanländpeng
6
Definition av nyanländ
Skollagens definition + elever i Fklass : ha varit bosatt utomlands och numera bosatt i Sverige Gäller under 4 år Gäller elever i både kommunala och fristående skolor Gäller elever med Stockholm som hemkommun Gäller ej elever från Norge och Danmark Ska ha bott utomlands och bor numera i Sverige
7
Ny modell – HDI index eller individuell bedömning ?
HDI-index tar inte hänsyn till variationer inom ett land och även inom familjen Individuell bedömning tror vi är en mer träffsäker modell Vi har de organisatoriska förutsättningarna för att göra individuella bedömningar – Start Stockholm (mottagningsenhet)
9
Förslag modell tilläggsersättning för nyanlända
10
Fördelar med modellen Ryggsäcksmodell – intäkter direkt, ökad precision, ekonomiskt incitament att ta emot elever Trappstegsmodell – tar hänsyn till större behov första tiden Tar hänsyn till individuella behov – mycket heterogen elevgrupp Heterogen elevgrupp talar för ej generell modell
11
Nackdelar med modellen
Svårt att budgetera rätt, risk för budgetavvikelser – volymer, andel statsbidrag, behov Förutsätter fungerande administration - Start Stockholm - IT-stöd
12
Ekonomiska effekter för skolorna - simulering av socioekonomisk ersättning och ersättning för nyanlända
13
Start Stockholm Mottagning Kartläggning Information Skolplacering
Kostnadsfritt för friskolorna Friskolor kan köpa denna tjänst av kommunen Mottagning Kartläggning Information Skolplacering Indelning i behovsgrupp Pedagogisk kartläggning Hälso- undersökning Finansiering Start Stockholm Myndighetsutövning 22 anställda Pedagogisk bakgrund Specialistsjuksköterska Skolläkare Kurator Tolk Skolverkets kartläggningmaterial
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.