Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hållbarhetsindex - mål

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hållbarhetsindex - mål"— Presentationens avskrift:

1 Hållbarhetsindex En kort presentation av hållbarhetsindex och resultatet 2016

2 Hållbarhetsindex - mål
Att ge verksamhetsansvariga och deras kommunpolitiker ett verktyg för att förstå och kunna kommunicera verksamhetens förmåga att leverera kort- och långsiktigt hållbara vattentjänster. Hållbarhetsindex syftar till att lyfta blicken mot mer långsiktiga och strategiska frågeställningar för VA-verksamheten. Samtidigt ska det vara ett verktyg som ska ge stöd i de aktuella frågor kring investeringar, planering, prioriteringar och taxa som de verksamhetsansvariga och förtroendevalda har att ta ställning till. Uppgifterna som ligger till grund för värderingar ska också vara tydliga för att verktyget ska vara trovärdigt.

3 Vad är hållbarhet och hur har begreppet använts i hållbarhetsindex?
Utgångspunkten är Brundtlandkommisionen definition där hållbarhet delas in i ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet När detta begrepp tillämpas för den kommunala VA-verksamheten tolkas ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet på följande sätt: Miljömässig hållbarhet (ekologisk hållbarhet) handlar om att uppfylla miljökrav, hantera näringsämnen och energi på ett hållbart sätt och långsiktigt skydda vattnet som resurs. Hållbara resurser (ekonomisk hållbarhet) innebär att verksamheten kan säkerställa sina uppgifter både nu och i framtiden. Att ledningsnät förnyas, anläggningar har den status och kapacitet som krävs och att organisationen har den personal som erfordras idag samtidigt som beredskap finns att trygga kompetensförsörjningen för framtidens utmaningar. Detta ska ske med en ekonomi i balans. Hållbara tjänster för brukare (social hållbarhet) handlar om att brukarna skall känna sig trygga i att VA-verksamheten levererar ett hälsomässigt säkert dricksvatten med hög leveranssäkerhet och att man även klarar att hantera krissituationer. Den långsiktiga hållbarheten upprätthålls med god VA-planering, som säkerställer att resurser finns att möta nya behov. Brukarnas nöjdhet mäts regelbundet och problem möts med åtgärder.

4 Modellens konstruktion
Utgångspunkter Presentationsnivå Indata Utifrån hållbarhetsbegreppet har vi identifierat tre grundpelare: Hållbara tjänster för brukare, Miljömässig hållbarhet och Hållbara resurser Varje grundpelare har sedan ett antal parametrar som speglar respektive hållbarhetsaspekt. Under varje parameter ligger i sin tur ett antal frågor. Frågorna kan sägas utgöra indata i hållbarhetsindexundersökningen. Frågorna ger upphov till ett färgindex grönt (bra), gult (bör förbättras) eller rött (måste åtgärdas). Frågorna under varje parameter vägs samman så att varje parameter blir grön, gul eller röd.

5 Hållbarhetsindex - grundkonstruktion
Frågor värderas grönt/gult/rött. Frågan sammanvägs till parametrar. I huvudsak sker sammanvägningen med logik, matematisk sammanvägning i några fall. Med logisk värdering menas värderingar som: För att bli grön: Minst tre måste vara gröna och ingen får vara röd. För att bli gul: Tre gröna plus en röd, som inte får vara Tl1. För att bli röd: Om ingen grön Den logiska värderingarna ser olika ut för varje parameter och bygger på ett resonemang om vad som är en rimlig nivå utifrån frågorna som ställs.

6 141 kommuner deltog 2016 48% av antalet kommuner och 78 % av befolkningen Små och stora kommuner, glesbygd och storstad Alla delar av landet Kommunala förvaltningar, multiutilities, regionala bolag, kommuner som köper avloppsrening/dricksvatten

7 Resultat för deltagande kommuner 2016

8 Varför är det så svårt att bli grön?
Svenska vattentjänstorganisationer har hög ambitionsnivå och högt ställda krav på brukarnytta, miljö och långsiktig hållbarhet. Hållbarhetsindex speglar denna höga ambitionsnivå. Hållbarhetsindex ska kunna användas för långsiktigt förbättringsarbete. Nivån för grönt är där man bör vara om 5-10 år. Hållbarhetsindex ställer krav inte bara på god status utan också på att denna kan säkerställas även på sikt. Några exempel på sista punkten: Det kommunala vatten som levereras idag är hälsomässigt säkert med mycket få otjänliga rutinprov. För att säkra denna höga kvalité på sikt – och bli grön på parametern hälsomässigt säkert vatten - är det dock viktigt att man för varje enskilt vattenverk analyserar behovet av barriärer genom en så kallad MBA (Mikrobiologisk BarriärAnalys) och genomfört nödvändiga åtgärder. En del kommuner har ännu inte hunnit med att göra detta för samtliga verk, vilket får ett genomslag i hållbarhetsindex resultat. Detta innebär dock inte att vattnet inte är hälsomässigt säkert, utan att ytterligare arbete krävs för att trygga det långsiktigt. Andelen prov på nät och vid verk som är tjänliga med anmärkning är lågt, inga kommuner är röda även om del är gula på denna fråga. Det räcker dock inte för att bli grön på parametern vattenkvalitet. Man måste även följa upp och åtgärda alla prover samt hantera klagomål systematiskt. Det gör att många är röda trots hög vattenkvalité. Leveransavbrott är mycket ovanligt för kommunalt vatten i Sverige. Hållbarhetsindex parameter leveranssäkerhet ställer dock även mycket höga krav på nödvattenplanering och reservvatten för den händelse att ett större leveransavbrott skulle ske.

9 Hållbarhetsindex är inte rättvist!
På grund av yta, geografiskt läge, befolkningstäthet etc. har kommuner olika svårt att klara grönt. Hållbarhetsindex är inte ett mått på vilken kommunal VA-organisation som gör bäst jobb utan ett verktyg för att utveckla verksamheten.

10 Svenskt Vattens slutsatser av hållbarhetsindex 2016
Status på de kommunala vatten- och avloppstjänsterna är god idag, men många kommuner öka kapaciteten för långsiktig planering och investeringar. Små kommuner står inför särskilt stora utmaningar. Samverkanslösningar är en viktig faktor för att möta framtidens utmaningar, framförallt för små kommuner.

11 Kommunens eget resultat
Här kan du hämta ert eget resultat från VASS och lägga in. I vår resultatrapport som finns på hemsidan hittar du ännu fler kommentarer och möjliga jämförelser som kan vara ett stöd när du kommunicerar och diskuterar resultatet internt.

12 Hur kan vi arbeta vidare med resultatet?
Genom se på underliggande frågor för parametrar som är gula eller röda kan varje kommun analysera hur man kan förbättra resultatet i hållbarhetsindex. Gå in i VASS och klicka på kommunnamnet i resultatsträngen så får ni upp resultatet fråga för fråga.

13 Exempel på tillämpningar
Uppföljning av systematiskt förbättringsarbete Utgångspunkt diskussioner mellan verksamhetsansvariga och politik Breddning av taxediskussion Underlag till VA-planering och regionala vattenförsörjningsplaner Analys av VA-organisationer och VA-samverkan Intern organisationsutveckling Analys och prioriteringar av planerade åtgärde roch satsningar Identifiera behov av rekrytering och personalutveckling Kommunicera branschens behov och utmaningar Ska man göra större förändringar som till exempel investeringar eller organisationsförändringar kan hållbarhetsindex ge en mycket värdefull ”noll-linje” utifrån vilken man följer upp förbättringar. Viktigt dock att vara med tidigt och inte vänta tills förändringarna redan är genomförda.


Ladda ner ppt "Hållbarhetsindex - mål"

Liknande presentationer


Google-annonser